Zasady ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1951.A-86.1182

Akt utracił moc
Wersja od: 1 sierpnia 1953 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 września 1951 r.
w sprawie zasad ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej.

W celu ujednolicenia zasad ubezpieczenia mienia w transporcie krajowym przez jednostki gospodarki uspołecznionej, na podstawie § 1 ust. 1 pkt 15 i § 2 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:
Jednostki gospodarki uspołecznionej mają obowiązek ubezpieczać w transporcie wszelkie mienie z wyjątkiem przedmiotów, których uszkodzenie w czasie transportu jest mało prawdopodobne i których wykazy ustalą ministerstwa dla podległych jednostek.
1.
Umowy o ubezpieczenie będą zawierane w zasadzie w formie polis obrotowych.
2.
Właściwe ministerstwo może zwolnić od obowiązku zawarcia umowy o ubezpieczenie w formie polisy obrotowej te jednostki gospodarcze, których ilość transportów, obejmujących mienie podlegające obowiązkowi ubezpieczenia, jest nieznaczna i jeżeli zawieranie ubezpieczeń w formie innych polis będzie dla tych jednostek ekonomiczniejsze.
1.
Umowy ubezpieczenia powinny obejmować wszelkie ryzyka mające charakter losowy. Rodzaje ryzyk losowych, które powinny być objęte ubezpieczeniem, określą dla podległych jednostek centralne zarządy przemysłu lub centrale handlowe w porozumieniu z Powszechnym Zakładem Ubezpieczeń Wzajemnych (PZUW).
2.
Właściwe ministerstwo po porozumieniu z PZUW może zwolnić podległe jednostki od obowiązku ubezpieczenia od niektórych ryzyk.
3.
Umowa ubezpieczenia powinna dotyczyć transportów przy użyciu wszelkiego rodzaju środków transportowych i na wszystkich odcinkach drogi łącznie z dostawą i odstawą wraz z postojami i przejściowym składowaniem na trasie przewozu w okresie przewidzianym ogólnymi warunkami ubezpieczenia.
4.
Umowa ubezpieczenia nie może obejmować ubytków naturalnych transportowanych towarów w granicach norm ustalonych przez właściwe ministerstwa, a w ich braku - w granicach norm zwyczajowych.
5.
Franszyza integralna nie powinna przekraczać 30 złotych, franszyza zaś redukcyjna nie może być stosowana.
1.
Co do towarów będących przedmiotem kupna - sprzedaży suma określona w fakturze (bądź w dowodzie wewnętrznym w przypadku przemieszczenia towarów na poziomie jednego szczebla w ramach samodzielnie bilansującej jednostki) będzie sumą ubezpieczenia. Sumę ubezpieczenia innego mienia należy ustalić według kosztów własnych.
2.
Jeżeli wartość towarów, ustalona według zasad wyrażonych w ust. 1, nie uwzględnia kosztów transportu, ubezpieczenia itp., to sumę ubezpieczenia należy podwyższyć o te koszty.
1.
Wysokość stóp składek będzie ustalona przez PZUW w porozumieniu z ministerstwem sprawującym nadzór nad ubezpieczającym.
2.
Stopy składek będą ustalone jako jednolite dla wszystkich jednostek podporządkowanych danemu centralnemu zarządowi lub centrali handlowej.
3.
W przypadku nieosiągnięcia porozumienia między zainteresowanym ministerstwem a PZUW co do wysokości stóp składek, sprawę rozstrzyga Ministerstwo Finansów w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
1.
Składka będzie obliczana od ogólnych sum wartości ubezpieczonego mienia transportowanego w poszczególnych miesiącach.
2.
W przypadku ubezpieczenia mienia według polis pojedynczych składka będzie obliczana od sumy ubezpieczenia poszczególnego transportu.
3.
Terminy podawania przez ubezpieczającego ubezpieczycielowi danych potrzebnych do obliczenia składki oraz terminy wystawiania i zapłaty rachunków za ubezpieczenia w transporcie będą określone zgodnie z terminami ustalonymi przez właściwe ministerstwo sprawujące nadzór nad ubezpieczającym - po porozumieniu z PZUW.
1.
Termin dostarczenia przez ubezpieczającego ubezpieczycielowi dokumentów potrzebnych do likwidacji szkody lub zawiadomienia o niemożności ich dostarczenia określa się na dwa tygodnie od chwili powstania szkody.
2.
Termin na zlikwidowanie szkody i wypłaty odszkodowania określa się na cztery tygodnie od dnia otrzymania dokumentów lub zawiadomienia o niemożności dostarczenia dokumentów, o których mowa w ust. 1.
3.
W przypadku, gdy ostateczna likwidacja szkody w terminie przewidzianym w ust. 2 jest niemożliwa, a odpowiedzialność PZUW jest niewątpliwa, należy przewidzieć wypłacenie przez PZUW w tym terminie zaliczki w wysokości 80% przypuszczalnie należnego odszkodowania.
4.
Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy przypuszczalna wysokość szkody nie przekracza 900 zł.
1.
Obowiązek ubezpieczenia mienia w transporcie i pokrycia związanych z tym kosztów oraz dochodzenia odszkodowania ciąży na tej jednostce gospodarki uspołecznionej, która zgodnie z obowiązującymi przepisami lub umowami ponosi ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia mienia w czasie przewozu.
2.
W przypadku gdy z uzasadnionych względów umowa ubezpieczenia nie jest zawierana w formie polisy obrotowej (§ 2 ust. 2), a ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia mienia w czasie przewozu ponosi nabywca, sprzedawca obowiązany jest na żądanie nabywcy ubezpieczyć mienie na rzecz nabywcy na jego koszt.
3.
Postępowanie niezbędne dla zabezpieczenia prawa do odszkodowania i ewentualnych praw regresowych przeprowadza odbiorca towaru.
1.
Towary eksportowane i importowane są ubezpieczane w obrocie krajowym przez centrale handlu zagranicznego na ich koszt przy eksporcie - od stacji nadania, a przy imporcie - do miejsca odbioru.
2.
Pozostałe przepisy zarządzenia nie mają zastosowania do transportu krajowego w obrocie zagranicznym.
Przepisy zarządzenia nie mają zastosowania do jednostek, podległych Ministrom: Obrony Narodowej, Bezpieczeństwa Publicznego i Spraw Zagranicznych, oraz rolniczych spółdzielni produkcyjnych.
PZUW i zainteresowane ministerstwa przystąpią niezwłocznie do opracowania wysokości stóp składek (§ 5).
Tracą moc sprzeczne z niniejszym zarządzeniem postanowienia umów ubezpieczenia oraz innych umów zawartych między jednostkami gospodarki uspołecznionej.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 8 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 29 lipca 1953 r. (M.P.53.A-78.928) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 1953 r.