Zm.: uchwała w sprawie amortyzacji środków trwałych.
M.P.1966.65.309
Akt jednorazowyUCHWAŁA Nr 300
RADY MINISTRÓW
z dnia 6 września 1966 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie amortyzacji środków trwałych.
"1. Jeżeli zgodnie z umową obowiązek dokonywania remontów kapitalnych środka trwałego oddanego w dzierżawę lub najem ciąży na dzierżawcy (najemcy), to przedsiębiorstwo wydzierżawiające lub wynajmujące dokonuje odpisów amortyzacyjnych tylko przy zastosowaniu stawki amortyzacyjnej w części przeznaczonej na wymianę. Natomiast przedsiębiorstwo będące dzierżawcą (najemcą) środka trwałego dokonuje odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego tylko przy zastosowaniu stawki amortyzacyjnej w części przeznaczonej na remonty kapitalne.";
"3. Upoważnia się Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów do uzupełniania wykazu i zmiany stawek amortyzacyjnych oraz do zastosowania - na wniosek zainteresowanych ministrów - wskaźników podwyższających stawkę amortyzacyjną dla środków trwałych wchodzących w skład linii automatycznych i półautomatycznych.";
"2. Stawki od przebiegu powinny być stosowane do pojazdów, których eksploatacja stanowi przedmiot działalności podstawowej przedsiębiorstwa (zakładu działającego na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym), chyba że właściwy minister zarządzi stosowanie stawek zależnych od czasu użytkowania. Przedsiębiorstwa stosujące stawki od przebiegu lub ich jednostki nadrzędne mogą ustalać na każdy rok oddzielnie średnią stawkę kwotową na 1.000 km przebiegu. Średnią stawkę kwotową ustala się odrębnie dla pojazdów poszczególnych marek, a w razie istotnej różnicy w cenie nabycia pojazdów - również i typów, biorąc za podstawę średnią wartość wynikającą z wartości nabycia pojazdów oraz właściwą stawkę od przebiegu.";
"4) amortyzowanych przy zastosowaniu stawki od przebiegu w przypadku, gdy dany pojazd nie jest amortyzowany przez czas dłuższy aniżeli sześć kolejnych miesięcy kalendarzowych. Amortyzację według stawki zależnej od czasu użytkowania oblicza się wówczas począwszy od pierwszego dnia miesiąca siódmego do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym ponownie rozpoczęto użytkowanie danego pojazdu.",
"§ 6. Dla maszyn i urządzeń pracujących w wydziałach podstawowych wytwórni: związków nieorganicznych, nawozów sztucznych i środków chemicznych dla rolnictwa, związków organicznych, syntetycznych, farmaceutycznych i włókna sztucznego, wymienionych w rubryce 4 w poz. 250 do 260, 273 do 277 i 350 do 362 wykazu stawek amortyzacyjnych, stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały, podwyższa się stawkę na remonty kapitalne o 40%.",
"8) Za autokary uważa się autobusy turystyczne specjalnie przystosowane i wyposażone do tego celu. Przez specjalne przystosowanie rozumie się m.in. przeszklone boczne krawędzie dachu, wyposażenie w siedzenia z nastawnym oparciem oraz zmniejszenie ilości miejsc siedzących w stosunku do autobusu zwykłego o tej samej powierzchni podłogi nadwozia",
Poz. | Symbol | Nazwa | Stawka % | |||
grupa, podgrupa, rodzaj | dalsze szczeble podziału | na wymianę | na kapitalne remonty | łączna | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
49 | 211 | 0 | Wkopy górnicze, z wyjątkiem wkopów w kopalniach węgla brunatnego i piasku podsadzkowego | 10,0-30,0 | - | 10,0-30,0 |
49a | 211 | 0 | Wkopy górnicze w kopalniach węgla brunatnego i piasku podsadzkowego | 3,0-30,0 | - | 3,0-30,0 |
104 | - linie napowietrzne na słupach drewnianych | 4,0 | 2,0 | 6,0 | ||
152 | 310, 311, 312 | - | Kotły parowe o ciśnieniu powyżej 0,5 at | 4,0 | 5,5 | 9,5 |
213 | 416 | - | Obrabiarki do uzwojeń i uzębień | 8,0 | 3,0 | 11,0 |
264 | 450 | - | Piece do przerobu surowców | 4,0 | 7,0 | 11,0 |
z wyjątkiem 450-50 | ||||||
269 | 453 | Piece topielne | 4,0 | 7,0 | 11,0 | |
302 | 490, 491 | - | Maszyny analityczno-kalkulacyjne systemu kart dziurkowanych oraz maszyny matematyczne (komputery) | 10,0 | - | 10,0 |
456 | 560 | - | Maszyny, urządzenia i aparaty przemysłu cukrowniczego | 4,0 | 0,8 | 4,8 |
z wyjątkiem 560-10 do 13, 42, 43, 66, 73 do 75 | ||||||
458 | 66 | Wirówki cukrownicze | 5,0 | - | 5,0 | |
z wyjątkiem wirówek o obrotach powyżej 950/min. oraz automatycznych dyfuzji typu DDS i Olier | ||||||
458a | 42 i 43 | Wirówki cukrownicze o obrotach powyżej 950/min. oraz automatyczne dyfuzje typu DDS i Olier | 8,0 | 3,0 | 11,0 | |
584 | 644 | 0, 1, 2, 3 i 4 | Przenośniki kopalniane dołowe (napędy) | 13,0 | - | 13,0 |
584a | 5 | Przenośniki kopalń odkrywkowych - stałe | 3,5 | 1,0 | 4,5 | |
584b | 5 | Przenośniki kopalń odkrywkowych - przesuwne | 5,0 | 1,0 | 6,0 | |
584c | 6 | Przenośniki zakładów przeróbki mechanicznej węgla i rud | 8,0 | 5,0 | 13,0 | |
674 | - o ładowności powyżej 2,5 do 6 t | 10,0 | 6,0 | 16,0 | ||
675 | - o ładowności powyżej 6 do 12 t | 10,0 | 8,0 | 18,0 | ||
675a | - o ładowności powyżej 12 t | 10,0 | 5,0 | 15,0 | ||
676 | Samochody chłodnie i ciągniki z naczepami chłodniczymi | 17,0 | 10,0 | 27,0 | ||
678 | - o ilości miejsc siedzących powyżej 32 do 45 | 10,0 | 8,0 | 18,0 | ||
679 | - o ilości miejsc siedzących powyżej 45 oraz autokary8) (bez względu na ilość miejsc) | 7,0 | 7,0 | 14,0 | ||
698 | 0 | Doki pływające i pontony | 2,0 | 1,5 | 3,5 | |
699 | 10, 11 | Statki pasażerskie - parowe i spalinowe oraz promy z napędem spalinowym | 3,0 | 2,0 | 5,0 | |
z wyjątkiem wodolotów | ||||||
699a | 1010 | Wodoloty | 10,0 | - | 10,0 | |
700 | 12, 13 | Holowniki parowe i motorowe | 4,0 | 2,0 | 6,0 | |
z wyjątkiem 773-131, 132 i 133 | ||||||
701a | 133 | Pchacze motorowe z silnikami szybkoobrotowymi | 5,0 | 2,0 | 7,0 | |
701b | 132 | Pchacze motorowe z silnikami wolnoobrotowymi | 4,0 | 2,0 | 6,0 | |
704 | 2 | Tabor pływający bez napędu | 3,0 | 1,5 | 4,5 | |
704a | 203 | Tabor pływający bez napędu - barki pchane | 7,0 | - | 7,0 |
Poz. | Rodzaj pojazdu | Typ pojazdu | Stawka procentowa na 1.000 km przebiegu | Stawka łączna w % | |
na wymianę w % | na kapitalne remonty w % | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
725 | Samochody ciężarowe5)6) | - o ładowności powyżej 2,5 do 6 t | 0,39 | 0,17 | 0,56 |
726 | - o ładowności powyżej 6 do 12 t | 0,28 | 0,14 | 0,42 | |
726a | - o ładowności powyżej 12 t | 0,20 | 0,10 | 0,30 | |
727 | Samochody chłodnie i ciągniki z naczepami chłodniczymi | - o ładowności 2,5 do 6 t | 0,39 | 0,17 | 0,56 |
728 | - o ładowności 6 do 12 t | 0,28 | 0,12 | 0,40 | |
728a | - o ładowności powyżej 12 t | 0,20 | 0,08 | 0,28 | |
730 | Autobusy7) | - o ilości miejsc siedzących powyżej 32 do 45 | 0,40 | 0,20 | 0,60 |
731 | - o ilości miejsc siedzących powyżej 4510) | 0,21 | 0,12 | 0,33 | |
732 | Autokary8) | - o ilości miejsc siedzących do 36 | 0,20 | 0,10 | 0,30 |
733 | - o ilości miejsc siedzących powyżej 36 | 0,16 | 0,08 | 0,24 |
"10) Dla autobusów eksploatowanych przez przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej stosuje się stawkę obniżoną o 10%",
"11) Dla samochodów dostawczych, pochodnych od samochodów osobowych (furgonetki itp.), użytkowanych przez organizacje handlu wewnętrznego i przemysłu piekarniczego podległe lub nadzorowane przez Ministra Handlu Wewnętrznego, Związek Spółdzielni Spożywców "Społem", Centralę Rolniczą Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" i Centralę Spółdzielni Ogrodniczych, podwyższa się stawki o 10%."
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »