Zm.: Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
M.P.1980.27.145
Akt jednorazowyUCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 21 listopada 1980 r.
o zmianie Regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
W uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1976 r. Nr 21, poz. 94 oraz z 1980 r. Nr 24, poz. 109) wprowadza się następujące zmiany:
"Art. 2. 1. Posłowie są obowiązani:
a) brać udział w pracach Sejmu, a w szczególności uczestniczyć w posiedzeniach Sejmu oraz komisji, do których zostali powołani,
b) utrzymywać więź z wyborcami, informować ich o aktualnych problemach państwa, zdawać sprawę ze swojej działalności i działalności Sejmu oraz przedstawiać postulaty i żądania wyborców.
2. Każdy poseł może wystąpić o wniesienie określonej sprawy pod obrady Sejmu lub komisji.
Art. 3. 1. Organ państwowy, wobec którego poseł w wykonaniu obowiązków poselskich podjął interwencję, do którego wniósł we własnym imieniu albo któremu przekazał do załatwienia skargę lub wniosek innej osoby, powinien załatwić je niezwłocznie, a gdy załatwienie interwencji, skargi lub wniosku wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego - zawiadomić posła w terminie 14 dni o stanie rozpatrzenia sprawy i przewidzianym terminie załatwienia.
2. W przypadku niezałatwienia bądź niewłaściwego załatwienia interwencji, skargi lub wniosku poseł może przedstawić sprawę Marszałkowi Sejmu, który w razie potrzeby podejmie w tym zakresie odpowiednie środki.";
"Art. 6. 1. Poseł stwierdza swą obecność na posiedzeniu Sejmu lub komisji podpisem na liście obecności.
2. W razie niemożności udziału w posiedzeniu Sejmu lub komisji poseł powinien w ciągu 7 dni usprawiedliwić swą nieobecność przed Marszałkiem Sejmu lub przewodniczącym komisji.
3. Poseł może z ważnych przyczyn zwrócić się do Prezydium Sejmu o udzielenie urlopu od wykonywania obowiązków poselskich.";
"1. Prezydium Sejmu stoi na straży praw Sejmu, zapewnia realizację programów prac Sejmu i jego organów, czuwa nad właściwym tokiem i terminowością prac Sejmu, reprezentuje Sejm na zewnątrz, czuwa nad prawidłowym stosowaniem regulaminu Sejmu oraz zapewnia spokój i porządek na terenie sejmowym.
2. Prezydium Sejmu organizuje współpracę i wymianę doświadczeń między komisjami, koordynuje działania komisji, może zlecać im rozpatrywanie określonych spraw oraz określa formy współdziałania komisji z wojewódzkimi zespołami poselskimi.",
"21. Prezydium Sejmu może wniosek w sprawie powołania członka Rady Ministrów skierować do właściwej komisji w celu przedstawienia opinii.",
"5. Prezydium Sejmu czuwa nad przestrzeganiem przez organy administracji państwowej obowiązku udostępniania posłom informacji i danych, niezbędnych do wykonywania mandatu poselskiego, oraz obowiązku załatwiania przez te organy wnoszonych przez posłów interwencji, skarg i wniosków.";
"Art. 29. 1. Kancelaria Sejmu jest organem wykonawczym i doradczym Sejmu oraz jego organów.
2. Kancelaria Sejmu podlega Prezydium Sejmu. Nadzór nad Kancelarią Sejmu sprawuje Marszałek Sejmu.
3. Kancelarią Sejmu kieruje Szef Kancelarii Sejmu, powoływany i odwoływany przez Prezydium Sejmu. Szef Kancelarii Sejmu ponosi odpowiedzialność za działania pracowników Kancelarii.
4. Zakres działania oraz organizację Kancelarii Sejmu określa statut uchwalony przez Prezydium Sejmu.";
"191) Skarg i Wniosków,";
"b1) rozpatrywanie i opiniowanie założeń projektów ustaw i uchwał,",
"3. Kierownicy resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępcy obowiązani są na żądanie komisji uczestniczyć w posiedzeniach komisji, na których rozpatrywane są sprawy dotyczące ich zakresu działania.
4. Komisja może również wzywać inne osoby w celu złożenia informacji i wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem obrad lub badań komisji.
5. Komisje działają na podstawie planów pracy.";
"Art. 321. 1. Do zadań Komisji Skarg i Wniosków należy w szczególności:
a) dokonywanie analiz spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków przez organy państwowe, państwowe jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne i wykorzystywaniem przez te jednostki skarg i wniosków dla usprawnienia ich działalności,
b) rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do Sejmu i jego organów, nadawanie im biegu oraz czuwanie nad ich należytym załatwianiem przez właściwe organy państwowe,
c) przedstawianie Sejmowi i jego organom wniosków wynikających z dokonywanych analiz i rozpatrywania spraw, o których mowa w przepisach poprzedzających, a dotyczących doskonalenia działalności organów, jednostek organizacyjnych i organizacji wymienionych w tych przepisach.
2. Tryb pracy Komisji Skarg i Wniosków, a zwłaszcza zasady jej współdziałania z innymi komisjami, określa Prezydium Sejmu.";
"1. Prezydium komisji kieruje pracami komisji, a w szczególności:
a) opracowuje projekty planów pracy komisji,
b) ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń,
c) czuwa nad przygotowaniem posiedzeń,
d) zapewnia członkom komisji otrzymywanie w odpowiednim czasie należycie przygotowanych materiałów,
e) wyznacza sprawozdawców (referentów) na posiedzenia komisji.",
"11. Prezydium komisji, opracowując projekty planów pracy komisji oraz ustalając porządek dzienny posiedzenia, bierze pod uwagę wnioski poszczególnych posłów oraz wojewódzkich zespołów poselskich.";
"51. Na posiedzeniu komisji, za zgodą jej przewodniczącego, mogą być obecni dziennikarze prasy, radia i telewizji.";
"Wnioski komisje przekazują Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która rozpatruje całość projektów i przedstawia je wraz ze swoimi wnioskami na plenum Sejmu, informując o nie uwzględnionych podstawowych wnioskach poszczególnych komisji.",
"11. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może powoływać międzykomisyjne zespoły poselskie dla rozpatrzenia określonych problemów społeczno-gospodarczych, dotyczących projektów budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego, powołując do tych zespołów członków Komisji oraz posłów należących do innych komisji.",
"3. W trybie określonym w ust. 1-2 rozpatrywane są również założenia projektów budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego, jak również sprawozdania Rządu z wykonania budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego.";
"5. Odpowiedzi organów państwowych na dezyderaty oraz informacje tych organów o przebiegu realizacji dezyderatów rozpatrywane są na posiedzeniach komisji.";
"g1) założenia narodowych planów społeczno-gospodarczych,",
"Art. 471. Marszałek Sejmu może przedstawiać Prezesowi Rady Ministrów sprawy podnoszone na posiedzeniach Sejmu z wnioskiem o zajęcie stanowiska.";
"3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do projektów uchwał Sejmu.";
"O posiedzeniu Komisji, na którym odbyć się ma pierwsze czytanie projektu ustawy lub uchwały Sejmu, zawiadamia się wszystkich posłów.",
"21. Do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu kieruje się w szczególności projekty ustaw o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, projekty ustaw budżetowych i uchwał o narodowych planach społeczno-gospodarczych, projekty kodeksów oraz innych ustaw i uchwał o istotnym znaczeniu społecznym.";
"3. Każdy poseł może wziąć udział w posiedzeniu komisji, na którym odbyć się ma pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały), albo pisemnie zgłosić uwagi lub propozycje poprawek.";
"3. Komisja problemowo właściwa oraz Komisja Prac Ustawodawczych przedstawiają Sejmowi wspólne sprawozdanie o projekcie ustawy.";
"2. Zapytania mogą być składane także ustnie na plenarnym posiedzeniu Sejmu, po uprzednim zgłoszeniu takiego zamiaru Marszałkowi Sejmu w terminie określonym w ust. 1.";
"Marszałek Sejmu może jednak dopuścić postawienie pytania dodatkowego, na które uzupełniającej odpowiedzi udziela się niezwłocznie.";
"W porządku dziennym posiedzenia Sejmu można przewidzieć także zgłaszanie zapytań na początku posiedzenia, udzielanie zaś odpowiedzi na te zapytania w końcowej jego części."
Marszałek Sejmu ogłosi w Monitorze Polskim jednolity tekst Regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, z uwzględnieniem zmian ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu, z zastosowaniem ciągłej numeracji rozdziałów, artykułów, ustępów, punktów i liter.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »