Zmiana uchwały - Regulamin pracy Rady Ministrów.
M.P.2024.757
Akt jednorazowyUCHWAŁA Nr 90
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 sierpnia 2024 r.
zmieniająca uchwałę - Regulamin pracy Rady Ministrów
"W uzasadnionych przypadkach Sekretarz Rady Ministrów może doręczyć projekt porządku obrad w terminie krótszym niż 5 dni przed dniem posiedzenia.";
"§ 17. Z posiedzenia Rady Ministrów jest sporządzany komunikat prasowy informujący w szczególności o przedmiocie posiedzenia oraz o podjętych rozstrzygnięciach.";
"§ 21. Postępowanie z projektami dokumentów rządowych obejmuje:
1) opracowanie projektu;
2) uzgodnienia, konsultacje publiczne lub opiniowanie projektu;
3) rozpatrzenie projektu przez komitet lub komitety właściwe do rozpatrywania określonych kategorii spraw;
4) rozpatrzenie projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów;
5) rozpatrzenie projektu przez komisję prawniczą - w przypadku projektu ustawy oraz projektu rozporządzenia;
6) rozpatrzenie projektu przez Radę Ministrów.";
"§ 21a. W toku postępowania z projektem dokumentu rządowego, o którym mowa w § 19 ust. 1, zwanym dalej "projektem aktu normatywnego", Rządowe Centrum Legislacji weryfikuje wykonanie przez organ wnioskujący obowiązków związanych z przedstawianiem projektu aktu normatywnego do konsultacji publicznych lub opiniowania.";
"§ 23. Prezes Rządowego Centrum Legislacji opracowuje i udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji oraz aktualizuje:
1) opisy procedur przyjmowania projektów dokumentów rządowych dotyczące poszczególnych rodzajów tych dokumentów, w tym w zakresie przeprowadzania konsultacji publicznych projektu aktu normatywnego;
2) rekomendacje w zakresie procedur przeprowadzania konsultacji publicznych - po zasięgnięciu opinii podmiotu, o którym mowa w § 29 ust. 1.";
"3. Przed rozpoczęciem prac nad opracowaniem projektu aktu normatywnego organ wnioskujący dokonuje oceny przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych. Oceny dokonuje się zgodnie z wytycznymi w zakresie jej dokonywania, jeżeli zostały ustalone przez Radę Ministrów lub jej organ pomocniczy. Zakres dokonywania oceny ustala się w zależności od rodzaju dokumentu oraz przedmiotu i zasięgu oddziaływania projektowanych regulacji.",
"4. Wytyczne, o których mowa w ust. 3, opracowuje podmiot, o którym mowa w § 29 ust. 1.";
"4a. Ocenę przewidywanych skutków społeczno-gospodarczych projektu, o którym mowa w § 25 pkt 3, dołącza się do wniosku o wprowadzenie tego projektu do wykazu prac legislacyjnych albo wykazu prac programowych Rady Ministrów na wniosek podmiotu, o którym mowa w § 29 ust. 1.";
"1a. Koordynator OSR wyznacza do dwóch zastępców koordynatora OSR.",
"Organ wnioskujący współpracuje z koordynatorem OSR i udziela mu pomocy, w szczególności przez udostępnienie informacji, analiz i dokumentów, oraz konsultuje propozycję OSR projektu dokumentu rządowego.";
"§ 30. 1. W przypadku projektu ustawy albo projektu rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub służących stosowaniu tego prawa, organ wnioskujący dołącza do projektu dodatkowo:
1) tabelaryczne zestawienie przepisów prawa Unii Europejskiej, których wdrożeniu lub stosowaniu służy ta ustawa lub to rozporządzenie, oraz projektowanych przepisów prawa polskiego, zwane dalej "tabelą zgodności";
2) wyjaśnienie określające przyczyny wejścia w życie ustawy albo rozporządzenia lub niektórych ich przepisów w danym terminie oraz zawierające informacje, czy proponowany termin wejścia w życie uwzględnia wymogi w zakresie terminów wdrożenia lub zapewnienia stosowania prawa Unii Europejskiej, zwane dalej "wyjaśnieniem terminu wejścia w życie".
2. Projekt ustawy mającej na celu wdrożenie lub służącej stosowaniu prawa Unii Europejskiej może zawierać przepisy wykraczające poza ten cel wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku organ wnioskujący dołącza do projektu dodatkowo tabelaryczne zestawienie projektowanych przepisów ustawy, które wykraczają poza cel wdrożenia lub zapewnienia stosowania prawa Unii Europejskiej, wraz z wyjaśnieniem niezbędności objęcia ich tym projektem, zwane dalej "odwróconą tabelą zgodności".";
"3. Odstąpienie od prowadzenia konsultacji publicznych jest dopuszczalne jedynie wyjątkowo, w szczególności jeżeli rezygnacja z prowadzenia konsultacji publicznych jest związana z bezpieczeństwem, porządkiem publicznym, ochroną zdrowia lub ochroną środowiska.";
"3. Szczegółowego uzasadnienia wymaga wyznaczenie terminu do zajęcia stanowiska krótszego niż:
1) 21 dni - w przypadku projektu ustawy,
2) 14 dni - w przypadku projektu aktu normatywnego Rady Ministrów,
3) 10 dni - w przypadku projektu rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, rozporządzenia ministra albo zarządzenia Prezesa Rady Ministrów,
4) 7 dni - w przypadku projektu dokumentu rządowego, o którym mowa w § 19 ust. 2
- od udostępnienia tego projektu.";
"2. Omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania:
1) wskazuje podmioty, którym organ wnioskujący przekazał projekt do zaopiniowania, oraz podmioty, do których skierował projekt w celu przedstawienia stanowiska w ramach konsultacji publicznych, a także podmioty, które przedstawiły stanowisko lub opinię;
2) zawiera omówienie przedstawionych stanowisk lub opinii i odniesienie się do nich przez organ wnioskujący.";
"2b) informację o zgodności projektu z wpisem do właściwego wykazu prac, a w przypadku niezgodności z wpisem - uzasadnienie wprowadzonych zmian;",
"7) informację o skierowaniu projektu do rozpatrzenia w wyniku zalecenia, w przypadku, o którym mowa w § 76 ust. 2, i opis zmian wprowadzonych w projekcie wykraczających poza zakres ustaleń Stałego Komitetu Rady Ministrów.",
"7) jeżeli projekt ustawy przewiduje wydanie aktów wykonawczych - projekty podstawowych aktów wykonawczych, a w przypadku projektu ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mającej służyć stosowaniu tego prawa - projekty aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy;";
"1b. Minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przedstawia opinię o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu ustawy albo projektu rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mających służyć stosowaniu tego prawa.",
"3. Organ wnioskujący ustosunkowuje się do uwag zgłoszonych do projektu w terminie 2 dni od dnia, w którym upłynął termin zgłaszania tych uwag. W przypadku nieustosunkowania się w terminie do zgłoszonych uwag Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów może skierować projekt do rozpatrzenia w innym terminie. 3a. Jeżeli analiza opinii o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej lub uwag zgłoszonych do projektu lub analiza stanowisk zawartych w ustosunkowaniu się do tej opinii lub tych uwag wskaże, że jest zasadne ponowne przeprowadzenie uzgodnień w całości lub w określonym zakresie, Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów może zwrócić projekt organowi wnioskującemu, zobowiązując go do ich przeprowadzenia, w szczególności może zobowiązać go do zorganizowania konferencji uzgodnieniowej.
4. Opinię o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej i uwagi zgłoszone do projektu oraz ustosunkowanie się do tej opinii i tych uwag przekazuje się w postaci elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Przepisy § 60a ust. 2 i 3 stosuje się.";
"3) jeżeli projekt ustawy przewiduje wydanie aktów wykonawczych - projekty podstawowych aktów wykonawczych, a w przypadku projektu ustawy mającej na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mającej służyć stosowaniu tego prawa - projekty aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy.",
"2. Przewodniczący komisji prawniczej może zalecić organowi wnioskującemu wystąpienie z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów, informując jednocześnie Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów.";
"§ 78a. W przypadku nieuwzględnienia uwag o charakterze prawnym Prezes Rządowego Centrum Legislacji może odstąpić od rozpatrzenia projektu ustawy albo projektu rozporządzenia przez komisję prawniczą, w tym z zastrzeżeniem wprowadzenia określonych poprawek.";
"2. Rządowe Centrum Legislacji udostępnia w RPL protokół posiedzenia komisji prawniczej albo informację o zwolnieniu projektu ustawy albo projektu rozporządzenia z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, albo informację o odstąpieniu od rozpatrzenia projektu ustawy albo projektu rozporządzenia przez komisję prawniczą, nie później niż w terminie 5 dni od dnia rozpatrzenia projektu, zwolnienia projektu z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą albo odstąpienia od rozpatrzenia projektu przez komisję prawniczą.";
"§ 81. Projekt dokumentu rządowego do rozpatrzenia przez Radę Ministrów wnosi organ wnioskujący po jego rozpatrzeniu przez Stały Komitet Rady Ministrów albo po jego rozpatrzeniu przez komisję prawniczą.";
"6) informację o rozpatrzeniu projektu przez komisję prawniczą albo zwolnieniu projektu z obowiązku rozpatrzenia przez komisję prawniczą, albo odstąpieniu od rozpatrzenia projektu przez komisję prawniczą, a w przypadku, o którym mowa w § 76 ust. 2 - informację dotyczącą wykonania zalecenia.",
"7) jeżeli projekt ustawy przewiduje wydanie aktów wykonawczych - projekty podstawowych aktów wykonawczych, a w przypadku projektu ustawy mającej na celu wdrożenie lub mającej służyć stosowaniu prawa Unii Europejskiej - projekty aktów wykonawczych, których obowiązek wydania przewiduje projekt ustawy;";
"1. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności jeżeli wniosek o rozpatrzenie projektu dokumentu rządowego przez Radę Ministrów nie spełnia wymagań określonych w § 83, Sekretarz Rady Ministrów może:
1) wystąpić do organu wnioskującego o usunięcie braków formalnych wniosku w wyznaczonym terminie;
2) zwrócić projekt organowi wnioskującemu, zobowiązując go do przeprowadzenia uzgodnień, konsultacji publicznych lub opiniowania;
3) skierować projekt dokumentu rządowego do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów lub przez właściwy komitet albo komitety.",
"1a. Minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej przedstawia opinię o zgodności z prawem Unii Europejskiej projektu ustawy albo projektu rozporządzenia mających na celu wdrożenie prawa Unii Europejskiej lub mających służyć stosowaniu tego prawa.";
"§ 98. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezes Rady Ministrów albo działający z jego upoważnienia Sekretarz Rady Ministrów może z własnej inicjatywy lub na wniosek organu wnioskującego zadecydować o odrębnym trybie postępowania z projektem dokumentu rządowego.";
"§ 139. 1. Przepisy dotyczące postępowania z projektem rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów stosuje się odpowiednio do projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów innego niż akt stosowania prawa.
2. Przepisów działu III rozdziału 6 nie stosuje się do projektu zarządzenia Prezesa Rady Ministrów, jeżeli organem wnioskującym jest podmiot, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 2 albo 2a.";
"e) koordynator OSR;";
"§ 152a. Prezes Rady Ministrów poleca koordynatorowi OSR przygotowanie OSR ex post wybranej ustawy. W takim przypadku członek Rady Ministrów właściwy w sprawach regulowanych daną ustawą współpracuje z koordynatorem OSR i udziela mu pomocy, w szczególności przez udostępnienie informacji, analiz i dokumentów, oraz konsultuje propozycje oceny funkcjonowania tej ustawy.";
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »