Zm.: uchwała w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.

Monitor Polski

M.P.1971.52.334

Akt jednorazowy
Wersja od: 8 listopada 1971 r.

UCHWAŁA Nr 213
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 października 1971 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
W uchwale nr 332 Rady Ministrów z dnia 22 listopada 1968 r. w sprawie współdziałania państwowych jednostek gospodarczych z zarządami dróg publicznych w odśnieżaniu i zwalczaniu gołoledzi na drogach państwowych i lokalnych (Monitor Polski Nr 51, poz. 355) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) państwowa jednostka gospodarcza - należy rozumieć państwową jednostkę gospodarczą, posiadającą transport zorganizowany i nie zorganizowany, w tym również przedsiębiorstwa i zakłady transportowe";

2)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. 1. Jednostki nadrzędne nad zarządami dróg, po zebraniu danych od tych zarządów, obowiązane są w terminie do dnia 1 września każdego roku zgłosić organowi do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) ilościowe zapotrzebowanie dla każdego podległego zarządu drogi na pojazdy samochodowe i sprzęt do odśnieżania dróg państwowych i lokalnych oraz zwalczania gołoledzi w okresie od dnia 15 października do dnia 30 kwietnia.

2. Organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), po przeanalizowaniu otrzymanych zapotrzebowań (ust. 1), ustala dla każdego zarządu drogi globalne ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, z tym że:

1) dla rejonu eksploatacji dróg publicznych i powiatowego zarządu dróg lokalnych mogą być wyznaczone pojazdy samochodowe i sprzęt, które mają miejsce postoju na obszarze objętym działaniem tych zarządów lub na obszarze sąsiednich powiatów oraz na obszarze miast stanowiących powiaty miejskie, położonych w granicach wymienionych obszarów bądź powiatów,

2) dla organów do spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów miejskich rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie lub miast wyłączonych z województw) mogą być wyznaczone pojazdy samochodowe i sprzęt, mające miejsce postoju na obszarze tych miast.

3. Ustalona przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) globalna ilość pojazdów samochodowych i sprzętu (ust. 2) nie może przekroczyć 10% ogólnej ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, znajdujących się na obszarze danego województwa, przydatnych do robót zimowych w poszczególnych grupach transportowych (samochody dostawcze, samochody ciężarowe, ciągniki).

4. Na podstawie ustaleń dokonanych zgodnie z przepisami ust. 2 organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) sporządza wykazy zawierające globalne ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, przewidzianych dla każdego zarządu drogi, i przekazuje je właściwym organom do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie, dzielnicowych rad narodowych w miastach wyłączonych z województw).

5. Organ do spraw komunikacji prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat miejski, dzielnicowej rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) ustala w ramach wyznaczonej globalnej ilości (ust. 4) dla każdego zarządu drogi wykaz państwowych jednostek gospodarczych ze wskazaniem ilości pojazdów samochodowych i sprzętu, które to jednostki obowiązane są dostarczać zarządowi drogi do wykonania zadań określonych w ust. 1.

6. Przy ustalaniu wykazów, o których mowa w ust. 5, organ do spraw komunikacji powinien uwzględnić również potrzeby własne jednostek zobowiązanych do dostarczenia pojazdów samochodowych i sprzętu, a przede wszystkim potrzeby w zakresie transportu technologicznego.

7. Organ do spraw komunikacji (ust. 5) doręcza w terminie do 14 dni od daty otrzymania wykazów, o których mowa w ust. 4:

1) poszczególnym zarządom drogi - ustalone dla nich wykazy pojazdów samochodowych i sprzętu,

2) zobowiązanym państwowym jednostkom gospodarczym - odpowiednie części (wycinki) wykazów dotyczące tych jednostek.

8. W stosunku do zarządów dróg, których obszar działania przylega do miasta wyłączonego z województwa, jeżeli ustalone dla tych zarządów (rejonu eksploatacji dróg publicznych lub powiatowego zarządu dróg lokalnych) w wykazie, o którym mowa w ust. 5, ilości pojazdów samochodowych i sprzętu nie są wystarczające, jednostka nadrzędna nad zarządem drogi może zgłosić właściwemu organowi do spraw komunikacji prezydium rady narodowej miasta wyłączonego z województwa dodatkowe zapotrzebowanie na brakujące pojazdy i sprzęt (ust. 1). Przepisy ust. 2-7 mają odpowiednie zastosowanie.";

3)
w § 4:
a)
w zdaniu wstępnym ust. 1 wyrazy "(§ 2 ust. 2)" zastępuje się wyrazami "(§ 2 ust. 5)",
b)
w ust. 1 pkt 1 wyrazy "przed dniem 1 listopada" zastępuje się wyrazami "przed dniem 15 października",
c)
w ust. 1 pkt 2 wyrazy "od dnia 1 listopada do dnia 31 marca" zastępuje się wyrazami "od dnia 15 października do dnia 30 kwietnia",
d)
w ust. 2 wyrazy "(§ 2 ust. 2)" zastępuje się wyrazami "(§ 2 ust. 5)";
4)
w § 5 ust. 1 wyrazy "(§ 2 ust. 2)" zastępuje się wyrazami "(§ 2 ust. 5)";
5)
w § 5 ust. 2 dodaje się na końcu zdanie:

"W razie poważnego zagrożenia przejezdności dróg wezwanie może być doręczone kierownictwu państwowej jednostki gospodarczej również poza godzinami pracy, z tym że termin dostarczenia pojazdów samochodowych lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3) powinien być uzgodniony z kierownictwem państwowej jednostki gospodarczej, przy wzięciu pod uwagę potrzeb własnych tej jednostki.";

6)
w § 6 wyrazy "§ 2 ust. 2" zastępuje się wyrazami "§ 2 ust. 5";
7)
po § 13 dodaje się nowy § 14 w brzmieniu:

"§ 14. W razie niewywiązywania się państwowej jednostki gospodarczej (§ 2 ust. 5) z obowiązków wynikających z niniejszej uchwały, a w szczególności:

1) niedostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3),

2) niedotrzymania terminu dostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu (§ 4 ust. 1 pkt 3),

3) dostarczenia pojazdu samochodowego lub sprzętu w stanie niesprawnym technicznie (§ 4 ust. 1 pkt 2)

- należy pociągać winnych do odpowiedzialności służbowej.";

8)
§§ 14 i 15 otrzymują numerację 15 i 16.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.