Rozdział 4 - Dokumenty. - Zasady prowadzenia księgowości przez jednostki dokonujące rozliczeń z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz z tytułu środków obrotowych.
Monitor Polski
M.P.1953.A-76.911
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1953 r.
IV.
Dokumenty.
Dokumenty.
§ 18.
Wszelkie zapisy dokonywane w księgowości rozliczeń z budżetem muszą być udokumentowane. Za udokumentowane uważa się zapisy dokonane na podstawie: 1)
wyciągów bankowych (zapisy na koncie 043 i kontach korespondujących); 2)
zawiadomień przedsiębiorstw o dokonanych przelewach (zapisy na stronie Wn konta 046 i kontach korespondujących); 3)
poleceń księgowania (zapisy związane z zamknięciem, otwarciem kont, zapisy dotyczące przeksięgowań w analityce kont rozdziałów 1 i 3 oraz zapisy dotyczące storn i sprostowań).§ 19.
Rodzaje dokumentów, stanowiących podstawę księgowania w urządzeniach analitycznych należności bądź zobowiązań zarządu centralnego lub terenowego, określają odrębne przepisy.§ 20.
Celem zapewnienia sprawnego zestawiania zbiorczych sprawozdań finansowych, sprawnego sporządzania zamknięć księgowości rozliczeń z budżetem, a w szczególności sprawnej realizacji przepisów §§ 11 i 15 pkt 2 niniejszego zarządzenia nakłada się na: 1)
zarządy centralne lub terenowe - obowiązek zawiadamiania przedsiębiorstw o wypłatach dokonywanych na ich rzecz z rachunku rozliczeń oraz o wszelkich księgowaniach memoriałowych, dokonanych na kontach przedsiębiorstw; 2)
przedsiębiorstwa prowadzące rozliczenia z budżetem za pośrednictwem centralnych lub terenowych zarządów - obowiązek zawiadamiania zarządów centralnych lub terenowych o wpłatach na ich rachunek rozliczeń.§ 21.
Zawiadomienia, o których mowa w § 20, powinny zawierać co najmniej: 1)
określenie kwoty i tytułu wpłat (wypłat, zapisu); 2)
określenie daty dokonanej wpłaty (wypłaty, zapisu); 3)
określenie okresu, za jaki wpłata (wypłata) została dokonana; 4)
określenie środków, z jakich nastąpiła wypłata (dotyczy zarządu centralnego lub terenowego - patrz § 15).§ 22.
W zakresie przechowywania dokumentów stanowiących podstawę zapisów w księgowości rozliczeń z budżetem mają odpowiednie zastosowanie przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 1951 r. w sprawie przechowywania dokumentów oraz ksiąg rachunkowych w przedsiębiorstwach państwowych, centralach spółdzielczo-państwowych i spółdzielniach (Monitor Polski Nr A-14, poz. 195).