Kowalski Patryk, "Test agitacyjności" informacji rozpowszechnianych podczas kampanii wyborczych. Uwagi na tle orzecznictwa sądów powszechnych

Artykuły
Opublikowano: PiP 2021/6/72-85
Autor:
Rodzaj: artykuł

"Test agitacyjności" informacji rozpowszechnianych podczas kampanii wyborczych. Uwagi na tle orzecznictwa sądów powszechnych

1. Wprowadzenie. Problematyka postępowania sądowego w sprawach związanych z rozpowszechnianiem informacji nieprawdziwych w kampaniach wyborczych (art. 111 kodeksu wyborczego ) była przedmiotem wypowiedzi przedstawicieli nauki prawa wyborczego i cywilnego. Jednakże dotychczasowe publikacje omawiają tę instytucję z punktu widzenia roli, jaką pełni ona w zapewnieniu właściwego przebiegu kampanii wyborczej i uczciwości całego procesu wyborczego w kontekście zasady wolnych wyborów, lub dokonują analizy jej zakresu podmiotowego i przedmiotowego. Natomiast samo pojęcie agitacji wyborczej, zwłaszcza w kontekście art. 111 k.w., nie było przedmiotem wielu opracowań.

Zgodnie z art. 111k.w., „jeżeli rozpowszechniane, w tym również w prasie, materiały wyborcze, w szczególności plakaty, ulotki i hasła, a także wypowiedzi lub inne formy prowadzonej agitacji wyborczej, zawierają informacje nieprawdziwe, kandydat lub pełnomocnik wyborczy zainteresowanego komitetu wyborczego ma prawo wnieść do sądu...

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX