Zasady podziału zysku i finansowania środków obrotowych w państwowych przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego lub przez niego nadzorowanych.
Monitor Polski
M.P.1958.36.199
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1958 r.
UCHWAŁA NR 28
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 stycznia 1958 r.
w sprawie zasad podziału zysku i finansowania środków obrotowych w państwowych przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Handlu Wewnętrznego lub przez niego nadzorowanych.
Przez przedsiębiorstwa - w rozumieniu niniejszej uchwały - rozumie się działające według zasad rozrachunku gospodarczego przedsiębiorstwa podległe i nadzorowane przez Ministra Handlu Wewnętrznego, rozliczające się:
1)
z budżetem centralnym, 2)
z budżetami terenowymi.
Podział zysku.
Podział zysku.
§ 2.
Zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo podlega podziałowi na: 1)
odpisy na fundusz zakładowy, 2)
wpłatę do budżetu, 3)
odpisy na inwestycje zdecentralizowane, 4)
odpisy na uzupełnienie własnych środków obrotowych.§ 3.
Zasady i tryb dokonywania odpisów z zysku na fundusz zakładowy ustalają odrębne przepisy.§ 4.
1.
Globalny procent wpłat z zysku do budżetu w zakresie przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym ustala Minister Handlu Wewnętrznego w porozumieniu z Ministrem Finansów, a w zakresie przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi - Minister Handlu Wewnętrznego w porozumieniu z Ministrem Finansów na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa).2.
Zmiana globalnego procentu wpłat z zysku do budżetu, ustalonego w trybie określonym w ust. 1, może nastąpić za zgodą Ministra Handlu Wewnętrznego i Ministra Finansów.3.
W ramach globalnie ustalonego procentu wpłat z zysku do budżetu Minister Handlu Wewnętrznego w zakresie przedsiębiorstw rozliczających się z budżetem centralnym, a prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) w zakresie przedsiębiorstw rozliczających się z budżetami terenowymi ustalają wpłatę z zysku do budżetu w procencie od zysku odrębnie dla poszczególnych branż lub grup przedsiębiorstw.4.
Wpłat z zysku do budżetu dokonuje się od zysku osiągniętego, bezpośrednio na rachunek organu finansowego prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej właściwej dla siedziby przedsiębiorstwa.§ 5.
Odpisy z zysku na inwestycje zdecentralizowane ustalane są w trybie podanym w § 4 ust. 1, 2 i 3.§ 6.
Odpisy z zysku na uzupełnienie własnych środków obrotowych dokonywane są z pozostałej części zysku, po dokonaniu odpisów na fundusz zakładowy, wpłaty do budżetu oraz odpisów na inwestycje zdecentralizowane.
Finansowanie środków obrotowych.
Finansowanie środków obrotowych.
§ 7.
Na dzień 1 stycznia 1958 r. nastąpi wyrównanie własnych środków obrotowych przedsiębiorstw (z uwzględnieniem pasywów stałych) do wysokości 30% normatywu towarów oraz 100% pozostałych normatywów w drodze przejęcia przez właściwe budżety nadwyżek środków obrotowych przedsiębiorstw, oraz sfinansowania z tych budżetów niedoborów środków obrotowych przedsiębiorstw.§ 8.
Nowo zorganizowane przedsiębiorstwa otrzymują z budżetu Państwa dotacje na wyposażenie w środki obrotowe w rozmiarze 30% wartości towarów i 100% pozostałych środków obrotowych według planowanego średniego stanu tych środków obrotowych w pierwszym roku działalności.§ 9.
W razie gdy przedsiębiorstwo zakumuluje własne środki obrotowe w wysokości, która pozwoli mu nie korzystać z kredytów bankowych, może ono nadwyżkę środków obrotowych w wysokości przekraczającej potrzeby przedsiębiorstwa przelać na rachunek funduszu inwestycyjnego.§ 10.
Potrzeby przedsiębiorstwa w zakresie środków obrotowych nie pokryte środkami własnymi mogą być finansowane z kredytu bankowego. Wysokość kredytu ustala bank w zależności od sytuacji i potrzeb przedsiębiorstwa.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przepisy przejściowe i końcowe.
§ 11.
W przypadkach wyjątkowych, gdy sprzedaż określonych towarów lub grup towarów następuje po cenach niższych od cen, jakie wynikałyby z planowanych kosztów i z planowanego zysku lub kosztów surowca, przeciętnych kosztów handlowych przedsiębiorstwa i zysku - przedsiębiorstwo otrzymuje dotację wyrównawczą proporcjonalnie do wielkości sprzedaży. Przypadki te i tryb udzielania dotacji ustali Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego.§ 12.
Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego ustali szczegółowe przepisy o zasadach i trybie dokonywania rozliczeń.§ 13.
Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały tracą moc w odniesieniu do przedsiębiorstw określonych w § 1 dotychczasowe przepisy sprzeczne z niniejszą uchwałą, a w szczególności: 1)
uchwała nr 102 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych (Monitor Polski Nr 21, poz. 205) oraz 2)
w sprawach uregulowanych niniejszą uchwałą - przepisy:a)
uchwały Rady Ministrów z dnia 17 kwietnia 1950 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego przedsiębiorstw państwowych objętych budżetem centralnym (Monitor Polski Nr A-55, poz. 630),b)
uchwały Rady Ministrów z dnia 6 września 1950 r. w sprawie zasad organizacji finansowej i systemu finansowego państwowych przedsiębiorstw podlegających władzom terenowym (Monitor Polski Nr A-102, poz. 1284).§ 14.
Uchwała wchodzi w życie z mocą od dnia 1 stycznia 1958 r., z tym że ustalone w niej zasady podziału zysku państwowych przedsiębiorstw powiązanych z budżetami terenowymi wprowadzone zostaną po skorygowaniu zgodnie z ustawą budżetową na 1958 r. wysokości dotacji wyrównawczej z budżetu centralnego dla rad narodowych.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (6)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (3)
- Rozliczenia z budżetem centralnym i budżetami terenowymi z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych.
- Zasady organizacji finansowej i systemu finansowego państwowych przedsiębiorstw podlegających władzom terenowym.
- Zasady organizacji finansowej i systemu finansowego przedsiębiorstw państwowych, objętych budżetem centralnym.