Zm.: zarządzenie w sprawie zasad bilansowania i sporządzania sprawozdań rocznych.
M.P.1953.A-6.68
Akt jednorazowyZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 grudnia 1952 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie zasad bilansowania i sporządzania sprawozdań rocznych.
"§ 7. Przedsiębiorstwa wprowadzą do ksiąg roku 1953 aktywa i pasywa przeszacowane i przekształcone w związku z:
1) przeklasyfikowaniem niektórych przedmiotów nietrwałych na środki trwałe (zarządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 1952 r. - Monitor Polski Nr A-82, poz. 1319);
2) przeszacowaniem zapasów artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych, określonym w przepisach szczególnych;
3) wprowadzeniem z dniem 1 stycznia 1953 r. innego planu kont niż obowiązujący w roku 1952.
Aktywa i pasywa bilansu zamknięcia za rok 1952, sporządzonego według zasad niniejszego zarządzenia, podlegają przeszacowaniu i przekształceniu, o którym wyżej mowa, w sposób pozaksięgowy na odrębnych zestawieniach, sporządzonych według wzorów ramowych, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia (wzory nr 6, 7, 8, 9 i 10).";
"Przelewy do budżetu nadwyżek środków obrotowych, przelewy z zysku, jak również dotacje na uzupełnienie środków obrotowych i na pokrycie strat przyjąć należy do bilansu w wysokości sum efektywnie wypłaconych bądź otrzymanych w roku sprawozdawczym.";
"2. Roczne salda zapisów sum przekazanych i otrzymanych w roku sprawozdawczym z tytułu nadwyżek środków obrotowych, dotacji na uzupełnienie środków obrotowych, wpłat z zysku lub dotacji na pokrycie strat przenosi się do ksiąg rachunkowych roku następnego. Po zatwierdzeniu bilansu podlegają przeksięgowaniu na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zmniejszeń lub zwiększeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont) sumy przekazane i otrzymane, które zostały zarachowane przez budżet państwa jako dochody lub wydatki roku sprawozdawczego.";
"3. Saldo debetowe kont przelewów części zysku na inwestycje jak też odpisów na fundusze specjalnego przeznaczenia należy uwidocznić w bilansie. Salda te przenosi się do ksiąg roku następnego, w których po zatwierdzeniu bilansu przeprowadza się roczne odpisy wyrównawcze, a salda roczne, powiększone lub pomniejszone o odpisy wyrównawcze, przenosi się na fundusz statutowy (na jego zwiększenie lub zmniejszenie). Salda kont zwiększeń lub zmniejszeń funduszu statutowego przenieść należy na konto funduszu statutowego przed sporządzeniem bilansu, wykazując w tym bilansie fundusz statutowy w jednej łącznej sumie.
Zysk bądź stratę netto należy wykazać w bilansie. Zysk bądź stratę netto przenosi się do ksiąg roku następnego. Po zatwierdzeniu bilansu i dokonaniu odpisów wyrównawczych za rok poprzedni przenosi się je na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zwiększeń lub zmniejszeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont).";
"Salda rachunków bankowych, kredytów bankowych, należności i zobowiązań regulowanych w trybie inkasa bankowego, jak również saldo konta "finansowanie inwestycji" należy przyjąć do bilansu w wysokości uzgodnionej i potwierdzonej na piśmie przez właściwy bank finansujący w myśl zasad określonych w zarządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 1951 r. w sprawie obowiązku okresowego uzgadniania rozliczeń regulowanych w trybie inkasa bankowego oraz rachunków operacyjnego i kredytów (Monitor Polski Nr A-73, poz. 962) oraz zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 maja 1952 r. w sprawie obowiązku okresowego uzgadniania przez inwestorów zapisów księgowych w zakresie finansowania inwestycji z bankami finansującymi inwestycje (Monitor Polski Nr A-48, poz. 660); odpisy potwierdzeń uzgodnienia sald, o których mowa powyżej, należy dołączyć do bilansu rocznego.";
"Salda rozrachunków pozainkasowych z odbiorcami, dostawcami oraz rozrachunków z organami finansowymi, instytucjami ubezpieczeń społecznych, Państwowym Zakładem Ubezpieczeń i innymi instytucjami, jak też salda innych należności i zobowiązań powinny być uzgodnione z kontrahentami.";
"Roszczenia oddalone w postępowaniu sądowym lub arbitrażowym należy odpisać na straty lub też - jeśli są to roszczenia dotyczące mank i ubytków powstałych w roku sprawozdawczym - na koszty.";
"§ 14. Wydatki na współzawodnictwo pracy, poniesione w 1952 r. na podstawie przepisów szczególnych, które nie znalazły pokrycia w odpisach na fundusz zakładowy na skutek braku warunków do jego utworzenia bądź też gdy odpisy na fundusz zakładowy nie pokryły ich w całości, należy odpisać na straty w księgach roku następnego po zatwierdzeniu bilansu.
Przepisy powyższe stosuje się do przedsiębiorstw objętych działaniem ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o Funduszu Zakładowym (Dz. U. Nr 6, poz. 53).";
"§ 15. Zarówno fundusz zakładowy jak i fundusz popierania produkcji ubocznej wykazuje się w bilansie w dwu pozycjach: w pasywach - sumą utworzonego funduszu, w aktywach - sumą poniesionych wydatków z danego funduszu.";
"1. Przedsiębiorstwa objęte niniejszym zarządzeniem sporządzą sprawozdania roczne na wzorach ustalonych instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie sprawozdawczości statystycznej z wykonania planu techniczno-przemysłowo-finansowego dla poszczególnych działów gospodarki narodowej, zatwierdzonymi właściwymi zarządzeniami Prezesa Rady Ministrów.";
"3. Przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetami terenowymi składają sprawozdania roczne:
a) 1 egzemplarz wydziałowi (oddziałowi, referatowi) branżowemu oraz 1 egzemplarz wydziałowi (oddziałowi) finansowemu prezydium terytorialnie właściwej rady narodowej,
b) właściwemu rzeczowo wydziałowi branżowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi),
c) właściwemu terytorialnie oddziałowi banku finansującego.
W przypadku gdy dla danej grupy przedsiębiorstw utworzone zostały wojewódzkie zarządy (biura), roczne sprawozdania składać należy tymże zarządom (biurom) oraz jednostkom wymienionym pod lit. a) i c).";
"§ 20. 1. Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, obowiązane do składania sprawozdań zbiorczych, sporządzają zbiorcze sprawozdania roczne na podstawie i na wzorach sprawozdań podległych im przedsiębiorstw w ciągu dni 15 od terminu ustalonego w paragrafie poprzednim i obowiązane są je przedłożyć:
a) właściwemu ministerstwu,
b) Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
c) Ministerstwu Finansów (Departament Księgowości),
d) centrali banku finansującego,
e) Głównemu Urzędowi Statystycznemu,
f) Ministerstwu Kontroli Państwowej.
W przypadku wieloszczeblowej struktury organizacyjnej jednostka bezpośrednio nadrzędna sporządza sprawozdania zbiorcze w okresie dni 15 od terminu ustalonego w § 19, natomiast dla sporządzenia zbiorczego sprawozdania na każdym następnym szczeblu ustala się okres dalszych 10 dni.
2. Jednostki nadrzędne przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi, mianowicie wydziały branżowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi), wojewódzkie zarządy (biura) i inne równorzędne jednostki składają zbiorcze sprawozdania roczne w ciągu dni 20 od terminów ustalonych dla złożenia sprawozdań przedsiębiorstw:
a) właściwemu ministerstwu,
b) wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego,
c) Ministerstwu Finansów (Departament Księgowości),
d) centrali banku finansującego,
e) wydziałowi branżowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi) - w przypadkach gdy wojewódzką jednostką nadrzędną jest wojewódzki zarząd (biuro),
f) Głównemu Urzędowi Statystycznemu,
g) Ministerstwu Kontroli Państwowej,
h) wydziałowi finansowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej m. st. Warszawy i m. Łodzi).
