Zasady wynagradzania i inne świadczenia dla pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i innych placówkach.

Monitor Polski

M.P.1994.31.255

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1996 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 13 maja 1994 r.
w sprawie zasad wynagradzania i innych świadczeń dla pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i innych placówkach. *

Na podstawie art. 79 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych:
1)
w działających na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215) publicznych:
a)
przedszkolach i szkołach (w tym specjalnych i artystycznych),
b)
placówkach oświatowo-wychowawczych,
c)
bibliotekach pedagogicznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych poradniach specjalistycznych,
d)
placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych,
e)
ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych,
f)
zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli,
g)
centrach kształcenia ustawicznego,
2)
w warsztatach szkolnych publicznych szkół zawodowych,
3)
w zespołach obsługi ekonomicznej i administracyjnej publicznych szkół i placówek,
4)
w stołówkach prowadzonych przez szkoły i placówki wymienione w pkt 1 i bufetach szkolnych,
5)
w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych,
6)
w głównych i okręgowych komitetach olimpiad dla uczniów szkół ponadpodstawowych,

zwanych dalej "pracownikami".

2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o szkołach bez bliższego określenia, rozumie się przez to szkoły i inne jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1.
Ustala się:
1)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników - stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
tabelę godzinowych stawek wynagrodzenia zasadniczego kierowców, pomocników kierowców oraz robotników zatrudnionych w warsztatach szkolnych szkół zawodowych - stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia,
3)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników - stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia.
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny.
2.
Wykaz stanowisk kierowniczych oraz tabelę miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.
Pracownicy ekonomiczni szkół, którzy obsługują dwie lub więcej szkół, mogą być zaszeregowani według tabeli obowiązującej w zespołach obsługi ekonomicznej i administracyjnej szkół i placówek.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 5% wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
2.
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia.
3.
Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.
4. 1
Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie. Dodatek ten przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownik otrzymuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
5.
Dodatek za wysługę lat wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia i przysługuje:
1)
od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki nastąpiło od pierwszego dnia miesiąca.
1.
Pracownikom przysługują za wieloletnią pracę nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
za 20 lat pracy - 75% wynagrodzenia miesięcznego,
2)
za 25 lat pracy - 100% wynagrodzenia miesięcznego,
3)
za 30 lat pracy - 150% wynagrodzenia miesięcznego,
4)
za 35 lat pracy - 200% wynagrodzenia miesięcznego,
5)
za 40 lat pracy - 300% wynagrodzenia miesięcznego.
2.
Zasady ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania określają ogólnie obowiązujące przepisy.
1.
Pracownicy, którzy na podstawie odrębnych przepisów uprawnieni są do dodatku za wysługę lat oraz do nagrody jubileuszowej, zachowują nadal te uprawnienia.
2.
W razie zbiegu uprawnień do dodatku za wysługę lat i nagrody jubileuszowej, o których mowa w ust. 1 oraz w § 6 i 7, pracownik ma prawo do jednego, korzystniejszego dodatku i do jednej, korzystniejszej nagrody.
1.
W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe tworzy się fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie pracowników.
2.
Zasady podziału funduszu premiowego i przyznawania premii określa zakładowy regulamin premiowania, ustalony przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.
1.
W ramach środków na wynagrodzenia tworzy się fundusz nagród za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w wysokości 1% planowanych środków na wynagrodzenia osobowe.
2.
Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższony przez dyrektora szkoły w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe.
Pracownikom przysługują dodatki za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych w wysokości i na zasadach określonych w załączniku nr 5 do zarządzenia.
1.
Pracownicy zatrudnieni w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich i w niektórych zakładach wychowawczych otrzymują dodatek specjalny za trudną pracę, określony w odrębnych przepisach.
2.
Pracownikom zatrudnionym w szkołach i przedszkolach specjalnych na stanowiskach pomocy nauczycieli przysługuje dodatek za trudne warunki pracy w wysokości 20% wynagrodzenia zasadniczego. Przy wypłacaniu dodatku stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 lipca 1982 r. w sprawie wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy oraz zasad wypłacania dodatków z tytułu pracy w tych warunkach (Dz. Urz. MOiW Nr 11, poz. 98 i Nr 12, poz. 119, z 1985 r. Nr 7-8, poz. 29, Dz. Urz. MEN z 1989 r. Nr 5, poz. 44 i Nr 7, poz. 67).
Za każdą godzinę pracy w porze nocnej pracownikowi przysługuje dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania.
1.
Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu (dozorców, portierów, strażników) regulują odrębne przepisy.
2.
Za każdą godzinę przepracowanej ponad 8 godzin do 12 godzin na dobę w ramach miesięcznej normy czasu pracy, wynikającej z pomnożenia wszystkich roboczych dni kalendarzowych w miesiącu przez 8 godzin, pracownikowi zatrudnionemu przy pilnowaniu przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego wynikającej z osobistego zaszeregowania.
1.
Kierowcom pojazdów samochodowych za każdą godzinę prowadzenia pojazdu z przyczepą przysługuje dodatek w wysokości do 25% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego wynikającej z osobistego zaszeregowania.
2.
Pomocnikom kierowców, o których mowa w ust. 1, przysługuje dodatek w wysokości 50% dodatku obliczonego dla kierowcy.
3.
Kierowcom i ich pomocnikom, z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych, za wykonanie powierzonych im dodatkowych czynności nie wchodzących w zakres ich normalnych obowiązków przysługuje dodatek w wysokości nie przekraczającej 60% miesięcznej minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia.
4.
Kierowcom samochodu osobowego może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe, obejmujące poszczególne składniki płac (wynagrodzenie zasadnicze, premia indywidualna, dodatki za godziny nadliczbowe, nocne itp.), uwzględniające liczbę godzin przewidzianych do przepracowania w okresie jednego miesiąca - jeżeli faktyczny czas pracy kierowcy w poszczególnych miesiącach nie ulega znacznym wahaniom i odpowiada w przybliżeniu liczbie godzin przyjętej do obliczenia wynagrodzenia.
Robotnikom warsztatów szkolnych szkół zawodowych, którym powierzono obowiązki brygadzisty odpowiedzialnego za pracę zespołu liczącego co najmniej 5 robotników, przysługuje z tytułu pełnienia tych zadań dodatek w wysokości do 15% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania.
Pracownikom, którym na podstawie odrębnej umowy o pracę powierzono obowiązki technika bhp, przysługuje z tytułu realizacji tych obowiązków wynagrodzenie w wysokości 10-20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania.
1. 2
Pracownikowi, z którym rozwiązano stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką, przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, jeżeli okres zatrudnienia wynosi co najmniej 10 lat.
2.
Okresy pracy i inne okresy uprawniające do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat.
1.
Pracownikom wykonującym dodatkowe zadania przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości:
1)
od 5 do 25% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania - z tytułu pełnienia obowiązków kasjera,
2)
do 15% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania - z tytułu pełnienia obowiązków dozorcy budynku,
3)
od 3 do 8% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania z tytułu palenia w piecach zwykłych - od jednego pieca,
4)
od 5 do 7% godzinowej stawki za każdy 1 m2 - z tytułu sprzątania przez woźnych i starszych woźnych powierzchni przekraczającej 350 m2.
2.
Wysokość dodatkowego wynagrodzenia oraz zakres powierzonych do wykonania prac, o których mowa w ust. 1, określa dyrektor szkoły.
3.
Pracownikom, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można - w miarę możliwości - przyznawać w budynku przez nich obsługiwanym bezpłatne mieszkanie na zasadach określonych w załączniku nr 6 do zarządzenia.
Pracownicy obsługi są obowiązani w ramach normalnego czasu pracy do spełniania różnych czynności techniczno-obsługowych, do których mają kwalifikacje i fizyczne możliwości ich wykonania. W takim wypadku powinni otrzymać wynagrodzenie zasadnicze przewidziane dla czynności najwyżej płatnej i według tej czynności mieć określone stanowisko służbowe.
1.
Pracownicy zatrudnieni na stanowisku kucharza lub pomocy kuchennej są uprawnieni do korzystania z bezpłatnego wyżywienia w czasie wykonywania pracy i w okresie prowadzenia żywienia w szkole, w której są zatrudnieni. Pracownikom nie korzystającym z wyżywienia, w tym także z powodu nieobecności w pracy, nie przysługuje ekwiwalent z tego tytułu.
2.
Pracownicy nie wymienieni w ust. 1 mogą korzystać z wyżywienia prowadzonego przez szkoły, w których są zatrudnieni, na odrębnych zasadach.
Pracownik sprawujący dozór i opiekę nad budynkami szkoły, któremu powierzono obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w przedsiębiorstwach gospodarki komunalnej dla dozorców domowych, może otrzymać w budynku przez niego obsługiwanym bezpłatne mieszkanie na zasadach określonych w załączniku nr 6 do zarządzenia.
Woźnym szkolnym i starszym woźnym szkolnym przysługuje umundurowanie za zwrotem 25% kosztów jego zakupu. Zasady przydziału umundurowania określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
Palacze centralnego ogrzewania otrzymują bezpłatnie 1/2 l mleka dziennie wyłącznie do spożycia w miejscu pracy. Ekwiwalent z tego tytułu nie przysługuje.
Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników wynagradzanych miesięcznie ustala się przez podzielenie miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania przez:
1)
178 - jeżeli pracownika obowiązuje 42-godzinny tygodniowy wymiar czasu pracy,
2)
170 - jeżeli pracownika obowiązuje 40-godzinny tygodniowy wymiar czasu pracy,
3)
155 - jeżeli pracownika obowiązuje 35-godzinny tygodniowy wymiar czasu pracy.
Pracownicy, którzy w dniu wejścia w życie zarządzenia nie spełniają wymagań kwalifikacyjnych, mogą pozostawać na zajmowanych dotychczas stanowiskach. Pracownicy ci nie mogą awansować na stanowiska wyższe.
Traci moc zarządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 31 lipca 1989 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi szkół (Monitor Polski Nr 31, poz. 239, Nr 32, poz. 251 i Nr 39, poz. 309, z 1990 r. Nr 4, poz. 32, Nr 17, poz. 133, Nr 24, poz. 183, Nr 31, poz. 249 i Nr 43, poz. 335, z 1991 r. Nr 10, poz. 73, z 1992 r. Nr 22, poz. 163, z 1993 r. Nr 25, poz. 247 oraz z 1994 r. Nr 9, poz. 77).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 1994 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  3 TABELA

MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

Kategoria zaszeregowania Kwota w złotych
I 250 - 320
II 255 - 325
III 260 - 340
IV 265 - 360
V 270 - 380
VI 275 - 400
VII 280 - 425
VIII 285 - 450
IX 290 - 480
X 295 - 510
XI 300 - 545
XII 305 - 580
XIII 310 - 615
XIV 320 - 655
XV 330 - 695
XVI 340 - 735
XVII 350 - 775
XVIII 360 - 815
XIX 370 - 855
XX 385 - 900

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  4 TABELA

GODZINOWYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO KIEROWCÓW, POMOCNIKÓW KIEROWCÓW ORAZ ROBOTNIKÓW WARSZTATÓW SZKOLNYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH, ZATRUDNIONYCH W 42-GODZINNYM TYGODNIOWYM WYMIARZE CZASU PRACY

Kategoria zaszeregowaniaGodzinowa stawka wynagrodzenia w złotych
1 1,40 - 1,80
2 1,43 - 1,83
3 1,46 - 1,91
4 1,49 - 2,02
5 1,52 - 2,13
6 1,55 - 2,25
7 1,58 - 2,39
8 1,61 - 2,53
9 1,64 - 2,70
10 1,67 - 2,87
11 1,70 - 3,06
12 1,73 - 3,26

