Zmiana uchwały w sprawie warunków i zasad sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele.
M.P.2014.1217
Akt utracił mocUCHWAŁA
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 12 grudnia 2014 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie warunków i zasad sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele
"1) odbiorca indywidualny - osobę fizyczną nabywającą wartości kolekcjonerskie poza prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą oraz osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej;
2) odbiorca instytucjonalny - osobę fizyczną niebędącą odbiorcą indywidualnym, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;
3) Dystrybutor - odbiorcę instytucjonalnego, który prowadzi obrót wartościami kolekcjonerskimi i który ma podpisaną z NBP umowę sprzedaży;
4) Techniczny plan emisji wartości kolekcjonerskich - plan emisji wartości kolekcjonerskich, ogłoszony przez NBP w roku poprzedzającym rok emisji wartości kolekcjonerskich, nieokreślający dat dziennych emisji tych wartości, podany do publicznej wiadomości do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok planowanej emisji;
5) zgłoszenie roczne - zamówienie na wartości kolekcjonerskie, składane przez Dystrybutora do dnia 31 października roku poprzedzającego rok planowanej emisji, dotyczące wartości kolekcjonerskich ujętych w Technicznym planie emisji wartości kolekcjonerskich;",
"8) dni operacyjne - dni od poniedziałku do piątku, poza dniami ustawowo wolnymi od pracy oraz dniami wolnymi od pracy, określonymi na podstawie odrębnych przepisów;",
"10) cena sprzedaży - cenę, po której wartości kolekcjonerskie oferowane są do sprzedaży przez NBP, ustaloną przez NBP na zasadach określonych w uchwale;
11) kanał dystrybucyjny NBP - oddziały okręgowe NBP, Departament Emisyjno-Skarbcowy NBP, zwany dalej "DES", lub sklep internetowy obsługiwany przez NBP zgodnie z "Regulaminem sprzedaży wartości kolekcjonerskich, prowadzonej przez sklep internetowy", stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały, oraz Dystrybutorzy;
12) zagraniczny emitent - bank, który ma siedzibę poza granicami Polski lub inną zagraniczną instytucję emisyjną, mającą prawo do emisji znaków pieniężnych w kraju swojej siedziby, oraz podmiot działający w ich imieniu lub z ich upoważnienia;
13) zamówienie - zamówienie na wartości kolekcjonerskie, złożone przez Dystrybutora na zasadach i warunkach określonych w odrębnej umowie, przyjęte do realizacji przez NBP.";
"1. NBP może prowadzić sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2 i 4:
1) poprzez kanały dystrybucyjne NBP;
2) na podstawie i zgodnie z warunkami umów zawartych z zagranicznymi emitentami.",
"1a. Stosownie do sprawowanego nadzoru nad DES, Prezes NBP, wiceprezes NBP albo upoważniony przez Prezesa NBP członek Zarządu NBP może podjąć, na wniosek Dyrektora DES, decyzję o rezygnacji ze sprzedaży określonych wartości kolekcjonerskich poprzez kanał dystrybucyjny NBP, wskazany we wniosku.",
"3. Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2 i 4, odbiorcom instytucjonalnym dokonywana jest:
1) na podstawie złożonego zamówienia, potwierdzonego odpowiednio przez Oddział Okręgowy NBP lub DES;
2) w kasach oddziałów okręgowych NBP, przez przyjęcie zapłaty i bezpośrednie ich wydanie;
3) w sklepie internetowym.
4. Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2 i 4, odbiorcom indywidualnym prowadzona jest:
1) w kasach oddziałów okręgowych NBP, przez przyjęcie zapłaty i bezpośrednie ich wydanie;
2) w sklepie internetowym.";
"1. Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, następuje po cenie sprzedaży ustalonej zgodnie z ust. 2, 3 i 5.",
"6. W przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, cena sprzedaży wartości kolekcjonerskich jest ustalana w sposób określony w umowie zawartej z zagranicznym emitentem.";
"1. Oddziały okręgowe NBP i DES prowadzą sprzedaż wartości kolekcjonerskich, wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1, 2 i 4, z zastosowaniem opustów cenowych, o których mowa w ust. 2 pkt 4-7, wyłącznie Dystrybutorom, na podstawie zawartych z nimi umów sprzedaży.",
"1) Dystrybutorzy składają zgłoszenie roczne na wartości kolekcjonerskie, wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, ujęte w "Technicznym planie emisji wartości kolekcjonerskich";",
"4) przy sprzedaży poszczególnych rodzajów złotych monet kolekcjonerskich, wyemitowanych w roku, do którego odnosi się zgłoszenie roczne, Dystrybutorom, którzy złożyli zgłoszenie roczne do dnia 31 października roku poprzedzającego emisję, udziela się opustów cenowych w wysokości:
a) 5,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju złotych monet kolekcjonerskich - przy zakupie od 1% do 1,99% wielkości ich nakładu,
b) 10,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju złotych monet kolekcjonerskich - przy zakupie co najmniej 2% wielkości ich nakładu;
5) przy sprzedaży Dystrybutorom zestawów kolekcjonerskich oraz poszczególnych rodzajów srebrnych monet kolekcjonerskich i banknotów kolekcjonerskich, wyemitowanych w roku, do którego odnosi się zgłoszenie roczne, które Dystrybutorzy złożyli do dnia 31 października roku poprzedzającego emisję, lub zamówienie określone w § 2 pkt 13, udziela się opustów cenowych w wysokości:
a) 5,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju monet lub banknotów lub zestawów kolekcjonerskich - przy zakupie od 2% do 4,99% wielkości ich nakładu,
b) 10,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju monet lub banknotów lub zestawów kolekcjonerskich - przy zakupie od 5% do 7,99% wielkości ich nakładu,
c) 15,0% ceny sprzedaży netto danego rodzaju monet lub banknotów lub zestawów kolekcjonerskich - przy zakupie co najmniej 8% wielkości ich nakładu;
6) Dystrybutorom, którzy złożą zamówienie na wartości ujęte w "Technicznym planie emisji wartości kolekcjonerskich", o którym mowa w pkt 1, po dniu 31 października roku poprzedzającego emisję, udziela się opustów cenowych, o których mowa w pkt 4 i 5, pomniejszonych o 30%, z zastrzeżeniem pkt 3. Zamówienia będą realizowane zgodnie z kolejnością ich składania;",
"3. Stosownie do sprawowanego nadzoru nad DES, w szczególnych przypadkach, na wniosek Dyrektora DES, Prezes NBP, wiceprezes NBP albo upoważniony przez Prezesa NBP członek Zarządu NBP może podjąć decyzję o prowadzeniu sprzedaży wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, pomimo upływu 24 miesięcy od daty ich emisji.";
"2. Ustalone przez NBP ceny sprzedaży, o których mowa w ust. 1, są podawane do publicznej wiadomości.";
"2. Ustalone przez NBP ceny sprzedaży są podawane do publicznej wiadomości.";
"§ 13. 1. W razie stwierdzenia przez odbiorcę instytucjonalnego lub odbiorcę indywidualnego, zwanych dalej "klientami", że nabyte wartości kolekcjonerskie posiadają wady jakościowe (w przypadku monet kolekcjonerskich - niedopuszczalne cechy produkcyjne, wymienione w Katalogu cech produkcyjnych), klient składa reklamację w miejscu ich wydania, wraz z wartościami kolekcjonerskimi, będącymi przedmiotem reklamacji, z paragonem fiskalnym albo fakturą VAT, stanowiącymi dowód zakupu, z pisemnym uzasadnieniem reklamacji oraz z informacją zawierającą dane do korespondencji.
