Kubalski Grzegorz Piotr, Analiza zaspokojenia kosztów funkcjonowania edukacji częścią oświatową subwencji ogólnej

Artykuły
Opublikowano: FK 2019/10/33-44
Autor:
Rodzaj: artykuł

Analiza zaspokojenia kosztów funkcjonowania edukacji częścią oświatową subwencji ogólnej

W ostatnim czasie znacznie wzrosła temperatura dyskusji pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego i administracją rządową na temat kosztów funkcjonowania oświaty. Te pierwsze wskazują, że dokonana reforma w powiązaniu z podwyżkami wynagrodzeń nauczycieli drastycznie zwiększyła zaangażowanie dochodów własnych; ta druga nie widzi problemu. O ile środowiska samorządowe własnymi siłami przeprowadziły analizy ukierunkowane na wskazanie w ujęciu syntetycznym skutków dziejących się zmian, o tyle w literaturze niewiele jest analiz wskazujących na szczegółowe przyczyny wystąpienia luki finansowej w oświacie. W odpowiedzi na ten brak w artykule następuje wyznaczenie ekonomicznie uzasadnionej, tzn. umożliwiającej pokrycie kosztów funkcjonowania z części oświatowej subwencji ogólnej, liczby uczniów w poszczególnych klasach szkoły podstawowej i liceum. Okazuje się, że liczba ta na poziomie klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej prowadzi w praktyce do konieczności pokrycia z dochodów własnych gmin co najmniej 1/3 kosztów. Z kolei w liceach jest na tyle wysoka, że prowadzi do angażowania środków własnych powiatów – co jest już widoczne w sprawozdaniach budżetowych.

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX