Zasady sporządzania uzasadnień techniczno-ekonomicznych do wniosków o zezwolenie na przyjęcie w dokumentacji rozwiązań przewidujących zastosowanie maszyn, urządzeń lub podzespołów nie produkowanych w kraju.

Monitor Polski

M.P.1964.31.136

Akt utracił moc
Wersja od: 13 maja 1964 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 24 kwietnia 1964 r.
w sprawie zasad sporządzania uzasadnień techniczno-ekonomicznych do wniosków o zezwolenie na przyjęcie w dokumentacji rozwiązań przewidujących zastosowanie maszyn, urządzeń lub podzespołów nie produkowanych w kraju.

Na podstawie § 4 ust. 2 pkt 1 uchwały nr 243 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1963 r. w sprawie wyeliminowania nieuzasadnionego importu przy projektowaniu maszyn i zakładów przemysłowych (Monitor Polski Nr 65, poz. 323) zarządza się, co następuje:
1.
Ustala się ramowe zasady sporządzania uzasadnień techniczno-ekonomicznych do wniosków o zezwolenie na przyjęcie przy projektowaniu konstrukcji i modernizacji wyrobów przemysłu maszynowego oraz przy projektowaniu i modernizacji zakładów przemysłowych i innych obiektów rozwiązań przewidujących zastosowanie maszyn, urządzeń lub podzespołów nie produkowanych w kraju - w brzmieniu podanym w załączniku do zarządzenia.
2.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) mogą dostosować ramowe zasady, o których mowa w ust. 1, do specyfiki branżowej podległych im jednostek organizacyjnych. Wytyczne branżowe powinny być uzgodnione z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów.
Zarządzenie nie dotyczy detali, podzespołów i zespołów oraz maszyn i urządzeń objętych wieloletnimi umowami kooperacyjnymi lub porozumieniami zawartymi z krajami będącymi członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz - za zgodą Ministra Handlu Zagranicznego - wyrobów z importu w przypadkach uzasadnionych potrzebami eksportu.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWE ZASADY SPORZĄDZANIA UZASADNIEŃ TECHNICZNO-EKONOMICZNYCH DO WNIOSKÓW O ZEZWOLENIE NA PRZYJĘCIE PRZY PROJEKTOWANIU ROZWIĄZAŃ PRZEWIDUJĄCYCH ZASTOSOWANIE MASZYN, URZĄDZEŃ LUB PODZESPOŁÓW NIE PRODUKOWANYCH W KRAJU.

Rozdział 1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Zgodnie z uchwałą nr 243 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1963 r. w sprawie wyeliminowania nieuzasadnionego importu przy projektowaniu maszyn i zakładów przemysłowych (Monitor Polski Nr 65, poz. 323) projekty konstrukcji i modernizacji maszyn i urządzeń oraz projekty budowy i modernizacji zakładów przemysłowych i innych obiektów należy sporządzać na podstawie rozwiązań opartych na maszynach, urządzeniach i detalach produkcji krajowej. Przyjęcie w dokumentacji rozwiązań, przewidujących zastosowanie maszyn i urządzeń lub detali albo podzespołów i zespołów nie wytwarzanych w kraju, jest dopuszczalne, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania w szczególności:
1)
nowej produkcji koniecznej dla gospodarki narodowej,
2)
produkcji o nie osiąganej uprzednio jakości,
3)
wyrobów eksportowych lub antyimportowych w określonym czasie,
4)
efektów ekonomicznych.
§  2.
1.
Wnioski o zezwolenie, o którym mowa w § 1 ust. 1 zarządzenia, powinny być sporządzone zgodnie z przepisami uchwały nr 243 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1963 r. w sprawie wyeliminowania nieuzasadnionego importu przy projektowaniu maszyn i zakładów przemysłowych oraz zawierać uzasadnienie techniczno-ekonomiczne, zwane dalej "uzasadnieniem".
2.
Wnioski precyzujące zakres importu wraz z uzasadnieniem powinny być sporządzone w stadium opracowywania założeń, a najdalej w fazie projektu wstępnego. Zasady i tryb dokonywania zamówień na zakupy z importu normują odrębne przepisy.
3.
Zezwolenia na zastosowanie w dokumentacji rozwiązań, opartych na przewidywanym imporcie, udziela organ bezpośrednio nadrzędny nad jednostką wnioskującą, po dokonaniu bezpośrednio lub przy udziale rzeczoznawców (ewentualnie komisji oceny projektów inwestycyjnych) oceny uzasadnienia techniczno-ekonomicznego wniosku.
§  3.
1.
Uzasadnienie rozwiązań, przewidujących zastosowanie maszyn i urządzeń nie produkowanych w kraju, powinno zawierać:
1)
zakres rzeczowy przewidywanego importu;
2)
koszty zakupu na podstawie wybranych ofert z wyodrębnieniem kosztu zakupu części zamiennych dla całego okresu pracy maszyny lub urządzenia;
3)
warunki płatności;
4)
uzasadnienie techniczne;
5)
uzasadnienie ekonomiczne.
2.
Wnioski należy sporządzać w kilku wariantach ze wskazaniem kraju zakupu (kraje kapitalistyczne, kraje socjalistyczne).
3.
Dane niezbędne do opracowania uzasadnienia techniczno-ekonomicznego do wniosków zainteresowani wnioskodawcy powinni uzyskać od stałych przedstawicieli Ministerstwa Handlu Zagranicznego we właściwych komisjach branżowych, powołanych zgodnie z zarządzeniem nr 88 Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1963 r. w sprawie wyeliminowania zbędnego importu kompletnych obiektów, maszyn, urządzeń, sprzętu technicznego oraz części zamiennych (Monitor Polski Nr 55, poz. 276).

Rozdział  2.

Uzasadnienie techniczne.

§  4.
Uzasadnienie techniczne powinno określać:
1)
zakres rzeczowy przewidywanego importu wraz ze szczegółową charakterystyką techniczną poszczególnych maszyn i urządzeń, łącznie z niezbędnymi wyposażeniami i częściami zapasowymi oraz globalną wyceną części zamiennych z importu na okres pracy przedmiotu importu; przy tym charakterystyka powinna również określać ciężar poszczególnych maszyn i urządzeń oraz uzupełniające wyposażenie, zapewniające wykorzystanie gwarantowanej mocy produkcyjnej;
2)
udział przedmiotu importu w całości projektowanej inwestycji;
3)
cykl budowy całego obiektu i wynikające z tego terminy dostaw importowanych maszyn i urządzeń;
4)
udział całego obiektu w globalnej produkcji branży;
5)
charakterystykę importowanych maszyn i urządzeń, obejmującą w szczególności efekty produkcyjne wynikające z zastosowania importowanych maszyn i urządzeń z punktu widzenia:
a)
wydajności urządzeń,
b)
jakości produkcji,
c)
zatrudnienia,
d)
zużycia surowców (ilość, jakość, wartość, źródło zaopatrzenia),
e)
zużycia energii (cieplnej, elektrycznej);
6)
charakterystykę czynników inwestycyjnych, jak:
a)
zagospodarowanie powierzchni z uwzględnieniem gabarytów urządzeń objętych wnioskami;
b)
wpływ ciężaru urządzeń na wielkość i koszt obudowy;
7)
ponadto należy określić:
a)
różnice w kosztach eksploatacyjnych i inwestycyjnych dla różnych możliwych do zrealizowania wariantów importowych (we wskaźnikach złotowych i dewizowych),
b)
poszczególne etapy procesu inwestowania obiektów przy różnym zakresie importu, m.in. ze względu na podejmowaną w tym czasie produkcję krajową.
§  5.
Uzasadnienie techniczne rozwiązań, przewidujących zastosowanie maszyn lub urządzeń z importu, łącznie z zakupem licencji zagranicznej na produkcję określonych wyrobów powinno nadto określać:
1)
skutki techniczno-ekonomiczne, wynikające z zakupu licencji na produkcję w skali danej branży;
2)
poziom techniczny i technologiczny projektowanego zakładu opartego na licencji zagranicznej w porównaniu z doświadczeniami zagranicznymi oraz dotychczasowym poziomem produkcji krajowej;
3)
przydatność surowców i półproduktów krajowych do produkcji bądź wielkość niezbędnego importu surowców lub półfabrykatów oraz wynikowy efekt ekonomiczny zamierzonej produkcji o przewidzianych parametrach;
4)
koszty zakupu licencji i opłaty licencyjne.

Rozdział  3.

Uzasadnienie ekonomiczne.

§  6.
Dane techniczne, o których mowa w § 4 i § 5, powinny stanowić podstawę do przeprowadzenia rachunku ekonomicznego. Metodę przeprowadzenia rachunku ekonomicznego ustala instrukcja ogólna w sprawie metodyki badań ekonomicznych efektywności inwestycji z 1962 r., wydana przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów.
§  7.
W celu ułatwienia sporządzania uzasadnienia ekonomicznego podaje się do stosowania odpowiednie wzory wyjściowe do przeprowadzenia rachunku ekonomicznego:
1)
Punktem wyjścia do przeprowadzenia rachunku ekonomicznego jest porównanie wskaźników efektywności istniejących, realnych wariantów do uzyskania danego efektu użytkowego. Wskaźnik oblicza się według wzoru podstawowego:

......... (1),

gdzie:

T - graniczny czas zwrotu nakładów = 6 lat,

J - wielkość nakładów inwestycyjnych łącznie z wielkością zamrożenia,

K - roczne koszty eksploatacyjne, nie obejmujące surowców i zużycia półfabrykatów, paliwa i energii, pomniejszone o amortyzację,

P - średnia roczna produkcja,

b - współczynnik korygujący, uwzględniający okres eksploatacji, odczytany z tablic Instrukcji ogólnej,

S - roczne koszty zużycia surowców.

2)
Zależnie od warunków i charakteru produkcji stosuje się następujące formuły rachunku, oparte na modyfikacji wzoru podanego w pkt 1. W razie gdy import dotyczy inwestycji centralnych, rachunek przeprowadza się według następujących wzorów:
a)
Jeśli importowane urządzenie przeznaczone jest do produkcji wyrobu eksportowego lub antyimportowego, import uznać można za efektywny wówczas, gdy spełniona jest nierówność:

......... (2),

gdzie:

Jd - łączne wydatki dewizowe (w złotych dewizowych), związane z zakupem importowanego obiektu, transportem, instalacją oraz uruchomieniem urządzenia;

e, e1 - kierunkowe przeliczniki dewizowe, odpowiadają:

e - kierunkowi zakupu obiektu inwestycyjnego,

e1 - kierunkowi eksportu produkcji gotowej*);

Jkr - łączne nakłady inwestycyjne wydatkowane w złotych obiegowych, niezależnie od wydatków dewizowych, powiększone o straty, wynikające z zamrożenia;

Kd - roczne koszty eksploatacyjne, pomniejszone o wielkości amortyzacji oraz koszt wsadu dewizowego, a powiększone o roczną ratę kapitalnych remontów;

D - uzysk dewizowy brutto za produkcję roczną;

De - wsad dewizowy do produkcji rocznej, powiększony o ewentualną wartość importu części zamiennych odniesionego do 1 roku.

Zamrożenie nakładów równe jest iloczynowi I x 0,16 nz,

gdzie:

I - wydatkowane nakłady inwestycyjne;

nz - okres zamrożenia nakładów w latach.

b)
Efektywność importu urządzeń o lepszej charakterystyce techniczno-ekonomicznej w porównaniu z wytwarzanymi w kraju. Import jest efektywny, gdy spełniony jest warunek:

Eimp < Ekr ......... (3),

gdzie:

........ (3a)

......... (3b),

gdzie poza oznaczeniami wzoru (1) i (2):

S - koszt zużycia surowców oraz koszt remontów bieżących i kapitalnych,

P - roczna wielkość produkcji lub usług,

b - współczynnik korygujący (odczytany z tabeli Instrukcji ogólnej).

Subskrypt 1 i 2 oznacza odpowiednie wielkości, odnoszące się do urządzenia importowanego i krajowego.

Rachunek według wzoru (3) przeprowadza się dla urządzeń przeznaczonych zarówno do produkcji eksportowej, jak również ograniczającej import.

c)
W razie importu urządzenia nie produkowanego w kraju, mającego na celu oszczędność pracy ręcznej, powinien być spełniony warunek:

......... (4)

3)
Jeżeli urządzenie importowane wymaga niewielkich nakładów inwestycyjnych, należy stosować uproszczone metody badania opłacalności, ustalone na podstawie "Instrukcji w sprawie efektywności mniejszych inwestycji oraz przedsięwzięć organizacyjno-technicznych, zwłaszcza związanych z realizacją postępu technicznego oraz produkcją eksportową i zastępującą import", wydanej przez Komisję Planowania przy Radzie Ministrów w 1962 r.
a)
W razie gdy importowane urządzenie pozwala na uzyskanie produkcji eksportowej lub ograniczającej import, opłacalność importu ustala się według formuły:

......... (6),

gdzie poza oznaczeniami przyjętymi we wzorze (2):

Id - wydatek dewizowy na zakup urządzenia;

Ikr - nakłady inwestycyjne w złotych obiegowych na montaż i uzupełnienie urządzenia importowanego.

b)
Dla urządzeń importowanych, dających obniżkę kosztów w porównaniu do urządzeń krajowych, powinien być spełniony warunek:

........ (5),

Ikr2 - nakłady inwestycyjne na zakup urządzenia krajowego.

c)
Dla urządzeń nie produkowanych w kraju, a dających obniżkę kosztów, stosuje się wzór:

........ (7),

gdzie:

U - roczna obniżka kosztów (wzrost akumulacji zakładu),

q = 0,2 przy n = 15,

d)
W razie importu urządzeń służących do mechanizacji prac ręcznych stosuje się wzór:

....... (8),

gdzie:

Kp - roczne koszty przerobu, tj. koszty eksploatacji, pomniejszone o koszt zużycia materiałów i amortyzacji.

§  8.
Dodatkowo można obliczyć okres zwrotu nakładów inwestycyjnych ze względu na spodziewaną różnicę kosztów produkcji; oczywiście w razie korzystnego importu, gdy zarówno we wskaźnikach złotowych, jak i dewizowych okres zwrotu jest bardzo korzystny, np. 2 lata - w wykonaniu krajowym zaś, np. 6 lat, można poprzestać na rachunku uproszczonym, kładąc jednocześnie nacisk na analizę elementów technicznych, a w szczególności na realność terminów osiągnięcia produkcji o żądanych parametrach i żądanej wielkości.
______

*) Kierunkowe przeliczniki dewizowe będą ustalane przynajmniej raz do roku przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego, zależnie od kierunków geograficznych, z uwzględnieniem aktualnego stanu bilansów handlowych z poszczególnymi krajami, i podawane do wiadomości zainteresowanych.