Rozdział 1 - Uchwalanie budżetów terenowych. - Zasady i tryb uchwalania i rozpatrywania budżetów terenowych.

Monitor Polski

M.P.1953.A-53.591

Akt utracił moc
Wersja od: 29 maja 1954 r.

Rozdział  1.

Uchwalanie budżetów terenowych.

§  1.
Po uchwaleniu budżetu państwa rady narodowe uchwalają budżety terenowe, a w szczególności:
1)
w granicach kwot określonych w budżecie państwa wojewódzkie rady narodowe uchwalają zbiorcze budżety województw, a Rady Narodowe m. st. Warszawy i m. Łodzi - budżety tych miast;
2)
w granicach zbiorczego budżetu województwa wojewódzka rada narodowa uchwala swój jednostkowy budżet, powiatowe rady narodowe uchwalają zbiorcze budżety powiatów, a rady narodowe miast stanowiących powiaty uchwalają budżety tych miast;
3)
w granicach zbiorczego budżetu powiatu powiatowa rada narodowa uchwala swój jednostkowy budżet, a gminne rady narodowe oraz rady narodowe miast nie stanowiących powiatów uchwalają budżety gmin i miast.
§  2.
Prace nad sporządzeniem i przedłożeniem radom narodowym zbiorczych i jednostkowych budżetów terenowych przebiegają następująco:
1)
wydziały finansowe prezydiów rad narodowych sporządzają projekty zbiorczych i jednostkowych budżetów, po czym przedkładają je swoim prezydiom oraz przesyłają do zaopiniowania terenowym komisjom planowania gospodarczego;
2)
prezydia rad narodowych uchwalają projekty budżetów terenowych po wysłuchaniu opinii terenowych komisji planowania gospodarczego;
3)
projekty budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów sporządzają i uchwalają prezydia tych rad narodowych;
4)
prezydia rad narodowych wnoszą projekty budżetów terenowych na sesje swoich rad narodowych;
5)
projekty budżetów terenowych są rozpatrywane przez właściwe komisje rad narodowych, przy czym wnioski poszczególnych komisji rozważane są przez komisję finansów, budżetu i planu (finansowo-budżetową), która opracowuje i zgłasza na sesję rady narodowej swą opinię o projekcie budżetu wraz z wnioskami.
§  3.
Wojewódzka rada narodowa uchwala:
1)
zbiorczy budżet województwa;
2)
plan zrównoważenia zbiorczego budżetu województwa;
3)
jednostkowy budżet wojewódzki wraz z zestawieniem zbiorczych preliminarzy (bilansów) środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych.
§  4.
1.
Zbiorczy budżet województwa określa wysokość dochodów i wydatków jednostkowego budżetu wojewódzkiego, zbiorczych budżetów powiatów oraz budżetów miast stanowiących powiaty.
2.
Zbiorczy budżet województwa określa dochody i wydatki w klasyfikacji części i działów budżetu.
§  5.
1.
Plan zrównoważenia zbiorczego budżetu województwa określa wysokość udziałów w dochodach budżetu centralnego oraz dotacji wyrównawczej, przeznaczonej na zrównoważenie jednostkowego budżetu wojewódzkiego, zbiorczych budżetów powiatów i budżetów miast stanowiących powiaty.
2.
Wysokość udziałów w dochodach budżetu centralnego oraz dotacji wyrównawczej w planie zrównoważenia zbiorczego budżetu województwa powinna mieścić się w granicach kwot, określonych dla danego województwa w budżecie państwa.
§  6.
1.
Wojewódzka rada narodowa równocześnie ze zbiorczym budżetem województwa uchwala jednostkowy budżet wojewódzki.
2.
Jednostkowy budżet wojewódzki określa dochody i wydatki wojewódzkiej rady narodowej w klasyfikacji do paragrafów włącznie.
§  7.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczące budżetów województw stosuje się odpowiednio do budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  8.
Powiatowa rada narodowa uchwala:
1)
zbiorczy budżet powiatu;
2)
plan zrównoważenia zbiorczego budżetu powiatu;
3)
jednostkowy budżet powiatowy wraz z zestawieniem zbiorczych preliminarzy (bilansów) środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych.
§  9.
1.
Zbiorczy budżet powiatu określa wysokość dochodów i wydatków jednostkowego budżetu powiatowego oraz budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów.
2.
Zbiorczy budżet powiatu określa dochody i wydatki w klasyfikacji części i działów budżetu.
§  10.
1.
Plan zrównoważenia budżetu zbiorczego powiatu określa wysokość udziałów w dochodach budżetu centralnego oraz dotacji wyrównawczej, przeznaczonej na zrównoważenie jednostkowego budżetu powiatowego oraz budżetów gmin i miast nie stanowiących powiatów.
2.
Wysokość udziałów w dochodach budżetu centralnego oraz dotacji wyrównawczej w planie zrównoważenia zbiorczego budżetu powiatu powinna mieścić się w granicach kwot, określonych dla danego powiatu w planie zrównoważenia zbiorczego budżetu województwa.
§  11.
1.
Powiatowa rada narodowa równocześnie ze zbiorczym budżetem powiatu uchwala jednostkowy budżet powiatowy.
2.
Jednostkowy budżet powiatowy określa dochody i wydatki powiatowej rady narodowej w klasyfikacji do paragrafów włącznie.
§  12.
Miejska oraz gminna rada narodowa uchwalają swe budżety w klasyfikacji do paragrafów włącznie wraz z zestawieniem zbiorczych preliminarzy (bilansów) środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych.
§  13.
1.
Minister Finansów określa układ budżetów terenowych wraz ze szczegółową klasyfikacją, wzory uchwał budżetowych i planów zrównoważenia zbiorczych budżetów.
2.
Prezydium Rządu na wniosek Ministra Finansów ustala okresy, w ciągu których prezydia rad narodowych powinny zwołać sesje budżetowe rad narodowych.
§  14.
1.
Poza kwotami ustalonymi w budżecie państwa oraz zbiorczych budżetach rad narodowych wyższego stopnia:
1)
wojewódzkie i powiatowe rady narodowe wprowadzą do swych budżetów jednostkowych po stronie dochodów i wydatków kwoty dotacji, przewidziane dla budżetów rad narodowych niższego stopnia;
2)
rady narodowe wprowadzą do swych budżetów jednostkowych wydatki na inwestycje pozalimitowe, obejmujące budowę dróg, ulic i placów oraz zakładów i urządzeń komunalnych, jak również na utrzymanie wymienionych dróg, ulic i placów oraz zakładów i urządzeń - do wysokości planowanych dochodów z podatku miejskiego oraz z obowiązkowych świadczeń w gotówce, pobieranych na podstawie art. 3 dekretu z dnia 30 czerwca 1951 r. o obowiązku świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne (Dz. U. Nr 38, poz. 284);
3)
rady narodowe mogą wprowadzić do swych budżetów jednostkowych wydatki na cele określone w pkt 2 oraz na wykonywanie zadań nieinwestycyjnych, określonych w art. 34, 35 i 40a ustawy z dnia 23 marca 1922 r. o uzdrowiskach (Dz. U. z 1922 r. Nr 31, poz. 254 i z 1928 r. Nr 36, poz. 331), jak również na utrzymanie komisji uzdrowiskowych i ich aparatu wykonawczego - do wysokości planowanych dochodów, określonych w art. 40 i 40a tejże ustawy.
2. 1
Rady narodowe mogą wprowadzić do budżetów zbiorczych i jednostkowych dochody i wydatki z tytułu rozliczeń przedsiębiorstw, działających na zasadach rozrachunku gospodarczego, w kwotach odmiennych od ustalonych w budżecie państwa lub w zbiorczym budżecie rady narodowej wyższego stopnia, o ile wynik rozliczeń (saldo) w ramach działu nie ulegnie pogorszeniu.
3.
Przez zakłady i urządzenia komunalne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumieć należy zakłady i urządzenia, służące do zaspokojenia potrzeb bytowych i kulturalnych ludności.
4.
Kwoty, wprowadzone do jednostkowych budżetów poza limitami budżetu państwa i zbiorczego budżetu rady narodowej wyższego stopnia (ust. 1 i 2), powinny być w budżetach wyodrębnione.
5.
Wydatki, określone w ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być dokonywane tylko w granicach wpływów faktycznie osiągniętych w danym okresie budżetowym ze źródeł dochodów zaplanowanych na te cele.
1 § 14 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 297 z dnia 18 maja 1954 r. (M.P.54.A-51.689) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 29 maja 1954 r.