Zmiana stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1952.A-2.36

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1958 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 grudnia 1951 r.
w sprawie zmiany stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.

Na podstawie §§ 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 180) oraz na podstawie pkt 2 uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie zasad finansowania kapitalnych remontów przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym (Biuletyn PKPG Nr 10, poz. 129) zarządza się, co następuje:
Jednostki gospodarcze, działające według zasad rozrachunku gospodarczego, począwszy od dnia 1 stycznia 1952 r. dokonywać będą amortyzacji pojazdów samochodowych według zasad ustalonych w niniejszym zarządzeniu.
1.
Podstawę do obliczenia odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w § 1, stanowi ilość przebytych (przejechanych) przez pojazdy samochodowe kilometrów.
2. 1
Jednostki gospodarcze, w których usługi transportowe stanowią funkcje pomocnicze w stosunku do ich działalności podstawowej, mogą za zezwoleniem właściwego ministra obliczać odpisy amortyzacyjne od pojazdów samochodowych w wysokości stawek procentowych, stosowanych do obliczania odpisów umorzeniowych.
3. 2
Wysokość stawek amortyzacyjnych z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 2, określa tabela stanowiąca załącznik nr 1 do zarządzenia.
1.
Za podstawę do odprowadzania miesięcznych rat amortyzacyjnych należy przyjąć średni planowany przebieg pojazdów samochodowych.
2.
Różnice wynikłe pomiędzy planowanymi a rzeczywistymi przebiegami pojazdów samochodowych powinny być rozliczane na zasadach ogólnych.
1.
Odpisy amortyzacyjne obliczane zgodnie z postanowieniem §§ 2 i 3 ust. 1 dzieli się na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty:
1)
w przedsiębiorstwach transportowych oraz w działających według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego zakładach (bazach) transportowych innych przedsiębiorstw - stosownie do tabeli stanowiącej załącznik Nr 1 do zarządzenia, w sposób określony w § 5;
2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - według stosunku procentowego określonego w zarządzeniu Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 17 lipca 1951 r. w sprawie podziału amortyzacji w przedsiębiorstwach działających według zasad rozrachunku gospodarczego na 1952 r. (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1052).
2.
Właściwi ministrowie mogą w przypadkach gospodarczo uzasadnionych zarządzić, aby podległe im przedsiębiorstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dokonywały podziału odpisów amortyzacyjnych na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty według zasad ustalonych w ust. 1 pkt 1.
1.
Jednostki wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 na podstawie ilości posiadanych pojazdów samochodowych i planowanego ich przebiegu ustalą łączną wysokość amortyzacji rocznej, łączną wysokość odpisów na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty oraz stosunek procentowy tych części do łącznej wysokości amortyzacji rocznej.
2.
Ustalenie stosunku procentowego, o którym mowa w ust. 1, następuje na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.
3.
Stosunek procentowy części amortyzacji przeznaczonej na inwestycje i na kapitalne remonty do łącznej wysokości amortyzacji rocznej stanowi stały procent podziału amortyzacji na inwestycje i na kapitalne remonty, obowiązujący przez cały rok bez względu na zmiany w parku samochodowym i ilości kilometrów przebytych (przejechanych) przez poszczególne samochody w ciągu roku.
Zasady ustalone w niniejszym zarządzeniu należy przyjąć przy opracowywaniu szczegółowych planów na 1952 r.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
2.
Równocześnie tracą moc obowiązującą §§ 1 i 2 oraz załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 1951 r. w sprawie nowych stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr A-40, poz. 506).
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