2. Rozpatrzenie przez DES zasadności reklamacji następuje w terminie 14 dni od dnia jej wpływu do NBP.
3. W przypadku uznania reklamacji:
1) NBP wymienia wartości kolekcjonerskie, będące przedmiotem reklamacji, na taką samą liczbę wartości kolekcjonerskich tego samego rodzaju, wolnych od wad, w terminie i miejscu określonych w zawiadomieniu o uznaniu reklamacji, albo
2) jeżeli brak jest możliwości przekazania określonych wartości kolekcjonerskich wolnych od wad - NBP przekazuje należność za wartości kolekcjonerskie, będące przedmiotem reklamacji, na wskazany przez klienta rachunek bankowy, w terminie 14 dni od dnia uznania reklamacji.
4. W celu rozpatrzenia reklamacji wartości kolekcjonerskich zakupionych wysyłkowo poprzez sklep internetowy, reklamowane wartości powinny być dostarczone na adres: Narodowy Bank Polski, Departament Emisyjno-Skarbcowy, ul. Świętokrzyska 11/21, 00-919 Warszawa, z dopiskiem "Sklep internetowy/reklamacja", wraz z protokołem, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do uchwały, i paragonem fiskalnym albo fakturą VAT, stanowiącymi dowód zakupu. W przypadku uznania reklamacji:
1) NBP wymienia wartości kolekcjonerskie, będące przedmiotem reklamacji, na taką samą liczbę wartości kolekcjonerskich tego samego rodzaju, wolnych od wad, w terminie określonym w zawiadomieniu o uznaniu reklamacji, przy czym ich ponowne doręczenie następuje na koszt NBP, albo
2) jeżeli brak jest możliwości przekazania określonych wartości kolekcjonerskich wolnych od wad - NBP przekazuje równowartość zapłaconej ceny, wraz z ewentualnymi kosztami wysyłki; należność przekazuje się na wskazany przez klienta rachunek bankowy, w terminie 14 dni od dnia uznania reklamacji.
5. Reklamacje wartości kolekcjonerskich noszących ślady fizycznych uszkodzeń, powstałych w wyniku niewłaściwego obchodzenia się z nimi przez klientów, nie będą uwzględniane.
6. Przepisy ust. 1-4 nie naruszają uprawnień klientów z tytułu odpowiedzialności sprzedawcy za wady rzeczy, wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących.";
"8) odbiorca instytucjonalny - osobę fizyczną niebędącą odbiorcą indywidualnym, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;",
"14) dni operacyjne - dni od poniedziałku do piątku, poza dniami ustawowo wolnymi od pracy oraz dniami wolnymi od pracy, określonymi na podstawie odrębnych przepisów;",
"§ 6. Odbiorca indywidualny może zrezygnować z zakupu wartości kolekcjonerskich, zakupionych w sklepie internetowym, w terminie 14 dni od dnia ich dostarczenia przesyłką kurierską. Zwrot wartości kolekcjonerskich następuje na koszt klienta, na adres: Narodowy Bank Polski, ul. Świętokrzyska 11/21, 00-919 Warszawa, z dopiskiem "Sklep internetowy", w nienaruszonych, oryginalnych opakowaniach bezpiecznych, wraz z paragonem fiskalnym albo fakturą VAT. NBP, w terminie 14 dni roboczych, licząc od dnia dostarczenia wartości kolekcjonerskich na podany adres, zwróci równowartość należnej kwoty, bez kosztów przesyłki, przelewem bankowym na rachunek bankowy, z którego wpłynęła zapłata, lub na rachunek karty, którą dokonano płatności.",
"1. W celu rozpatrzenia reklamacji wartości kolekcjonerskich zakupionych wysyłkowo poprzez sklep internetowy, reklamowane wartości powinny być dostarczone na adres: Narodowy Bank Polski, Departament Emisyjno-Skarbcowy, ul. Świętokrzyska 11/21, 00-919 Warszawa, z dopiskiem "Sklep internetowy/reklamacja", wraz z protokołem, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do uchwały, i paragonem fiskalnym albo fakturą VAT, stanowiącymi dowód zakupu.",
"3. Rozpatrzenie przez DES zasadności reklamacji nastąpi w terminie 14 dni od dnia jej wpływu do NBP.",
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »