Zasady oceny i wyboru projektów wynalazczych w celu planowania i kontroli ich realizacji w gospodarce narodowej.
M.P.1967.8.41
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU NAUKI I TECHNIKI
z dnia 18 stycznia 1967 r.
w sprawie zasad oceny i wyboru projektów wynalazczych w celu planowania i kontroli ich realizacji w gospodarce narodowej.
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE W SPRAWIE OCENY I WYBORU PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH W CELU PLANOWANIA ORAZ KONTROLI ICH REALIZACJI W GOSPODARCE NARODOWEJ
WYTYCZNE W SPRAWIE OCENY I WYBORU PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH W CELU PLANOWANIA ORAZ KONTROLI ICH REALIZACJI W GOSPODARCE NARODOWEJ
I.
OCENA PROJEKTU WYNALAZCZEGO
OCENA PROJEKTU WYNALAZCZEGO
Kopie harmonogramów powinny znajdować się w służbach technicznych do spraw wynalazczości, które zobowiązane są do kontroli oraz składania informacji kierownictwu jednostki o przebiegu prac objętych harmonogramem.
Nie dotyczy to projektów wynalazczych, których realizacja może być podjęta dopiero po powstaniu odpowiednich warunków. W stosunku do tych projektów należy postępować zgodnie z zasadami określonymi w §§ 37 i 38 uchwały nr 74 Rady Ministrów z dnia 5 lutego 1963 r. w sprawie zasad organizowania, kierowania i koordynacji spraw wynalazczości, rozpowszechniania projektów wynalazczych oraz zasad wynagradzania i finansowania, w zakresie wynalazczości (Monitor Polski Nr 18, poz. 100).
– zmniejszeniu dotychczasowego zużycia surowców, materiałów, narzędzi, energii, paliwa itp.,
– użyciu zastępczych, tańszych lub dostępniejszych surowców, materiałów i narzędzi,
– ograniczeniu lub likwidacji braków i usterek w produkcji wyrobu finalnego bądź jego części lub zespołów;
– usprawnienia procesu technologicznego,
– podniesienia wydajności pracy,
– podniesienia wydajności i wykorzystania maszyn i urządzeń,
– skrócenia cyklu produkcji bądź stworzenia warunków przejścia na bardziej postępowe i wydajne procesy produkcji;
Wielkość przewidywanych efektów, wynikających z zastosowania projektów wynalazczych, należy ustalać zgodnie z ramowymi wytycznymi w sprawie oceny efektywności ekonomicznej nowej techniki, stanowiącymi załącznik do zarządzenia nr 88 Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki z dnia 29 grudnia 1964 r. (Dziennik Urzędowy KNiT z 1965 r. Nr 1, poz. 1).
W razie gdy jednostka organizacyjna posiada dwa lub więcej różniących się od siebie projektów wynalazczych dotyczących rozwiązania jednego zagadnienia - wybiera na podstawie analizy i wprowadza do planu ten projekt wynalazczy (lub grupę projektów), który po zestawieniu efektów technicznych i ekonomicznych zapewnia rozwiązanie najwłaściwsze oraz w najwyższym stopniu opłacalne i nowoczesne.
II.
KRYTERIA I TRYB WPROWADZANIA PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH DO PLANÓW
KRYTERIA I TRYB WPROWADZANIA PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH DO PLANÓW
1.
Plany techniczno-ekonomiczne przedsiębiorstw, zakładów produkcyjnych lub usługowych, wydziałów, oddziałów.
Plany techniczno-ekonomiczne przedsiębiorstw, zakładów produkcyjnych lub usługowych, wydziałów, oddziałów.
Projekty wynalazcze o mniejszej wadze, które wpłynęły po sporządzeniu planu i co do których kierownictwo podjęło decyzję o celowości ich zastosowania, powinny być realizowane poza planem bądź włączone do operatywnych planów kwartalnych jednostki. Środki finansowe na realizację tych projektów określa zarządzenie Ministra Finansów z dnia 7 marca 1963 r. w sprawie szczegółowych zasad finansowania rozwoju i realizacji wynalazczości w jednostkach gospodarki uspołecznionej oraz klubów techniki i racjonalizacji (Monitor Polski Nr 23, poz. 120). Dla projektów tych zamiast harmonogramu szczegółowego można ustalić jedynie datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji.
2.
Plany branżowe w zjednoczeniach i w jednostkach równorzędnych.
Plany branżowe w zjednoczeniach i w jednostkach równorzędnych.
3.
Resortowe plany ministerstw (centralnych urzędów).
