Zasady premiowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników za oszczędne zużycie paliw płynnych.

Monitor Polski

M.P.1974.16.101

Akt utracił moc
Wersja od: 1 maja 1974 r.

UCHWAŁA Nr 102
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 kwietnia 1974 r.
w sprawie zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników za oszczędne zużycie paliw płynnych.

W celu stworzenia warunków do zwiększenia oszczędności paliw płynnych Rada Ministrów po porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych uchwala, co następuje:
Przepisy uchwały dotyczą kierowców pojazdów samochodowych oraz ich pomocników zatrudnionych w uspołecznionych zakładach pracy.
1.
Kierowcom pojazdów samochodowych i ich pomocnikom przysługuje miesięczna premia za oszczędność paliwa płynnego (benzyny, oleju napędowego).
2.
Kierowcy pojazdów samochodowych i ich pomocnicy otrzymują premię za każdy zaoszczędzony litr paliwa płynnego (benzyny, oleju napędowego) w stosunku do normy zużycia ustalonej dla danego rodzaju (marki, typu) pojazdu na określoną liczbę kilometrów przebiegu.
3.
Normy zużycia paliwa płynnego ustala Minister Komunikacji.
4.
Liczbę przejechanych kilometrów oblicza się na podstawie sprawnie działającego i zalegalizowanego licznika kilometrów lub tachografu. W razie braku sprawnie działającego licznika lub tachografu premia nie może być przyznana.
5.
Wysokość premii ustala się na podstawie liczby zaoszczędzonych w danym miesiącu litrów paliwa płynnego, pomnożonej przez stawkę kwotową stanowiącą równowartość:
1)
85% - dla kierowcy w razie pracy bez pomocnika,
2)
75% - dla kierowcy w razie pracy z pomocnikiem,
3)
10% - dla pomocnika kierowcy

obowiązującej ceny detalicznej za 1 litr zaoszczędzonego paliwa płynnego.

6.
Jeżeli do uzyskania oszczędności paliwa płynnego przyczyniło się kilku kierowców, a nie jest możliwe ustalenie indywidualnego wkładu każdego z nich, premię ustaloną w sposób podany w ust. 5 pkt 1 i 2 dzieli się między kierowców proporcjonalnie do liczby kilometrów przejechanych przez każdego z nich w danym miesiącu.
1.
Za każdy litr paliwa płynnego, zużytego ponad ustaloną normę, potrąca się kierowcy - ze wszystkich premii przypadających za dany miesiąc - kwotę stanowiącą równowartość 100% ceny detalicznej tego paliwa.
2.
Jeżeli nie można ustalić, który kierowca przekroczył ustaloną normę zużycia paliwa, potrącenia, o których mowa w ust. 1, dokonuje się wszystkim kierowcom proporcjonalnie do liczby przejechanych przez każdego z nich w danym miesiącu kilometrów.
3.
Minister Komunikacji określa wypadki, w których zużycie paliwa płynnego ponad ustaloną normę można uznać za usprawiedliwione.
1.
Premie za oszczędność paliw płynnych wypłacane są poza planem funduszu płac.
2.
Premie, o których mowa w ust. 1, wolne są od podatku od wynagrodzeń i składki na cele emerytalne.
Zaleca się centralnym organizacjom spółdzielczym stosowanie wprowadzonych niniejszą uchwałą zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych i ich pomocników za oszczędne zużycie paliw płynnych.
Traci moc uchwała nr 254 Rady Ministrów z dnia 18 lipca 1958 r. w sprawie zmiany zasad premiowania kierowców pojazdów samochodowych za oszczędność paliwa płynnego (Monitor Polski Nr 62, poz. 348).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 maja 1974 r.