Rozdział 8 - Ustalenie odpowiedzialności za szkody spowodowane przez wagon prywatny - Zasady przewozu w wagonach nie należących do przewoźnika kolejowego i włączanie ich do taboru kolejowego.

Monitor Polski

M.P.1997.34.329

Akt utracił moc
Wersja od: 10 czerwca 1997 r.

Rozdział  8

Ustalenie odpowiedzialności za szkody spowodowane przez wagon prywatny

§  76.
1.
Podmiot włączający odpowiada za szkody wyrządzone przewoźnikowi kolejowemu użytkującemu, spowodowane złym stanem technicznym wagonu w czasie trwania umowy włączenia wagonu. Odpowiedzialność ponosi on również wtedy, gdy szkoda została spowodowana przez:
1)
wagon ze swobodnie stosowanymi wymiennymi wózkami i zestawami kołowymi,
2)
wagon, który po przeprowadzonych naprawach w zakładach naprawczych przewoźnika kolejowego użytkującego został wyposażony w części "U",
3)
wady ukryte wagonu.
2.
Odpowiedzialność podmiotu włączającego z tytułów określonych w ust. 1 jest wyłączona, jeżeli szkoda została spowodowana przez część podwozia, od której zależy bezpieczeństwo ruchu, chyba że przewoźnik kolejowy użytkujący udowodni, że szkoda nie powstała z jego winy.
3.
W pozostałych przypadkach ciężar udowodnienia, że szkoda nie powstała z winy podmiotu włączającego, spoczywa na tym podmiocie.
§  77.
Odpowiedzialność podmiotu włączającego wobec osób trzecich oparta jest na zasadach ogólnych prawa cywilnego.
§  78.
Jeżeli wagon podmiotu włączającego wskutek złego stanu technicznego wyrządził szkodę innemu niż włączający przewoźnikowi kolejowemu, przewoźnik ten może dochodzić odszkodowania od podmiotu włączającego za pośrednictwem przewoźnika kolejowego włączającego.