TABELA STAWEK AMORTYZACYJNYCH

dla pojazdów samochodowych od 1000 km przebiegu.
Lp.Rodzaje pojazdówStawka amortyzacyjna od przebiegu 1000 km - w złPodział stawki amortyzacyjnejUwagi
na inwestycjena kapitalne remonty
123456
A. Stary tabor*) Dla Forda V 8 cylindrowego stawkę figurującą w rubryce 5 podwyższa się o 15%
1Osobowe z demobilu, U. L. dostaw UNRRA31030280
2J. w. ciężarowe o nośności do 5 t włącznie z ZIS i GAZ AA*)36030330
3J. w. ciężarowe o nośności powyżej 5 t45050400
4J. w. autobusy w komunikacji międzymiastowej53050480
5J. w. autobusy w komunikacji miejskiej55050500
B. Nowy tabor - osobowe
6BMW - 340325115210
7Chevrolet De Lux345175170
8Chevrolet Fleetmaster315145170
9Citroen 15355125230
10Citroen 11-L355125230
11Fiat l100/c-4 osobowe390120270
12Fiat 1100/N-6 osobowe390120270
13GAZ - 67 B26090170
14GAZ - M-20 (Pobieda)23585150
15Simca 8420150270
16Skoda 1101 i 1102 - osobowe370120250
17Skoda 1101 - sanitarka**)400150250**) Dla wszystkich innych samochodów sanitarnych z wyjątkiem "Skoda" stawka podwyższona o 15%
18Tatra 87 (8 cyl.)305115190
19Tattraplan295125170
20Różne z silnikiem od 4 l pojemności poza wymienionymi w poz. 6-19 niniejszej tabeli z wyłączeniem poz. 1330140190
21J. w. z silnikiem od 1,51 do 4 l pojemności włącznie25585170
22J. w. z silnikiem do 1,5 l pojemności wyłącznie26595170
C. Nowy tabor - ciężarowe
23GAZ 51 (2,5 t)250110140
24Fiat - 666 N7430200230
25Fiat - 626 NL440190250
26JAZ - 200 (7 t)505275230
27Panhard Novic - 35640360280
28Praga RND590240350
29Renault R-2060 (1 t)370145225
30Renault R-2161 (2,5 t)405175230
31Renault AHG-2 (furgon)315115200
32Skoda 1101 - Furgon25585170
33Skoda 706475205270
34S.P.A. - A 10000570300270
35Star - 20455275180
36Tatra - 111580310270
37ZIS - 150 (4 t)390220170
38ZIS - 585 (wywrotka)520290230
39Różne nie wymienione w poz. 23-38 z wyłączeniem poz. 2 (wozy z silnikiem niskoprężnym do 3,5 t nośności włącznie)525275250
40Różne nie wymienione w poz. 23-38 z wyłączeniem poz. 3 z silnikiem Diesla, w tym ciągniki samochodowe jak również ciągniki siodłowe bez naczepów do 3,5 t nośności440190250
41J w. o nośności od 3,5 t545275270
42Samochody ciężarowe z wyjątkiem wywrotek, których charakter pracy został uwzględniony przy ustalaniu stawek, znajdujące się w posiadaniu Ministerstwa Leśnictwa, Państwowych Gospodarstw Rolnych, Przeds. Robót Poszukiwawczych i Geologicznych, przedsiębiorstw przemysłu naftowego i torfowego, Centrali Rybnej, Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz wszystkich przedsiębiorstw budowlanycho 15% wyższa od podanych w poz. 23-38
D. Nowy tabor - autobusy
43Skoda 706 RO670370300Dla autobusów komunikacji miejskiej stawka podwyższona o 10%
44Mayag TR5965540425
45Chausson720420300
46Fiat 666 RN670370300
47Leyland OPS480270210
48Leyland LOPS490270220
49Różne nie wymienione w poz. 43-48 z wyłączeniem wymienionych w poz. 4 i 5670370300
Przyjmuje się stawkę odpowiadającą danej marce samochodu podwyższoną o 15% sumy figurującej w rubryce 3.*) Tę część samochodu, która stanowi trwale umieszczone urządzenie lub maszynę należy amortyzować wg ogólnie obowiązujących - przepisów (np. urządzenie wozu strażackiego, ambulatorium, bufetu itp.)
50Samochody specjalne (np. ambulatorium, bufet)*)Dla samochodów - dźwigów przyjmuje się stawkę odpowiadającą danej marce samochodu podwyższoną o 30% sumy figurującej w rubryce 3.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

FORMULARZ

dla obliczenia podziału amortyzacji na inwestycje i na kapitalne remonty.
Lp.Rodzaje pojazdówPlanowany przebiegWysokość amortyzacji rocznejPodział rocznej kwoty amortyzacjiUwagi
na inwestycjena kapitalne remonty
1234567
Razem

Zestawienie:

1.
Łączna wysokość amortyzacji rocznej ("Razem" z rubr. 4) ..........
2.
Stosunek procentowy do łącznej wysokości amortyzacji rocznej (rubr. 4):
a)
części przezn. na inwestycje (rubr. 5) ..........
b)
części przezn. na kap. remonty (rubr. 6) ..........
1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Komunikacji oraz Finansów z dnia 14 sierpnia 1957 r. (M.P.57.77.471) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.
2 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Komunikacji oraz Finansów z dnia 14 sierpnia 1957 r. (M.P.57.77.471) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.