Zasady obsługi kasowej budżetu państwa oraz współdziałanie w kontroli jego wykonania.

Monitor Polski

M.P.1982.32.286

Akt utracił moc
Wersja od: 30 grudnia 1982 r.

ZARZĄDZENIE
PREZESA NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 22 grudnia 1982 r.
w sprawie zasad obsługi kasowej budżetu państwa oraz współdziałania w kontroli jego wykonania.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statucie Narodowego Banku Polskiego (Dz. U. Nr 7, poz. 57) zarządza się, co następuje:
1.
Obsługę kasową budżetu centralnego i budżetów terenowych wykonuje Narodowy Bank Polski.
2.
Obsługę kasową budżetów terenowych stopnia podstawowego (gmin, miast i gmin, miast) w miejscowościach będących siedzibą banku spółdzielczego wykonują banki spółdzielcze.
3.
W uzasadnionych wypadkach obsługę kasową budżetów terenowych, o których mowa w ust. 2, może wykonywać - na wniosek zainteresowanej jednostki oraz za zgodą banku spółdzielczego - oddział Narodowego Banku Polskiego.
1.
Do zadań banków w zakresie obsługi budżetu państwa należy:
1)
prowadzenie rachunków bankowych dla budżetów jednostek i zakładów budżetowych,
2)
ewidencjonowanie kredytów budżetu centralnego i budżetów terenowych na rachunkach budżetowych,
3)
sporządzanie sprawozdań z kasowego wykonania budżetu centralnego według zasad określonych przez Ministra Finansów,
4)
współdziałanie w kontroli wykonywania budżetu państwa,
5)
wykonywanie rozliczeń pieniężnych jednostek i zakładów budżetowych na zasadach określonych w przepisach o rozliczeniach pieniężnych jednostek gospodarki uspołecznionej.
2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego na wniosek Ministra Finansów może polecić bankom wykonywanie zadań w zakresie obsługi budżetu państwa nie wymienionych w ust. 1.
1.
Rodzaje rachunków bankowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, oraz zasady ich prowadzenia ustalają odrębne przepisy, wydane przez Ministra Finansów w porozumieniu z Prezesem Narodowego Banku Polskiego.
2.
Banki otwierają rachunki budżetowe na wniosek zainteresowanych jednostek (dysponentów kredytów budżetowych), jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
1.
Banki prowadzą ewidencję kredytów budżetowych budżetu centralnego i budżetów terenowych.
2.
Banki realizują wydatki budżetowe do wysokości otwartych kredytów budżetowych.
3.
Banki mogą realizować wydatki budżetowe, bez otwarcia kredytów budżetowych wyłącznie w wypadkach przewidzianych w odrębnych przepisach wydanych przez Ministra Finansów.
1.
Banki blokują kredyty budżetowe oraz rachunki bankowe jednostek i zakładów budżetowych na podstawie dyspozycji uprawnionych organów.
2.
W razie nieuzgodnienia z bankiem przez jednostkę budżetową w określonym terminie sprawozdawczości budżetowej bank blokuje z urzędu rachunek wydatków budżetowych.
3.
Odblokowanie przez bank kredytów budżetowych oraz rachunków bankowych jednostek i zakładów budżetowych może nastąpić na podstawie decyzji organu, który zarządził blokadę.
Banki realizują zlecenia pokrycia należności budżetowych, wystawiane przez upoważnione jednostki z tytułu zaległych należności od gospodarki uspołecznionej, w trybie przewidzianym dla poleceń pobrania.
1.
Banki wykonują kontrolę w zakresie:
1)
prawidłowości otwierania rachunków bankowych przez jednostki i zakłady budżetowe,
2)
wypłat z rachunków bankowych pod względem ich pokrycia w otwartych kredytach budżetowych i środkach pieniężnych,
3)
prawidłowości zaliczania na rachunki bankowe ubiegłego i bieżącego roku dochodów i wydatków budżetowych w okresie przejściowym.
2.
Banki dokonują okresowej kontroli równowagi budżetowej budżetów terenowych.
3.
Kontrola, o której mowa w ust. 2, polega na porównaniu stanu rachunku podstawowego każdego budżetu i rachunków dochodów budżetowych z rachunkami wydatków budżetowych.
4.
Banki informują terenowe organy administracji państwowej o wynikach kontroli, o której mowa w ust. 2.
1.
Narodowy Bank Polski sporządza - na potrzeby ministerstw (urzędów centralnych) oraz okręgowych zarządów dochodów państwa i kontroli finansowej (wydziałów zamiejscowych) - sprawozdawczość z wykonania dochodów i wydatków budżetu centralnego:
1)
miesięczną, w wielkościach narastających od początku roku,
2)
roczną, łącznie z okresem przejściowym,
3)
roczną z rozliczenia środków wyrównawczych.
2.
Sprawozdawczość sporządza się na podstawie bankowej ewidencji dochodów i wydatków budżetowych.
3.
Terminy i zakres sprawozdawczości regulują odrębne przepisy, wydane przez Ministra Finansów.
1.
Banki potwierdzają zgodność sprawozdań jednostek budżetowych budżetu centralnego i budżetów terenowych ze stanami wynikającymi z bankowej ewidencji wykonania budżetu.
2.
Potwierdzeniu podlegają:
1)
roczne stany dochodów i wydatków jednostek budżetowych budżetu centralnego i budżetów terenowych,
2)
roczne stany dochodów państwa, zgromadzonych na rachunkach okręgowych zarządów dochodów państwa i kontroli finansowej (wydziałów zamiejscowych),
3)
sprawozdania jednostek budżetowych zlikwidowanych.
3.
Terminy i zasady potwierdzania sprawozdań określają przepisy o sprawozdawczości budżetowej.
Banki w okresie przejściowym po zakończeniu roku budżetowego przeprowadzają operacje rozliczeniowe na rachunkach budżetowych zakończonego roku (tzw. poślizg rozliczeniowy) na zasadach określonych w odrębnych przepisach wydanych przez Ministra Finansów.
1.
Banki dokonują zamknięcia rachunków dochodów i wydatków budżetowych roku ubiegłego jednostek budżetu centralnego i budżetów terenowych.
2.
Rachunki podstawowe jednostkowych budżetów terenowych roku ubiegłego przechodzą saldami na rok następny.
Dla rozliczeń operacji dotyczących roku przyszłego banki otwierają zainteresowanym jednostkom, w miesiącu grudniu, rachunki budżetowe roku przyszłego.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.