Dział 2 - Podstawy wykonywania budżetu. - Zasady i tryb wykonywania budżetu państwa.

Monitor Polski

M.P.1953.A-53.592

Akt utracił moc
Wersja od: 24 sierpnia 1956 r.

DZIAŁ  II

Podstawy wykonywania budżetu.

Preliminarze i bilanse dochodów i wydatków.

§  32.
1.
Dla szczegółowego określenia zadań jednostek budżetowych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych jednostki te sporządzają następujące preliminarze:
1)
jednostkowe preliminarze dochodów, zwane dalej "preliminarzami dochodów";
2)
jednostkowe preliminarze wydatków, zwane dalej "preliminarzami wydatków";
3)
zbiorcze preliminarze dochodów;
4)
zbiorcze preliminarze wydatków.
2.
Każda jednostka budżetowa obowiązana jest posiadać preliminarz dochodów i preliminarz wydatków.
3.
Jednostki budżetowe nadrzędne obowiązane są ponadto sporządzać zbiorcze preliminarze dochodów i zbiorcze preliminarze wydatków jednostek im podległych.
4.
Jeżeli jednostka budżetowa wykonuje zadania wyodrębnione klasyfikacją budżetową, obowiązana jest sporządzać nadto preliminarze dochodów i preliminarze wydatków dla każdego zadania oddzielnie.
5.
Minister Finansów może zwalniać poszczególne rodzaje jednostek budżetowych od obowiązku posiadania preliminarzy.
6.
Upoważnienie zawarte w ust. 5 Minister Finansów może przekazywać naczelnym organom administracji państwowej i urzędom centralnym oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi).
§  33.
1.
Dla szczegółowego określenia zadań jednostek budżetowych w zakresie rozliczeń z właściwymi budżetami podległych im przedsiębiorstw państwowych i innych jednostek organizacyjnych działających według zasad rozrachunku gospodarczego sporządzane są następujące bilanse:
1)
jednostkowe bilanse dochodów i wydatków, zwane dalej "bilansami dochodów i wydatków";
2)
zbiorcze bilanse dochodów i wydatków.
2.
Jednostkowy bilans dochodów i wydatków sporządzany jest w przypadku nadzorowania przez jednostkę budżetową jednego przedsiębiorstwa (jednostki), a zbiorczy bilans dochodów i wydatków - w przypadku nadzorowania dwu lub więcej przedsiębiorstw (jednostek).
3.
Na podstawie zbiorczego bilansu dochodów i wydatków, sporządzane są jednostkowe bilanse dochodów i wydatków dla każdego przedsiębiorstwa (jednostki) oddzielnie.
§  34.
1.
W zakresie środków specjalnych sporządzane są następujące preliminarze:
1)
jednostkowe preliminarze środków specjalnych, zwane dalej "preliminarzami środków specjalnych";
2)
zbiorcze preliminarze środków specjalnych.
2.
Jednostkowe preliminarze środków specjalnych sporządzane są przez jednostki budżetowe oddzielnie dla każdego rodzaju tych środków. Zbiorcze preliminarze środków specjalnych sporządzane są przez jednostki nadrzędne.
§  35.
1.
W zakresie gospodarstw pomocniczych sporządzane są - w zależności od ich systemu finansowego - następujące preliminarze lub bilanse:
1)
jednostkowe preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych, zwane dalej "preliminarzami gospodarstw pomocniczych" lub "bilansami gospodarstw pomocniczych";
2)
zbiorcze preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych.
2.
Jednostkowe i zbiorcze preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych sporządzane są przez właściwe jednostki budżetowe.
§  36.
1.
Preliminarze dochodów, wydatków, środków specjalnych oraz preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych podlegają zatwierdzeniu w trybie określonym w §§ 37-42.
2.
Bilanse dochodów i wydatków przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych, działających według zasad rozrachunku gospodarczego (§ 33), podlegają zatwierdzeniu w trybie określonym odrębnymi przepisami.
3.
W zakresie preliminarzy zatwierdzenie obejmuje również wszelkie związane z nimi materiały, stanowiące podstawę do ustalenia (kalkulacji) dochodów i wydatków w poszczególnych podziałkach klasyfikacyjnych tych preliminarzy, a w szczególności:
1)
zestawienie etatów, stawek i funduszu płac;
2)
zestawienie wskaźników i norm budżetowych;
3)
inne załączniki ustalone przepisami o sposobie opracowania (zestawienia) preliminarzy.
4.
Szczegółowy sposób ustalania i zatwierdzania określonych w ust. 1 preliminarzy i bilansów oraz ich załączników określa Minister Finansów.
5.
Minister Finansów może dla niektórych z określonych w ust. 1 preliminarzy i bilansów ustalać inny niż to przewidują przepisy §§ 37-42 tryb ich zatwierdzania oraz wprowadzać obowiązek odrębnego zatwierdzania załączników do nich.
6.
Minister Finansów określa również sposób dokonywania zmian w preliminarzach i bilansach.
§  37.
Preliminarze naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych oraz preliminarze (bilanse gospodarstw pomocniczych) jednostek im podległych zatwierdza Minister Finansów. W szczególności Minister Finansów zatwierdza:
1)
jednostkowe lub zbiorcze preliminarze dochodów, preliminarze wydatków i preliminarze środków specjalnych naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych oraz jednostek im podległych;
2)
zbiorcze preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych podległych naczelnym organom administracji państwowej, urzędom centralnym i jednostkom im podległym.
§  38.
1.
Jednostkowe i zbiorcze preliminarze (bilanse gospodarstw pomocniczych) jednostek podległych naczelnym organom administracji państwowej i urzędom centralnym zatwierdzają właściwi ministrowie i kierownicy urzędów centralnych. W szczególności właściwi ministrowie i kierownicy urzędów centralnych - w granicach lub na podstawie zatwierdzonych przez Ministra Finansów preliminarzy i bilansów zbiorczych - zatwierdzają:
1)
jednostkowe lub zbiorcze preliminarze dochodów, wydatków i środków specjalnych jednostek (urzędów i instytucji), podległych bezpośrednio naczelnym organom administracji państwowej lub urzędom centralnym;
2)
jednostkowe lub zbiorcze preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych, prowadzonych przez urzędy i instytucje podległe.
2.
Zatwierdzenie wymienionych w ust. 1 preliminarzy i bilansów następuje w terminie 14 dni po otrzymaniu przez naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne preliminarzy i bilansów zbiorczych, zatwierdzonych przez Ministra Finansów.
§  39.
1.
Preliminarze (bilanse gospodarstw pomocniczych) jednostek podległych urzędom i instytucjom podlegającym bezpośrednio naczelnym organom administracji państwowej i urzędom centralnym zatwierdzają kierownicy tych urzędów i instytucji. W szczególności kierownicy wymienionych urzędów i instytucji - w granicach lub na podstawie zatwierdzonych przez naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne preliminarzy i bilansów zbiorczych - zatwierdzają:
1)
preliminarze dochodów, wydatków i środków specjalnych jednostek podległych;
2)
preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych, prowadzonych przez jednostki podległe.
2.
Zatwierdzenie preliminarzy i bilansów, wymienionych w ust. 1, następuje w terminie 7 dni po otrzymaniu zatwierdzonych preliminarzy i bilansów zbiorczych.
§  40.
1.
Preliminarze (bilanse gospodarstw pomocniczych) wydziałów prezydiów rad narodowych zatwierdzają wydziały finansowe tych prezydiów. W szczególności w granicach uchwalonych przez rady narodowe jednostkowych budżetów terenowych, zbiorczych preliminarzy środków specjalnych oraz zbiorczych preliminarzy lub bilansów gospodarstw pomocniczych wydziały finansowe zatwierdzają:
1)
preliminarze dochodów, wydatków i środków specjalnych wydziałów oraz preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych prowadzonych bezpośrednio przez wydziały;
2)
zbiorcze preliminarze dochodów, wydatków i środków specjalnych jednostek podległych wydziałom oraz zbiorcze preliminarze lub zbiorcze bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych prowadzonych przez te jednostki.
2.
Wydziały finansowe prezydiów rad narodowych zatwierdzają preliminarze i bilanse, wymienione w ust. 1, na podstawie wniosków zainteresowanych wydziałów w terminie 14 dni po uchwaleniu budżetu terenowego przez radę narodową.
§  41.
1.
Preliminarze (bilanse gospodarstw pomocniczych) jednostek podległych wydziałom prezydiów rad narodowych zatwierdzają właściwe widziały tych prezydiów. W szczególności w ramach lub na podstawie zatwierdzonych przez wydziały finansowe preliminarzy i bilansów zbiorczych właściwe wydziały zatwierdzają preliminarze dochodów, wydatków i środków specjalnych jednostek podległych oraz preliminarze lub bilanse dochodów i wydatków gospodarstw pomocniczych prowadzonych przez jednostki podległe.
2.
Zatwierdzenie preliminarzy i bilansów, wymienionych w ust. 1, następuje w terminie dni 7 po otrzymaniu zatwierdzonych preliminarzy i bilansów zbiorczych.
§  42.
1.
Preliminarze i bilanse jednostek podległych prezydiom rad narodowych gmin i miast nie stanowiących powiatów zatwierdzają prezydia tych rad narodowych.
2.
Zatwierdzenie preliminarzy i bilansów, wymienionych w ust. 1, następuje w terminie 7 dni po uchwaleniu przez właściwą radę narodową budżetu gminy lub miasta.
§  43.
1.
Uprawnione do zatwierdzania preliminarzy wydatków nadrzędne jednostki mogą w toku wykonywania tych preliminarzy dokonywać przesunięć kredytów między poszczególnymi preliminarzami, o ile zamierzone zmiany mieścić się będą w granicach kredytów budżetowych ustalonych poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetu centralnego lub budżetów terenowych.
2.
Określone w ust. 1 nadrzędne jednostki mają nadto obowiązek wprowadzania w zatwierdzonych preliminarzach zmian wynikających z przeniesień kredytów między poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetu centralnego lub budżetów terenowych oraz zmian wynikających z uchwalenia kredytów dodatkowych.
3.
Jeżeli zatwierdzone preliminarze (bilanse gospodarstw pomocniczych) wymagają zmian powodujących zmiany w kredytach budżetowych, ustalonych budżetem centralnym lub budżetami terenowymi, zmiany takie mogą być dokonywane dopiero po wprowadzeniu stosownych zmian we właściwych budżetach.
§  44.
1.
W zakresie preliminarzy środków specjalnych oraz preliminarzy i bilansów gospodarstw pomocniczych właściwe jednostki nadrzędne uprawnione są do przenoszenia wydatków między różnymi podziałkami klasyfikacyjnymi tych preliminarzy lub bilansów pod warunkiem, że nie spowoduje to powiększenia globalnej sumy wydatków oraz zmian w kredytach budżetowych.
2.
Powiększenie w preliminarzach środków specjalnych oraz w preliminarzach lub bilansach gospodarstw pomocniczych wydatków ponad globalną ich kwotę w ramach ponadplanowych dochodów oraz wydatków obejmujących fundusz płac wymaga zgody Ministra Finansów lub prezydiów właściwych rad narodowych.
3. 2
Minister Finansów udziela zgody na powiększenie funduszu płac w zakresie budżetu centralnego, a prezydia rad narodowych zgody tej udzielają w zakresie budżetów terenowych wnioski opracowują wydziały finansowe.
4.
Jeżeli powiększenie wydatków obejmujących fundusz płac połączone będzie ze zwiększeniem stanu etatów, zgoda na powiększenie funduszu płac może być udzielona po ustaleniu tego stanu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  45.
Jeżeli na skutek przeniesienia kredytów budżetowych lub uchwalenia kredytów dodatkowych utworzone zostaną w budżecie centralnym lub w budżecie terenowym nowe rozdziały klasyfikacji budżetowej, nadrzędne jednostki uprawnione do zatwierdzania preliminarzy i bilansów ustalają i zatwierdzają na te rozdziały preliminarze lub bilanse dodatkowe.

Kwartalne plany wykonywania budżetu centralnego i budżetów terenowych.

§  46.
Budżet centralny i budżety terenowe są wykonywane na podstawie kwartalnych planów wykonywania budżetu (art. 23 ust. 1).
§  47.
1.
Zasady i tryb ustalania kwartalnych planów wykonywania preliminarzy dochodów i preliminarzy wydatków określa Minister Finansów.
2.
Minister Finansów określa również tryb dokonywania zmian w planach, o których mowa w ust. 1.
§  48.
1.
Kwartalne plany wykonywania budżetu centralnego uchwala Rada Ministrów (art. 23 ust. 2) na wniosek Ministra Finansów.
2.
Kwartalne plany wykonywania budżetu centralnego stanowią dla Ministra Finansów w zakresie całości planu, a dla naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych w zakresie ich działania, obowiązujące plany realizacji dochodów oraz granice wykorzystania kredytów budżetowych.
§  49.
W miarę potrzeb powstałych w toku wykonywania kwartalnych planów Minister Finansów może w tych planach w ramach globalnej kwoty wydatków uchwalonych na dany kwartał oraz w ramach rocznych kwot kredytów ustalonych budżetem dokonywać zmian polegających na zmniejszaniu i zwiększaniu granic wykorzystania kredytów w poszczególnych działach i częściach budżetu centralnego.
§  50.
1.
W granicach ustalonych kwartalnymi planami wykonywania budżetu centralnego Minister Finansów ustala - na podstawie wniosków naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych - kwartalne plany wykonywania poszczególnych części budżetu centralnego.
2.
Wnioski naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych o ustalenie kwartalnych planów wykonywania poszczególnych części budżetu centralnego powinny uwzględniać zasady wykonywania budżetu państwa (§ 2).
§  51.
1.
W granicach ustalonych kwartalnymi planami wykonywania poszczególnych części budżetu centralnego naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne ustalają dla bezpośrednio podległych jednostek:
1)
kwartalne plany wykonywania jednostkowych lub zbiorczych preliminarzy dochodów i preliminarzy wydatków;
2)
kwartalne plany rozliczeń z budżetem przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych działających według zasad rozrachunku gospodarczego, o ile rozliczenia te nie są ustalone przez Ministra Finansów w kwartalnym planie wykonywania danej części budżetu centralnego.
2.
W granicach ustalonych kwartalnymi planami wykonywania zbiorczych preliminarzy dochodów i preliminarzy wydatków (ust. 1} podległe tym organom i urzędom jednostki ustalają kwartalne plany wykonywania preliminarzy dochodów i preliminarzy wydatków jednostek podległych.
§  52.
1.
Kwartalne plany wykonywania budżetów terenowych uchwalają prezydia rad narodowych (art. 23 ust. 3).
2.
Przy uchwalaniu kwartalnych planów wykonywania budżetów terenowych prezydia rad narodowych powinny przestrzegać zasad wykonywania budżetu (§ 2) oraz wytycznych Ministra Finansów.
3.
Kwartalne plany wykonywania budżetów wojewódzkich (m. st. Warszawy i m. Łodzi) oraz budżetów powiatowych, budżetów miast stanowiących powiaty i budżetów dzielnicowych uchwalane są na podstawie wniosków wydziałów finansowych opracowanych na podstawie zgłoszeń innych wydziałów i po wysłuchaniu opinii właściwych terenowych komisji planowania gospodarczego.
4.
Kwartalne plany wykonywania budżetów terenowych przedstawiane są po uchwaleniu prezydiom rad narodowych bezpośrednio wyższego stopnia.
§  53.
Ustalone kwartalnymi planami wykonywania budżetów terenowych wydatki tych budżetów powinny mieścić się w granicach zaplanowanych na dany kwartał dochodów budżetowych z uwzględnieniem wpływów z udziałów w dochodach budżetu centralnego oraz dotacji wyrównawczej.
§  54.
W granicach ustalonych kwartalnymi planami wykonywania budżetów terenowych wydziały prezydiów rad narodowych ustalają kwartalne plany wykonywania preliminarzy dochodów i preliminarzy wydatków jednostek podległych.
§  55.
1.
Prezydia rad narodowych sprawują kontrolę nad ustalaniem i wykonywaniem kwartalnych planów wykonywania budżetów terenowych. W szczególności prezydia rad narodowych:
1)
rozpatrują na podstawie otrzymanych sprawozdań kwartalnych zgodność wykonywania w danym kwartale swoich budżetów terenowych oraz budżetów niższego stopnia z kwartalnymi planami wykonywania tych budżetów zarówno pod względem finansowym jak i rzeczowym;
2)
ustalają przyczyny niezgodnego wykonania wymienionych w pkt 1 budżetów z kwartalnymi planami oraz
3)
dokonują oceny przyczyn stwierdzonych odchyleń i wydają w tym przedmiocie stosowne zarządzenia.
2.
Odpisy uchwał w sprawie rozpatrzenia sprawozdań kwartalnych oraz odpisy wydanych w związku z tym zarządzeń przedstawiane są prezydiom rad narodowych wyższego stopnia; odpisy uchwał i zarządzeń prezydiów wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi) przedstawiane są Ministrowi Finansów.
§  56.
1.
Do czasu uchwalenia przez Sejm budżetu państwa oraz do czasu uchwalenia przez rady narodowe budżetów terenowych podstawą pobierania dochodów i dokonywania wydatków są kwartalne plany ustalane na zasadach i w trybie przewidzianych dla uchwalania kwartalnych planów wykonywania budżetu (art. 24).
2.
Kwartalne plany wykonywania budżetu centralnego i budżetów terenowych w okresie poprzedzającym uchwalenie budżetu państwa i budżetów terenowych noszą nazwę "kwartalnych planów dochodów i wydatków budżetowych".
3.
Kwartalne plany dochodów i wydatków budżetowych w zakresie budżetów terenowych uchwalane są przez prezydia rad narodowych w granicach dochodów i wydatków ustalanych przez Radę Ministrów na wniosek Ministra Finansów.
4.
Minister Finansów może prowizorycznie określać dla zbiorczych budżetów województw (m. st. Warszawy i m. Łodzi) wysokość dochodów i wydatków w granicach wniosku opracowanego w myśl przepisów ust. 3.
2 § 44 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 295 z dnia 18 maja 1954 r. (M.P.54.A-51.688) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 29 maja 1954 r.