Rozdział 4 - Dokumenty. - Zasady prowadzenia księgowości przez jednostki dokonujące rozliczeń z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz z tytułu środków obrotowych.

Monitor Polski

M.P.1953.A-76.911

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1953 r.

IV.

Dokumenty.

§  18.
Wszelkie zapisy dokonywane w księgowości rozliczeń z budżetem muszą być udokumentowane. Za udokumentowane uważa się zapisy dokonane na podstawie:
1)
wyciągów bankowych (zapisy na koncie 043 i kontach korespondujących);
2)
zawiadomień przedsiębiorstw o dokonanych przelewach (zapisy na stronie Wn konta 046 i kontach korespondujących);
3)
poleceń księgowania (zapisy związane z zamknięciem, otwarciem kont, zapisy dotyczące przeksięgowań w analityce kont rozdziałów 1 i 3 oraz zapisy dotyczące storn i sprostowań).
§  19.
Rodzaje dokumentów, stanowiących podstawę księgowania w urządzeniach analitycznych należności bądź zobowiązań zarządu centralnego lub terenowego, określają odrębne przepisy.
§  20.
Celem zapewnienia sprawnego zestawiania zbiorczych sprawozdań finansowych, sprawnego sporządzania zamknięć księgowości rozliczeń z budżetem, a w szczególności sprawnej realizacji przepisów §§ 11 i 15 pkt 2 niniejszego zarządzenia nakłada się na:
1)
zarządy centralne lub terenowe - obowiązek zawiadamiania przedsiębiorstw o wypłatach dokonywanych na ich rzecz z rachunku rozliczeń oraz o wszelkich księgowaniach memoriałowych, dokonanych na kontach przedsiębiorstw;
2)
przedsiębiorstwa prowadzące rozliczenia z budżetem za pośrednictwem centralnych lub terenowych zarządów - obowiązek zawiadamiania zarządów centralnych lub terenowych o wpłatach na ich rachunek rozliczeń.
§  21.
Zawiadomienia, o których mowa w § 20, powinny zawierać co najmniej:
1)
określenie kwoty i tytułu wpłat (wypłat, zapisu);
2)
określenie daty dokonanej wpłaty (wypłaty, zapisu);
3)
określenie okresu, za jaki wpłata (wypłata) została dokonana;
4)
określenie środków, z jakich nastąpiła wypłata (dotyczy zarządu centralnego lub terenowego - patrz § 15).
§  22.
W zakresie przechowywania dokumentów stanowiących podstawę zapisów w księgowości rozliczeń z budżetem mają odpowiednie zastosowanie przepisy zarządzenia Ministra Finansów z dnia 20 stycznia 1951 r. w sprawie przechowywania dokumentów oraz ksiąg rachunkowych w przedsiębiorstwach państwowych, centralach spółdzielczo-państwowych i spółdzielniach (Monitor Polski Nr A-14, poz. 195).