Zwrot opakowań stosowanych w branży metalowej i elektronicznej.

Monitor Polski

M.P.1951.A-55.731

Akt utracił moc
Wersja od: 29 sierpnia 1953 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 21 maja 1951 r.
w sprawie zwrotu opakowań stosowanych w branży metalowej i elektrotechnicznej. *

Na podstawie §§ 2 i 3 uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie zwrotu opakowań (Biuletyn PKPG Nr 10, poz. 128) i w związku z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 12 lipca 1950 r. w sprawie ustalenia opakowań podlegających zabezpieczeniu i zwrotowi oraz określenia wytycznych organizacji zwrotu opakowań (Biuletyn PKPG Nr 15, poz. 178) zarządza się, co następuje:
Przepisy wspólne dla opakowań zwrotnych i wysyłkowych.
Zarządzenie dotyczy opakowań zwrotnych i wysyłkowych w rozumieniu § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 12 lipca 1950 r. (Biuletyn PKPG Nr 15, poz. 178), stosowanych przy dostawach artykułów metalowych i elektrotechnicznych.
Za dostawcę opakowania uważa się zakład, który dokonał wysyłki towaru, za odbiorcę zaś ten zakład, który zwalnia opakowanie przez rozpakowanie towaru,
1.
Odbiorca obowiązany jest do zwrotu opakowań w stanie nadającym się do ponownego użycia, w ilościach i terminach podanych w §§ 17, 21, 24 i 29.
2.
Przedsiębiorstwa handlowe, które odsprzedają towar w opakowaniu fabrycznym, zwolnione są od obowiązku zwrotu opakowań.
1.
Odbiorca obowiązany jest do należytego zabezpieczenia opakowań przed kradzieżą, uszkodzeniem, ogniem, opadami atmosferycznymi itp.
2.
W każdym zakładzie kierownictwo wyznaczy odpowiednie miejsce na przechowanie opakowań oraz opracuje i wywiesi na widocznym miejscu instrukcje co do sposobu otwierania opakowań, przechowywania ich i prowadzenia zapisów w książce magazynowej.
1.
Koszty konserwacji i remontu opakowań zwrotnych ponosi dostawca, chyba że uszkodzenie powstało z winy odbiorcy.
2.
Koszty konserwacji i remontu opakowań wysyłkowych ponosi odbiorca, chyba że uszkodzenie powstało z winy dostawcy.
1.
Koszty zwrotu opakowań ponosi dostawca.
2.
Opakowania należy przesyłać najtańszym środkiem lokomocji. Na liście przewozowym, należy zaznaczyć, że przesyłka stanowi zwrot opakowań używanych (taryfa towarowa PKP, poz. 1867).
3.
Odbiorca i dostawca obowiązani są do zabezpieczenia opakowań przy transporcie zgodnie z wymaganiami przepisów przewoźnika.
W przypadkach kiedy opakowania składają się z kilku elementów (np. skrzynie drewniane z okuciami metalowymi) należy, odsyłając opakowanie, odesłać wszystkie jego elementy.
W specyfikacji towarowej wysyłanej odbiorcy należy zaznaczyć rodzaj opakowania, jego cechy oraz obowiązujący termin zwrotu. W fakturze wystawionej na dokonaną dostawę towaru należy określić rodzaj wysłanego opakowania, podać termin zwrotu oraz ceny jednostkowe dla każdego rodzaju opakowań wysyłkowych.
Odbiorca obowiązany jest każdorazowo zawiadamiać dostawcę o dacie wysyłki, rodzaju i ilości opakowania najpóźniej na drugi dzień po nadaniu go do przewozu.
1.
Braki ilościowe i wady jakościowe opakowań zwracanych dostawcy bezpośrednio ze składu odbiorcy powinny być stwierdzone niezwłocznie w drodze protokołu sporządzonego przez przedstawicieli odbiorcy i dostawcy.
2.
Protokół powinien zawierać:
a)
imiona, nazwiska i stanowiska osób obecnych przy jego sporządzeniu,
b)
treść zarzutów zgłoszonych przez przedstawiciela dostawcy i wyjaśnień przedstawiciela odbiorcy,
c)
opis stwierdzonego stanu faktycznego,
d)
datę i miejsce sporządzenia protokołu,
e)
podpisy osób wymienionych pod a).
1.
Jeżeli zwrot nastąpił w drodze wysyłki opakowań, dostawca powinien niezwłocznie, a najpóźniej w ciągu 4 dni po ich otrzymaniu zbadać opakowania i w razie stwierdzenia braków lub wad sporządzić protokół przy udziale czynnika społecznego, a w razie potrzeby przy udziale biegłego. O zamierzonym sporządzeniu protokołu dostawca zawiadamia oddział odbiorcy, o ile znajduje się on w miejscu odebrania opakowań.
2.
Przy sporządzaniu protokołu ma odpowiednie zastosowanie przepis § 10 ust. 2 z tym, że jeżeli przedstawiciel odbiorcy jest nieobecny, należy uczynić wzmiankę, czy został zawiadomiony, a ponadto zamieścić w protokole opinię biegłego, o ile był wzywany.
1.
Dostawca obowiązany jest pod rygorem utraty roszczeń wobec odbiorcy zawiadomić go w terminie przewidzianym w § 11 ust. 1 w drodze telegraficznej lub telefonicznej o stwierdzeniu braków lub wad opakowań otrzymanych w drodze wysyłki, a jednocześnie wysłać mu odpis sporządzonego w tym przedmiocie protokołu.
2.
Jeżeli odbiorca zamierza dokonać oględzin zakwestionowanych opakowań, powinien o tym zawiadomić dostawcę najpóźniej następnego dnia po otrzymaniu protokołu i w ciągu następnych trzech dni delegować w powyższym celu swego przedstawiciela.
W przypadku, gdy braki lub wady były tego rodzaju, że nawet przy należytej staranności nie mogły być ujawnione przy odbiorze (wydaniu) opakowań (wady ukryte), dostawca obowiązany jest do sporządzenia protokołu i powiadomienia o brakach i wadach odbiorcy w ciągu 4 dni od daty ich wykrycia. Przepisy §§ 11 i 12 stosuje się odpowiednio.
Przepisy §§ 10, 11, 12 i 13 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu braków i wad opakowań przez odbiorcę.
Kary umowne płacone będą ze środków obrotowych przedsiębiorstwa.

Przepisy szczególne dla opakowań zwrotnych.

Za opakowania zwrotne uważa się w artykułach branży metalowej i elektrotechnicznej:
a)
bębny pokablowe,
b)
skrzynie specjalne.
Opakowania zwrotne odbiorca obowiązany jest zwracać dostawcy w ilości otrzymanej.
Opakowania zwrotne dostawca powinien oznaczyć w sposób trwały i widoczny napisem "opakowania zwrotne". Niezależnie od powyższego na opakowaniach zwrotnych należy oznaczyć pojemność opakowania, adres dostawcy, miejsce lub sposób otwierania opakowania oraz nazwę towaru, do którego dane opakowanie służy.
Dostawca obowiązany jest do prowadzenia ewidencji opakowań zwrotnych bieżąco i dokładnie.
Opakowania powinny być zwracane pod adresem dostawcy opakowania, o ile ten nie poda innego adresu zwrotu.
Opakowania powinny być zwracane w terminach podanych niżej w tabeli, liczonych od daty otrzymania towaru.

Tabela terminów zwrotu opakowań zwrotnych.

BranżaOpakowanieTerminy zwrotu
przez odbiorców bezpośrednich (zakłady produkcyjne)przez odbiorców pośrednich (hurt i detal)
MetalowaBębny pokablowe15 dni, licząc od daty zdjęcia liny z krzyżaka
Skrzynie specjalne45 dni75 dni
ElektrotechnicznaBębny pokablowe15 dni, licząc od daty zdjęcia kabla z bębna
Skrzynie specjalne-90 dni
1.
W razie nie zwrócenia opakowań w powyższych terminach odbiorca obowiązany jest zapłacić dostawcy tytułem kary umownej za każdy dzień zwłoki 1% wartości nie zwróconego opakowania.
2.
Zapłata kary umownej nie zwalnia odbiorcy od obowiązku zwrotu opakowania w dodatkowym terminie, który powinien wyznaczyć mu dostawca. Terminy dodatkowe nie mogą być krótsze niż terminy podane w § 21.
3.
W razie nie zwrócenia opakowania w terminie dodatkowym odbiorca obowiązany jest uiścić dostawcy trzykrotną wartość nie zwróconego opakowania tytułem kary umownej.

Przepisy szczególne dla opakowań wysyłkowych.

Za opakowanie wysyłkowe uważa się:
1)
w artykułach branży metalowej:
a)
beczki drewniane,
b)
skrzynie drewniane,
c)
klatki drewniane,
d)
szpulki do filmów,
e)
pudełka tekturowe do opakowań blaszanych,
f)
kosze wiklinowe;
2)
w artykułach branży elektrotechnicznej:
a)
skrzynie drewniane,
b)
klatki drewniane z wyjątkiem klatek na silniki elektryczne,
c)
szpule na drut nawojowy.
Opakowania wysyłkowe powinny być zwracane dostawcy przez odbiorcę w stanie nadającym się do ponownego użytku w ilości nie mniejszej niż 50% otrzymanej z wyjątkiem beczek drewnianych i szpulek do filmu, stosowanych w branży metalowej, które powinny być zwracane w ilości nie mniejszej niż 75% otrzymanej.
1.
Nieuszkodzone opakowania wysyłkowe powinny być zwracane bezpośrednio dostawcy towaru.
2.
Nazwę i adres dostawcy oraz napis "do zwrotu" należy umieścić w nalepce na opakowaniu.
3.
Producent lub Centrala Handlowa powinny w swych specyfikacjach towarowych i fakturach uwidocznić, komu opakowanie powinno być zwrócone.
Odsprzedaż opakowań dostawcy przez odbiorcę następuje po cenie zakupu od dostawcy.
Sposób prowadzenia uproszczonej kartoteki przychodu i rozchodu opakowań wysyłkowych ustalą zainteresowani w opracowanych przez siebie instrukcjach szczegółowych.
W przypadkach masowych obrotów dopuszczalne jest porozumienie zainteresowanych stron, na mocy którego odbiorca zwracać będzie dostawcy opakowania wysyłkowe w stanie rozebranym (częściowo lub całkowicie) w ładunkach pełnowagonowych.
1.
Terminy zwrotu opakowań wysyłkowych wynoszą dla hurtowni 75 dni, a dla odbiorców pobierających towar z hurtowni 30 dni od daty otrzymania towaru.
2.
W przypadkach nie odsprzedania przez odbiorcę w powyższym terminie opakowań w ilości, ustalonej zgodnie z § 24, odbiorca obowiązany jest zapłacić dostawcy tytułem kary umownej za każdy dzień zwłoki 1% wartości nie zwróconego opakowania.
3.
Zapłata kary umownej nie zwalnia odbiorcy od obowiązku odsprzedania opakowania w dodatkowym terminie, który powinien wyznaczyć mu dostawca i który nie może być krótszy od terminu wymienionego w ust. 1.
4.
W razie nie odsprzedania opakowania w terminie dodatkowym odbiorca obowiązany jest uiścić dostawcy trzykrotną wartość nie zwróconego opakowania i w tym wypadku wolny jest od obowiązku odsprzedaży tego opakowania.
Opakowania wysyłkowe nie nadające się do ponownego użytku z powodu częściowego zniszczenia, a dające się naprawić, odbiorca obowiązany jest sprzedać:
a)
opakowania drewniane - najbliższej bazie remontowej,
b)
opakowania metalowe - według wskazań Biura Zbytu Wyrobów Blaszanych.
Postanowienia zawartych już umów powinny być dostosowane do przepisów niniejszego zarządzenia w terminie 14 dni od daty wejścia jego w życie.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 29 sierpnia 1953 r. nin. zarządzenie traci moc w części dotyczącej opakowaniami, zgodnie z § 34 pkt 4 zarządzenia z dnia 13 sierpnia 1953 r. w sprawie zasad obrotu opakowaniami stosowanymi przy dostawach towaru przez jednostki podległe Ministrowi Przemysłu Drobnego i Rzemiosła (M.P.53.A-78.933).