Kaczmarek Przemysław, Architektura sądowa a tożsamość prawnika

Artykuły
Opublikowano: PiP 2021/10/22-39
Autor:
Rodzaj: artykuł

Architektura sądowa a tożsamość prawnika

1. Wprowadzenie . W latach 30. XX w. w sali rozpraw sądu federalnego w Aiken (Południowa Karolina) umieszczono mural Justice as Protector and Avenger, namalowany przez Stefana Hirscha w 1938 r. W centralnym miejscu dzieła znajduje się młoda kobieta o ciemnym kolorze skóry, spoglądająca przed siebie. Jest ubrana w niebieską spódnicę i jasnoczerwoną koszulę z białą przepaską na biodrze. Stąpająca boso kobieta, pozbawiona tradycyjnych przymiotów Temidy: miecza, wagi czy książki, szybko stała się symbolem pamięci nieodległych wydarzeń w Południowej Karolinie, którymi ofiarami byli czarnoskórzy nastolatkowie. Jej strój, nawiązujący do kolorów flagi amerykańskiej, z jednej strony podkreśla zakorzenienie społeczno-kulturowe, z drugiej zaś – wydaje się stawiać pytanie o tożsamość narodu amerykańskiego. Mural wywołał debatę również wokół principiów prawa: bezstronności, równości wobec prawa, także w odniesieniu do koloru skóry i płci. W rezultacie, niespełna miesiąc po umieszczeniu wizerunku,...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX