Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Zasady prowadzenia księgowości przez jednostki dokonujące rozliczeń z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz z tytułu środków obrotowych.

Monitor Polski

M.P.1953.A-76.911

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1953 r.

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o zarządach centralnych i o zarządach terenowych, należy rozumieć przez to jednostki, o których mowa w §§ 2 i 3 uchwały nr 244 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1953 r. w sprawie rozliczeń przedsiębiorstw państwowych z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz z tytułu środków obrotowych (Monitor Polski Nr A-36, poz. 451), zwanej w dalszym ciągu "uchwałą".
§  2.
Zarządy centralne i zarządy terenowe obowiązane są prowadzić księgowość rejestrującą rozliczenia z budżetem z tytułu:
1)
wpłat z zysku;
2)
wpłat nadwyżek środków obrotowych;
3)
dotacji na pokrycie strat;
4)
finansowania niedoboru środków obrotowych;
5)
finansowania wzrostu środków obrotowych

w sposób podany w przepisach niniejszego zarządzenia. Księgowość ta zwana będzie w dalszym ciągu niniejszego zarządzenia "księgowością rozliczeń z budżetem".

§  3.
Zarządy centralne i zarządy terenowe prowadzić powinny odrębną księgowość rozliczeń z budżetem dla każdej grupy przedsiębiorstw, posiadającej odrębny rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz z tytułu środków obrotowych, otwarty w myśl przepisów § 5 ust. 1 i 2 uchwały. Rachunek ten zwany będzie w dalszym ciągu "rachunkiem rozliczeń".
§  4.
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu mówi się o przedsiębiorstwach, należy rozumieć przez to jednostki, o których mowa w § 1 uchwały.