Zm.: zarządzenie w sprawie czasu pracy i wypoczynku personelu latającego.

Monitor Polski

M.P.1996.60.565

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 października 1996 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 2 października 1996 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie czasu pracy i wypoczynku personelu latającego.

Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 31 maja 1962 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 32, poz. 153, z 1984 r. Nr 53, poz. 272, z 1987 r. Nr 33, poz. 180, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 35, poz. 192 i z 1996 r. Nr 45, poz. 199) zarządza się, co następuje:
W zarządzeniu Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 28 marca 1989 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku personelu latającego (Monitor Polski Nr 8, poz. 76 i z 1990 r. Nr 14, poz. 113) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 3 otrzymuje brzmienie:

"§ 3. Członek personelu latającego może przystąpić ponownie do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli nieprzerwany zajęciami służbowymi okres wypoczynku członka personelu latającego:

1) po okresie co najmniej 8 godzin ogólnego czasu wykonywania przez niego czynności lotniczych wynosił nie mniej niż 10 godzin,

2) po okresie ponad 10 godzin ogólnego czasu wykonywania przez niego czynności lotniczych wynosił co najmniej tyle, ile trwało wykonywanie czynności lotniczych poprzedzających ten wypoczynek.";

2)
§ 4 otrzymuje brzmienie:

"§ 4. 1. Członek personelu latającego, zatrudniony zawodowo w tym charakterze, ma obowiązek odbycia dodatkowego obozu kondycyjnego w wymiarze 14 dni kalendarzowych w ciągu kolejnych 12 miesięcy.

2. Kontroler ruchu lotniczego mający uprawnienia do kontroli radarowej jest obowiązany raz na rok, w określonym przez pracodawcę terminie, uczestniczyć przez dwa tygodnie w obozie kondycyjnym. Przerwa między urlopem wypoczynkowym a uczestnictwem w obozie kondycyjnym powinna wynosić co najmniej 3 miesiące. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą lekarza sprawującego opiekę nad kontrolerami ruchu lotniczego, przerwa między urlopem a uczestnictwem w obozie kondycyjnym może być skrócona.

3. Na zlecenie komisji lotniczo-lekarskiej lub lekarza sprawującego opiekę nad kontrolerami ruchu lotniczego, o których mowa w ust. 2, uczestnictwo w obozie kondycyjnym może być zastąpione leczeniem sanatoryjnym lub inną kuracją specjalistyczną.";

3)
§ 5 otrzymuje brzmienie:

"§ 5. 1. Członek personelu latającego zatrudniony w lotnictwie komunikacyjnym nie może przekroczyć norm czasu wykonywania czynności lotniczych określonych w następującej tabeli:

Skład załogiCzas rozpoczęcia czynności lotniczych (według czasu lokalnego portu startu)Ogólny czas wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin (w godzinach) w zależności od maksymalnej liczby lądowańCzas lotu w godzinach
maksymalna liczba lądowańw ciągu kolej-

nych 24 godzin

w ciągu mie-

siąca kalen-

darzo-

wego

w ciągu 1 roku kalen-

darzo-

wego

123-45610

9,5

9

9,5

Minimalny skład załogi lotniczej, ustalony w instrukcji użytkowania w locie danego statku powietrznego07.00-13.59

14.00-17.59

18.00-04.59

05.00-06.59

13

12,5

12

12,5

13

12,5

12

12,5

12,5

12

11,5

12

12

11,5

11

11,5

11,5

11

10,5

11

100*)800
Minimalny skład załogi powiększony o jednego pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie samolotu1512100*)800
Dwie kompletne załogi1816100*)800

*) W ciągu kolejnych 28 dni członek personelu latającego może wykonać maksymalnie 8 lotów (tj. 4 rejsy) ze zmianą długości geograficznej większą niż 75o.

2. Określona w tabeli maksymalna liczba lądowań może być przekroczona o 1 lądowanie w razie konieczności wykonania lądowania nie przewidzianego planem lotu.

3. W razie zebrania dwóch załóg na pokład samolotu, pracodawca powinien zapewnić w czasie lotu oddzielną, wentylowaną przestrzeń w samolocie, odseparowaną od pasażerów, umożliwiającą załodze nie wykonującej czasowo czynności wypoczynek w pozycji leżącej.";

4)
§ 6 otrzymuje brzmienie:

"§ 6. Przekroczenie ogólnego czasu wykonywania czynności lotniczych w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego w razie:

1) konieczności wykonania lotu w celach poszukiwawczych lub ratowniczych,

2) opóźnienia lotu z przyczyn uzasadnionych, a w szczególności z powodu:

a) niesprzyjających warunków atmosferycznych,

b) oczekiwania na pasażerów,

c) usuwania usterek,

d) wydłużonego kołowania

- nie więcej jednak niż o jedną godzinę.";

5)
w § 7 ust. 3-6 otrzymują brzmienie:

"3. Poza portem macierzystym członek personelu latającego wykonujący lot w pasie strefowej zmiany czasu może przystąpić do wykonywania czynności lotniczych, jeżeli nie przerywany zajęciami służbowymi okres wypoczynku wynosił nie mniej niż tyle godzin, ile trwało wykonywanie czynności lotniczych, jednak nie mniej niż 14 godzin, gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 4 godziny, albo nie mniej niż 16 godzin, gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 6 godzin. Za lot w pasie strefowej zmiany czasu uważany jest lot ze zmianą długości geograficznej co najmniej 60o. Różnica długości geograficznej h=15o odpowiada 1 godzinie czasu astronomicznego.

4. W porcie macierzystym po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu członkowi personelu latającego przysługuje 48 godzin obowiązkowego wypoczynku liczonego od godz. 24.00 czasu lokalnego dnia przylotu.

5. W razie wykonywania lotu na specjalne zlecenie pracodawcy lub organów państwowego nadzoru lotniczego (lot techniczny, lot z szybko psującym się frachtem, lot poszukiwawczo-ratowniczy), czas wypoczynku określony w ust. 3 może być skrócony, jednak nie więcej niż o 50%. Skrócenie czasu wypoczynku nie może być stosowane częściej niż raz w ciągu kolejnych 14 dni.

6. Członkowi personelu latającego pracodawca zapewnia co najmniej tyle dni wolnych od pracy w miejscu zamieszkania, ile w danym miesiącu przypada dni wolnych od pracy, w tym co najmniej 1 dzień w niedzielę. Dni wolne powinny być udzielane bezpośrednio po okresie obowiązkowego wypoczynku."

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.