Zatwierdzenie statutu Państwowego Instytutu Weterynaryjnego w Puławach.

Monitor Polski

M.P.1945.50.115

Akt utracił moc
Wersja od: 5 grudnia 1945 r.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 października 1945 r.
o zatwierdzeniu statutu Państwowego Instytutu Weterynaryjnego w Puławach.

Na podstawie art. 5 dekretu z dnia 6 czerwca 1545 r. o Państwowym Instytucie Weterynaryjnym (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 154) zarządza się, co następuje:
Zatwierdza się załączony statut Państwowego Instytutu Weterynaryjnego w Puławach.
Uchwała niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Statut Państwowego Instytutu Weterynaryjnego w Puławach.

Państwowy Instytut Weterynaryjny w Puławach jest Centralnym Zakładem Naukowo-Badawczym w zakresie gałęzi wiedzy związanych z medycyną weterynaryjną, oraz stanowi organ doradczy i pomocniczy państwowej służby lekarsko-weterynaryjnej. Państwowy Instytut Weterynaryjny organizuje swoje zakłady na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
Do zadań Państwowego Instytutu Weterynaryjnego należy:
1)
Naukowe rozwiązywanie zagadnień, mających szczególne znaczenie dla akcji państwowej służby lekarsko-weterynaryjnej.
2)
Prowadzenie prac naukowych, mających znaczenie dla aktualnych potrzeb rolnictwa, medycyny weterynaryjnej, hodowli i higieny społecznej.
3)
Udzielanie pomocy w dziedzinie naukowo-badawczej władzom samorządowym, społecznym, organizacjom hodowlanym i przetwórczym, zakładom naukowym i doświadczalnym oraz popieranie wszelkich prac naukowych w dziedzinie medycyny weterynaryjnej, praktycznej i społecznej.
4)
Prowadzenie prac i badań naukowych w zakresie zapobiegania i zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych, podniesienia hodowli zwierząt, higieny mięsa, mleka i ich przetworów oraz innych produktów zwierzęcego pochodzenia i masowego lecznictwa zwierząt.
5)
Opracowywanie statystyki zaraźliwych chorób zwierzęcych dla potrzeb cywilnej i wojskowej służby lekarsko-weterynaryjnej.
6)
Współpraca z zakładami naukowymi Ministerstwa Obrony Narodowej w zakresie aktualnych dla wojska zagadnień lekarsko-weterynaryjnych i obrony narodowej.
7)
Popularyzacja praktycznych zdobyczy wiedzy lekarsko-weterynaryjnej.
8)
Produkcja i rozpowszechnianie środków biologicznych, służących do zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych.
W wykonaniu zadań określonych w § 2 Instytut:
1)
Prowadzi pracownie naukowe oraz zakłady specjalne i gospodarstwa doświadczalne.
2)
Ogłasza wyniki badań i popularyzuje wiedzę lekarsko-weterynaryjną.
3)
Śledzi postępy, dotyczące medycyny weterynaryjnej oraz prac naukowych w kraju i zagranicą.
4)
Współdziała w szkoleniu przyszłych pracowników w dziedzinie medycyny weterynaryjnej przez przyjmowanie praktykantów, wykonywujących prace dyplomowe lub doktorskie.
5)
Organizuje kursy specjalizacji epizoocjologów, bakteriologów, parazytologów, mięsoznawców itd.
W zakresie działalności wymienionej w § 2 Instytut opracowuje program prac na okres nie dłuższy niż 2 lata. Program prac naukowych Instytut przedstawia Państwowej Radzie Lekarsko-Weterynaryjnej celem zaopiniowania oraz następnie Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych do zatwierdzenia.

Program prac powinien obejmować zamierzony sposób ich prowadzenia oraz przypuszczalny czas ich wykonania. Obowiązkiem Instytutu jest uwzględniać w swojej tematyce przede wszystkim zagadnienia ważne dla praktycznej medycyny weterynaryjnej hodowli zwierząt.

Państwowy Instytut Weterynaryjny składa Ministrowi Rolnictwa oraz Państwowej Radzie Lekarsko-Weterynaryjnej półroczne sprawozdania z działalności naukowo-badawczej i organizacyjnej oraz roczne zamknięcia rachunkowo-kasowe. Sposób sporządzania i termin składania sprawozdań i zamknięć rachunkowych określi Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Min. Skarbu.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych może samodzielnie lub na wniosek Państwowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej wprowadzać do tematyki badań naukowych Instytutu tematy nowe, ważne dla kraju.
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych może na wniosek Ministra Obrony Narodowej uzupełniać tematykę badań naukowych Instytutu zagadnieniami z dziedziny obrony narodowej.
Prace, należące do zakresu działania Państwowego Instytutu Weterynaryjnego, prowadzone będą w zakładach, instytutach i stacjach regionalnych. Minister Rolnictwa i Reform Rolnych może po zasięgnięciu opinii Państwowej Rady Lekarsko-Weterynaryjnej oraz opinii Rady Naukowej Państwowego Instytutu Weterynaryjnego, znosić i tworzyć nowe zakłady i instytuty regionalne w kraju.
Organami Państwowego Instytutu Weterynaryjnego są: dyrektor Instytutu, zastępca dyrektora i Rada Naukowa.
Na czele Państwowego Instytutu Weterynaryjnego stoi dyrektor powołany przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych na wniosek Rady Naukowej Instytutu w porozumieniu z Państwową Radą Lekarsko-Weterynaryjną na okres 3 lat.

Dyrektor Instytutu winien być jednocześnie kierownikiem wydziału lub zakładu instytutu. Siedzibą urzędową dyrektora Państwowego Instytutu Weterynaryjnego są Puławy.

Pierwszego Dyrektora mianuje Rada Ministrów. Do zakresu działania dyrektora Państwowego Instytutu Weterynaryjnego należy ogólne kierownictwo instytutem, a w szczególności:
1)
Reprezentowanie instytutu na zewnątrz.
2)
Zwoływanie posiedzeń Rady Naukowej i kierownictwo obradami.
3)
Przedstawianie Radzie Naukowej spraw, wymagających jej uchwały, a w szczególności spraw, dotyczących zmiany lub uzupełnienia programu prac instytutu.
4)
Wykonywanie zarządzeń Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.
5)
Czuwanie nad prawidłowym i celowym wydatkowaniem sum, przewidzianych w budżecie Instytutu, oraz sum pozabudżetowych.
6)
Czuwanie nad wykonywaniem uchwał Rady Naukowej.
7)
Czuwanie nad przestrzeganiem statutu i regulaminu instytutu.
8)
Przedstawianie Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych uchwał Rady Naukowej wraz z własnymi wnioskami.
9)
Przydzielanie na potrzeby poszczególnych jednostek organizacyjnych Instytutu gruntów i pomieszczeń.
10)
Przedstawianie Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych wniosków w sprawach personalnych.
11)
Przyjmowanie i zwalnianie urzędników Instytutu w granicach określonych zarządzeniem Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych,
12)
Załatwianie wszelkich innych spraw nie zastrzeżonych Radzie Naukowej.
Dyrektor Instytutu powołuje na okres 1 roku zastępcy. Dyrektor Instytutu może powołać dalszych zastępców po wysłuchaniu opinii Rady Naukowej i po uzyskaniu uprzedniej zgody Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.
W skład Rady Naukowej wchodzą dyrektor Instytutu i jego zastępcy oraz kierownicy zakładów i instytutów regionalnych. W posiedzeniach Rady Naukowej mogą brać udział przedstawiciele Ministrów: Rolnictwa i Reform Rolnych, Oświaty, Administracji Publicznej, Zdrowia, Komunikacji, Przemysłu oraz Obrony Narodowej. Ministrowie ci powinni być zawiadamiani o każdym posiedzeniu Rady Naukowej z podaniem porządku obrad na 10 dni przed posiedzeniem.

Na.......... w posiedzeniach Rady Naukowej mogą brać udział bez prawa udziału w głosowaniu delegaci stałego personelu asystenckiego, wybierani corocznie przez ogół asystentów w liczbie 2. W obradach Rady Naukowej, dotyczących spraw gospodarczych Instytutu bierze również udział administrator Instytutu.

Osoby, pozbawione prawa głosowania w obradach Rady Naukowej, nie mogą brać udziału w obradach, dotyczących spraw personalnych Instytutu. Rada Naukowa może wyłaniać komisje do samodzielnego załatwiania spraw naukowych, organizacyjnych i gospodarczych.

Rada Naukowa jest powołana do czuwania nad rozwojem i ciągłością pracy naukowej Instytutu, nad utrzymaniem tej pracy na właściwym poziomie oraz do koordynowania prac poszczególnych jednostek organizacyjnych Instytutu. Do zakresu działania Rady Naukowej należy w szczególności:
1)
Rozpatrywanie programów prac Instytutu.
2)
Rozpatrywanie sprawozdań z działalności Instytutu.
3)
Uchwalanie wniosków i wyrażanie opinii w sprawach dotyczących organizacji Instytutu oraz w innych sprawach, co do których statut niniejszy przewiduje opinie Rady Naukowej.
4)
Uchwalanie regulaminów Rady Naukowej.
5)
Wybieranie członków Komisji, powołanych do oceniania kwalifikacji naukowo-twórczych kandydatów na stanowiska kierowników zakładów i regionalnych instytutów.
6)
Rozpatrywanie preliminarzy budżetowych Instytutu,
7)
Przyjmowanie darowizn i zapisów na rzecz Instytutu oraz określanie przeznaczenia majątku uzyskanego z tych darowizn i zapisów.
8)
Nabywanie, obciążanie i zbywanie nieruchomego majątku Instytutu,
9)
Delegowanie przedstawicieli Rady Naukowej do innych instytucji o charakterze Rad Naukowo-Państwowych.
10)
Wydawanie przepisów i regulaminów dla kierowników wydziałów, zakładów oraz instytutów regionalnych.
11)
Wyznaczanie sekretarza Rady Naukowej i redaktorów wydawnictw Instytutu.
12)
Rozpatrywanie innych spraw na wniosek dyrektora Instytutu.
Uchwały Rady Naukowej w sprawach wymienionych w punkcie 7 i 8 wymagają zatwierdzenia Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.
Kierownikiem Wydziału, zakładu lub instytutu regionalnego Państwowego Instytutu Weterynaryjnego może być tylko osoba posiadająca kwalifikacje naukowo-twórcze, stwierdzone w sposób określony w § 17 niniejszego statutu.
1) Profesorowie szkół akademickich oraz pracownicy naukowi, którzy uzyskali w jednej ze szkół akademickich prawo wykładania (Veniam legendi), będą uważani za posiadających kwalifikacje naukowo-twórcze niezbędne dla objęcia stanowisk kierowników wydziałów, zakładów lub regionalnych instytutów Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.
2)
Kwalifikacje naukowo-twórcze pracowników naukowych nie posiadających prawa wykładania (Veniam legendi), będących kandydatami na stanowiska określone w § 16, będą rozważane przez komisję złożoną z 3 członków, z których jednego wybiera Rada Naukowa Instytutu, zaś dwóch specjalistów danego działu pracy zaprasza Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Oświaty na wniosek Rady Naukowej Instytutu spośród zwyczajnych lub nadzwyczajnych profesorów szkół akademickich, względnie wybitnych specjalistów, pracujących poza tymi szkołami.
3)
Członkami komisji winni być specjaliści w dziedzinie wiedzy bliskiej zakresowi pracy tej jednostki, której kierownictwo ma być obsadzone.
4)
Tryb postępowania przy ustalaniu kwalifikacji naukowo twórczych określi Minister Rolnictwa i Reform Rolnych.
1) Państwowy Instytut Weterynaryjny dzieli się na wydziały; wydziały dzielą się na zakłady.
2)
Instytuty regionalne dzielą się na zakłady.
3)
Kierowników wydziałów, zakładów i instytutów regionalnych mianuje Minister Rolnictwa i Reform Rolnych po wysłuchaniu opinii Rady Naukowej.

Kierownik wydziału lub instytutu regionalnego jest równocześnie kierownikiem zakładu.

4)
Wydział rozpoznawczy Państwowego Instytutu Weterynaryjnego organizuje i kieruje administracyjnie Wojewódzkimi Zakładami Higieny Weterynaryjnej. Kierowników Wojewódzkich Zakładów Higieny Weterynaryjnej oraz dalszy personel mianuje dyrektor Państwowego Instytutu Weterynaryjnego na wniosek kierownika wydziału rozpoznawczego Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.
5)
Rada Naukowa Państwowego Instytutu Weterynaryjnego powinna przed wydaniem opinii o kierowniku wydziału, zakładu lub Instytutu regionalnego zwrócić się do właściwych wydziałów szkół akademickich o opinię i w miarę możności dołączyć ją do swojej opinii. Jeżeli Rada Naukowa nie wyrazi swej opinii w ciągu 3 miesięcy od otrzymania wezwania, Minister Rolnictwa i Reform Rolnych może mianować kierownika wydziału, zakładu lub Instytutu Regionalnego bez wysłuchania opinii.
Kierownik wydziału oraz kierownik regionalnego Instytutu:
1)
Kieruje całokształtem prac wydziału względnie regionalnego Instytutu i czuwa nad koordynacją prac poszczególnych zakładów.
2)
Reprezentuje wydział względnie regionalny instytut wobec organów Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.
3)
Kierownik regionalnego instytutu załatwia ponadto sprawy administracyjne i gospodarcze instytutu regionalnego w zakresie ustalonym przez regulamin Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.
4)
Ustala wespół z kierownikami zakładów program prac naukowych oraz opracowuje sprawozdania, które przedstawia na równi z kierownikami wydziałów Państwowego Instytutu Weterynaryjnego Radzie Naukowej Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.
Kierownicy wydziałów, zakładów i Instytutów regionalnych mają swobodę w obieraniu systemu prac naukowych. Kierują oni powierzonymi im działami zarówno pod względem naukowym jak i administracyjnym stosownie do regulaminu, uchwalonego przez Radę Naukową.
Kierownicy wydziałów, zakładów i instytutów regionalnych są odpowiedzialni przed dyrektorem Instytutu za wykonanie tej części programu prac, która wchodzi w zakres specjalności wydziałów lub zakładów. Są oni również odpowiedzialni za należyte spełnianie obowiązków przez podwładnych im pracowników oraz za całość powierzonego im inwentarza.
Administratora instytutu przyjmuje i zwalnia dyrektor instytutu po uzyskaniu uprzedniej zgody Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych. Administrator podlega dyrektorowi Instytutu. Do zakresu działania administratora należą sprawy gospodarcze instytutu, zarządzanie majątkiem, sprawowanie nadzoru nad gospodarką w zakładach, folwarkach i lasach, będących w użytkowaniu Instytutu, zawieranie umów w granicach upoważnienia danego przez dyrektora Instytutu, opracowywanie sprawozdań rachunkowo-kasowych i gospodarczych oraz współdziałanie w opracowywaniu preliminarza budżetowego Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.

Administrator jest bezpośrednim zwierzchnikiem personelu kancelaryjnego i pomocniczego Państwowego Instytutu Weterynaryjnego i jego regionalnych filii naukowych. Stosunek administratora do spraw gospodarczych regionalnych filii naukowych Państwowego Instytutu Weterynaryjnego, określi regulamin uchwalony przez Radę Naukową i zatwierdzony przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych.

Kierowników zakładów, adiunktów i asystentów Instytutu mianuje dyrektor Instytutu na wniosek Rady Naukowej, a zatwierdza Minister Rolnictwa i Reform Rolnych.
Zatwierdza się równocześnie załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszego statutu jako jego integralne części.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Państwowy Instytut Weterynaryjny w Puławach dzieli się pod względem organizacyjnym na następujące jednostki:

A. Dyrekcja Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.

B. Wydziały Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.

C. Regionalne Instytuty Państwowego Instytutu Weterynaryjnego.

A) Dyrekcja Państwowego Instytutu Weterynaryjnego obejmuje następujące referaty:

1) ogólno-organizacyjny,

2) personalno-statystyczny,

3) budżetowo-kasowy,

4) propagandy popularno-naukowej i instrukcji fachowej,

5) bibliotek i wydawnictw naukowych,

6) kursów dokształcających i specjalizujących,

7) intendentury i transportu,

8) zakład chorób ryb.

B) Ustala się następujące wydziały Państwowego Instytutu Weterynaryjnego:

I. Wydział rozpoznawczy z zakładami:

1) zakład bakteriologii,

2) zakład serologii i hematologii,

3) zakład pszczół,

4) zakład produkcji antygenów i surowic diagnostycznych.

II. Wydział Epizoocjologii z zakładami:

1) zakład chorób zaraźliwych koni,

2) zakład chorób zaraźliwych bydła, owiec i kur,

3) zakład chorób zaraźliwych młodzieży, drobiu i zwierząt futerkowych,

4) zakład chorób zaraźliwych świń.

III. Wydział Parazytologii i chorób inwazyjnych z zakładami:

1) zakład protozoologii,

2) zakład helmintologii,

3) zakład entomologii.

IV. Produkcji biopreparatów z zakładami:

1) zakład produkcji szczepionek,

2) zakład produkcji surowic leczniczych,

3) zakład produkcji preparatów alergicznych,

4) zakład produkcji leków weterynaryjnych.

V. Wydział Anatomii Patologicznej z zakładami:

1) zakład chorób ultrawirusowych,

2) zakład chorób pasożytniczych,

3) zakład chorób nowotworowych,

4) zakład chorób fotografiki.

VI. Wydział Mikrobiologii z zakładami:

1) zakład bakteriologii,

2) zakład immunologii i hematologii.

3) zakład ultrawirusów,

4) centralne muzeum szczepów bakteryjnych.

VII. Wydział Hodowli i Higieny Weterynaryjnej z zakładami:

1) zakład hodowli i genetyki,

2) zakład higieny weterynaryjnej,

3) zakład badania pasz i konserwatów,

4) zakład sztucznej inseminacji i zwalczania bezpłodności.

VIII. Wydział biochemii i farmakoterapii z zakładami:

1) zakład biochemii,

2) zakład farmakoterapii stosowanej,

3) zakład toksykologii weterynaryjnej.

IX. Wydział higieny mięsa, mleka i przetworów z zakładami:

1) zakład higieny mięsa, przetworów mięsnych i innych produktów pochodzenia zwierzęcego,

2) zakład higieny mięsa i przetworów mlecznych,

3) zakład Technologii Weterynaryjnej.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Państwowy Instytut Weterynaryjny w Puławach za pośrednictwem swego wydziału rozpoznawczego organizuje we wszystkich miastach wojewódzkich Wojewódzkie Zakłady Higieny Weterynaryjnej, które dzielą się na następujące Oddziały:
1)
Kierownik Wojewódzkiego Zakładu Higieny Weterynaryjnej i kancelaria,
2)
oddział epizoocjologiczny,
3)
oddział bakteriologiczny,
4)
oddział serologiczno-hematologiczny,
5)
oddział histopatologiczny,
6)
oddział parazytologiczny,
7)
oddział higieny weterynaryjnej,
8)
oddział badania środków spożywczych zwierzęcego pochodzenia.