Zm.: Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1997.58.558

Akt jednorazowy
Wersja od: 12 września 1997 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 4 września 1997 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

W uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 26, poz. 185 i Nr 34, poz. 239, z 1993 r. Nr 13, poz. 89 i Nr 63, poz. 562, z 1994 r. Nr 47, poz. 379 i Nr 62, poz. 545, z 1995 r. Nr 8, poz. 111, Nr 18, poz. 213, Nr 23, poz. 271 i Nr 46, poz. 514, z 1996 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 43, poz. 419 oraz z 1997 r. Nr 34, poz. 323) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 2:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Posłowie na pierwszym posiedzeniu Sejmu składają ślubowanie według roty ustalonej w Konstytucji.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Ślubowanie poselskie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty każdy z kolejno wywołanych posłów, powstawszy, wypowiada słowo «ślubuję». Poseł może dodać zdanie «Tak mi dopomóż Bóg».";

2)
po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Art. 2a. 1. Wygaśnięcie mandatu posła z powodu odmowy złożenia ślubowania albo uchylania się od złożenia ślubowania Marszałek Sejmu stwierdza po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.

2. Postanowienia Marszałka Sejmu w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu posła oraz obsadzenia mandatu opróżnionego ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej <<Monitor Polski>>.";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Art. 3. 1. Po złożeniu przez posłów ślubowania Marszałek - Senior przeprowadza wybór Marszałka Sejmu.

2. Kandydata na Marszałka Sejmu może zgłosić co najmniej 15 posłów. Poseł może poprzeć tylko jedną kandydaturę.

3. Sejm wybiera Marszałka Sejmu bezwzględną większością głosów; wybór następuje w głosowaniu imiennym, chyba że Sejm postanowi inaczej.

4. Jeżeli zgłoszono więcej niż jednego kandydata, a w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, przed kolejnymi turami głosowania usuwa się z listy kandydatów nazwisko tego kandydata, który w poprzedniej turze uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Jeżeli tę samą najmniejszą liczbę głosów uzyskało dwóch lub więcej kandydatów, przed kolejną turą głosowania usuwa się nazwiska tych kandydatów.

5. Jeżeli w wyniku zastosowania procedury określonej w ust. 3 i 4 nie dojdzie do dokonania wyboru, wybór Marszałka Sejmu przeprowadza się ponownie.";

4)
w art. 4:
a)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Projekt uchwały może wnieść co najmniej 15 posłów.

2b. Do projektu nie stosuje się przepisów o terminie wniesienia i doręczenia projektów. Projekt uchwały rozpatruje się w jednym czytaniu.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Do wyboru wicemarszałków Sejmu stosuje się odpowiednio przepisy art. 3 ust. 2-5.";

5)
w art. 8 ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. Poseł pełniący funkcję ministra lub sekretarza stanu nie może być członkiem komisji.";

6)
skreśla się art. 9a;
7)
w art. 18 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Komisje sejmowe są organami kontroli sejmowej w zakresie określonym Konstytucją i ustawami.";

8)
art. 25-27 otrzymują brzmienie:

"Art. 25. 1. Sejm wybiera zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu, sędziów, Trybunału Konstytucyjnego, członków Rady Polityki Pieniężnej, członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, a także posłów - członków Krajowej Rady Sądownictwa.

2. Wybór członków Trybunału Stanu odbywa się łącznie, chyba że Sejm postanowi inaczej. W tym samym trybie odbywa się wybór członków Rady Polityki Pieniężnej oraz posłów - członków Krajowej Rady Sądownictwa.

3. W razie opróżnienia poszczególnych stanowisk w Trybunale Stanu, Sejm dokonuje wyboru uzupełniającego, stosując odpowiednio przepisy o Trybunale Stanu. Wybór uzupełniający na poszczególne stanowiska odbywa się oddzielnie, chyba że Sejm postanowi inaczej.

4. Do wyboru uzupełniającego posłów - członków Krajowej Rady Sądownictwa stosuje się odpowiednio ust. 3.

Art. 26.1 Sejm, na wniosek Prezydenta, powołuje Prezesa Narodowego Banku Polskiego.

2. Sejm odwołuje Prezesa Narodowego Banku Polskiego w przypadkach określonych ustawą.

Art. 27. 1. Sejm powołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i Rzecznika Praw Obywatelskich.

2. Sejm odwołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i Rzecznika Praw Obywatelskich w przypadkach określonych ustawą.

3. Uchwały Sejmu w sprawach określonych w ust. 1 i 2 Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie Marszałkowi Senatu w celu wyrażenia zgody przez Senat.";

9)
w art. 27a:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wnioski w sprawie wyboru lub powołania przez Sejm poszczególnych osób na stanowiska państwowe określone w art. 25 i 27 mogą zgłaszać Marszałek Sejmu albo co najmniej 35 posłów, z tym że na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego - Prezydium Sejmu albo co najmniej 50 posłów. Art. 3 ust. 2 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1d w brzmieniu:

"1a. Do wniosku dołącza się uzasadnienie, dane o kandydacie i jego zgodę na kandydowanie.

1b. Wnioski składa się Marszałkowi Sejmu w terminie:

1) 30 dni przed upływem kadencji,

2) 14 dni od dnia odwołania lub stwierdzenia wygaśnięcia mandatu,

3) w terminie ustalonym przez Marszałka Sejmu w pierwszym dniu pierwszego posiedzenia Sejmu - w stosunku do kandydatów na zastępców przewodniczącego i członków Trybunału Stanu.

1c. Głosowanie nie może odbyć się wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom druku zawierającego kandydatury.

1d. Wnioski w sprawie wyboru lub powołania przez Sejm poszczególnych osób na stanowiska państwowe określone w art. 25-27 albo odwołania z tych stanowisk Marszałek Sejmu kieruje do właściwej komisji sejmowej w celu zaopiniowania. Inna zainteresowana komisja może delegować swoich przedstawicieli na posiedzenie komisji właściwej.";

10)
art. 28 otrzymuje brzmienie:

"Art. 28. 1. Wybór albo powołanie poszczególnych osób na stanowiska państwowe określone w art. 25-27 następuje bezwzględną większością głosów.

2. W przypadku zgłoszenia więcej niż jednego kandydata na dane stanowisko, a w razie wyboru osób, o których mowa w art. 25 ust. 2 większej liczby kandydatów, niż wynosi liczba stanowisk, których wybór dotyczy, stosuje się odpowiednio przepisy art. 3 ust. 4 i 5.

3. Uchwałę o wyborze, powołaniu albo odwołaniu ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej «Monitor Polski».";

11)
w art. 31:
a)
w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) wskazywać źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,"

b)
dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku gdy projekt ustawy wnosi Senat, Prezydent, Rada Ministrów albo komisja sejmowa, uzasadnienie powinno zawierać stwierdzenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo oświadczenie o stopniu i powodach niezgodności z tym prawem.";

12)
w art. 56a w ust. 1 wyrazy "art. 16 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r." zastępuje się wyrazami "art. 123 Konstytucji";
13)
skreśla się art. 56c;
14)
w art. 56g:
a)
w ust. 1 skreśla się pkt 3,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Do trzeciego czytania pilnego projektu ustawy stosuje się odpowiednio przepisy art. 43-45.",

c)
skreśla się ust. 3;
15)
art. 62 otrzymuje brzmienie:

"Art. 62. W postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie stwierdzenia zgodności aktu ustawodawczego z Konstytucją Sejm jest reprezentowany przez przedstawiciela, którego wyznacza Marszałek Sejmu.";

16)
w art. 102 w ust. 3 wyrazy "w 24 godziny" zastępuje się wyrazami "w ciągu 5 godzin" oraz dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Poprawki zgłoszone po terminie umieszcza się w kolejnym sprawozdaniu stenograficznym.";
17)
skreśla się art. 103;
18)
art. 115 otrzymuje brzmienie:

"Art. 115. Sejm uchwala ustawy większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, chyba że Konstytucja stanowi inaczej. W tym samym trybie Sejm podejmuje uchwały i inne rozstrzygnięcia, jeżeli przepisy Konstytucji, ustaw albo Regulaminu Sejmu nie stanowią inaczej.";

19)
art. 117 otrzymuje brzmienie:

"Art. 117. 1. Interpelacje, zapytania poselskie i pytania w sprawach bieżących mogą być kierowane do członków Rady Ministrów.

2. Prezydium Sejmu wprowadza do porządku dziennego każdego posiedzenia Sejmu punkt «Interpelacje i pytania w sprawach bieżących», przy czym czas przeznaczony na interpelacje nie może być dłuższy niż jedna godzina, a na pytania w sprawach bieżących - dwie godziny.

3. Podczas rozpatrywania punktu «Pytania w sprawach bieżących» obowiązani są być obecni na sali obrad członkowie Rady Ministrów, w stosunku do których zapowiedziano pytanie, albo osoby przez nich upoważnione.";

20)
dodaje się art. 121a w brzmieniu:

"Art. 121a. Przepisy art. 118 ust. 2-6, art. 119 oraz art. 120 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do zapytań poselskich.";

21)
w art. 122:
a)
skreśla się ust. 1,
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pytania w sprawach bieżących formułowane są ustnie na każdym posiedzeniu Sejmu i wymagają bezpośredniej odpowiedzi.";

c)
w ust. 3, 4, 5, 8 i 9 występujący w różnych przypadkach i liczbie wyraz "zapytanie" zastępuje się użytym w tym samym przypadku i liczbie wyrazem "pytanie",
d)
skreśla się ust. 6, 7 i 10;
22)
dodaje się art. 129a w brzmieniu:

"Art. 129a. Projekty uchwał w sprawie regulaminu Sejmu rozpatruje się w trzech czytaniach, chyba że Sejm postanowi inaczej; art. 33-46 stosuje się odpowiednio."

Uchwała wchodzi w życie z dniem 17 października 1997 r.