Zmiana stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.
Monitor Polski
M.P.1952.A-2.36
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1958 r.
ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 6 grudnia 1951 r.
w sprawie zmiany stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych.
Na podstawie §§ 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 180) oraz na podstawie pkt 2 uchwały Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 12 maja 1950 r. w sprawie zasad finansowania kapitalnych remontów przedsiębiorstw na rozrachunku gospodarczym (Biuletyn PKPG Nr 10, poz. 129) zarządza się, co następuje:
Jednostki gospodarcze, działające według zasad rozrachunku gospodarczego, począwszy od dnia 1 stycznia 1952 r. dokonywać będą amortyzacji pojazdów samochodowych według zasad ustalonych w niniejszym zarządzeniu.
1.
Podstawę do obliczenia odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w § 1, stanowi ilość przebytych (przejechanych) przez pojazdy samochodowe kilometrów.2. 1
Jednostki gospodarcze, w których usługi transportowe stanowią funkcje pomocnicze w stosunku do ich działalności podstawowej, mogą za zezwoleniem właściwego ministra obliczać odpisy amortyzacyjne od pojazdów samochodowych w wysokości stawek procentowych, stosowanych do obliczania odpisów umorzeniowych.3. 2
Wysokość stawek amortyzacyjnych z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 2, określa tabela stanowiąca załącznik nr 1 do zarządzenia.1.
Za podstawę do odprowadzania miesięcznych rat amortyzacyjnych należy przyjąć średni planowany przebieg pojazdów samochodowych.2.
Różnice wynikłe pomiędzy planowanymi a rzeczywistymi przebiegami pojazdów samochodowych powinny być rozliczane na zasadach ogólnych.1.
Odpisy amortyzacyjne obliczane zgodnie z postanowieniem §§ 2 i 3 ust. 1 dzieli się na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty: 1)
w przedsiębiorstwach transportowych oraz w działających według zasad wewnętrznego pełnego rozrachunku gospodarczego zakładach (bazach) transportowych innych przedsiębiorstw - stosownie do tabeli stanowiącej załącznik Nr 1 do zarządzenia, w sposób określony w § 5; 2)
w pozostałych przedsiębiorstwach - według stosunku procentowego określonego w zarządzeniu Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 17 lipca 1951 r. w sprawie podziału amortyzacji w przedsiębiorstwach działających według zasad rozrachunku gospodarczego na 1952 r. (Monitor Polski Nr A-76, poz. 1052).2.
Właściwi ministrowie mogą w przypadkach gospodarczo uzasadnionych zarządzić, aby podległe im przedsiębiorstwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dokonywały podziału odpisów amortyzacyjnych na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty według zasad ustalonych w ust. 1 pkt 1.1.
Jednostki wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 na podstawie ilości posiadanych pojazdów samochodowych i planowanego ich przebiegu ustalą łączną wysokość amortyzacji rocznej, łączną wysokość odpisów na część przeznaczoną na sfinansowanie inwestycji i na część przeznaczoną na kapitalne remonty oraz stosunek procentowy tych części do łącznej wysokości amortyzacji rocznej.2.
Ustalenie stosunku procentowego, o którym mowa w ust. 1, następuje na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2 do zarządzenia.3.
Stosunek procentowy części amortyzacji przeznaczonej na inwestycje i na kapitalne remonty do łącznej wysokości amortyzacji rocznej stanowi stały procent podziału amortyzacji na inwestycje i na kapitalne remonty, obowiązujący przez cały rok bez względu na zmiany w parku samochodowym i ilości kilometrów przebytych (przejechanych) przez poszczególne samochody w ciągu roku.
Zasady ustalone w niniejszym zarządzeniu należy przyjąć przy opracowywaniu szczegółowych planów na 1952 r.
1.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.2.
Równocześnie tracą moc obowiązującą §§ 1 i 2 oraz załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 1951 r. w sprawie nowych stawek amortyzacyjnych od pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr A-40, poz. 506).ZAŁĄCZNIK Nr 1
TABELA STAWEK AMORTYZACYJNYCH
TABELA STAWEK AMORTYZACYJNYCH
dla pojazdów samochodowych od 1000 km przebiegu.
Lp. | Rodzaje pojazdów | Stawka amortyzacyjna od przebiegu 1000 km - w zł | Podział stawki amortyzacyjnej | Uwagi | ||||
na inwestycje | na kapitalne remonty | |||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |||
A. Stary tabor | *) Dla Forda V 8 cylindrowego stawkę figurującą w rubryce 5 podwyższa się o 15% | |||||||
1 | Osobowe z demobilu, U. L. dostaw UNRRA | 310 | 30 | 280 | ||||
2 | J. w. ciężarowe o nośności do 5 t włącznie z ZIS i GAZ AA*) | 360 | 30 | 330 | ||||
3 | J. w. ciężarowe o nośności powyżej 5 t | 450 | 50 | 400 | ||||
4 | J. w. autobusy w komunikacji międzymiastowej | 530 | 50 | 480 | ||||
5 | J. w. autobusy w komunikacji miejskiej | 550 | 50 | 500 | ||||
B. Nowy tabor - osobowe | ||||||||
6 | BMW - 340 | 325 | 115 | 210 | ||||
7 | Chevrolet De Lux | 345 | 175 | 170 | ||||
8 | Chevrolet Fleetmaster | 315 | 145 | 170 | ||||
9 | Citroen 15 | 355 | 125 | 230 | ||||
10 | Citroen 11-L | 355 | 125 | 230 | ||||
11 | Fiat l100/c-4 osobowe | 390 | 120 | 270 | ||||
12 | Fiat 1100/N-6 osobowe | 390 | 120 | 270 | ||||
13 | GAZ - 67 B | 260 | 90 | 170 | ||||
14 | GAZ - M-20 (Pobieda) | 235 | 85 | 150 | ||||
15 | Simca 8 | 420 | 150 | 270 | ||||
16 | Skoda 1101 i 1102 - osobowe | 370 | 120 | 250 | ||||
17 | Skoda 1101 - sanitarka**) | 400 | 150 | 250 | **) Dla wszystkich innych samochodów sanitarnych z wyjątkiem "Skoda" stawka podwyższona o 15% | |||
18 | Tatra 87 (8 cyl.) | 305 | 115 | 190 | ||||
19 | Tattraplan | 295 | 125 | 170 | ||||
20 | Różne z silnikiem od 4 l pojemności poza wymienionymi w poz. 6-19 niniejszej tabeli z wyłączeniem poz. 1 | 330 | 140 | 190 | ||||
21 | J. w. z silnikiem od 1,51 do 4 l pojemności włącznie | 255 | 85 | 170 | ||||
22 | J. w. z silnikiem do 1,5 l pojemności wyłącznie | 265 | 95 | 170 | ||||
C. Nowy tabor - ciężarowe | ||||||||
23 | GAZ 51 (2,5 t) | 250 | 110 | 140 | ||||
24 | Fiat - 666 N7 | 430 | 200 | 230 | ||||
25 | Fiat - 626 NL | 440 | 190 | 250 | ||||
26 | JAZ - 200 (7 t) | 505 | 275 | 230 | ||||
27 | Panhard Novic - 35 | 640 | 360 | 280 | ||||
28 | Praga RND | 590 | 240 | 350 | ||||
29 | Renault R-2060 (1 t) | 370 | 145 | 225 | ||||
30 | Renault R-2161 (2,5 t) | 405 | 175 | 230 | ||||
31 | Renault AHG-2 (furgon) | 315 | 115 | 200 | ||||
32 | Skoda 1101 - Furgon | 255 | 85 | 170 | ||||
33 | Skoda 706 | 475 | 205 | 270 | ||||
34 | S.P.A. - A 10000 | 570 | 300 | 270 | ||||
35 | Star - 20 | 455 | 275 | 180 | ||||
36 | Tatra - 111 | 580 | 310 | 270 | ||||
37 | ZIS - 150 (4 t) | 390 | 220 | 170 | ||||
38 | ZIS - 585 (wywrotka) | 520 | 290 | 230 | ||||
39 | Różne nie wymienione w poz. 23-38 z wyłączeniem poz. 2 (wozy z silnikiem niskoprężnym do 3,5 t nośności włącznie) | 525 | 275 | 250 | ||||
40 | Różne nie wymienione w poz. 23-38 z wyłączeniem poz. 3 z silnikiem Diesla, w tym ciągniki samochodowe jak również ciągniki siodłowe bez naczepów do 3,5 t nośności | 440 | 190 | 250 | ||||
41 | J w. o nośności od 3,5 t | 545 | 275 | 270 | ||||
42 | Samochody ciężarowe z wyjątkiem wywrotek, których charakter pracy został uwzględniony przy ustalaniu stawek, znajdujące się w posiadaniu Ministerstwa Leśnictwa, Państwowych Gospodarstw Rolnych, Przeds. Robót Poszukiwawczych i Geologicznych, przedsiębiorstw przemysłu naftowego i torfowego, Centrali Rybnej, Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz wszystkich przedsiębiorstw budowlanych | o 15% wyższa od podanych w poz. 23-38 | ||||||
D. Nowy tabor - autobusy | ||||||||
43 | Skoda 706 RO | 670 | 370 | 300 | Dla autobusów komunikacji miejskiej stawka podwyższona o 10% | |||
44 | Mayag TR5 | 965 | 540 | 425 | ||||
45 | Chausson | 720 | 420 | 300 | ||||
46 | Fiat 666 RN | 670 | 370 | 300 | ||||
47 | Leyland OPS | 480 | 270 | 210 | ||||
48 | Leyland LOPS | 490 | 270 | 220 | ||||
49 | Różne nie wymienione w poz. 43-48 z wyłączeniem wymienionych w poz. 4 i 5 | 670 | 370 | 300 | ||||
Przyjmuje się stawkę odpowiadającą danej marce samochodu podwyższoną o 15% sumy figurującej w rubryce 3. | *) Tę część samochodu, która stanowi trwale umieszczone urządzenie lub maszynę należy amortyzować wg ogólnie obowiązujących - przepisów (np. urządzenie wozu strażackiego, ambulatorium, bufetu itp.) | |||||||
50 | Samochody specjalne (np. ambulatorium, bufet)*) | Dla samochodów - dźwigów przyjmuje się stawkę odpowiadającą danej marce samochodu podwyższoną o 30% sumy figurującej w rubryce 3. |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
FORMULARZ
FORMULARZ
dla obliczenia podziału amortyzacji na inwestycje i na kapitalne remonty.
Lp. | Rodzaje pojazdów | Planowany przebieg | Wysokość amortyzacji rocznej | Podział rocznej kwoty amortyzacji | Uwagi | |
na inwestycje | na kapitalne remonty | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Razem |
Zestawienie:
1.
Łączna wysokość amortyzacji rocznej ("Razem" z rubr. 4) ..........2.
Stosunek procentowy do łącznej wysokości amortyzacji rocznej (rubr. 4):a)
części przezn. na inwestycje (rubr. 5) ..........b)
części przezn. na kap. remonty (rubr. 6) ..........1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Komunikacji oraz Finansów z dnia 14 sierpnia 1957 r. (M.P.57.77.471) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.
2 § 2 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Komunikacji oraz Finansów z dnia 14 sierpnia 1957 r. (M.P.57.77.471) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1958 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »