Zasady współpracy pomiędzy szkołami wyższymi a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej.
M.P.1967.52.262 t.j.
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 108
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 marca 1963 r.
w sprawie zasad współpracy pomiędzy szkołami wyższymi a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej. 1
- rozszerzenia i lepszego wykorzystania istniejącej bazy naukowo-badawczej szkół wyższych oraz pomocy pracowników naukowo-dydaktycznych w rozwiązywaniu rosnących zadań gospodarki uspołecznionej,
- ściślejszego powiązania tematyki prac naukowo-badawczych prowadzonych w szkołach wyższych i programów kształcenia studentów z aktualnymi i perspektywicznymi zadaniami rozwoju gospodarki i kultury, a także dla pełniejszego zastosowania w praktyce wyników tych prac,
- zapewnienia szkołom wyższym pomocy w wykonywaniu ich zadań naukowych, dydaktycznych i wychowawczych ze strony jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej,
- wzmocnienia koordynacji prac naukowo-badawczych podejmowanych na potrzeby gospodarki uspołecznionej i kompleksowego kojarzenia prac powiązanych tematycznie, wymagających współdziałania wielu placówek naukowo-badawczych podporządkowanych różnym resortom,
- zwiększenia efektywności badań naukowych przez selekcję tematów i koncentrację środków materialnych oraz wysiłku pracowników naukowo-dydaktycznych na badaniach szczególnie ważnych dla kraju,
- wykorzystania możliwości współpracy naukowo-technicznej z zagranicą i sprawnej adaptacji osiągnięć zagranicznych,
- przyspieszenia wprowadzania w życie osiągnięć pracowników naukowo-dydaktycznych w zakresie badań podstawowych i stosowanych oraz adaptacji doświadczeń zagranicznych
Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
Zasady współdziałania.
Zasady współdziałania.
A. w zakresie świadczeń obustronnych lub wielostronnych;
a) uzgadnianie wieloletnich i rocznych programów, planów i tematów prac naukowo-badawczych i doświadczalnych, projektowych i konstrukcyjnych, podejmowanych przez placówki naukowo-badawcze lub doświadczalne obu zainteresowanych stron,
b) wymiana prac zakończonych i wzajemnych informacji o aktualnym stanie i zasadniczych kierunkach rozwojowych poszczególnych gałęzi gospodarki i nauki, a w szczególności o wynikach zakończonych prac i możliwościach ich wykorzystania, oraz o efektach zastosowanych w praktyce rozwiązań,
c) wzajemne udostępnianie dla celów informacyjnych, analitycznych, naukowych, badawczych lub doświadczalnych, posiadanych materiałów informacyjnych, czasopism i dokumentacji statystycznych i analitycznych oraz aparatury naukowo-technicznej, kontrolnej i pomiarowej itp.,
d) wzajemne świadczenia w formie dostaw, wypożyczenia lub wymiany narzędzi, części zamiennych, artykułów technicznych do aparatury naukowo-technicznej i doświadczalnej, jej konserwacja i remont, wykonywanie doświadczeń, pomiarów, prób itp.,
e) organizowanie zespołów problemowych lub projektowych w szkołach wyższych lub w jednostkach organizacyjnych gospodarki uspołecznionej dla rozwiązywania określonych zagadnień wymagających fachowców z różnych dziedzin nauki i praktyki,
f) udział pracowników naukowo-dydaktycznych w radach naukowych i techniczno-naukowych jednostek gospodarki uspołecznionej, w pracach komisji rad narodowych, zwłaszcza wyższych szczebli, oraz w innych kolegialnych organach doradczo-opiniodawczych,
g) organizowanie w miarę potrzeby nowych, powoływanych w trybie obowiązujących przepisów, ośrodków doświadczalnych lub placówek naukowo-badawczych, w których mieliby prawo prowadzić prace naukowo-badawcze lub doświadczalne również pracownicy drugiej strony;
B. w zakresie świadczeń szkół wyższych na rzecz jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej:
a) wykonywanie prac naukowo-badawczych w ramach jednolitego dla szkoły wyższej i poszczególnych jej placówek planu, obejmującego prace:
1) wynikające z narodowego planu gospodarczego oraz planów ministerstw i urzędów centralnych,
2) naukowo-badawcze i naukowo-usługowe, wynikające z programów rozwoju jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej, których jednostki te nie mogą same wykonywać lub których wykonanie jest uzależnione od współpracy szkoły wyższej,
3) wynikające z zainteresowań naukowych poszczególnych katedr i instytutów, które mogą przynieść korzyści gospodarce narodowej;
b) wykonywanie na rzecz jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej doraźnych prac naukowo-badawczych, naukowo-usługowych o charakterze pilnym lub awaryjnym, które nie zostały przewidziane w planie, a w szczególności:
1) prowadzenie przez pracowników szkół wyższych ekspertyz, badań i analiz technicznych, technologicznych, ekonomicznych, organizacyjnych, socjologicznych oraz z zakresu medycyny, dokonywanie prób praktycznego zastosowania odkryć i wynalazków itp. w określonych przedsiębiorstwach, zakładach lub środowiskach,
2) opracowywanie dokumentacji mającej na celu zastosowanie w przedsiębiorstwach lub innych jednostkach organizacyjnych wyników prac naukowo-badawczych,
3) produkcja urządzeń i wyrobów oraz wykonywanie usług o charakterze unikalnym lub innych prac stanowiących specjalność określonej katedry (zakładu) szkoły wyższej;
c) organizowanie lub współudział w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej w zakresie przedmiotów stanowiących specjalność współdziałającej szkoły wyższej; doskonalenie kadr powinno polegać w szczególności na bieżącym informowaniu o nowościach postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego, na urządzaniu seminariów w odpowiednich katedrach, na wykonywaniu przez pracowników naukowo-dydaktycznych funkcji wykładowców na kursach organizowanych w zakładach, na udzielaniu pomocy fachowej i naukowej pracownikom pogłębiającym swą wiedzę w zakładach katedr, na organizowaniu w większych zakładach pracy punktów konsultacyjnych itp.,
d) wykonywanie przez odpowiednie katedry funkcji opieki lub nadzoru autorskiego nad określonymi tematami naukowo-badawczymi realizowanymi przez kilka jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej; opieka może dotyczyć np. prób laboratoryjnych i technicznych związanych z wprowadzeniem do produkcji rozwiązań zaprojektowanych przez szkołę wyższą;
C. w zakresie świadczeń jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej na rzecz szkół wyższych:
a) dopomaganie szkołom wyższym w wyposażeniu laboratoriów i warsztatów oraz w zestawianiu eksponatów i pomocy dydaktyczno-naukowych, umożliwiających szybkie wykorzystanie osiągnięć i doświadczeń jednostek organizacyjnych gospodarki uspołecznionej w pracach dydaktycznych szkół wyższych; pomoc ta może polegać w szczególności na nieodpłatnym przekazywaniu maszyn, urządzeń, materiałów i surowców znajdujących się w posiadaniu jednostki gospodarki uspołecznionej, produkowanych w ramach serii prototypowych lub informacyjnych, jak i na zakupie ze środków jednostki gospodarki uspołecznionej urządzeń potrzebnych szkole wyższej; decyzje w tych sprawach podejmuje dyrektor jednostki przekazującej za zgodą jednostki nadrzędnej;
b) zapewnienie przez jednostki organizacyjne gospodarki uspołecznionej opieki nad przebiegiem praktyki i stażu studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych, organizowanych na ich terenie; opieka ta powinna polegać na umożliwieniu studentom i pracownikom naukowo-dydaktycznym możliwie najlepszego zaznajomienia się w praktyce z przebiegiem procesów technologicznych i organizacyjnych pod kierunkiem odpowiednich specjalistów;
c) udostępnianie pracownikom naukowo-dydaktycznym i studentom szkół wyższych posiadanych przez jednostki organizacyjne gospodarki uspołecznionej materiałów i informacji oraz stworzenie innych warunków umożliwiających im prowadzenie wszelkiego rodzaju badań naukowych, opracowywanie monografii i projektowanie rozwiązań aktualnych i perspektywicznych problemów z różnych dziedzin wiedzy i życia; badania naukowe w jednostkach organizacyjnych gospodarki uspołecznionej mogą być prowadzone przez pracowników naukowo-dydaktycznych i studentów nie tylko na potrzeby techniki i ekonomii, lecz również w zakresie nauk humanistycznych, społecznych, kultury, sztuki itd.
Przyjmowanie przez szkoły wyższe prac zleconych i zasady wykonywania tych prac.
Przyjmowanie przez szkoły wyższe prac zleconych i zasady wykonywania tych prac.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (9)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (3)
- Zm.: uchwała w sprawie zasad współpracy pomiędzy szkołami wyższymi a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej.
- Zm.: uchwała w sprawie zasad współpracy pomiędzy szkołami wyższymi i wyższymi szkołami zawodowymi a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej.
- Zm.: uchwała w sprawie zasad współpracy pomiędzy szkołami wyższymi a jednostkami organizacyjnymi gospodarki uspołecznionej.
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylające liczba obiektów na liście: (1)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (4)
- Współpraca akademii wojskowych z jednostkami gospodarki uspołecznionej, urzędami i instytucjami w zakresie prac naukowo-badawczych i naukowo-usługowych.
- Współpraca wyższych szkół artystycznych z jednostkami gospodarki uspołecznionej, urzędami i instytucjami w zakresie prac artystyczno-badawczych i artystyczno-usługowych.
- Współpraca szkół wyższych z jednostkami gospodarki uspołecznionej, urzędami i instytucjami w zakresie prac naukowo-badawczych i naukowo-usługowych.