Zasady sprzedaży samochodów osobowych "Polski Fiat 126p" w trybie przedpłat przyjmowanych przez Powszechną Kasę Oszczędności.

Monitor Polski

M.P.1972.53.281

Akt utracił moc
Wersja od: 25 kwietnia 1975 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 listopada 1972 r.
w sprawie zasad sprzedaży samochodów osobowych "Polski Fiat 126p" w trybie przedpłat przyjmowanych przez Powszechną Kasę Oszczędności.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188, z 1951 r. Nr 25, poz. 185 i z 1969 r. Nr 20, poz. 148) zarządza się, co następuje:
1.
Z dniem 5 lutego 1973 r. Powszechna Kasa Oszczędności rozpocznie przyjmowanie od ludności na specjalne książeczki oszczędnościowe przedpłat na nabycie w latach 1977-1980 samochodu osobowego "Polski Fiat 126p". Wnoszący przedpłatę określa rok, w którym chciałby nabyć samochód.
2.
Jeżeli w okresie do dnia 15 marca 1973 r. liczba przedpłat na nabycie samochodów w 1977 r. osiągnie liczbę samochodów przewidzianych do sprzedaży w latach 1974-1977 włącznie, przyjmowanie przedpłat na rok 1977 zostanie zakończone z dniem 15 marca 1973 r.
3. 1
Przyjmowanie przedpłat na nabycie samochodu w latach 1978-1980 zostanie zakończone z dniem 15 maja 1975 r.
Przedpłaty mogą być wnoszone w całości jednorazowo lub w ratach miesięcznych w wysokości zależnej od ilości rat, przy czym pierwsza rata nie może być niższa niż 5.000 zł.
1. 2
Ustalenie kolejności nabycia samochodu w poszczególnych latach dla osób, które wniosły przedpłaty do dnia 15 marca 1973 r., nastąpi w drodze losowania przeprowadzonego przez Powszechną Kasę Oszczędności.
2.
Jeżeli liczba przedpłat na nabycie samochodów w danym roku przekroczy liczbę samochodów przewidzianych do sprzedaży, ustalenie uprawnienia do nabycia samochodu w danym roku nastąpi również w drodze losowania. Udział w losowaniu przysługuje bez względu na to, czy przedpłaty wniesiono jednorazowo, czy też wnoszone są w ratach miesięcznych.
3.
Nie wylosowane na dany rok przedpłaty wezmą udział w losowaniu kolejności nabycia samochodu w następnym roku (następnych latach) przed przedpłatami zgłoszonymi na następny rok (następne lata).
Kolejność nabycia samochodu w poszczególnych latach dla osób, które wniosły przedpłaty po dniu 15 marca 1973 r., ustala Powszechna Kasa Oszczędności na podstawie dat wniesienia przedpłaty, w następnej kolejności po osobach, które wniosły przedpłaty do dnia 15 marca 1973 r.
1.
Powszechna Kasa Oszczędności - za zgodą osób, które wniosły przedpłaty na nabycie samochodu w roku 1978 i w latach następnych - może przesuwać te przedpłaty na rok 1977 do liczby odpowiadającej liczbie samochodów, jaka w miarę zwiększania ich produkcji przeznaczana będzie dodatkowo do sprzedaży w trybie przedpłat w latach 1975-1977.
2.
Warunkiem przesunięcia przedpłat, o których mowa w ust. 1, jest uzupełnienie zgromadzonego wkładu do wysokości wymaganej do nabycia samochodu w terminie określonym przez Naczelnego Dyrektora Powszechnej Kasy Oszczędności.
Wśród osób, które zgodnie z przepisami § 3 i 3b uzyskają uprawnienia do nabycia samochodu w 1977 r. zostaną rozlosowane przez Powszechną Kasę Oszczędności uprawnienia do nabycia samochodu w latach 1974, 1975 i 1976. W losowaniach tych wezmą udział osoby, które wniosły przedpłaty jednorazowo lub które w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok objęty losowaniem, a w odniesieniu do losowań samochodów przeznaczonych dodatkowo do sprzedaży - w terminie określonym przez Naczelnego Dyrektora PKO uzupełnią zgromadzony wkład do wysokości wymaganej do nabycia samochodu.
1.
Przerwa we wnoszeniu rat miesięcznych przekraczająca łącznie 3 miesiące powoduje przesunięcie terminu sprzedaży samochodu na rok następny.
2.
Przerwa przekraczająca łącznie 6 miesięcy powoduje utratę uprawnień do nabycia samochodu, a kwota wniesionej przedpłaty podlega zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości 2% w stosunku rocznym.
1.
Wpłaty wniesione w trybie przedpłat i wykorzystane na nabycie samochodu podlegają oprocentowaniu:
1)
na rzecz wpłacającego w wysokości:
a)
2% w stosunku rocznym - jeżeli sprzedaż samochodu została ustalona na lata 1974-1977,
b)
3% w stosunku rocznym - jeżeli sprzedaż samochodu została ustalona na lata 1978-1980,
2)
na rzecz Funduszu Rozwoju Sieci Handlowo-Obsługowej Motoryzacji w wysokości 1% w stosunku rocznym.
2.
Odsetki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, zalicza się na uzupełnienie przedpłaty.
3.
W razie rezygnacji z nabycia samochodu wpłacający otrzymuje zwrot wniesionych wpłat wraz z odsetkami w wysokości 2% w stosunku rocznym. W wypadku gdy wpłacający rezygnuje z nabycia samochodu z powodu przesunięcia terminu nabycia samochodu na lata następne po roku przez niego określonym, otrzymuje odsetki w wysokości 3% w stosunku rocznym.
Sprzedaż samochodu w trybie przedpłat wnoszonych w Powszechnej Kasie Oszczędności następuje po cenie obowiązującej w dniu wniesienia pierwszej wpłaty.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 17 kwietnia 1975 r. (M.P.75.13.77) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 25 kwietnia 1975 r.
2 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 marca 1973 r. (M.P.73.13.80) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 1973 r.
3 § 3a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 marca 1973 r. (M.P.73.13.80) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 marca 1973 r.
4 § 3b dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 23 stycznia 1975 r. (M.P.75.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 1975 r.
5 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 23 stycznia 1975 r. (M.P.75.4.21) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lutego 1975 r.