Zmiana zarządzenia w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.
M.P.2015.724
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 57
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 24 lipca 2015 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej
"2a. W przypadku gdy nazwa oraz zakres stanowiska są takie same dla kilku stanowisk pracy, jest możliwe sporządzenie jednego opisu stanowiska pracy dla kilku stanowisk pracy.";
"3. W przypadku gdy w opisie stanowiska pracy są zmieniane informacje zawarte w części I opisu stanowiska pracy (metryce stanowiska pracy), nie ma konieczności dokonywania aktualizacji tego opisu.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, do zatwierdzonego wcześniej opisu stanowiska pracy dołącza się zaktualizowaną metrykę stanowiska pracy.";
"§ 11. 1. Za sporządzanie opisu stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej w urzędzie odpowiada reprezentujący pracodawcę.
2. Za sporządzanie opisu stanowiska pracy, na którym jest zatrudniony reprezentujący pracodawcę, jeżeli nie jest to wyższe stanowisko w służbie cywilnej, odpowiada podmiot, który nawiązał stosunek pracy z osobą zatrudnioną na tym stanowisku pracy.
3. Do sporządzania opisu stanowiska pracy, na którym jest zatrudniona osoba, o której mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia.
4. Opis stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 1, zatwierdza reprezentujący pracodawcę albo osoba przez niego upoważniona.
5. Kierujący komórką organizacyjną przedkłada do zatwierdzenia osobie, o której mowa w ust. 4, zweryfikowany pod względem poprawności sporządzenia projekt opisu nadzorowanego przez niego stanowiska pracy.
6. Za weryfikację projektu opisu stanowiska pracy pod względem poprawności jego sporządzenia odpowiada komórka organizacyjna albo osoba wyznaczona przez reprezentującego pracodawcę.
7. Reprezentujący pracodawcę odpowiada za zapoznanie pracownika zatrudnionego na danym stanowisku pracy z zatwierdzonym opisem tego stanowiska.
8. W przypadku aktualizacji opisu stanowiska pracy, o której mowa w § 2 ust. 2, stosuje się ust. 4-7.";
"4. Przeprowadzenie wartościowania wyższych stanowisk w służbie cywilnej w urzędzie, z wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu, następuje niezwłocznie po zatwierdzeniu wyniku wartościowania stanowiska dyrektora generalnego tego urzędu.
5. Aktualizacja wyniku wartościowania stanowiska dyrektora generalnego urzędu nie powoduje konieczności ponownego wartościowania wyższych stanowisk w służbie cywilnej w urzędzie.";
"3. Do uzupełnienia lub modyfikacji opisu stanowiska pracy, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się § 11 ust. 4-7.";
"1. Członek zespołu wewnętrznego nie bierze udziału w wartościowaniu stanowisk pracy z komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony.";
"§ 25. 1. Wynik wartościowania stanowiska pracy zatwierdza reprezentujący pracodawcę.
2. Przed przekazaniem wyniku wartościowania do zatwierdzenia reprezentującemu pracodawcę przewodniczący zespołu wewnętrznego zasięga opinii:
1) kierującego komórką organizacyjną - w przypadku stanowiska pracy niebędącego wyższym stanowiskiem w służbie cywilnej oraz w przypadku stanowiska zastępcy kierującego komórką organizacyjną;
2) osoby merytorycznie nadzorującej dane stanowisko pracy - w przypadku stanowiska kierującego komórką organizacyjną.
3. Wraz z wynikiem wartościowania przewodniczący zespołu wewnętrznego przedstawia reprezentującemu pracodawcę rozbieżności wynikające z opinii uzyskanych od osób, o których mowa w ust. 2.
4. Reprezentujący pracodawcę, po zasięgnięciu opinii przewodniczącego zespołu wewnętrznego, może dokonać zmiany wyniku wartościowania przed jego zatwierdzeniem.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, reprezentujący pracodawcę sporządza na piśmie uzasadnienie decyzji o zmianie wyniku wartościowania, które dołącza do protokołu.