3. W przypadkach gdy do kontroli, nadzoru i koordynacji przedsiębiorstw, rozliczających się z budżetami terenowymi, powołano centralne zarządy, wówczas podległe im wojewódzkie zarządy (biura) składają swe zbiorcze sprawozdania roczne tymże centralnym zarządom, a ponadto jednostkom wymienionym w ust. 2 lit. b), c), e) i h). Centralne zarządy, o których mowa w niniejszym ustępie, składają roczne sprawozdania zbiorcze w trybie określonym w § 20 ust. 1.";
"§ 21. 1. Jednostki administracyjne utrzymywane z narzutów na jednostki podległe, rozliczające się z budżetem centralnym, prowadzące księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów, składają swe sprawozdania zgodnie z § 19 ust. 2. Nie dotyczy to jednostek, prowadzących księgowość w oparciu o ramowy plan kont dla przedsiębiorstw handlu wewnętrznego, które włączają sprawozdania finansowe z działalności administracyjnej do zbiorczego sprawozdania rocznego jednostek operatywnych.
2. Jednostki administracyjne utrzymywane z narzutów na jednostki podległe rozliczające się z budżetami terenowymi, jeżeli prowadzą księgowość w oparciu o jednolity plan kont dla jednostek administracyjnych utrzymywanych z narzutów, składają swe sprawozdania:
1 egzemplarz - bankowi finansującemu,
1 " - właściwemu ministerstwu,
1 " - Ministerstwu Finansów,
1 " - Głównemu Urzędowi Statystycznemu,
1 " - Ministerstwu Kontroli Państwowej.";
"§ 23. 1. Zestawienia, o których mowa w § 7, powinny być przedłożone w ciągu dni 30 po upływie terminu wyznaczonego dla złożenia rocznego sprawozdania finansowego:
1) jednostkom określonym w § 19 ust. 2 przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem centralnym,
2) jednostkom określonym w § 19 ust. 3 przez przedsiębiorstwa rozliczające się z budżetem terenowym.
2. Przedsiębiorstwa, które od dnia 1 stycznia 1953 r. prowadzić będą księgowość w oparciu o ramowy plan kont, przedłożą zestawienia, o których mowa w § 7, według wzorów nr 6, 7 i 9, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia.
Przedsiębiorstwa, które od dnia 1 stycznia 1953 r. nie będą prowadzić księgowości w oparciu o ramowy plan kont, przedłożą zestawienia według wzorów nr 8 i 9, stanowiących załączniki do niniejszego zarządzenia.
3. Jednostki nadrzędne, obowiązane do składania sprawozdań zbiorczych, powinny sporządzić zestawienie zbiorcze według wzorów nr 9 i 10 podanych w załączniku do niniejszego zarządzenia i przedłożyć je odpowiednim jednostkom określonym w § 20 w terminie dni 30 po upływie terminu określonego dla przedłożenia zbiorczych sprawozdań rocznych.";
"§ 25. 1. Przeszacowaniem (§ 7 pkt 2) należy objąć:
1)materiały i towary znajdujące się w przedsiębiorstwie,
2)materiały i towary w przerobie,
3)materiały i towary na przechowaniu u odbiorców,
4)zapasy produkcji własnej, a w szczególności wyroby gotowe, półfabrykaty, produkcję w toku i usługi wykonane.
2. Upoważnia się zainteresowanych ministrów do zwolnienia podległych im przedsiębiorstw od obowiązku przeszacowania zapasów produkcji własnej oraz usług wykonanych, o których mowa w ust. 1 pkt 4, w przypadkach gdy podstawowe elementy kosztów wytwarzania nie ulegną istotnym zmianom. Zainteresowani ministrowie ustalą również zasady tego przeszacowania.
3. Różnice wynikłe z przeszacowania zapasów wymienionych w ust. 1 należy odnieść na konto funduszu statutowego (bądź na konta jego zwiększeń lub zmniejszeń, jeżeli są one przewidziane w planie kont).";
ZAŁĄCZNIKI
Zestawienie przekształcenia aktywów/pasywów nr ..........
obejmujące konta od .......... do ..........
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Wzór nr 7
Zestawienie przekształcenia aktywów i pasywów
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Wzór nr 8
Zestawienie przekształcenia aktywów i pasywów
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Wzór nr 9
Dane uzupełniające do zestawienia przekształcenia aktywów i pasywów
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Wzór nr 10
Wyniki przekształcenia aktywów i pasywów jednostek ....................
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »