Zm.: zarządzenie w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1971.6.42

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 stycznia 1971 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 20 stycznia 1971 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 ust. 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209, z 1961 r. Nr 80, poz. 334 i z 1968 r. Nr 29, poz. 193) zarządza się, co następuje:
W zarządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 28 czerwca 1966 r. w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 173) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 7 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Stosowanie normy wyjątkowej zużycia paliwa wymaga zgody jednostki nadrzędnej nad jednostką eksploatującą, z tym że o ustaleniu normy wyjątkowej w transporcie innym niż wymieniony w § 6 ust. 3 pkt 2 lit. a) jednostka nadrzędna obowiązana jest powiadomić wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwy ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.",

2)
w § 8 ust. 1 po pkt 2 stawia się zamiast kropki przecinek i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) ciągników rolniczych wyposażonych w liczniki motogodzin i nie posiadających liczników kilometrów.",

3)
w § 10 ust. 1 pkt 2 wyraz "pojazd" zastępuje się wyrazami "silnik pojazdu",
4)
w § 10 ust. 3 wyrazy "wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa)" zastępuje się wyrazami "jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą",
5)
w § 12 ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Równoważnik ten ustala jednostka nadrzędna nad jednostką szkolącą.",
6)
w § 14 po wyrazach "uznać za usprawiedliwione" skreśla się dwukropek oraz pkt 1 i 2 i dodaje się wyrazy "jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą.",
7)
w "Normach podstawowych zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych", stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia:
a)
tablica 1 otrzymuje brzmienie:

"Tablica 1.

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla niektórych pojazdów samochodowych produkcji krajowej.

Lp.Rodzaj, marka i typ pojazduTyp silnikaPrzełożenie przekładni

głównej

Zużycie w litrach na 100 km przebiegu pojazdu z silnikiem
niskoprężnymwysokoprężnym
123456
1Samochody osobowe i sanitarne:
1) Polski Fiat 125 P1300-10,0-
-116C.076
2) Polski Fiat 125 P1500-11,5-
-115C.076
3) FSO-Warszawa (wszystkie

typy)

S-21-13-
4) FSO-Warszawa (wszystkie

typy)

M-20-14-
2Dostawcze samochody ciężarowe oraz pochodne od nich samochody sanitarne i autobusy:
1) FSO "Pick up" (wszystkie

typy)

M-20-14-
2) "Nysa" (wszystkie typy)M-20 i-14-
S-21
3) FSC "ŻUK" (wszystkie typy)

z nadwoziem skrzyniowym

M-20 i

S-21

-14,5-
4) FSC "ŻUK" (wszystkie typy)

z nadwoziem obudowanym

M-20 i

S-21

-15-
3Samochody ciężarowe i pochodne od nich samochody specjalne:*)
1) "Star" typ 20, 21, 25S-472**)6,1327,5-
2) "Star" typ 20, 21, 25S-472**)7,1728,5-
3) "Star" typ 20, 21, 25S-4746,1328-
4) "Star" typ 20, 21, 25S-4747,1729-
5) "Star" 25 LS-472**)7,1730-
6) "Star" 25 LS-4747,1731-
7) "Star" 25 LS-4746,1328,5-
8) "Star" 27S-536,13-20,5
9) "Star" 28S-5307,17-25
10) "Star" 29S-47A7,1732-
11) "Star" 66S-477,1735-
12) "Star" C-25/D-60S-472**)7,1732-
13) "Star" C-25/D-60S-4747,1733-
14) "Star" W-14, W-21, W-25 29-
15) "Żubr"S-566,3-33
16) "Jelcz" 315SW 680/16,83
lub 
7,07-26
4Autobusy:  
1) "SAN" 27 A i BS-4727,1729-
2) "SAN" 27 A i BS-4747,1730-
3) "SAN" 27 A i BS-536,13-21
4) "SAN" H-100S-4747,1732-
5) "SAN" H-100S-5306,13-25
6) "Jelcz"Skoda4,87-26

*) Dla nadwozi obudowanych (furgon) norma podstawowa jest wyższa o 5%.

**) Dotyczy również silników S-42."

b)
w tablicy 2 lp. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"Lp.Rodzaj pojazduNorma w litrach na 100 km
1Samochody osobowe, sanitarne i pochodne od samochodów osobowych, dostawcze samochody ciężarowe, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity tych ostatnich nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej:
1) do 0,7 l włącznie 6
2) powyżej 0,7 l do 0,9 l włącznie 8
3) powyżej 0,9 l do 1,3 l włącznie 9
4) powyżej 1,3 l do 1,8 l włącznie11
5) powyżej 1,8 l do 2,1 l włącznie13
6) powyżej 2,1 l do 2,9 l włącznie15
7) powyżej 2,9 l do 3,4 l włącznie16
8) powyżej 3,4 l do 4,0 l włącznie18
9) powyżej 4,0 l do 5,0 l włącznie22
10) powyżej 5,0 l25
2Samochody ciężarowe oraz specjalne i sanitarne pochodne od samochodów ciężarowych, jak również ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) powyżej 2,5 t do 3,5 t włącznie z silnikiem

o pojemności skokowej:

a) powyżej 1,0 l do 1,8 l włącznie13
b) powyżej 1,8 l do 2,5 l włącznie15
c) powyżej 2,5 l23
2) powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie z

silnikiem o pojemności skokowej:

a) do 2,5 l włącznie18
b) powyżej 2,5 l23
3) powyżej 5,5 t do 8,5 t włącznie z

silnikiem o pojemności skokowej:

a) do 4,5 l włącznie25
b) powyżej 4,5 l33
4) powyżej 8,5 t do 11 t włącznie z silnikiem

o pojemności skokowej:

a) do 5 l włącznie36
b) powyżej 5 l42
5) powyżej 11 t 45"
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.