Zasady tworzenia i działania centrów uczelniano-przemysłowych.
Monitor Polski
M.P.1979.12.72
Akt utracił moc Wersja od: 28 kwietnia 1979 r.
UCHWAŁA Nr 58
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 marca 1979 r.
w sprawie zasad tworzenia i działania centrów uczelniano-przemysłowych.
W celu silniejszego wzajemnego powiązania działalności szkół wyższych i placówek Polskiej Akademii Nauk z jednostkami i organizacjami gospodarczymi w zakresie przygotowywania i uruchamiania nowoczesnej produkcji oraz kształcenia kadr na potrzeby gospodarki narodowej Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Centra uczelniano-przemysłowe, zwane dalej "centrami", mogą być tworzone w wypadkach, gdy istnieje potrzeba rozwiązywania w sposób kompleksowy zadań badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych oraz dydaktycznych, służących przyspieszeniu społeczno-gospodarczego rozwoju określonych gałęzi gospodarki narodowej.2.
Utworzenie centrum powinno służyć pełnemu wykorzystaniu kadry szkół wyższych, placówek Polskiej Akademii Nauk oraz resortowych jednostek naukowo-badawczych w:1)
przyspieszaniu wdrażania do produkcji nowych wyrobów i technologii,2)
kształceniu i doskonaleniu kadry z wyższym wykształceniem określonej specjalności w powiązaniu z procesem produkcyjnym.1.
Centrum jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną szkoły wyższej, tworzoną w trybie art. 7 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 listopada 1958 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 1973 r. Nr 32, poz. 191) przez ministra nadzorującego szkołę wyższą.2.
Utworzenie centrum wymaga uprzedniego zawarcia porozumienia pomiędzy ministrem nadzorującym szkołę wyższą a Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk i ministrami (kierownikami urzędów centralnych) nadzorującymi jednostki i organizacje gospodarcze, na których rzecz powoływane centrum ma realizować swoje zadania.1.
Do zadań centrum należy:1)
inspirowanie podejmowania zadań w zakresie rozwoju nauki i techniki w dziedzinie gospodarki, na której rzecz pracuje,2)
prowadzenie prac naukowo-badawczych i rozwojowych, m.in. także działalności doświadczalnej,3)
wdrażanie lub uczestniczenie we wdrażaniu wyników prac, o których mowa w pkt 2,4)
kształcenie i dokształcanie kadry z wyższym wykształceniem, przy zapewnieniu powiązania procesu dydaktycznego z procesem produkcyjnym.2.
Do zadań centrum może należeć także prowadzenie produkcji, której rodzaj i wielkość określi porozumienie wymienione w § 2 ust. 2, zwłaszcza zaś produkcji mającej na celu racjonalizację importu lub intensyfikację opłacalnego eksportu, m.in. także produkcji aparatury naukowo-badawczej.3.
Działalność doświadczalną oraz produkcję, o której mowa w ust. 2, centrum może prowadzić w ramach:1)
wydziału doświadczalnego będącego komórką organizacyjną centrum,2)
zakładu doświadczalnego będącego wyodrębnionym zakładem centrum.4.
Centrum może pełnić funkcję jednostki koordynującej określony problem badawczy.1.
Porozumienie dotyczące utworzenia centrum powinno określać uprawnienia i zobowiązania stron porozumienia, związane z działalnością centrum, a w szczególności:1)
zadania, które będą realizowane przez centrum, placówki Polskiej Akademii Nauk, resortowe jednostki naukowo-badawcze i rozwojowe oraz jednostki gospodarcze, z określeniem między innymi rodzaju i wielkości produkcji prowadzonej przez centrum,2)
sposoby zaspokajania potrzeb kadrowych związanych z realizacją zadań centrum,3)
zobowiązanie zainteresowanego ministra do przekazania w skład centrum lub udostępniania na potrzeby centrum - na stałe lub na czas wykonywania określonego zadania - zakładów lub wydziałów doświadczalnych oraz urządzeń, maszyn, aparatury i innych środków materialnych, niezbędnych do wykonywania przez centrum powierzonych mu zadań.2.
Zadania centrum określone w porozumieniu oraz środki finansowe na ich realizację ujmuje się w resortowych planach rozwoju nauki i techniki oraz planach inwestycyjnych.
Zawarcie porozumienia, o którym mowa w § 2 ust. 2, powinno być poprzedzone opracowaniem analizy w zakresie:
1)
zgodności zadań proponowanych dla centrum z kierunkami specjalizacji szkoły wyższej, w której ramach centrum ma działać,2)
zapotrzebowania na prace badawcze, rozwojowe i wdrożeniowe w określonej dziedzinie gospodarki,3)
stanu zatrudnienia w szkole wyższej kadry nauczycieli akademickich, pracowników naukowo-badawczych oraz inżynieryjno-technicznych, zdolnej zapewnić realizację zadań naukowo-badawczych, rozwojowych i wdrożeniowych na wysokim poziomie,4)
dotychczas występujących związków pomiędzy szkołą wyższą i placówkami Polskiej Akademii Nauk a jednostkami i organizacjami gospodarczymi oraz oceny prac naukowo-badawczych wdrożonych i gotowych do wdrożenia, zrealizowanych przez szkołę,5)
istniejącej bazy placówek naukowo-badawczych i rozwojowych, działających w danej branży,6)
możliwości podjęcia przez jednostki i organizacje gospodarcze produkcji opartej na wynikach prac realizowanych przez centrum,7)
pomieszczeń i aparatury posiadanej przez szkołę wyższą albo możliwej do przekazania lub udostępnienia szkole wyższej przez jednostki i organizacje gospodarcze,8)
możliwości przekazania do centrum określonych zakładów lub wydziałów doświadczalnych.1.
Działalnością centrum kieruje dyrektor powoływany przez rektora szkoły wyższej po uzgodnieniu kandydatury z ministrami - stronami porozumienia, o którym mowa w § 2 ust. 2.2.
Zastępców dyrektora centrum powołuje rektor szkoły wyższej na wniosek dyrektora centrum, uzgodniony z dyrektorami jednostek i organizacji gospodarczych.3.
Rektor szkoły wyższej może udzielić pełnomocnictwa dyrektorowi centrum do zawierania w imieniu szkoły umów dotyczących uprawnień i obowiązków wynikających z zakresu działania centrum.1.
Centrum prowadzi działalność na podstawie planów rocznych i wieloletnich.2.
Plan działalności centrum stanowi integralną część planu szkoły wyższej i powinien być skoordynowany:1)
w zakresie kształcenia i dokształcania kadr oraz własnych prac naukowo-badawczych szkoły - z planami innych jednostek szkoły,2)
w zakresie zadań i środków rozwoju nauki i techniki - z planami odpowiednich jednostek objętych porozumieniem.3.
Roczny i pięcioletni plan działalności centrum - na wniosek rektora szkoły wyższej - zatwierdza minister nadzorujący szkołę po uzgodnieniu z zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych).1.
Centrum prowadzi wydzieloną gospodarkę finansową na zasadach określonych w dziale IV uchwały nr 289 Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1973 r. w sprawie zasad finansowania prac badawczych i wdrożeniowych oraz gospodarki finansowej jednostek badawczych i szkół wyższych (Monitor Polski z 1974 r. Nr 2, poz. 9, z 1975 r. Nr 28, poz. 172 i z 1977 r. Nr 2, poz. 15).2.
Środki trwałe i obrotowe, fundusze centrum oraz wyniki jego działalności są wydzielone z majątku, funduszów i wyników szkoły wyższej.3.
Zakupy inwestycyjne finansowane z funduszu wyposażenia mogą być dokonywane w granicach zgromadzonych środków tego funduszu; do centrum nie stosuje się limitów nakładów inwestycyjnych.4.
Centrum ma własny fundusz dewizowy tworzony z wpływów uzyskanych z eksportu własnej myśli naukowo-technicznej i usług, aparatury naukowo-badawczej i dydaktycznej oraz innych wyrobów wyprodukowanych przez centrum według zasad określonych w odrębnych przepisach.5.
Zakład doświadczalny, o którym mowa w § 3 ust. 3 pkt 2, działa na zasadach określonych w uchwale nr 27 Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1975 r. w sprawie działalności doświadczalnej (Monitor Polski z 1975 r. Nr 8, poz. 43 i z 1978 r. Nr 21, poz. 71), z tym zastrzeżeniem, że do zasad prowadzenia gospodarki finansowej stosuje się przepis § 11 ust. 1 wymienionej uchwały nr 27.1.
Wielkość zatrudnienia w centrum nie jest wskaźnikiem dyrektywnym.2.
W rocznym planie funduszu płac centrum wydziela się:1)
fundusz płac stanowiący równowartość planowanej sumy wynagrodzeń bezpośrednich ujętych w kalkulacji kosztów prac badawczych i wdrożeniowych wykonywanych na podstawie umów oraz produkcji wykonywanej w wydziale bądź zakładzie doświadczalnym centrum,2)
fundusz na krajowe podróże służbowe.3.
Wydzielony fundusz płac, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, podlega korekcie do wysokości faktycznej sumy wynagrodzeń bezpośrednich rozliczonych w wartości sprzedanych prac i zrealizowanej produkcji.4.
Przekroczenia planowanego funduszu na krajowe podróże służbowe uznaje się za uzasadnione, jeżeli wiążą się one z realizacją prac badawczych i wdrożeniowych wykonywanych na podstawie umów.5.
Wielkości zatrudnienia i funduszu płac centrum, o których mowa w ust. 1 i 2, wydzielane są w planie resortu i w planie szkoły wyższej, w której ramach działa centrum.6.
Dyrektor centrum może dokonywać wzajemnej substytucji pomiędzy osobowym i bezosobowym funduszem płac oraz funduszem honorariów.1.
Minister nadzorujący szkołę wyższą w porozumieniu z Sekretarzem Naukowym Polskiej Akademii Nauk i ministrami (kierownikami urzędów centralnych) będącymi stronami porozumienia nadaje centrum statut.2.
Statut centrum powinien określać szczegółowe zadania centrum i jego strukturę organizacyjną oraz:1)
sposób powiązania działalności centrum z:a)
innymi jednostkami organizacyjnymi szkoły wyższej,b)
jednostkami i organizacjami gospodarczymi,2)
sposób powiązania gospodarki finansowej centrum z gospodarką całości szkoły,3)
systemy i rodzaje kształcenia prowadzone przez centrum,4)
uprawnienia dyrektora centrum oraz organów kolegialnych,5)
skład, szczegółowy zakres działania oraz organizację rady naukowej i kolegium centrum.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministrem Finansów może dostosować zasady działania centrów do specyfiki działania akademii rolniczych oraz akademii medycznych.
W sprawach nie uregulowanych uchwałą do współpracy centrum z jednostkami gospodarki uspołecznionej stosuje się przepisy § 1-3 oraz 5-17 uchwały nr 232 Rady Ministrów z dnia 27 września 1974 r. w sprawie zasad współpracy szkół wyższych z jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 34, poz. 201).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »