Zasady i tryb wprowadzania oraz ocena eksperymentów gospodarczych.

Monitor Polski

M.P.1969.10.93

Akt utracił moc
Wersja od: 19 marca 1969 r.

UCHWAŁA Nr 46
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lutego 1969 r.
w sprawie zasad i trybu wprowadzania oraz oceny eksperymentów gospodarczych.

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Uchwała określa zasady i tryb wprowadzania oraz oceny eksperymentów gospodarczych w przedsiębiorstwach państwowych, w zjednoczeniach i w innych jednostkach.
2.
Ilekroć w dalszych przepisach uchwały mowa jest o przedsiębiorstwach, rozumie się przez to przedsiębiorstwa, zjednoczenia i inne jednostki wymienione w ust. 1
1.
Eksperymenty gospodarcze podejmowane są w celu doświadczalnego sprawdzenia projektowanych w przyszłości zmian w obowiązującym systemie planowania i zarządzania.
2.
Eksperyment gospodarczy może być wprowadzony w przedsiębiorstwie posiadającym niezbędne do tego warunki, a w szczególności odpowiednie warunki techniczne, ekonomiczne i organizacyjne, zapewniające realność zamierzonego eksperymentu.
3.
W rozumieniu uchwały nie są eksperymentami gospodarczymi ustalane dla poszczególnych przedsiębiorstw, w obowiązującym trybie, szczególne zasady działania, uwzględniające ich specyfikę gospodarczą, organizacyjną itp.
Na czas trwania eksperymentu gospodarczego stosuje się ustalenia określone w zarządzeniu o jego wprowadzeniu (§ 6) zamiast odpowiednich przepisów ogólnych normujących sprawy objęte eksperymentem.
1.
Z inicjatywą wprowadzenia eksperymentu gospodarczego mogą występować do właściwego ministra naczelne, centralne i terenowe organy administracji państwowej, zjednoczenia (jednostki równorzędne), przedsiębiorstwa oraz organizacje społeczne, polityczne i zawodowe, jak również samorządy robotnicze.
2.
Jeżeli inicjatywa wprowadzenia eksperymentu gospodarczego pochodzi od przedsiębiorstwa, w którym eksperyment gospodarczy miałby być wprowadzony, występuje ono z inicjatywą do swej jednostki nadrzędnej.
1.
Z wnioskiem o wprowadzenie eksperymentu gospodarczego występuje minister, któremu podlega przedsiębiorstwo lub przez którego przedsiębiorstwo jest nadzorowane. Wniosek o wprowadzenie eksperymentu gospodarczego przedsiębiorstw przemysłowych powinien być uprzednio zaakceptowany przez konferencję samorządu robotniczego, zjednoczeń przemysłowych zaś przez kolegia zjednoczeń z udziałem przedstawicieli samorządów robotniczych zgrupowanych przedsiębiorstw.
2.
Wniosek ministra o wprowadzenie eksperymentu gospodarczego przedstawiany jest Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministrowi Finansów, Przewodniczącemu Komitetu Pracy i Płac, zarządowi głównemu właściwego branżowego związku zawodowego, a ponadto innym właściwym organom, których zakresu działania dotyczy problematyka eksperymentu, oraz jednocześnie zostaje przesłany Prezesowi Komisji Organizacji Zarządzania do wiadomości.
3.
Jednostki wymienione w ust. 2 i organy zainteresowane w problematyce objętego wnioskiem eksperymentu gospodarczego przesyłają swą opinię wnioskodawcy w okresie miesiąca od daty przedstawienia im wniosku oraz w odpisie Prezesowi Komisji Organizacji Zarządzania.
4.
Właściwy minister, po rozpatrzeniu otrzymanych opinii i zestawieniu ewentualnych rozbieżności, przesyła wniosek o wprowadzenie eksperymentu gospodarczego Prezesowi Komisji Organizacji Zarządzania dla rozpatrzenia zgłoszonych rozbieżności i ustalenia ostatecznego tekstu wniosku przez Komisję Organizacji Zarządzania. Ewentualne rozbieżności nie usunięte na posiedzeniu Komisji Organizacji Zarządzania Prezes Komisji przedkłada wraz z wnioskiem i stanowiskiem Komisji Prezesowi Rady Ministrów do decyzji i akceptacji.
5.
Wniosek o wprowadzenie eksperymentu powinien określać:
1)
cel eksperymentu,
2)
projektowane zasady eksperymentu,
3)
jednostkę eksperymentującą,
4)
projektowane zmiany w stosunku do ogólnie obowiązujących przepisów,
5)
warunki, których spełnienie jest niezbędne przed wprowadzeniem w życie eksperymentu,
6)
zasady oceny eksperymentu oraz zamierzone efekty ekonomiczne, w tym skutki finansowe,
7)
okres trwania i termin zakończenia eksperymentu,
8)
tryb kontroli przebiegu eksperymentu oraz niezbędny zakres sprawozdawczości i informacji służących do sprawdzenia skuteczności założonych zasad.
1.
Wprowadzenie eksperymentu następuje w drodze zarządzenia Prezesa Rady Ministrów.
2.
Zarządzenie Prezesa Rady Ministrów o wprowadzeniu eksperymentu określa w szczególności zasady i zakres eksperymentu oraz czas jego trwania.
3.
W jednostkach działających na podstawie statutu zasady eksperymentu zawierające rozwiązania odmienne od postanowień statutowych powinny być wprowadzone do statutu, na określony czas, w postaci aneksu.
1.
Zmian zasad, zakresu i czasu trwania eksperymentu dokonuje się w trybie określonym dla wprowadzania eksperymentów.
2.
W uzasadnionych wypadkach, po porozumieniu się z właściwym ministrem (§ 8), Prezes Komisji Organizacji Zarządzania przedstawia Prezesowi Rady Ministrów odpowiednie wnioski w sprawie doskonalenia zasad i wprowadzania zmian w zasadach działającego eksperymentu albo jego zawieszenia w części lub w całości.
Minister, któremu podlega lub który nadzoruje przedsiębiorstwo eksperymentujące, sprawuje nadzór nad przebiegiem eksperymentu oraz dokonuje oceny jego wyników.
1.
Koordynacja w skali krajowej wprowadzonych eksperymentów należy do Komisji Organizacji Zarządzania. Komisja rozpatruje również oceny wyników poszczególnych eksperymentów, dokonane w myśl § 8.
2.
Komisja Organizacji Zarządzania, opierając się na dokonanej ocenie przeprowadzonych eksperymentów, występuje do Rady Ministrów, ministrów i innych właściwych organów z wnioskami o dostosowanie lub zmianę obowiązujących przepisów, zgodnie z pozytywnymi wynikami przeprowadzonych eksperymentów.
3.
Prezes Komisji Organizacji Zarządzania przedkłada Prezesowi Rady Ministrów coroczne sprawozdanie z przebiegu prowadzonych eksperymentów gospodarczych.
Instytut Planowania opracuje w terminie do dnia 31 grudnia 1969 r. metodologię oraz zasady oceny i analizy wyników prowadzonych eksperymentów gospodarczych.
Zasady niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio w razie wprowadzania eksperymentów gospodarczych w organizacjach spółdzielczych.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 25 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1959 r. w sprawie zakończenia eksperymentów ekonomicznych podjętych na podstawie uchwały nr 44 Rady Ministrów z dnia 31 stycznia 1957 r. oraz w sprawie zasad i trybu prowadzenia dalszych prac doświadczalnych w dziedzinie organizacji i ekonomiki przedsiębiorstw (Monitor Polski Nr 14, poz. 49), z tym że eksperymenty podjęte w oparciu o przepisy tej uchwały będą kontynuowane do czasu ich zakończenia według przepisów dotychczasowych;
2)
§ 45, § 46 i § 47 uchwały nr 383 Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1966 r. w sprawie zasad organizacji i funkcjonowania zjednoczeń przemysłowych (Monitor Polski Nr 69, poz. 327).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.