Zatwierdzenie norm eksploatacyjnych i instrukcji o przewozie ładunków ciężarowymi pojazdami samochodowymi.
M.P.1955.79.949
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 20 sierpnia 1955 r.
w sprawie zatwierdzenia norm eksploatacyjnych i instrukcji o przewozie ładunków ciężarowymi pojazdami samochodowymi.
ZAŁĄCZNIK
NORMY EKSPLOATACYJNE I INSTRUKCJA O PRZEWOZIE ŁADUNKÓW CIĘŻAROWYMI POJAZDAMI SAMOCHODOWYMI
NORMY EKSPLOATACYJNE I INSTRUKCJA O PRZEWOZIE ŁADUNKÓW CIĘŻAROWYMI POJAZDAMI SAMOCHODOWYMI
Klasyfikacja nawierzchni drogowych.
Tabela nr 1.
Klasyfikacja nawierzchni drogowych.
Klasa | Rodzaj nawierzchni | Uwagi |
1 | betonowa, kostka mozaikowa, asfaltowa typu ciężkiego lub średniego, smołowana typu ciężkiego lub średniego | Drogi 1 klasy znajdują się wszędzie w dobrym stanie. |
2 | asfaltowa typu lekkiego, smołowana typu lekkiego, klinkierowa, tłuczniowa gładka, gruntowa ulepszona gładka, układana z płyt kamienno-betonowych | Nawierzchnie asfaltowe i smołowane typu lekkiego są przeważnie mniej gładkie od podobnych nawierzchni typu ciężkiego lub średniego. |
3 | tłuczniowa w średnim stanie, brukowana kamieniem polnym lub łamanym, gruntowa ulepszona niegładka lub zabłocona | |
4 | tłuczniowa lub brukowana w bardzo złym stanie, gruntowa nie ulepszona, nawierzchnia każdej klasy, o ile jest pokryta warstwą błota wskutek roztopów lub śniegiem o grubości warstwy co najmniej 10 cm |
Normy szybkości technicznej ciężarowych pojazdów samochodowych.
Tabela nr 2.
Normy szybkości technicznej w km/godz. dla pojazdów na ulicach miasta.
W granicach miast oraz w zespole miast od Gliwic do Dąbrowy Górniczej w Zagłębiu Węglowym, w zespole miast Wybrzeża (Gdańsk-Sopot-Gdynia) i w promieniu do 10 km od granic miast, liczących powyżej 60 tysięcy mieszkańców | Samochody i ciągniki siodłowe z naczepą bez przyczepy | Samochody i ciągniki z przyczepami | ||||
ładowność pojazdu | ciężar całkowity przyczep | |||||
do 2,5 t | powyżej 2,5 do 4 t | powyżej 4 t | do 5,5 t | powyżej 5,5 do 8 t | powyżej 8 t | |
20 | 19 | 17 | 16 (12) | 15 (11) | 14 (10) |
Tabela nr 3.
Normy szybkości technicznej w km/godz. dla pojazdów poruszających się po wszystkich drogach poza ulicami miast oraz poza wymienionymi w tabeli nr 2.
Na drogach z nawierzchnią klasy | Samochody i ciągniki siodłowe z naczepą bez przyczepy | Samochody i ciągniki z przyczepami | ||||
ładowność pojazdu | ciężar całkowity przyczep | |||||
do 2,5 t | powyżej 2,5 do 4 t | powyżej 4 t | do 5,5 t | powyżej 5,5 do 8 t | powyżej 8 t | |
1 | 32 | 30 | 28 | 24 | 20 | 16 |
(15) | (15) | (12) | ||||
2 | 30 | 26 | 24 | 21 | 18 | 15 |
(15) | (14) | (12) | ||||
3 | 24 | 20 | 16 | 18 | 16 | 14 |
(14) | (12) | (10) | ||||
4 | 18 | 12 | 12 | 14 | 10 | 10 |
(10) | (8) | (8) |
Wyjaśnienia do tabel nr 2 i 3.
Normy czasu postojów ładunkowych przy pełnym naładunku dla ciężarowych pojazdów samochodowych.
Tabela nr 4.
Normy czasu postojów ładunkowych w minutach przy ręcznie wykonywanych czynnościach ładunkowych dla pojazdów ciężarowych z nadwoziem otwartym.
Ładowność samochodu, samochodu z przyczepą lub składu przyczep | Kategoria ładunków | Czas w minutach na: | ||
naładunek | wyładunek | łącznie | ||
do 2,5 t włącznie | I | 14 | 10 | 24 |
II | 18 | 12 | 30 | |
III | 22 | 14 | 36 | |
IV | 29 | 19 | 48 | |
V | 33 | 21 | 54 | |
powyżej 2,5 t do 4 t włącznie | I | 21 | 15 | 36 |
II | 25 | 17 | 42 | |
III | 29 | 19 | 48 | |
IV | 40 | 26 | 66 | |
V | 43 | 20 | 72 | |
powyżej 4 t do 7 t włącznie | I | 29 | 19 | 48 |
II | 32 | 22 | 54 | |
III | 36 | 24 | 60 | |
IV | 47 | 31 | 78 | |
V | 54 | 36 | 90 | |
powyżej 7 t | I | 35 | 23 | 58 |
II | 39 | 26 | 65 | |
III | 43 | 29 | 72 | |
IV | 56 | 37 | 93 | |
V | 62 | 42 | 104 |
Orientacyjna najwyższa liczba pracowników ładunkowych potrzebnych do wykonania norm czasu postojów przy ręcznym naładunku i wyładunku ładunków całopojazdowych i przy przeciętnych warunkach pracy.
Dla pojazdów o łącznej ładowności | do 2,5 t | powyżej 2,5 t do 4 t | powyżej 4 t do 7 t | powyżej 7 t |
Najwyższa liczba pracowników ładunkowych | 3 | 4 | 5 | 6 |
Orientacyjne liczby pracowników ładunkowych nie dotyczą przewozu drobnicy, przeprowadzek i przewozu wyjątkowo ciężkich ładunków, jak również samochodów ciężarowych o ładowności poniżej 1,5 t.
Tabela nr 5.
Normy czasu postojów ładunkowych w minutach przy ręcznie wykonywanych czynnościach ładunkowych dla pojazdów ciężarowych zamkniętych (furgony i pojazdy kryte opończą i dostępne do wykonywania czynności ładunkowych tylko od tyłu).
Ładowność samochodu | Kategoria ładunków | Czas w minutach na: | |||
naładunek | wyładunek | łącznie | |||
do 2,5 t | II | 22 | 14 | 36 | |
III | 24 | 16 | 40 | ||
IV | 32 | 22 | 54 | ||
V | 40 | 26 | 66 | ||
powyżej 2,5 t do 4 t włącznie | II | 29 | 19 | 48 | |
III | 32 | 22 | 54 | ||
IV | 43 | 29 | 72 | ||
V | 50 | 34 | 84 | ||
powyżej 4 t | II | 36 | 24 | 60 | |
III | 40 | 26 | 66 | ||
IV | 48 | 32 | 80 | ||
V | 63 | 42 | 105 |
Tabela nr 5.
Normy czasu postojów w minutach na naładunek i wyładunek dla pojazdów samowyładowczych ładowanych z maszyn ładujących (np. koparka) z wyjątkiem przenośników (transporterów).
Ładowność pojazdu | Rodzaje ładunków | ||
sypkie (piasek, żwir, kamienie, sucha ziemia, gruz, ziarno itp.) | półlepkie (mokra ziemia, glina itp.) | lepkie (materiały bitumiczne, ciasto wapienne itp.) | |
do 4 t włącznie | 11 | 13 | 15 |
powyżej 4 t | 14 | 6 | 18 |
Wyjaśnienie do tabeli nr 6.
W razie naładunku zsypem bezpośrednio z zasobnika stałego powyższe normy obniża się o 10% z zaokrągleniem do pełnych liczb.
Tabela nr 7.
Normy czasu postojów w minutach na naładunek i wyładunek dla cysterny.
Ładowność cysterny | Rodzaje płynów: | ||
bardzo ciekłe | gęste | nieczystości | |
do 2,5 t | 24 | 30 | 36 |
powyżej 2,5 t do 4 t włącznie | 32 | 40 | 50 |
powyżej 4 t | 40 | 50 | 60 |
Wyjaśnienie do tabeli nr 7.
Do płynów bardzo ciekłych należą np. benzyna, benzol, spirytus, mleko itp., do gęstych - oleje, a do nieczystości - np. fekalia itp.
Przepisy wyjątkowe.
[WZÓR]
gdzie A oznacza mnożnik zależny od typu ciągnika,
N " moc silnika w KM
V " szybkość maksymalną w km/godz.
G " ciężar własny ciągnika wraz z wyposażeniem i kierowcą w tonnach;
pod pojęciem "uciąg" należy rozumieć sumę ciężaru ciągniętego w tonnach, tzn. ciężar własny przyczep oraz ciężar przewożonego ładunku.
Wartość mnożnika A należy przyjąć jako:
5,2 - dla ciągników typu rolniczego z silnikiem posiadającym głowicę żarową (na przykład Ursus),
8 - dla ciągników typu rolniczego z innymi silnikami spalinowymi,
10 - dla ciągników typu samochodowego.
Przykłady:
[WZÓR]
(0,22 t/m3) na taki sam samochód wynosi:
[WZÓR]
Przędza w belach lub skrzyniach naładowana na wysokość 1,7 m (ponad powierzchnię platformy ładunkowej) zapewnia pełne wykorzystanie ładowności pojazdu.
Biorąc pod uwagę wysokość platformy ładunkowej pojazdu naładowanego ponad jezdnię, która wynosi około 1 m dla samochodu ciężarowego 3-tonnowego, wysokość całego pojazdu wraz z ładunkiem przędzy wyniesie:
1,7 m + 1 m = 2,7 m,
a więc poniżej największej dopuszczalnej wysokości pojazdu z ładunkiem, która wynosi 4 m.
Dla uniknięcia częstych obliczeń, wysokości różnych ładunków podane są w rubrykach pionowych 8, 10 i 12 tabeli nr 9.
Wysokości różnych ładunków w cm obliczone są tak, aby odpowiadały normom wykorzystania ładowności. Wysokości różnych ładunków są obliczone dla samochodów ciężarowych: Lublin-51 (GAZ 51) w rubryce pionowej 8, Star-20 w rubryce 10 oraz Skoda-706 w rubryce 12. Zastosowanie wysokości ładunków obliczonych dla tych samochodów również i dla innych samochodów lub przyczep o ładownościach do 2,5 t włącznie (rubryka 8), od 2,5 do 4 t włącznie (rubryka 10) i powyżej 4 t (rubryka 12) powoduje tym większy błąd, im bardziej stosunek ładowności do powierzchni ładunkowej samochodu ciężarowego (przyczepy) różni się od stosunku ładowności do powierzchni ładunkowej samochodów ciężarowych wybranych jako wzorcowe, tzn. samochodów Lublin-51, Star-20 i Skoda-706. Podane w rubrykach 8, 10 i 12 wysokości ładunków mogą być przekraczane aż do dozwolonej wysokości pojazdu wraz z ładunkiem (4 m), o ile współczynnik wykorzystania ładowności (rubryki 7, 9 i 11) jest mniejszy niż 1,0.
Tabela nr 9 zawiera klasy ładunków dla pojazdów o ładowności do 2,5 t włącznie (rubryka 13), od 2,5 do 4 t włącznie (rubryka 14) i powyżej 4 t (rubryka 15).
Odpowiedzialność za wykonanie norm szybkości technicznej, czasu postojów na wykonanie czynności ładunkowych oraz norm wykorzystania ładowności.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (7)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (2)
- Zm.: zarządzenie z dnia 20 sierpnia 1955 r. w sprawie zatwierdzenia norm eksploatacyjnych i instrukcji o przewozie ładunków ciężarowymi pojazdami samochodowymi.
- Zm.: zarządzenie z dnia 20 sierpnia 1955 r. w sprawie zatwierdzenia norm eksploatacyjnych i instrukcji o przewozie ładunków ciężarowymi pojazdami samochodowymi.