Rozdział 1 - Przepisy ogólne. - Zasady korekty funduszu płac i tryb kontroli funduszu płac przedsiębiorstw uspołecznionych wykonywanej przez banki.

Monitor Polski

M.P.1971.32.201

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1977 r.

Rozdział  I

Przepisy ogólne.

§  1.
Przepisy uchwały dotyczą korekty funduszu płac oraz sprawowanej przez banki kontroli tego funduszu w przedsiębiorstwach (państwowych, spółdzielniach oraz w przedsiębiorstwach prowadzonych przez organizacje społeczne) i w ich zakładach na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym, zwanych dalej przedsiębiorstwami, z wyjątkiem:
1)
kopalń węgla kamiennego objętych przepisami uchwały nr 73 Rady Ministrów z dnia 31 marca 1966 r. w sprawie zasad obowiązujących przy wypłatach funduszu płac i ich kontroli w kopalniach węgla kamiennego,
2)
przedsiębiorstw zgrupowanych w Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego w zakresie spraw uregulowanych zarządzeniem nr 44 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 maja 1971 r. w sprawie zasad działalności Zjednoczenia Przemysłu Okrętowego.
§  2.
1.
Odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę funduszem płac spoczywa na przedsiębiorstwach i ich jednostkach nadrzędnych, a w zakresie funduszu płac przedsiębiorstw planu terenowego - również na prezydiach wojewódzkich rad narodowych.
2.
Banki sprawdzają prawidłowość gospodarki funduszem płac oraz kontrolują rozliczenia funduszu płac przedsiębiorstw. Na wniosek dyrektora kombinatu lub przedsiębiorstwa wielozakładowego, w którego skład wchodzą zakłady na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym, banki kontrolują rozliczenia funduszu płac w skali całego kombinatu lub przedsiębiorstwa wielozakładowego. W tym wypadku zakłady na pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym nie mają obowiązku rozliczać funduszu płac wobec banków, a banki prowadzą w stosunku do nich jedynie ograniczoną kontrolę w zakresie ustalonym w § 31.
3.
W zakresie obowiązków związanych z bezpośrednią kontrolą funduszu płac przedsiębiorstw banki sprawdzają:
1)
prawidłowość sporządzania planów zadań gospodarczych i funduszu płac,
2)
poprawność rozliczeń funduszu płac składanych w bankach przez przedsiębiorstwa,
3)
stosowanie sankcji za przekroczenie funduszu płac wobec pracowników przedsiębiorstw i zjednoczeń,
4)
funkcjonowanie branżowych mierników zadań gospodarczych ustalonych na potrzeby kontroli funduszu płac,
5)
prawidłowość zakresu korekty planów funduszu płac oraz wysokości współczynników korygujących.

O ujawnionych nieprawidłowościach w gospodarce funduszem płac banki informują przedsiębiorstwa i ich jednostki nadrzędne, postulują podjęcie określonych środków zmierzających do usunięcia stwierdzonych uchybień i do usprawnienia gospodarki płacami.

4.
Obowiązek sprawdzania stopnia wykonania wskaźników i zadań, od których zależy wysokość nagród i premii pracowników przedsiębiorstw, spoczywa na organach uprawnionych do zatwierdzania wypłat z powyższych tytułów.
§  3.
1.
Ilekroć w przepisach uchwały jest mowa o:
1)
zjednoczeniu - należy przez to rozumieć również inną jednostkę organizacyjną, sprawującą bezpośredni nadzór nad przedsiębiorstwami,
2)
ministrze - należy przez to rozumieć również kierownika urzędu centralnego, przewodniczącego komitetu sprawującego funkcje naczelnego organu administracji państwowej.
2.
Uprawnienia przewidziane w uchwale dla ministrów przysługują odpowiednio zarządom centralnych związków spółdzielczych.
§  4.
Rodzaje wynagrodzeń wchodzących w skład funduszu płac określają odrębne przepisy.
§  5.
Ze względu na cele bankowej kontroli fundusz płac dzieli się na:
1)
korygowany fundusz płac - to jest fundusz płac, którego plan podlega zwiększeniu lub zmniejszeniu w zależności od stopnia wykonania planu zadań gospodarczych,
2)
nie korygowany fundusz płac - obejmujący pozostały fundusz płac przedsiębiorstwa.
§  6.
1.
Do korygowanego funduszu płac zalicza się:
1)
w przedsiębiorstwach przemysłowych - osobowy fundusz płac robotników grupy przemysłowej,
2)
w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych - osobowy fundusz płac robotników grupy wytwórczej (zatrudnionych w produkcji podstawowej, pomocniczej i usługach produkcyjnych) oraz osobowy fundusz płac pracowników produkcyjnych zatrudnionych w pracowniach projektowych przedsiębiorstw, w których wprowadzono zasady wynagradzania obowiązujące w państwowych biurach projektów,
3)
w biurach projektów - osobowy fundusz płac pracowników produkcyjnych,
4)
w przedsiębiorstwach geologicznych - osobowy fundusz płac robotników zatrudnionych w produkcji podstawowej, pomocniczej i usługach produkcyjnych,
5)
w przedsiębiorstwach geodezyjno-kartograficznych - osobowy fundusz płac pracowników inżynieryjno-technicznych i robotników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji,
6)
w przedsiębiorstwach transportowych - osobowy fundusz płac robotników grupy eksploatacyjnej,
7)
w przedsiębiorstwach handlowych oraz w pozostałych przedsiębiorstwach - osobowy fundusz płac pracowników, których wynagrodzenia uzależnione są od stopnia wykonania zadań gospodarczych; przy ustalaniu dla tych przedsiębiorstw wysokości współczynników korygujących w trybie przewidzianym w § 8 ust. 1 Przewodniczący Komitetu Pracy i Płac określa jednocześnie grupy pracowników, których fundusz płac zalicza się do korygowanego funduszu płac.

Ponadto we wszystkich przedsiębiorstwach do korygowanego funduszu płac zalicza się:

a)
fundusz ajencyjno-prowizyjny oraz
b)
osobowy fundusz płac pracy nakładczej.
2.
Na wniosek właściwego ministra Przewodniczący Komitetu Pracy i Płac w porozumieniu z Prezesem Narodowego Banku Polskiego (prezesem, naczelnym dyrektorem banku specjalnego) może dla określonych grup przedsiębiorstw ustalić odmienne od podanych w ust. 1 pkt 1-6 zasady zaliczania wynagrodzeń do korygowanego funduszu płac.
§  7.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo przekroczy ustalone w planie zadania gospodarcze, to uzyskuje uprawnienia do przeliczenia planu korygowanego funduszu płac stosownie do stopnia wykonania planu zadań gospodarczych z zastosowaniem współczynnika korygującego.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo nie wykona ustalonych w planie zadań gospodarczych, wówczas plan korygowanego funduszu płac przelicza się stosownie do stopnia wykonania planu zadań gospodarczych z zastosowaniem współczynnika korygującego.
3.
Zjednoczenie obowiązane jest zawiesić uprawnienia przedsiębiorstwa do korekty planu funduszu płac, o których mowa w ust. 1, jeżeli ze względu na niską jakość produkcji, przestarzałość wyrobów, ograniczone możliwości zaopatrzenia surowcowego lub materiałowego, a także brak możliwości zbytu i niedostosowanie asortymentu produkcji do potrzeb odbiorców przekroczenie zadań produkcyjnych jest ekonomicznie niecelowe.
4.
Zjednoczenie może ograniczyć uprawnienia przedsiębiorstwa do korygowania planu funduszu płac do określonego stopnia przekroczenia planu zadań gospodarczych, a także ograniczyć uprawnienia do korekty przy przekroczeniu planu zadań gospodarczych w określonych grupach wyrobów lub usług.
5.
Jeżeli w trakcie kontroli przedsiębiorstwa bank stwierdzi, że przekroczenie zadań produkcyjnych w tym przedsiębiorstwie jest ekonomicznie niecelowe, wówczas obowiązany jest wystąpić z wnioskiem do zjednoczenia o zawieszenie uprawnień przedsiębiorstwa do korekty planu funduszu płac.
§  8. 1
(uchylony).
§  9.
1.
Mierniki zadań gospodarczych do celów kontroli funduszu płac powinny zapewniać prawidłowe relacje między zadaniami gospodarczymi a funduszem płac.

Wielkość zadań gospodarczych, w celu kontroli funduszu płac, może być wyrażona w miernikach ogólnie przyjętych w celach planowania i sprawozdawczości (np. wartość produkcji dodanej, produkcja globalna, produkcja towarowa, produkcja sprzedana, sprzedaż towarów i usług) bądź też w miernikach branżowych ograniczonych do niektórych tylko grup przedsiębiorstw.

2. 2
(uchylony).
3.
Rozmiar wykonanych zadań gospodarczych według ustalonych mierników powinien być odpowiednio ewidencjonowany w przedsiębiorstwie.
1 § 8 uchylony przez § 10 pkt 1 uchwały nr 163 z dnia 11 listopada 1977 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania rezerwami funduszu płac (M.P.77.32.156) z dniem 1 stycznia 1977 r.
2 § 9 ust. 2 uchylony przez § 10 pkt 1 uchwały nr 163 z dnia 11 listopada 1977 r. w sprawie tworzenia i gospodarowania rezerwami funduszu płac (M.P.77.32.156) z dniem 1 stycznia 1977 r.