Artykuły
Opublikowano: PPlus.2019/11/100-101
Autor:
Rodzaj: artykuł

Audio w szkoleniach e-learningowych

Dźwięk (lektor, podkład muzyczny, odgłosy) może odgrywać ważną rolę w szkoleniu e-learningowym. Buduje napięcie i emocje, podkreśla treści, nadaje tempo. Przede wszystkim jednak zwiększa poziom zapamiętywania treści. I – podobnie jak wszystkie multimedia – użyty nieodpowiednio, może znacząco obniżyć komfort korzystania ze szkolenia, utrudnić zrozumienie treści, a w skrajnych przypadkach nawet uniemożliwić naukę.

Jasno pokazują to badania pary naukowców Ruth Clark i Richarda Mayera, którzy wiele lat poświęcili zagadnieniom multimediów, ich wykorzystania w procesie kształcenia oraz ich wpływu właśnie na proces nauki. Według nich im więcej informacji otrzymujemy w różnych formatach (tekst, dźwięk, wideo, animacja) w tym samym momencie, tym więcej musimy ich równocześnie przetworzyć. Dlatego brak w kursie spójnej koncepcji wykorzystania multimediów wprowadza nas w błąd i uniemożliwia skuteczną naukę. Nie dysponujemy po prostu pamięcią podręczną do ich przetworzenia .

Projektując szkolenie...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX

Zaloguj się do LEX | Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów prezentację