Resortowe plany ministerstw (centralnych urzędów).
- dotyczą tematyki objętej resortowym planem rozwoju nauki i techniki, a w szczególności stanowią podstawę do rozwoju nowych gałęzi przemysłu, powstania nowych zakładów, oddziałów, wydziałów produkcyjnych opartych na nowych technologiach lub do wytwarzania nowych wyrobów,
- zostały opracowane na podstawcie odpowiednich umów zawartych przez ministerstwa (urzędy centralne) z instytutami lub placówkami naukowo-badawczymi,
- wymagają koordynacji międzybranżowej, zapewnienia specjalnych środków, jak dostaw importowych lub trudno dostępnych materiałów, surowców, aparatury kontrolno-pomiarowej itp., współpracy resortowych i pozaresortowych jednostek naukowo-badawczych,
- po zastosowaniu w skali resortu zapewnią 6 mln zł lub więcej przewidywanych rocznych efektów oraz te projekty, dla których obliczeniowy okres zwrotu wynosi 4 lata i powyżej,
- zostały wskazane przez Komitet Nauki i Techniki, Komisję Planowania przy Radzie Ministrów, Urząd Patentowy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Ministerstwa (urzędy centralne) przesyłają do Urzędu Patentowego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w terminie przewidzianym do opracowania projektu planu rozwoju nauki i techniki po jednym egzemplarzu projektu planu bądź wyciąg dotyczący projektów wynalazczych. Urząd Patentowy Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej przedkłada Komitetowi Nauki i Techniki opinie oraz wnioski dotyczące wykorzystania projektów wynalazczych w resortowych projektach planu rozwoju nauki i techniki.
4.
Narodowy plan gospodarczy.
Narodowy plan gospodarczy.
- uruchomienia produkcji nowych maszyn i wyrobów,
- wprowadzenia i rozszerzenia mechanizacji-automatyzacji oraz wprowadzenia nowych i rozszerzenia postępowych metod technologicznych, wytyczonych przez Komitet Nauki i Techniki.
Za najważniejsze w tej dziedzinie uważa się projekty wynalazcze, które odpowiadają powyższym warunkom, oraz te, których realizacja wymaga koordynacji międzyresortowej w zakresie badań i prób, współdziałania w przygotowaniu produkcji lub nowych metod wytwarzania, jak również projekty, które niezależnie od stopnia opłacalności i efektów ekonomicznych powinny być realizowane ze względu na możliwość rozszerzenia i pogłębienia badań naukowych oraz umożliwienie rozpoczęcia produkcji wyrobów wysoko opłacalnych, a nie wytwarzanych w kraju. Do nich należą również projekty stanowiące praktyczne rozwiązanie teoretycznych osiągnięć nauki, ułatwiające postęp techniczny lub rozwój innych dziedzin gospodarki narodowej.
Po dokonaniu wyboru ministerstwo przesyła w ustalonym trybie projekty wynalazcze lub podstawowe dane o tych projektach do Komitetu Nauki i Techniki z propozycją umieszczenia ich w narodowym planie gospodarczym.
Do narodowego planu gospodarczego, w części dotyczącej rozwoju techniki, wprowadza się projekty wynalazcze odpowiadające określonym kryteriom, przyjęte (wybrane) przez Komitet Nauki i Techniki spośród zgłoszonych przez resorty i inne instytucje.
Projekty wynalazcze, których realizacja nie stanowi odrębnej pozycji w planie, a związana jest z realizacją jednego z planowanych tematów, powinny być odpowiednio oznaczone i zamieszczone w planie jednostki właściwej, odpowiedzialnej za realizację tego tematu.
III.
PRACE PRZYGOTOWAWCZE NAD ZAPEWNIENIEM WARUNKÓW REALIZACJI PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH WPROWADZONYCH DO PLANU
PRACE PRZYGOTOWAWCZE NAD ZAPEWNIENIEM WARUNKÓW REALIZACJI PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH WPROWADZONYCH DO PLANU
IV.
ZAPEWNIENIE ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH I ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ICH REALIZACJĘ
ZAPEWNIENIE ŚRODKÓW NA REALIZACJĘ PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH I ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA ICH REALIZACJĘ
Zakwalifikowane do realizacji projekty wynalazcze zgłoszone po przyjęciu planu powinny być włączane do kwartalnych planów jednostek.
V.
ZASADY KONTROLI REALIZACJI PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH
ZASADY KONTROLI REALIZACJI PROJEKTÓW WYNALAZCZYCH
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »