Zwrot opakowań stosowanych w branży papierniczej.

Monitor Polski

M.P.1951.A-93.1290

Akt utracił moc
Wersja od: 29 sierpnia 1953 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 26 lipca 1951 r.
w sprawie zwrotu opakowań stosowanych w branży papierniczej. *

Na podstawie §§ 2 i 3 uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie zwrotu opakowań (Biuletyn PKPG Nr 10, poz. 128) i w związku z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 12 lipca 1950 r. w sprawie ustalenia opakowań podlegających zabezpieczeniu i zwrotowi oraz określenia wytycznych organizacji zwrotów opakowań (Biuletyn PKPG Nr 15, poz. 178) zarządza się w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrami Finansów i Przemysłu Chemicznego, co następuje:
Zarządzenie dotyczy opakowań wysyłkowych w rozumieniu § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 12 lipca 1950 r. w sprawie ustalenia opakowań podlegających zabezpieczeniu i zwrotowi oraz określenia wytycznych organizacji zwrotów opakowań (Biuletyn PKPG Nr 15, pcz 178) stosowanych przy dostawach artykułów branży papierniczej.
Za opakowania wysyłkowe uważa się:
a)
pokrywy pełne i ażurowe,
b)
skrzynie drewniane pełne i ażurowe,
c)
wałki drewniane i krążki,
d)
wełnę drzewną,
e)
korki drewniane.
Za dostawcę opakowania uważa się zakład produkcyjny, który dokonał wysyłki towaru, za odbiorcę zaś - ten zakład, który zwalnia opakowanie przez rozpakowanie towaru.
Odbiorca obowiązany jest do zwrotu opakowań w stanie nadającym się do ponownego użycia w ilościach i w terminach podanych w § 15.

Przedsiębiorstwa handlowe, które odsprzedają towar w opakowaniu fabrycznym, zwolnione są od obowiązku zwrotu opakowań.

Odbiorca obowiązany jest do należytego zabezpieczenia opakowań przed kradzieżą, uszkodzeniem, ogniem, opadami atmosferycznymi itp.

W każdym zakładzie kierownictwo wyznaczy odpowiednie miejsce na przechowanie opakowań oraz opracuje i wywiesi na widocznym miejscu instrukcje co do sposobu otwierania opakowań, przechowywania ich i prowadzenia zapisów w książce magazynowej.

Koszty konserwacji i remontu opakowań wysyłkowych ponosi odbiorca, chyba że uszkodzenie powstało z winy dostawcy.
Koszty zwrotu opakowań ponosi dostawca.

Opakowania należy przesyłać najtańszym środkiem lokomocji.

Na liście przewozowym należy zaznaczyć, że przesyłka stanowi zwrot opakowań używanych (taryfa towarowa PKP, poz. 1867).

Odbiorca i dostawca obowiązani są do zabezpieczenia opakowań przy transporcie zgodnie z wymaganiami przepisów przewoźnika.

W przypadkach, kiedy opakowania składają się z kilku elementów, należy - odsyłając opakowanie - odesłać wszystkie jego elementy.
W specyfikacji towarowej, wysyłanej odbiorcy, należy zaznaczyć rodzaj opakowania, jego cechy oraz obowiązujący termin zwrotu.

W fakturze, wystawionej na dokonaną dostawę towaru, należy podać rodzaj opakowania, termin zwrotu oraz cenę jednostkową dla każdego rodzaju opakowania.

Odbiorca obowiązany jest każdorazowo zawiadamiać dostawcę o dacie zwrotu, rodzaju i ilości opakowania, najpóźniej na drugi dzień po nadaniu go do przewozu.
Nie uszkodzone opakowania wysyłkowe powinny być zwracane bezpośrednio dostawcy towaru.

Nazwę i adres dostawcy oraz napis "do zwrotu" należy umieścić w nalepce na opakowaniu.

Producent lub centrale handlowe powinny w swych fakturach uwidocznić, komu opakowanie powinno być zwrócone.

Odsprzedaż opakowań wysyłkowych następuje po cenie zakupu od dostawcy.
Sposób prowadzenia uproszczonej kartoteki przychodu i rozchodu opakowań wysyłkowych ustalą zainteresowani w opracowanych przez siebie instrukcjach szczegółowych.
W przypadkach masowych obrotów dopuszczalne jest porozumienie zainteresowanych stron, na mocy którego odbiorca zwracać będzie dostawcy opakowania wysyłkowe w stanie rozebranym (częściowo lub całkowicie), w ładunkach pełnowagonowych.
Opakowania powinny być zwracane w ilościach i w terminach podanych niżej w tabeli, liczonych od dnia wysyłki towaru.

Dniem wysyłki jest data stempla przewoźnika na liście przewozowym.

Tabela ilości i terminów zwrotu opakowań wysyłkowych.

Rodzaj opakowania% zwrotówTerminy zwrotu od odbiorców
przez od

biorców bezpośrednich

przez odbiorców pośrednichbezpośrednich (zakłady produkcyjne)pośrednich (hurt i detal)
Pokrywy pełne i ażurowe70%50%60 dni105 dni
Skrzynie drewniane pełne i ażurowe70%50%60 dni105 dni
Wałki drewniane i krążki90%90%60 dni105 dni
Korki drewniane60%60%60 dni105 dni
Wełna drzewna50%50%60 dni105 dni

W przypadku nieodsprzedania przez odbiorcę opakowań w ilościach i terminach wyżej podanych odbiorca obowiązany jest zapłacić dostawcy tytułem kary umownej za każdy dzień zwłoki 1% wartości nie zwróconego opakowania.

Zapłata kary umownej nie zwalnia odbiorcy od obowiązku odsprzedania opakowania w dodatkowym terminie, który powinien mu wyznaczyć dostawca i który nie może być dłuższy od terminu pierwotnego.

W razie nieodsprzedania opakowania w terminie dodatkowym odbiorca obowiązany jest uiścić trzykrotną wartość nie zwróconego opakowania i w tym przypadku wolny jest od obowiązku odsprzedaży tego opakowania

Braki ilościowe i wady jakościowe opakowań, zwracanych dostawcy bezpośrednio ze składu odbiorcy, powinny być stwierdzone niezwłocznie w drodze protokołu sporządzonego przez przedstawicieli odbiorcy i dostawcy.

Protokół powinien zawierać:

a)
imiona, nazwiska i stanowiska osób obecnych przy jego sporządzeniu,
b)
treść zarzutów zgłoszonych przez przedstawiciela dostawcy i wyjaśnień przedstawiciela odbiorcy,
c)
opis stwierdzonego stanu faktycznego,
d)
datę i miejsce sporządzenia protokołu,
e)
podpisy osób wymienionych pod lit. a).
Jeżeli zwrot nastąpił w drodze wysyłki opakowań, dostawca powinien niezwłocznie, a najpóźniej w ciągu 4 dni po otrzymaniu, zbadać opakowania i - w razie stwierdzenia braków lub wad - sporządzić protokół przy udziale czynnika społecznego, a w razie potrzeby - przy udziale biegłego. O zamierzonym sporządzeniu protokołu dostawca zawiadamia oddział odbiorcy, o ile znajduje się on w miejscu odebrania opakowań.

Przy sporządzeniu protokołu ma odpowiednie zastosowanie przepis § 16 ust. 2 z tym, że jeżeli przedstawiciel odbiorcy jest nieobecny, należy uczynić wzmiankę, czy został zawiadomiony, a ponadto - zamieścić w protokole opinię biegłego, o ile był wzywany.

Dostawca obowiązany jest pod rygorem utraty roszczeń wobec odbiorcy zawiadomić go w terminie przewidzianym w § 17 ust. 1 o stwierdzeniu braków lub wad opakowań otrzymanych w drodze wysyłki, a jednocześnie wysłać mu odpis sporządzonego w tym przedmiocie protokołu.

Jeżeli odbiorca zamierza dokonać oględzin zakwestionowanych opakowań, powinien o tym zawiadomić dostawcę najpóźniej następnego dnia po otrzymaniu protokołu i w ciągu następnych trzech dni delegować swego przedstawiciela.

W przypadku gdy braki lub wady były tego rodzaju, że nawet przy należytej staranności nie mogły być ujawnione przy odbiorze lub wydaniu opakowań (wady ukryte), dostawca obowiązany jest do sporządzenia protokołu i powiadomienia o brakach i wadach odbiorcy w ciągu 4 dni od daty ich wykrycia. Przepisy §§ 17 i 18 stosuje się odpowiednio.
Przepisy §§ 16, 17, 18 i 19 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu braków i wad opakowań przez odbiorcę.
Kary umowne płacone będą ze środków obrotowych przedsiębiorstw.
Drewniane opakowania wysyłkowe nie nadające się do ponownego użytku z powodu częściowego zniszczenia, a dające się naprawić - odbiorca obowiązany jest sprzedać najbliższej bazie remontowej.
Postanowienia zawartych już umów powinny być dostosowane do przepisów niniejszego zarządzenia w terminie 14 dni od daty wejścia jego w życie.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 29 sierpnia 1953 r. nin zarządzenie traci moc obowiązującą o ile chodzi o opakowania, zgodnie z § 34 pkt 6 zarządzenia Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła z dnia 13 sierpnia 1953 r. w sprawie zasad obrotu opakowaniami stosowanymi przy dostawach towaru przez jednostki podległe Ministrowi Przemysłu Drobnego i Rzemiosła (M.P.53.A.-78.933).