Zm.: zarządzenie w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych.

Monitor Polski

M.P.1977.31.153

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 grudnia 1977 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 22 listopada 1977 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych.

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o transporcie drogowym i spedycji krajowej (Dz. U. Nr 53, poz. 297) zarządza się, co następuje:
W zarządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 12 marca 1968 r. w sprawie używania pojazdów samochodowych do celów służbowych (Monitor Polski z 1968 r. Nr 12, poz. 78, z 1973 r. Nr 5, poz. 37 i z 1974 r. Nr 8, poz. 63) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 15 ust. 1 skreśla się wyrazy: "zwane dalej »pojazdami prywatnymi«",
2)
§ 16 otrzymuje brzmienie:

"§ 16. 1. Pracownikom, którzy do wykonywania zadań służbowych poza granicami miasta lub gminy, na których terenie znajduje się siedziba jednostki, używają stale własnych samochodów osobowych, może być przyznany miesięczny limit przebiegu wynoszący nie więcej niż 1.000 km. W wyjątkowych wypadkach limit przebiegu może być podwyższony najwyżej o 25%. Miesięczny limit przebiegu ustala kierownik jednostki, a w odniesieniu do kierownika jednostki - kierownik jednostki nadrzędnej.

2. W ramach miesięcznego limitu przebiegu pracownicy otrzymują zwrot kosztów przejazdu na podstawie delegacji służbowej (polecenia wyjazdu służbowego). Koszty przejazdu oblicza się według odległości drogi do miejsca delegowania i z powrotem oraz stawki określonej w § 17.

3. Kierownikom jednostek i ich zastępcom, zwanym dalej "kierownikami jednostek", może być przyznany w ramach miesięcznego limitu przebiegu ryczałt miesięczny na przejazdy lokalne w granicach miasta lub gminy, na których terenie znajduje się siedziba jednostki. Ryczałt wynosi 560 zł za 200 km przebiegu, a w wypadkach uzasadnionych częstotliwością przejazdów lokalnych - 700 zł za 250 km.

4. Ryczałt przyznaje kierownik jednostki nadrzędnej na okres roku kalendarzowego, pod warunkiem że kierownicy jednostek nie używają służbowych samochodów osobowych do przejazdów lokalnych; w razie użycia samochodu służbowego do przejazdu lokalnego kierownik jednostki obowiązany jest zwrócić koszty przejazdu według stawek określonych w § 17.

5. Miesięczny ryczałt, o którym mowa w ust. 3:

1) nie przysługuje za okres urlopu wypoczynkowego, okolicznościowego, bezpłatnego oraz nieobecności w pracy z powodu choroby trwającej powyżej 6 dni,

2) wypłaca się z dołu, na podstawie pisemnego oświadczenia pracownika o używaniu własnego samochodu osobowego w danym miesiącu, pomniejszony o 1/25 za każdy dzień, na który ryczałt nie przysługuje (pkt 1).

6. Przepisów o ryczałtach nie stosuje się do pracowników ministerstw i urzędów centralnych, centralnych organizacji spółdzielczych oraz naczelnych organów organizacji społecznych.

7. Ryczałty przyznawane pracownikom zatrudnionym na innych stanowiskach niż wymienione w ust. 3 regulują odrębne przepisy.",

3)
dodaje się § 16a w brzmieniu:

"§ 16a. 1. Pracownikom, którzy do wykonywania zadań służbowych używają własnych motocykli lub motorowerów, może być przyznany miesięczny limit przebiegu, wynoszący nie więcej niż 600 km. W wyjątkowych wypadkach limit przebiegu może być podwyższony nie więcej niż o 25%. Miesięczny limit przebiegu ustala kierownik jednostki.

2. W ramach miesięcznego limitu przebiegu pracownicy otrzymują zwrot kosztów przejazdu za używanie własnego motocykla lub motoroweru w danym miesiącu. Przepisy § 16 ust. 5 stosuje się odpowiednio.",

4)
§ 17 otrzymuje brzmienie:

"§ 17. 1. Za użycie w sprawach służbowych pojazdu stanowiącego własność osobistą pracownik otrzymuje od jednostki zwrot kosztów przejazdu według następujących stawek:

1) za użycie samochodu osobowego - 2,80 zł za 1 km przebiegu,

2) za użycie motocykla - 1,00 zł za 1 km przebiegu,

3) za użycie motoroweru - 0,70 zł za 1 km przebiegu.

2. Jeżeli przejazdy odbywają się w wyjątkowo trudnych warunkach terenowych, właściwy minister (kierownik urzędu centralnego, wojewoda, zarząd centralnego związku spółdzielni, naczelny organ organizacji społecznej) może w ramach posiadanych środków finansowych ustalić odpowiednio wyższe stawki zwrotu kosztów przejazdu motocyklem lub motorowerem niż określone w ust. 1 pkt 2 i 3, nie więcej jednak niż o 20%.

3. Zwrot kosztów użycia własnego pojazdu samochodowego w sprawach służbowych poza granicami Państwa określają odrębne przepisy."

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1978 r.