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  5 TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacjeKategoria
wykształcenieliczba lat pracyzaszeregowania
12 3 4 5
I. Pracownicy szkół i placówek
1- Zastępca dyrektora do spraw

ekonomiczno-administracyjnych

- Główny księgowy

wyższe 7 XV-XVII
- Radca prawny według odrębnych przepisów
2Kierownik organizacyjny głównego komitetu olimpiady wyższe 7 XIV-XVI
3- Sekretarz głównego komitetu olimpiady

- Zastępca kierownika organizacyjnego głównego komitetu olimpiady

wyższe 7 XIII-XV
4- Kierownik obiektów sportowych wyższe 7 XIII-XV
5Kierownik gospodarczy wyższe 2XIII-XV
średnie 6
6- Sekretarz okręgowego komitetu olimpiady - Sekretarz szkoły średnie 5 XII-XIV
7Specjalista wyższe 2 XII-XIV
średnie 5
8- Kierownik stołówki

- Dietetyczka

- Starszy księgowy

średnie

4

X-XII

9- Starszy operator elektronicznych monitorów ekranowych 6IX-XII
- Starszy intendent w szkole prowadzącej żywienie średnie 5
- Samodzielny referent - Starszy magazynier 4
10- Starszy laborant 4VIII-XI
- Starszy referent

- Starszy intendent

średnie

3

- Intendent w szkole prowadzącej żywienie 1
- Kasjer
11- Starszy recepcjonista 4
- Intendent

- Magazynier

- Starsza maszynistka

średnie

- VIII-X
12- Referent - VI-X
- Laborant średnie
- Księgowy 1
13Recepcjonista średnie - VII-X
14Maszynistka średnie - VII-IX
II. Pracownicy zespołów obsługi ekonomicznej i administracyjnej publicznych szkół i placówek
1Dyrektor zespołu obsługującego:XVIII-XX
powyżej 75 szkół wyższe 7
do 75 szkół XVII-XIX
2Zastępca dyrektora zespołu obsługującego:XVI-XIX
powyżej 75 szkół wyższe 7
do 75 szkół XV-XVIII
3- Główny księgowy wyższe 7XV-XVIII
- Radca prawny według odrębnych przepisów
4Zastępca głównego księgowego zespołu wyższe 6 XIV-XVII
5Starszy specjalista kierujący zespołem pracownikówwyższe 6 XIV-XVI
6- Starszy inspektor do spraw technicznych

- Starszy inspektor do spraw nadzoru budowlanego

wyższe 6 XIV-XVI
7Starszy specjalista wyższe 6 XIV-XVI
8Specjalista wyższe 6 XIII-XV
9- Samodzielny referent 6XI-XIII
- Starszy inspektor 6
- Starszy księgowy średnie 4
- Programista 6
- Operator elektronicznych monitorów ekranowych 6 IX-XII
10Starszy kasjer średnie 4 X-XIII
11- Inspektor

- Starszy referent

średnie 4 VIII-XII
12- Starsza maszynistka

- Kasjer

średnie - IX-XI
13- Referent

- Księgowy

- Magazynier

średnie - VI-XI
14Maszynistka średnie - VII-X
III. Pracownicy warsztatów szkolnych szkół zawodowych
1- Kierownik biura warsztatowego - Kierownik stacji obsługi samochodów wyższe

- Kierownik budowy

7 XVI-XIX
2Główny księgowy wyższe 7 XV-XVIII
3Główny specjalista wyższe 6 XIV-XVI
4- Zastępca głównego księgowego

- Starszy specjalista

wyższe 5 XIII-XV
5- Kierownik robót

- Starszy mistrz

średnie zawodowe 7 XII-XV
- Kierownik zmiany
- Kierownik sekcji średnie
6Mistrz średnie zawodowe6 XI-XIV
7- Kierownik magazynu średnie 4X-XIII
- Samodzielny referent 6
8- Samodzielny magazynier

- Starszy księgowy

średnie 4 IX-XIII
9- Starszy laborant średnie zawodowe 4 VIII-XII
- Starszy referent średnie
- Księgowy

- Kontysta

-
10- Magazynier 3VIII-XI
- Starsza maszynistka średnie -
11- Sekretarz 1
- Laborant

- Referent

średnie - VI-XI
12Maszynistka średnie - VII-X
IV. Pracownicy obsługi
1- Konserwator maszyn

- Konserwator instrumentów muzycznych

- Konserwator sprzętu i urządzeń sportowych lub elektronicznych, akustycznych, automatycznych

średnie zawodowe 4IX-XIII
- Operator sprzętu audiowizualnego lub urządzeń powielających

- Mistrz szkutnik

- Starszy ratownik*) według odrębnych przepisów
2- Starszy rzemieślnik

- Starszy strażnik w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich

średnie zawodowe4VII-XII
3- Rzemieślnik w zawodzie: ślusarza, mechanika, elektrotechnika, murarza, stolarza, ogrodnika, kucharza, fotografa, montażysty wystaw itd. zasadnicze zawodowe-VII-XI
- Młodszy ratownik*) według odrębnych przepisów
- Palacz c.o. podstawowe i kurs dla palaczy
- Starszy woźny -
- Starszy strażnik 5
- Robotnik do pracy ciężkiejpodstawowe -
- Praczka
4- Pomoc nauczyciela

- Woźny oddziałowy przedszkola

- Dozorca przedszkola

- Pomoc kuchenna w przedszkolu

- Strażnik w zakładzie poprawczym i schronisku dla nieletnich

podstawowe - VI-X
5- Starszy portier

- Woźny

- Dozorca

- Robotnik do pracy lekkiej

- Pomoc kuchenna

- Strażnik

- Opiekun nocny

podstawowe - VI-IX
6Salowa podstawowe - VI-VIII
7- Szatniarz

- Portier

- Sprzątaczka

podstawowe - III-VIII
8- Praktykantpodstawowe - II-VI
9- Goniecpodstawowe - II-V
*) Kwalifikacje ratowników ocenia się według przepisów obowiązujących w placówkach kultury fizycznej.
V. Kierowcy
1Kierowca autobusu według odrębnych przepisów10-11
2Kierowca samochodu ciężarowego 9-10
3Kierowca samochodu osobowego 7- 8

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  6 WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH ORAZ TABELA MIESIĘCZNYCH DODATKÓW FUNKCYJNYCH

I. Wykaz stanowisk kierowniczych uprawnionych do dodatków funkcyjnych
Lp. Stanowisko Grupa dodatku
I. Pracownicy zespołów obsługi ekonomicznej i administracyjnej publicznych szkół i placówek
1Dyrektor zespołu 4-9
2Zastępca dyrektora 3-8
3Główny księgowy 3-8
4Radca prawny 3-8
5Zastępca głównego księgowego 3-6
6Starszy specjalista kierujący zespołem pracowników,

Starszy inspektor do spraw nadzoru budowlanego*)

2-5
II. Pracownicy ekonomiczni i administracyjni szkół (placówek)
1Zastępca dyrektora do spraw ekonomiczno-administracyjnych 3-6
2Główny księgowy 3-6
3Kierownik organizacyjny głównego komitetu olimpiady 3-6
4Zastępca kierownika organizacyjnego głównego komitetu olimpiady 3-6
5Sekretarz głównego komitetu olimpiady 3-6
6Kierownik obiektów sportowych 2-5
7Kierownik gospodarczy 2-4
8Sekretarz okręgowego komitetu olimpiady 2-4
9Sekretarz szkoły 2-4
10Kierownik stołówki 1-3
III. Pracownicy warsztatów szkolnych
1Kierownik biura warsztatowego 2-6
2Kierownik stacji obsługi samochodów 2-6
3Kierownik budowy 2-6
4Główny księgowy 2-6
5Główny specjalista**) 2-4
6Zastępca głównego księgowego 2-4
7Kierownik robót 1-3
8Starszy mistrz 1-3
9Kierownik zmiany 1-3
10Kierownik sekcji 1-2
11Mistrz 1-2
12Kierownik magazynu 1-2

______

*) Dodatek funkcyjny przysługuje w czasie wykonywania czynności nadzoru inwestorskiego.

**) Głównemu specjaliście przyznaje się dodatek funkcyjny jedynie w przypadku, gdy ze względów organizacyjnych nie przewiduje się w warsztatach stanowiska kierownika biura warsztatowego (stacji obsługi, budowy), a kierowanie pracą w zakresie jednej z wymienionych komórek powierza się głównemu specjaliście.

II. Tabela miesięcznych stawek dodatku funkcyjnego

Grupa Stawka w złotych
12
1 25 - 58
2 28 - 70
3 34 - 87
4 41 - 104
5 48 - 121
6 55 - 138
7 62 - 155
8 69 - 172
9 83 - 190

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  7 ZASADY PRZYZNAWANIA PRACOWNIKOM DODATKÓW ZA PRACĘ W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA LUB UCIĄŻLIWYCH ORAZ WYKAZ TYCH PRAC

§  1.
Pracownikom przysługuje dodatek pieniężny za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, zwany dalej "dodatkiem".
§  2.
Dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych wypłaca się miesięcznie:
1)
przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości w wysokości od 5,00 zł do 20,00 zł,
2)
przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości w wysokości od 9,00 zł do 28,00 zł,
3)
przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości w wysokości od 13,00 zł do 39,00 zł.
§  3.
1.
Do pierwszego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
2)
w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,
3)
w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25° lub poniżej 10°C,
4)
w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe (np. spawanie, stosowanie lamp w celach bakteriobójczych),
5)
w mokrym środowisku o względnej wilgotności powietrza przekraczającej 80%, w błocie lub bezpośrednim kontakcie z wodą,
6)
przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.
2.
Do drugiego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane w warunkach:
1)
narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,
2)
narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
3)
obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego (np. w kesonach, komorach ciśnieniowych),
4)
narażenia na szkodliwe działanie miejscowej wibracji (np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych),
5)
natężenia hałasu.
3.
Do trzeciego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na działanie benzydyny, alfa- i betanaftyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym jak te substancje działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy,
2)
w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
3)
w kontakcie (styczności) z materiałem zakaźnym lub chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,
4)
w kontakcie z ludźmi chorymi psychicznie lub znacznie upośledzonymi umysłowo,
5)
w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300 000 MHz w strefie zagrożenia,
6)
pod ziemią.
§  4.
1.
Prace określone w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy przekroczone są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone w odrębnych przepisach, lub inne obowiązujące normy higienicznosanitarne.
2.
Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w ust. 1, dokonywane są przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.
§  5.
1.
Dodatek przysługuje pracownikom wykonującym prace, o których mowa w § 3 ust. 1, 2 i 3 pkt 1-4 i 6, przez co najmniej 40 godzin w miesiącu, natomiast pracownikom wykonującym prace wymienione w § 3 ust. 3 pkt 5 - przez połowę dopuszczalnego czasu przebywania w strefie zagrożenia.
2.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy prawo do dodatku przysługuje w wysokości proporcjonalnej do czasu pracy, jeżeli przepracował w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych co najmniej liczbę godzin, o której mowa w ust. 1.
§  6.
Pracownikowi wykonującemu w danym miesiącu prace w warunkach o różnym stopniu szkodliwości lub uciążliwości przysługuje jeden dodatek według najwyższego stopnia szkodliwości lub uciążliwości.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

ZASADY PRZYZNAWANIA BEZPŁATNEGO MIESZKANIA DLA DOZORCÓW BUDYNKÓW

1. Dozorcy obsługującemu budynek, na czas trwania umowy wykonywania obowiązków, może być przyznane bezpłatne mieszkanie w budynku przez niego obsługiwanym:

1) dozorcy z rodziną - jeden pokój z kuchnią,

2) dozorcy samotnemu - jedna izba.

2. Przez pojęcie "bezpłatne mieszkanie" należy rozumieć:

1) zwolnienie dozorcy od uiszczania czynszu za mieszkanie, o którym mowa w ust. 1, obliczonego zgodnie z przepisami o czynszach najmu za lokale mieszkalne i użytkowe,

2) zwolnienie dozorcy od uiszczania opłat za centralne ogrzewanie i ciepłą wodę w mieszkaniu, o którym mowa w ust. 1, obliczonych na podstawie stawek za te świadczenia określonych według odrębnych przepisów.

3. W przypadku braku centralnego ogrzewania w zajmowanym mieszkaniu, dozorcy przysługuje miesięcznie ekwiwalent pieniężny odpowiadający iloczynowi obowiązującej stawki za centralne ogrzewanie (ustalonej według odrębnych przepisów) i powierzchni mieszkania odpowiednio dla:

1) dozorcy z rodziną - 25 m2,

2) dozorcy samotnego - 15 m2.

4. W przypadku przydzielenia dozorcy większego mieszkania niż określone w ust. 1 zwolnienie z opłacania czynszu i opłat za centralne ogrzewanie następuje w zakresie metrażu, o którym mowa w ust. 3.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

ZASADY PRZYDZIAŁU UMUNDUROWANIA

1. Woźni i starsi woźni szkolni nabywają prawo do umundurowania z dniem zawarcia umowy o pracę na czas nie określony.

2. Obowiązek dostarczenia umundurowania woźnemu szkolnemu spoczywa na dyrektorze szkoły.

3. Wykaz przedmiotów umundurowania określa poniższa tabela:

Lp.Przedmiot umundurowaniaOkres używalności w miesiącach kalendarzowych
I. Mężczyźni
1Czapka sukienna mundurowa 24
2Furażerka letnia 24
3Mundur sukienny z 60% wełny lub szewiotowy E 70 24
4Mundur letni z elanobawełny 24
5Płaszcz sukienny z 80% wełny 36
6Trzewiki skórzano-gumowe 24
II. Kobiety
7Beret mundurowy 24
8Furażerka letnia 24
9Kurtka sukienna z 60% wełny lub szewiotowa E 70 24
10Spódnica*) sukienna z 60% wełny lub szewiotowa 24
11Kurtka letnia z elanobawełny 24
12Spódnica*) letnia z elanobawełny 24
13Płaszcz sukienny z 90% wełny 36
14Półbuty skórzano-gumowe 24

______

*) Spódnica szyta gładko z kontrafałdą z przodu i krytym zapięciem na lewym boku.

4. Okres używalności umundurowania lub poszczególnych jego części liczy się od dnia faktycznego wydania. Po upływie okresu używalności umundurowanie przechodzi na własność pracownika.

5. Umundurowanie przysługuje także woźnemu szkolnemu zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy, z tym że okresy używalności umundurowania przedłuża się odpowiednio.

6. Umundurowanie nie przysługuje woźnemu oddziałowemu przedszkola oraz woźnemu szkolnemu uprawnionemu do umundurowania na podstawie odrębnych przepisów.

7. Woźni szkolni otrzymują umundurowanie za zwrotem 25% kosztów jego zakupu. Na wniosek woźnego spłata należności za umundurowanie może być rozłożona na raty, na okres nie przekraczający 12 miesięcy.

8. Woźnemu szkolnemu przysługuje w zamian za umundurowanie ekwiwalent pieniężny, w razie gdy:

1) nie przydzielono mu przysługującego umundurowania,

2) umundurowanie przydzielono mu w terminie późniejszym aniżeli termin nabycia prawa do tego świadczenia,

3) za zgodą szkoły użytkował umundurowanie przez okres dłuższy od ustalonego okresu używalności.

9. Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 8, stanowi wartość umundurowania za okres, za który przysługuje, po odliczeniu 25% kosztów zakupu umundurowania. Ekwiwalent jest wypłacany za pełne miesiące.

10. W razie rozwiązania umowy o pracę w drodze porozumienia stron i przejścia woźnego szkolnego, przed upływem okresu używalności umundurowania, do innej szkoły na stanowisko, na którym przysługuje umundurowanie, prawo do umundurowania w nowym miejscu pracy powstaje po upływie okresu używalności umundurowania przydzielonego w poprzedniej szkole.

11. W razie utraty bądź zniszczenia całości lub części umundurowania przed upływem okresu używalności, woźny szkolny otrzymuje nowe umundurowanie (część umundurowania), jeżeli:

1) utrata lub zniszczenie nastąpiło bez jego winy - bezpłatnie,

2) utrata lub zniszczenie nastąpiło z jego winy - za zwrotem 25% kosztów zakupu nowego umundurowania oraz za zwrotem kosztów utraconego bądź zniszczonego umundurowania; koszt utraconego bądź zniszczonego umundurowania (części umundurowania) oblicza się za okres od utraty lub zniszczenia do końca okresu używalności.

12. W razie rozwiązania umowy o pracę przed upływem okresu używalności umundurowania, jeżeli rozwiązanie umowy nastąpiło za wypowiedzeniem przez woźnego szkolnego lub z jego winy bez wypowiedzenia, umundurowanie przechodzi na własność pracownika za zwrotem wartości umundurowania, obliczonej za czas od dnia zaprzestania pracy do końca okresu używalności, po odliczeniu poniesionej przez woźnego części kosztów umundurowania.

13. Umundurowanie przechodzi na własność woźnego szkolnego bez obowiązku zwrotu wartości umundurowania, o której mowa w ust. 12, w razie rozwiązania umowy o pracę:

1) przed upływem okresu używalności w innych przypadkach niż określone w ust. 12, a także w związku z przejściem na emeryturę lub rentę,

2) po upływie 75% okresu używalności.

14. Koszty prania i naprawy umundurowania ponosi woźny szkolny.

*Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 2 lutego 1996 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.96.24.110) nin. zarządzenie zachowuje moc do czasu objęcia pracowników, których jego przepisy dotyczą i w zakresie przedmiotu w nich normowanego - postanowieniami układu zbiorowego pracy lub innymi przepisami prawa pracy.

Z dniem 1 lipca 1996 r. w stosunku do pracowników, o których mowa w § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 3 lipca 1996 r. w sprawie zasad wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń dla pracowników nie będących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez organy administracji rządowej (Dz.U.96.80.375) niniejsze zarządzenie traci moc na podstawie § 27 tego rozporządzenia.

1 § 6 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 22 czerwca 1995 r. (M.P.95.31.367) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.
2 § 18 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 października 1995 r. (M.P.95.54.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1995 r.
3 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 27 października 1994 r. (M.P.94.58.500) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 stycznia 1995 r. (M.P.95.4.64) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 czerwca 1995 r. (M.P.95.31.367) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 października 1995 r. (M.P.95.54.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1995 r.

4 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 27 października 1994 r. (M.P.94.58.500) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 19 stycznia 1995 r. (M.P.95.4.64) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 czerwca 1995 r. (M.P.95.31.367) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 października 1995 r. (M.P.95.54.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1995 r.

5 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 19 stycznia 1995 r. (M.P.95.4.64) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.
6 Załącznik nr 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 27 października 1994 r. (M.P.94.58.500) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 22 czerwca 1995 r. (M.P.95.31.367) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 października 1995 r. (M.P.95.54.591) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1995 r.

7 Załącznik nr 5 § 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 27 października 1994 r. (M.P.94.58.500) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 22 czerwca 1995 r. (M.P.95.31.367) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.