§ 1. - Zm.: zarządzenie w sprawie środków ratunkowych na statkach morskich.
M.P.1969.15.119
Akt jednorazowy"5) koła ratunkowe w ilości nie mniejszej niż:
a) 8 - jeżeli długość statku wynosi 60 m i powyżej,
b) 6 - jeżeli długość statku wynosi od 45 m, a poniżej 60 m,
c) 4 - jeżeli długość statku wynosi od 30 m, a poniżej 45 m,
d) 2 - jeżeli długość statku wynosi poniżej 30 m,
e) 1 - dla otwartych łodzi rybackich,
6) pasy ratunkowe - po jednym dla każdej osoby na statku oraz dodatkowe pasy ratunkowe dla wachtowych w ilości określonej przez urząd morski - jeżeli długość statku wynosi 21 m i powyżej.",
"3. Jeżeli na statku o długości 45 m i powyżej zainstalowanie wymaganych łodzi ratunkowych (ust. 1 pkt 1) jest ze względów konstrukcyjnych lub eksploatacyjnych niemożliwe, urząd morski w porozumieniu z PRS może:
1) zwolnić statek z obowiązku posiadania części wymaganych łodzi ratunkowych, pod warunkiem wyposażenia statku w dodatkowe pneumatyczne tratwy ratunkowe o nośności wystarczającej dla 50% osób na statku,
2) zwolnić statek posiadający niezatapialne komunikacyjne urządzenie pływające z obowiązku posiadania wymaganych łodzi ratunkowych, pod warunkiem wyposażenia statku w dodatkowe pneumatyczne tratwy ratunkowe o nośności wystarczającej dla 100% osób na statku; w takich wypadkach urząd morski może ograniczyć uprawnienia żeglugowe statku w określonych porach roku.
4. Z liczby kół ratunkowych wymaganych zgodnie z ust. 1 pkt 5 lit. a)-d) co najmniej:
1) 1 koło na każdej burcie powinno być zaopatrzone w linkę ratunkową o długości nie mniejszej niż 27,5 m,
2) 2 koła na każdej burcie powinny być zaopatrzone w pławki świetlne - jeżeli długość statku wynosi 45 m i powyżej,
3) 1 koło na każdej burcie powinno być zaopatrzone w pławkę świetlną - jeżeli długość statku wynosi poniżej 45 m.";
"§ 24a. Na wniosek urzędu morskiego Minister Żeglugi może w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców wyrazić zgodę na odmienne niż przewidziane w zarządzeniu wyposażenie w środki ratunkowe statków nowo budowanych i przebudowywanych oraz statków, których dotychczasowe przeznaczenie ma być zmienione - jeżeli względy konstrukcyjne lub eksploatacyjne to uzasadniają, a umowy międzynarodowe nie stoją temu na przeszkodzie".