Zatwierdzenie Statutu przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "Lot".

Monitor Polski

M.P.1946.92.173

Akt utracił moc
Wersja od: 23 maja 1948 r.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 sierpnia 1946 r.
o zatwierdzeniu Statutu przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT".

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT", (Dz. U. R. P. Nr 3, poz. 21) zatwierdza się statut przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT" w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT".

I.

Nazwa i zakres działania.

§  1.
Nazwa przedsiębiorstwa brzmi: Polskie Linie Lotnicze "LOT", zwane w dalszych postanowieniach w skróceniu "LOT".
§  2.
Przedsiębiorstwo działa na podstawie ustawy z dnia 3 stycznia 1946 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze "LOT" (Dz. U. R. P. Nr 3, poz. 21) oraz na podstawie postanowień niniejszego statutu i regulaminów wydanych zgodnie z powołaną ustawą i statutem.
§  3.
1.
Przedmiotem działalności "LOTU" jest:
1)
organizacja i eksploatacja linii lotniczych, w szczególności przewóz osób, bagażu, towarów i poczty,
2)
organizowanie turystyki powietrznej,
3) 1
(uchylony);
4)
dokonywanie wszelkich innych czynności nie wymienionych wyżej, a wchodzących w zakres komunikacji powietrznej.
2.
Do zakresu działania "LOTU" należy w szczególności:
1)
eksploatacja portów i tras lotniczych na zlecenie i na warunkach określonych przez Ministra Komunikacji;
2)
współdziałanie w wychowaniu lotniczym społeczeństwa i w prowadzeniu propagandy lotnictwa;
3)
inicjatywa i współdziałanie w rozwoju żeglugi powietrznej;
4)
współdziałanie w organizowaniu przedsiębiorstw i instytucyj, mających na celu rozwój komunikacji lotniczej;
5)
popieranie badań naukowych i twórczości naukowej w zakresie lotnictwa.
§  4.
1)Działalność "LOTU" rozciąga się na obszar Państwa Polskiego oraz w ramach umów międzynarodowych, na zagranicę;
2)
"LOT" ma prawo otwierania swych placówek w kraju i zagranicą;
3)
Siedzibą organów naczelnych "LOTU" jest miasto st. Warszawa;
4)
"LOT" podlega wpisowi do rejestru handlowego i z chwilą zarejestrowania nabywa osobowość prawną. Wpisaniu do rejestru podlega firma, siedziba, przedmiot przedsiębiorstwa oraz imiona i nazwiska osób, uprawnionych do podpisywania zobowiązań, skryptów dłużnych, weksli w imieniu "LOTU", a także zmiany powyższych danych.
§  5.
"LOT" ma prawo używania:
1)
okrągłej pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku "Polskie Linie Lotnicze "LOT";
2)
bandery.
§  6.
Minister Komunikacji ustali wzór znaku przedsiębiorstwa umundurowania pracowników.

II.

Zasady prowadzenia.

§  7.
"LOT" jest prowadzony na zasadach gospodarki handlowej z uwzględnieniem potrzeb Państwa oraz interesów życia społecznego i gospodarczego.
§  8.
1) Rokiem operacyjnymi "LOTU" jest rok kalendarzowy;
2)
Plany finansowo-gospodarcze i inwestycyjne "LOTU" podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Centralnego Urzędu Planowania.
§  9.
Bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie roczne przedsiębiorstwa oraz podział zysków winny być przedstawione do dnia 1 kwietnia każdego roku i podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  10.
1.
Do ważności zobowiązań "LOTU" wymagany jest pod nazwą firmy podpis Naczelnego Dyrektora, lub dwóch prokurentów;
2)
skrypty dłużne i wekslowe, wystawione przez "LOT", podpisuje Naczelny Dyrektor i jeden z dyrektorów lub jeden z dyrektorów i prokurent.

III.

Władze.

§  11.
Władze "LOTU" stanowią:
1)
Rada Nadzorcza,
2)
Dyrekcja,
3)
Komisja Rewizyjna.
§  12.
1.
W skład Rady Nadzorczej wchodzą:
a)
przewodniczący i jego zastępca,
b)
przedstawiciele Ministrów: Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa Publicznego, Spraw Zagranicznych, Skarbu, Przemysłu, Żeglugi i Handlu Zagranicznego,
c)
przedstawiciel Centralnego Urzędu Planowania,
d)
przedstawiciel Komisji Centralnej Związków Zawodowych,
e)
znawca nauk technicznych z dziedziny lotnictwa i
f)
osoba znana z działalności społecznej w dziedzinie lotnictwa.
2.
Przewodniczącego, jego zastępcę innych członków Rady powołuje i zwalnia Minister Komunikacji.

Przedstawicieli Ministrów w Radzie powołuje i zwalnia Minister Komunikacji na wniosek właściwych Ministrów, przedstawiciela Centralnego Urzędu Planowania - na wniosek Prezesa tego Urzędu i przedstawiciela Centralnej Komisji Związków Zawodowych - na wniosek tejże Komisji.

Do właściwości Rady Nadzorczej należy:

1)
sprawowanie ogólnego nadzoru i kontroli nad działalnością "LOTU".
§  13.
2) opiniowanie planu finansowo-gospodarczego i planu inwestycyjnego,
3)
opiniowanie bilansów, rachunku zysków i strat i podziału czystego zysku oraz sprawozdań Dyrekcji,
4)
rozpatrywanie i przedstawianie Ministrowi Komunikacji wniosków w przedmiocie zbywania i obciążania majątku nieruchomego, użytkowanego przez "LOT", oraz zaciągania pożyczek długoterminowych,
5)
załatwianie wszelkich spraw zleconych Radzie przez Ministra Komunikacji,
6)
udzielanie prokury na wniosek Naczelnego Dyrektora "LOTU",
7)
rozpatrywanie wniosków, zgłoszonych przez Naczelnego Dyrektora "LOTU" lub członków Rady.
§  14.
1) Posiedzenie Rady Nadzorczej zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek członków Rady Nadzorczej lub Naczelnego Dyrektora "LOTU", oraz na żądanie Ministra Komunikacji,
2)
posiedzenia winny się odbywać co najmniej raz na trzy miesiące,
3)
do ważności uchwał Rady Nadzorczej wymagana jest obecność przynajmniej 6 członków,
4)
Minister Komunikacji nadaje regulamin Radzie Nadzorczej.
§  15.
Członkowie Rady Nadzorczej pobierają wynagrodzenie z funduszów "LOTU". Wysokość tego wynagrodzenia ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  16.
1.
Dyrekcję stanowią: Naczelny Dyrektor oraz bezpośrednio mu podlegający Dyrektor Administracyjny i Techniczny.
2.
Regulamin dyrekcji nada Minister Komunikacji.
§  17.
1.
Naczelny Dyrektor zarządza wszelkimi sprawami "LOTU" i jest odpowiedzialny za prowadzenie przedsiębiorstwa. Naczelnego Dyrektora powołuje i zwalnia Minister Komunikacji.
2.
Do zakresu działania Naczelnego Dyrektora należy w szczególności:
a)
ogólne kierownictwo administracyjne i techniczne oraz koordynacja pracy poszczególnych działów "LOTU",
b)
prowadzenie spraw "LOTU" w ramach określonych planem finansowo-gospodarczym i inwestycyjnym,
c)
opracowywanie planu finansowo-gospodarczego, inwestycyjnego, bilansu, rachunku zysków l strat, podziału czystego zysku, oraz składania sprawozdań na żądanie władz,
d)
branie udziału w posiedzeniach Rady Nadzorczej,
e)
reprezentowanie "LOTU" w sądzie i poza sądem,
f)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników oraz przedstawianie wniosków Ministrowi Komunikacji co do przyjmowania i zwalniania członków Dyrekcji.
§  18.
1.
Komisja Rewizyjna składa się z 3-ch członków, powoływanych corocznie przez Ministra Komunikacji.
2.
Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest przeprowadzenie dorocznej kontroli rachunkowej, kasowej i materiałowej, badanie bilansu oraz rachunku zysków i strat zarówno co do zgodności z księgami i dokumentami, jak i ze stanem faktycznym.
3.
Członkowie Komisji Rewizyjnej otrzymują wynagrodzenie z funduszów "LOTU", określone przez Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
4.
Komisja Rewizyjna przedstawia swe sprawozdania Ministrom Komunikacji i Skarbu, a ich odpisy doręcza Radzie Nadzorczej i Naczelnemu Dyrektorowi "LOTU".
1 Załącznik § 3 ust 1 pkt 3 uchylony przez uchwałę z dnia 26 kwietnia 1948 r. (M.P.48.50.285) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 maja 1948 r.