6. Zatwierdzony przez reprezentującego pracodawcę wynik wartościowania stanowiska pracy udostępnia się niezwłocznie pracownikowi zatrudnionemu na tym stanowisku pracy oraz osobom nadzorującym to stanowisko pracy.";
"2. Każde następne przeprowadzanie wartościowania stanowisk pracy nie powoduje konieczności ponownego określania liczby i zakresu przedziałów punktowych, o których mowa w ust. 1.";
"3. Jeżeli zmiany w opisie stanowiska pracy dotyczą zadań niebędących zadaniami dominującymi, nie powoduje to konieczności ponownej aktualizacji wyniku wartościowania stanowiska pracy. Osoby, o których mowa w ust. 1, mogą podjąć decyzję o ponownym przeprowadzeniu wartościowania tego stanowiska pracy.";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
OPIS STANOWISKA PRACY NIEBĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
OPIS STANOWISKA PRACY
NIEBĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
CZĘŚĆ I
1.1. | NAZWA URZĘDU | |
1.2. | NAZWA KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ URZĘDU | |
1.3. | NAZWA STANOWISKA PRACY | |
1.4. | STANOWISKO DO SPRAW (opcjonalnie) | |
1.5. | SYMBOL STANOWISKA PRACY |
2. MIEJSCE STANOWISKA PRACY W STRUKTURZE ORGANIZACYJNEJ URZĘDU | ||
2.1. | Stanowisko pracy pośrednio nadzorujące | |
2.2. | Stanowisko pracy bezpośrednio nadzorujące |
3. ZAPOZNANIE PRACOWNIKA Z OPISEM STANOWISKA PRACY | ||
SYMBOL STANOWISKA PRACY | IMIĘ I NAZWISKO (osoby zatrudnionej na opisanym stanowisku pracy) | DATA I PODPIS (osoby zatrudnionej na opisanym stanowisku pracy) |
CZĘŚĆ II
4. CEL ISTNIENIA STANOWISKA PRACY |
5. LICZBA PODLEGŁYCH PRACOWNIKÓW |
brak podległych pracowników bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę do 4 pracowników bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę od 5 do 9 pracowników bezpośrednio kieruje lub koordynuje pracę powyżej 9 pracowników bezpośrednio podlegają osoby kierujące pracą innych pracowników |
6. GŁÓWNE ZADANIA REALIZOWANE NA STANOWISKU PRACY
ZADANIA DOMINUJĄCE (najczęściej wykonywane) |
Zadanie 1: |
Zadanie 2: |
Zadanie 3: |
POZOSTAŁE ZADANIA |
Zadanie 4: |
Zadanie 5: |
Zadanie 6: |
Zadanie 7: |
Zadanie 8: |
7. UPOWAŻNIENIA I PEŁNOMOCNICTWA |
brak upoważnień i pełnomocnictw upoważnienie do wydawania decyzji, postanowień i innych aktów oraz podejmowania czynności, podlegających kontroli sądów administracyjnych upoważnienie do dysponowania środkami publicznymi upoważnienie do przeprowadzania kontroli upoważnienie do zaciągania zobowiązań upoważnienie do zaciągania zobowiązań inne (należy wskazać jakie) .................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... |
8. ZŁOŻONOŚĆ I KREATYWNOŚĆ
OPIS | PRZYKŁADY (fakultatywnie) |
9. NIEZBĘDNA SAMODZIELNOŚĆ I INICJATYWA
OPIS | PRZYKŁADY (fakultatywnie) |
10. HORYZONT CZASOWY PLANOWANIA
PLANOWANIE | PRZYKŁADY (fakultatywnie) |
do 1 miesiąca powyżej 1 miesiąca do 1 kwartału powyżej 1 kwartału do 1 roku powyżej 1 roku |
11. KONTAKTY ZEWNĘTRZNE
kilka razy dziennie .................................................................................. .................................................................................. kilka razy w tygodniu .................................................................................. .................................................................................. | kilka razy w miesiącu .................................................................................. .................................................................................. kilka razy w roku .................................................................................. .................................................................................. |
12. CZYNNIKI SZCZEGÓLNIE UTRUDNIAJĄCE WYKONYWANIE ZADAŃ | |
brak wysiłek fizyczny praca w terenie praca w szczególnie trudnych warunkach środowiskowych nietypowe godziny pracy (w tym dyżury) krajowe lub zagraniczne wyjazdy służbowe zagrożenie naciskami grup przestępczych zagrożenie korupcją permanentna obsługa klientów zewnętrznych (spoza administracji, np. obywatele, przedsiębiorstwa) lub przeprowadzanie kontroli w innych urzędach częste reprezentowanie urzędu na zewnątrz inne (należy wskazać jakie) ........................................................................................................... ........................................................................................................... ........................................................................................................... | PRZYKŁADY (fakultatywnie) |
13. WYMAGANE KOMPETENCJE I DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE
KOMPETENCJE | WYMAGANIA NIEZBĘDNE | WYMAGANIA DODATKOWE | ||
Wykształcenie | ||||
Przeszkolenie | ||||
Szczególne uprawnienia | ||||
Znajomość języków obcych | Język obcy: 1. ....................................... | Poziom: ........................................ | Język obcy: 1. ....................................... | Poziom: ........................................ |
Inne kompetencje, wiedza lub umiejętności | ||||
DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE | WYMAGANIA NIEZBĘDNE | WYMAGANIA DODATKOWE | ||
Długość w miesiącach lub latach | ||||
Rodzaj doświadczenia |
CZĘŚĆ III
Kierujący komórką organizacyjną urzędu |
............................................................................................. ............................................. ...................................................... (imię i nazwisko kierującego komórką organizacyjną urzędu) (data) (podpis) |
Osoba zatwierdzająca opis stanowiska pracy: Zatwierdzam opis stanowiska pracy |
............................................................................................. ............................................. ...................................................... (imię i nazwisko osoby zatwierdzającej opis stanowiska pracy) (data) (podpis) |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
OPIS STANOWISKA PRACY BĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
OPIS STANOWISKA PRACY
BĘDĄCEGO WYŻSZYM STANOWISKIEM W SŁUŻBIE CYWILNEJ
CZĘŚĆ I – METRYKA STANOWISKA PRACY
1. | NAZWA URZĘDU | |
2. | NAZWA KOMÓRKI ORGANIZACYJNEJ URZĘDU | |
3. | NAZWA STANOWISKA PRACY | |
4. | SYMBOL STANOWISKA PRACY |
5. | MIEJSCE STANOWISKA PRACY W STRUKTURZE ORGANIZACYJNEJ URZĘDU | |
5.1. | STANOWISKA NADZORUJĄCE: | |
POŚREDNIO | ||
BEZPOŚREDNIO |
6. | ZAPOZNANIE PRACOWNIKA Z OPISEM STANOWISKA PRACY | |
IMIĘ I NAZWISKO (osoby zatrudnionej na opisanym stanowisku pracy) | DATA I PODPIS (osoby zatrudnionej na opisanym stanowisku pracy | |
CZĘŚĆ II – CEL ISTNIENIA STANOWISKA PRACY
CZĘŚĆ III – STANOWISKA FORMALNIE PODLEGŁE (LICZBA PODLEGŁYCH ZESPOŁÓW/PRACOWNIKÓW)
brak permanentnego kierowania pracownikami – kieruje pracownikami tylko w czasie zastępowania dyrektora komórki organizacyjnej urzędu lub w czasie koordynowania projektów kieruje – tylko bezpośrednio – nie więcej niż 12 pracownikami kieruje co najwyżej 3 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi niższego szczebla albo kieruje bezpośrednio co najmniej 13 pracownikami kieruje 4-8 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi kieruje więcej niż 8 zespołami z podległymi osobami zarządzającymi lub zarządza urzędem liczącym do 200 pracowników zarządza urzędem liczącym powyżej 200, ale nie więcej niż 600 pracowników zarządza urzędem liczącym powyżej 600, ale nie więcej niż 1000 pracowników zarządza urzędem powyżej 1000 pracowników |
CZĘŚĆ IV – KLUCZOWE OBSZARY ODPOWIEDZIALNOŚCI – ZAKRES ZADAŃ
1. | ZARZĄDZANIE LUDŹMI |
2. | ZARZĄDZANIE FINANSAMI |
3. | REPREZENTACJA / KONTAKTY ZEWNĘTRZNE |
4. | |
5. | |
6. | |
7. | |
8. | |
CZĘŚĆ V – WYMAGANE KOMPETENCJE I DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE
NIEZBĘDNE | POŻĄDANE | ||
1. | WYKSZTAŁCENIE | ||
2. | STAŻ PRACY | ||
3. | FORMALNE UPRAWNIENIA | ||
4. | JĘZYKI OBCE | ||
5. | WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI | ||
8. | KOMPETENCJE KIEROWNICZE |
CZĘŚĆ VI – ZATWIERDZENIE OPISU
1. Osoba zatwierdzająca opis stanowiska pracy: Zatwierdzam opis stanowiska pracy |
............................................................................................. ............................................. .................................................... (imię i nazwisko osoby zatwierdzającej opis stanowiska pracy) (data) (podpis) |
2. Osoba zatwierdzająca/opiniująca1) opis stanowiska pracy: Zatwierdzam/Opiniuję (pozytywnie/negatywnie)1) opis stanowiska pracy |
............................................................................................. ............................................. .................................................... (imię i nazwisko osoby zatwierdzającej/opiniującej (data) (podpis) opis stanowiska pracy) |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »