Zasady i tryb zwrotu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego przedstawicielstwom dyplomatycznym, urzędom konsularnym i członkom ich personelu oraz innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.

Monitor Polski

M.P.1993.24.242

Akt utracił moc
Wersja od: 15 maja 1993 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 maja 1993 r.
w sprawie zasad i trybu zwrotu podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego przedstawicielstwom dyplomatycznym, urzędom konsularnym i członkom ich personelu oraz innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.

Na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 i Nr 28, poz. 127) zarządza się, co następuje:
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
uprawnionych przedstawicielstwach - należy przez to rozumieć obce przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne, którym przysługuje zwrot podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego na podstawie porozumień międzynarodowych lub zasad wzajemności.
2)
członkach personelu misji - należy przez to rozumieć członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, a także inne osoby zrównane z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
3)
podatkach - należy przez to rozumieć podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,
4)
urzędzie skarbowym - należy przez to rozumieć Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście,
5)
fakturze - należy przez to rozumieć rachunek (fakturę) określony w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 i Nr 28, poz. 127).
1.
Zwrot podatków przysługuje uprawnionemu przedstawicielstwu oraz członkom personelu misji z tytułu nabycia towarów lub usług w ilości (wartości) wynikającej z umowy międzynarodowej, prawa wzajemności lub zwyczaju międzynarodowego stosowanego przez państwo obce wobec polskich przedstawicielstw lub członków ich personelu.
2.
Informację o ilości (wartości) towarów lub usług, których nabycie uprawnia do zwrotu podatków, Minister Spraw Zagranicznych przekazuje uprawnionym przedstawicielstwom oraz urzędowi skarbowemu.
1.
Zwrot podatków zawartych w cenach towarów nabytych przez uprawnione przedstawicielstwa oraz członków personelu misji obejmuje:
1)
kwotę podatku od towarów i usług określoną w fakturze,
2)
kwotę podatku akcyzowego:
a)
dla paliw silnikowych - wynikającą z przeliczenia stawki ustalonej w zł/t na stawkę w zł/l przy uwzględnieniu ciężaru właściwego poszczególnych rodzajów paliw,
b)
w pozostałych przypadkach - wynikającą z zastosowania stawki obowiązującej w dniu dokonania zakupu.
2.
Jeżeli na podstawie odrębnych przepisów poszczególne towary podlegają opodatkowaniu według różnych stawek podatku akcyzowego, zwrot podatku następuje przy zastosowaniu stawki najwyższej.
1.
Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia podatków podlegających zwrotowi uprawnionemu przedstawicielstwu lub członkom personelu misji jest faktura wystawiona przy zakupie towarów.
2.
Faktura wystawiana jest w trzech egzemplarzach.
3.
Oryginał faktury wraz z kopią otrzymuje nabywca.
1.
Wniosek w sprawie zwrotu podatków przekazywany jest przez uprawnione przedstawicielstwo do urzędu skarbowego.
2.
Wniosek w sprawie zwrotu podatków powinien określać:
1)
kwotę podatków, o której zwrot ubiega się uprawnione przedstawicielstwo oraz członkowie personelu misji, z wyszczególnieniem kwot podatków związanych z nabyciem towarów lub usług na cele służbowe lub prywatne,
2)
numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatków.
3.
Do wniosku powinny zostać dołączone:
1)
wykaz towarów lub usług nabytych na cele służbowe przez uprawnione przedstawicielstwo,
2)
lista członków personelu misji, którym przysługuje zwrot podatków z tytułu nabycia towarów lub usług na cele prywatne, wraz z wykazem poszczególnych towarów lub usług oraz kwot podatków przypadających do zwrotu,
3)
oryginały faktur.
4.
Wnioski składane są za okresy kwartalne.
1.
Zwrotu podatków dokonuje urząd skarbowy na rachunek bankowy wskazany we wniosku, o którym mowa w § 5, w terminie trzydziestu dni od dnia jego otrzymania.
2.
W razie powstania uzasadnionych wątpliwości dotyczących sporządzonego wniosku, urząd skarbowy przekazuje wniosek wraz z załączonymi dokumentami Ministrowi Spraw Zagranicznych do zaopiniowania.
Jeżeli towar zostaje zwrócony, a nabywca żąda zwrotu zapłaconej ceny, sprzedawca zwraca należność pod warunkiem otrzymania od nabywcy kopii faktury; o dokonanym zwrocie sprzedawca informuje urząd skarbowy, przekazując równocześnie otrzymaną od nabywcy kopię faktury.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 5 lipca 1993 r.