Zm.: Regulamin Senatu.

Monitor Polski

M.P.1996.13.150

Akt jednorazowy
Wersja od: 23 lutego 1996 r.

UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 15 lutego 1996 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

W uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (Monitor Polski z 1993 r. Nr 20, poz. 198, z 1994 r. Nr 30, poz. 244 oraz z 1995 r. Nr 29, poz. 333) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 31 skreśla się ust. 4;
2)
w art. 32:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Sprawy przedstawione w trybie ust. 1 dotyczą zapytań lub informacji i mogą być przedmiotem obrad jedynie za zgodą Senatu. Zapytania wymagają odpowiedzi najpóźniej w czasie najbliższego posiedzenia Senatu.",

b)
skreśla się ust. 3 i 4;
3)
w art. 54 w ust. 2 liczbę "2/5" zastępuje się liczbą "1/3";
4)
art. 60-63 otrzymują brzmienie:

"Art. 60. 1. Senat podejmuje postępowanie w sprawie inicjatywy ustawodawczej na wniosek komisji lub co najmniej 10 senatorów.

2. O podjęciu postępowania w sprawie inicjatywy ustawodawczej Marszałek Senatu zawiadamia Marszałka Sejmu i Prezesa Rady Ministrów.

Art. 61. 1. Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej wraz z projektem ustawy składa się w formie pisemnej do Prezydium Senatu; wnosząc projekt wnioskodawca wskazuje swego przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania go w pracach nad tym projektem.

2. Do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie, które powinno zawierać:

1) wyjaśnienie celu ustawy,

2) przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie, która ma zostać uregulowana,

3) wykazanie różnic pomiędzy dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym,

4) przedstawienie oczekiwanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych,

5) przedstawienie założeń podstawowych aktów wykonawczych do ustawy,

6) informację o wyniku przeprowadzonych uzgodnień i konsultacji rozwiązań przewidzianych w projekcie.

3. Prezydium Senatu może zwrócić się do senatora będącego reprezentantem wnioskodawcy projektu o uzupełnienie treści uzasadnienia, jeżeli nie spełnia ono wymagań określonych w ust. 2.

Art. 62. 1. Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach.

2. Wnioskodawca, do czasu zakończenia pierwszego czytania, może wycofać wniesiony przez siebie projekt. Wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej złożony przez co najmniej 10 senatorów uważa się za wycofany również wówczas, gdy liczba senatorów popierających wniosek jest mniejsza niż 10.

Art. 63. 1. Pierwsze czytanie przeprowadza się na posiedzeniu Senatu nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia doręczenia senatorom druku projektu ustawy.

2. Pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje:

1) uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę,

2) pytania senatorów i odpowiedzi wnioskodawcy,

3) przeprowadzenie debaty oraz zgłaszanie poprawek.

3. Pierwsze czytanie kończy się skierowaniem projektu do komisji, chyba że Senat w związku ze złożonym wnioskiem odrzuci projekt w całości.

4. Senat, kierując projekt ustawy do komisji, może wyznaczyć im również termin przedstawienia sprawozdania.";

5)
dodaje się art. 63a-63c w brzmieniu:

"Art. 63a. 1. Projekty ustaw Senat kieruje do właściwych komisji, w tym do Komisji Inicjatyw i Prac Ustawodawczych.

2. Komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia projekt, obradują nad nim wspólnie; komisje te mogą zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części.

3. W posiedzeniach komisji obowiązany jest uczestniczyć upoważniony przedstawiciel wnioskodawcy.

Art. 63b. 1. Komisje, do których skierowany został projekt ustawy, przedstawiają Senatowi wspólne sprawozdanie o tym projekcie.

2. W sprawozdaniu komisje przedstawiają wniosek o:

1) przyjęcie projektu bez poprawek,

2) przyjęcie projektu z poprawkami w formie tekstu jednolitego projektu,

3) odrzucenie projektu.

3. W sprawozdaniu zamieszcza się także wnioski mniejszości komisji oraz odrzucone przez komisje wnioski senatorów.

4. Na posiedzeniu Senatu sprawozdanie komisji przedstawia wybrany z ich składu senator sprawozdawca.

Art. 63c. 1. Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:

1) przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy,

2) głosowanie.

2. Przed przystąpieniem do głosowania senatorowie mogą zgłaszać krótkie zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym sprawozdaniem.

3. Do głosowania nad uchwałą Senatu w sprawie wniesienia inicjatywy ustawodawczej przepisy działu V rozdziału 3 stosuje się odpowiednio.";

6)
art. 65 otrzymuje brzmienie:

"Art. 65. 1. Projekt uchwały Senatu może być wniesiony przez komisję, senatorów lub senatora.

2. Prezydium Senatu może zażądać od wnioskodawcy uzasadnienia do projektu uchwały.

3. Rozpatrywanie projektów uchwał odbywa się w dwóch czytaniach.

4. Senat, w szczególnie uzasadnionych wypadkach, może skrócić postępowanie z projektami uchwał przez przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po zakończeniu pierwszego, bez odsyłania projektu do komisji.

5. Do postępowania z projektami uchwał przepisy art. 61 ust. 1, art. 63, art. 63a, art. 63b, art. 63c stosuje się odpowiednio.";

7)
dodaje się art. 65a w brzmieniu:

"Art. 65a. W trybie przewidzianym dla uchwał Senat może podejmować rezolucje, oświadczenia i apele.";

8)
po dziale IX dodaje się dział IXa w brzmieniu:

"Dział IXa. Postępowanie w sprawie referendum.

Art. 65b. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie referendum w ciągu 14 dni od dnia przekazania projektu zarządzenia Prezydenta w sprawie przeprowadzenia referendum.

Art. 65c. Prezydium Senatu może zwrócić się do Prezydenta o przedstawienie uzasadnienia do projektu zarządzenia w sprawie przeprowadzenia referendum, zawierającego:

1) określenie potrzeby i celu zarządzenia referendum,

2) wyjaśnienie treści pytań i wariantów rozwiązań sprawy poddanej pod referendum,

3) przedstawienie oczekiwanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych rozwiązań sprawy poddanej pod referendum.

Art. 65d. 1. Marszałek Senatu kieruje projekt zarządzenia, o którym mowa w art. 65b, do właściwych komisji senackich.

2. Komisje po rozpatrzeniu projektu zarządzenia Prezydenta przygotowują projekt uchwały Senatu, w której proponują:

- wyrażenie zgody na przeprowadzenie referendum albo

- niewyrażenie zgody na przeprowadzenie referendum.

Art. 65e. Senat podejmuje uchwałę, o której mowa w art. 65b, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.

Art. 65f. 1. Senat może podjąć uchwałę w sprawie wniosku o zarządzenie referendum.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien określać propozycje pytań lub warianty rozwiązań w sprawie poddanej pod referendum.

3. Do postępowania w sprawie uchwały, o której mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio art. 65.

4. Uchwałę Senatu w sprawie wniosku o zarządzenie referendum Marszałek Senatu przekazuje Marszałkowi Sejmu.

5. O uchwale Senatu w sprawie wniosku o zarządzenie referendum Marszałek Senatu zawiadamia Prezydenta oraz Prezesa Rady Ministrów."

Uchwała wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podjęcia.