Rozdział 7 - Ustalenie odszkodowania za uszkodzenie lub utratę wagonu prywatnego - Zasady przewozu w wagonach nie należących do przewoźnika kolejowego i włączanie ich do taboru kolejowego.
Monitor Polski
M.P.1997.34.329
Akt utracił moc Wersja od: 10 czerwca 1997 r.
Rozdział 7
Ustalenie odszkodowania za uszkodzenie lub utratę wagonu prywatnego
Ustalenie odszkodowania za uszkodzenie lub utratę wagonu prywatnego
§ 69.
Maksymalne odszkodowanie za uszkodzony lub utracony wagon prywatny ustala się według zasad określonych w niniejszym rozdziale odrębnie dla wagonów zmodernizowanych i nie modernizowanych.§ 70.
Za wagony zmodernizowane uważa się wagony, przy których zostały przeprowadzone pod nadzorem przewoźnika kolejowego włączającego następujące prace modernizacyjne:1)
zmiana podwozia w taki sposób, że nadaje mu się techniczne i eksploatacyjne cechy nowoczesnych wagonów,2)
wyposażenie w nowe nadwozie,3)
określone w pkt 1 i 2 - przeprowadzone równocześnie.§ 71.
1.
Dla wagonu nie modernizowanego podstawą obliczenia odszkodowania jest wartość wagonu lub wózka, którą oblicza się według ceny 1 kg nowego wagonu lub wózka takiego samego lub porównywalnego rodzaju w czasie uszkodzenia lub utraty, pomnożonej przez ciężar własny wagonu lub wózka, z zastrzeżeniem, że wartości stanowiące podstawę do obliczenia nie mogą przewyższać wartości podanych w taryfie przewoźnika kolejowego włączającego.2.
Podstawę określoną w ust. 1 zmniejsza się o 4% za każdy rok użytkowania wagonu, z tym że obniżenie wartości może wynosić najwyżej 80%. Przy obliczaniu lat użytkowania rok budowy i rok, w którym wagon lub wózek został uszkodzony lub utracony, należy liczyć jako 1 rok.3.
Wartość wagonu lub wózka w czasie uszkodzenia lub utraty stanowi różnica między wartościami określonymi w ust. 1 i 2.4.
Obliczając wartość wagonu, określa się wartość części nadających się do ponownego użytku według stosunku ich wagi własnej do wagi wagonu.5.
Jeżeli przewoźnik kolejowy użytkujący jest odpowiedzialny za uszkodzenie, a podmiotowi włączającemu zwracane są zestawy kołowe lub nadające się do użytku części wagonu lub wózka uszkodzonego i uznanego za nie nadający się do naprawy, odszkodowanie stanowi różnicę między wartościami określonymi w ust. 3 i 4.6.
Jeżeli podmiotowi włączającemu nie zwraca się części nadających się do użytku, odszkodowanie należy zapłacić zgodnie z przepisem ust. 3.§ 72.
Podstawą obliczenia odszkodowania dla wagonu zmodernizowanego jest wysokość odszkodowania wyliczona zgodnie z § 71 ust. 1 i 5, z uwzględnieniem przepisów § 73 i 74.§ 73.
Wartość podwozia stanowi:1)
80% wartości nowego podwozia, którą oblicza się mnożąc, obowiązującą w czasie zaginięcia lub uszkodzenia wagonu, cenę 1 kg takiego samego rodzaju nowego podwozia przez ciężar własny podwozia - dla wagonu z nowo wyprodukowanym podwoziem, w przypadkach, o których mowa w § 70 pkt 1 i 3,2)
wartość nowego podwozia, którą oblicza się w sposób określony w § 71 - dla wagonu z nowym nadwoziem, o którym mowa w § 70 pkt 2.§ 74.
1.
Wartość nadwozia wagonu zmodernizowanego oblicza się według obowiązującej w czasie utraty lub uszkodzenia ceny 1 kg nadwozia nowego, takiego samego lub porównywalnego rodzaju wagonu, pomnożonej przez ciężar własny nadwozia.2.
Wartość ogólna wagonu, która stanowi podstawę do obliczenia zgodnie z § 71 ust. 3, nie może przewyższać wartości podanych w taryfie przewoźnika kolejowego włączającego. W przypadku przekroczenia wartości taryfowych, wartości podwozia i nadwozia zmniejsza się w równym stopniu.3.
Wartości obliczone zgodnie z ust. 2 mogą jedynie służyć za podstawę do obliczenia obniżenia wartości zgodnie z ust. 4.4.
Obniżenie wartości obliczane jest zgodnie z zasadami określonymi w § 71 ust. 2 oddzielnie dla podwozia i nadwozia, jednakże lata użytkowania odnowionej części liczy się dopiero od roku wykonania modernizacji. Obniżenie wartości wynosi za każdą z tych części, podwozia i nadwozia, najwyżej 80%. Całkowita wartość obniżenia wartości wynika z sumy obniżenia wartości podwozia i nadwozia.5.
Różnica między wartościami określonymi zgodnie z ust. 1 i 4 daje całkowitą wartość odszkodowania za uszkodzenie lub utratę wagonu.6.
Wartość części nadających się do ponownego użytku ustalana jest zgodnie z zasadami określonymi w § 71 ust. 4 oddzielnie dla podwozia i nadwozia. Obie wartości dają razem ogólną wartość części nadających się do ponownego użytku.7.
Różnica między wartościami ustalonymi zgodnie z ust. 5 i 6 stanowi wysokość odszkodowania, które należy zapłacić, jeżeli przewoźnik kolejowy użytkujący jest odpowiedzialny za uszkodzenie, a podmiotowi włączającemu zwracane się zestawy kołowe lub nadające się do użytku części uszkodzonego wagonu lub uznanego za niezdatny do naprawy wagonu lub wózka.§ 75.
Jeżeli zaginęły zapisane na obydwu ścianach bocznych wagonu luźne części wagonowe, a przewoźnik kolejowy użytkujący jest odpowiedzialny za to zaginięcie, wartość tych części zwracana jest przez przewoźnika kolejowego włączającego.