Zasady współpracy urzędów morskich z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Monitor Polski

M.P.1960.15.70

Akt utracił moc
Wersja od: 13 lutego 1960 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI I GOSPODARKI WODNEJ
z dnia 21 stycznia 1960 r.
w sprawie zasad współpracy urzędów morskich z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Na podstawie art. 21 ust. 3 dekretu z dnia 14 sierpnia 1954 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 37, poz. 160) zarządza się, co następuje:
Terenowe organy administracji morskiej - urzędy morskie i podległe im kapitanaty i bosmanaty portów współpracują z organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie zadań wykonywanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną na obszarze morskich portów i przystani oraz morskich wód wewnętrznych i terytorialnych, a w szczególności w zakresie stanu sanitarnego i kontroli przestrzegania przepisów higieniczno-sanitarnych na tych obszarach, na zasadach ustalonych w niniejszym zarządzeniu i przepisach wydanych na jego podstawie.
1.
Zarządzenia sanitarne (lokalne przepisy sanitarne) organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, wydane na podstawie §§ 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 sierpnia 1954 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania oraz zasad i trybu postępowania państwowych inspektorów sanitarnych (Dz. U. Nr 37, poz. 161), a dotyczące stanu sanitarnego i utrzymania czystości w portach, powinny być uzgodnione z właściwym urzędem morskim.
2.
Projektowane przez urzędy morskie przepisy porządkowe (zarządzenia), o ile dotyczą zagadnień sanitarnych, powinny być uzgadniane z właściwymi organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
3.
Urzędy morskie sprawują nadzór nad przestrzeganiem przez kapitanaty i bosmanaty portów zarządzeń sanitarnych dotyczących portów morskich i przystani.
Udzielanie zezwoleń na budowę, przebudowę, zmianę budynków oraz innych budowli i urządzeń na obszarze morskich portów i przystani, jak również zatwierdzanie odpowiednich projektów technicznych przez urzędy morskie jako organy państwowego nadzoru budowlanego uzależnione będzie, niezależnie od innych uzgodnień wymaganych przepisami ogólnymi, od uprzedniego zaopiniowania projektów przez właściwego inspektora sanitarnego.
1.
Stwierdzone przez organy kapitanatów (bosmanatów) portów przypadki naruszania obowiązujących przepisów higieniczno-sanitarnych i zarządzeń wydanych na ich podstawie, dotyczących stanu sanitarnego portów morskich, przystani i statków, kapitanowie (bosmani) przekazują niezwłocznie do wiadomości portowego inspektora sanitarnego.
2.
W przypadkach zwykłego zanieczyszczenia terenów i akwenów portowych kapitanaty (bosmanaty) portów wydają bezpośrednie doraźne zarządzenia porządkowe.
Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej przesyłają do właściwego urzędu morskiego odpisy protokołów kontroli sanitarnej statków, przeprowadzonej na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 15 września 1948 r. - Przepisy sanitarne w morskich portach handlowych i przystaniach (Dz. U. Nr 45, poz. 335).
1.
Przepisane dla polskich statków morskich dokumenty bezpieczeństwa, wystawiane po przeprowadzeniu inspekcji wstępnej, periodycznej i dorywczej, obejmującej całokształt spraw bezpieczeństwa, będą wydawane przez urzędy morskie, po złożeniu przez inspektora sanitarnego protokołów przeprowadzonych inspekcji łącznie ze stwierdzeniem, że statek odpowiada warunkom bezpieczeństwa, dotyczącym zdrowotności i stanu sanitarnego.
2.
Terminy inspekcji wstępnej, periodycznej i dorywczej, obejmującej całokształt spraw bezpieczeństwa, powinny być podawane przez urzędy morskie do wiadomości właściwego portowego inspektora sanitarnego.
1.
Kapitanaty portów dla dokonania odprawy sanitarnej będą niezwłocznie zawiadamiać portowego inspektora sanitarnego o zatrzymaniu się na redzie każdego statku przybywającego z podróży międzynarodowej lub też o wejściu takiego statku do portu, z podaniem miejsca jego przycumowania.
2.
Portowy inspektor sanitarny powinien w odpowiednim czasie podać kapitanatowi portu nazwy statków, które należy zatrzymać na redzie dla dokonania odprawy sanitarnej.
W przypadkach, w których Państwowa Inspekcja Sanitarna ma zastrzeżenia co do stanu sanitarno-epidemiologicznego statku, do czasu zakończenia odprawy sanitarnej i uzyskania przez statek wolności ruchu, kapitanaty portów dopilnują przestrzegania przez statek zakazu wszelkiej styczności z lądem lub z innymi statkami, jak również zmiany miejsca postoju w porcie.
1.
W przypadku wydania przez inspektora sanitarnego zakazu wyjścia statku na morze ze względów sanitarno-epidemiologicznych, portowy inspektor sanitarny powiadamia niezwłocznie o wydanym zakazie kapitanat portu w celu zatrzymania statku w porcie.
2.
Wydanie takiemu statkowi zezwolenia na wyjście z portu przez kapitanat portu może nastąpić tylko po uprzednim cofnięciu przez portowego inspektora sanitarnego zakazu wyjścia.
1.
Dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja terenów, budowli i urządzeń na obszarze portów morskich i przystani powinna się odbywać w zakresie i czasie uzgodnionym przez portowego inspektora sanitarnego z kapitanatem (bosmanatem) portu, statków zaś - wyłącznie w miejscach postoju każdorazowo wyznaczonych przez kapitanat portu, pod nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
2.
W razie bezpośredniego zagrożenia epidemicznego portowy inspektor sanitarny ogranicza się do zawiadomienia kapitanatu (bosmanatu) portu o zamierzonej dezynfekcji, dezynsekcji lub deratyzacji.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.