Kowalski Patryk, "Test agitacyjności" informacji rozpowszechnianych podczas kampanii wyborczych. Uwagi na tle orzecznictwa sądów powszechnych
"Test agitacyjności" informacji rozpowszechnianych podczas kampanii wyborczych. Uwagi na tle orzecznictwa sądów powszechnych
1. Wprowadzenie. Problematyka postępowania sądowego w sprawach związanych z rozpowszechnianiem informacji nieprawdziwych w kampaniach wyborczych (art. 111 kodeksu wyborczego ) była przedmiotem wypowiedzi przedstawicieli nauki prawa wyborczego i cywilnego. Jednakże dotychczasowe publikacje omawiają tę instytucję z punktu widzenia roli, jaką pełni ona w zapewnieniu właściwego przebiegu kampanii wyborczej i uczciwości całego procesu wyborczego w kontekście zasady wolnych wyborów, lub dokonują analizy jej zakresu podmiotowego i przedmiotowego. Natomiast samo pojęcie agitacji wyborczej, zwłaszcza w kontekście art. 111 k.w., nie było przedmiotem wielu opracowań.
Zgodnie z art. 111k.w., „jeżeli rozpowszechniane, w tym również w prasie, materiały wyborcze, w szczególności plakaty, ulotki i hasła, a także wypowiedzi lub inne formy prowadzonej agitacji wyborczej, zawierają informacje nieprawdziwe, kandydat lub pełnomocnik wyborczy zainteresowanego komitetu wyborczego ma prawo wnieść do sądu...
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX