Zasady i tryb rozliczania z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe różnic budżetowych z tytułu przeszacowania zapasów w wyniku zmiany cen towarów.

Monitor Polski

M.P.1967.34.162

Akt utracił moc
Wersja od: 28 czerwca 1967 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 czerwca 1967 r.
w sprawie zasad i trybu rozliczania z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe różnic budżetowych z tytułu przeszacowania zapasów w wyniku zmiany cen towarów.

Na podstawie § 21 pkt 4 lit. a) uchwały nr 26 Rady Ministrów z dnia 3 lutego 1967 r. w sprawie różnic budżetowych oraz zasad stosowania niektórych cen (Monitor Polski Nr 13, poz. 65) zarządza się, co następuje:
1.
Zarządzenie dotyczy rozliczeń z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe różnic budżetowych z tytułu przeszacowania zapasów w wyniku zmiany cen towarów, dokonywanej na podstawie uchwał Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów), zarządzeń Państwowej Komisji Cen oraz zarządzeń Ministra Rolnictwa wydanych na podstawie zarządzenia nr 33 Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 maja 1965 r. w sprawie przekazania Ministrowi Rolnictwa uprawnień do ustalania cen materiału siewnego (Monitor Polski Nr 26, poz. 129).
2.
Dodatnie różnice budżetowe występują w wypadkach przeszacowania zapasów (remanentów) towarów w razie podwyżki cen, ujemne różnice budżetowe - w razie obniżki cen; różnicą budżetową jest wynik przeszacowania zapasów objętych zmianą cen (§ 6), z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3.
Podstawą przyjęcia do rozliczenia ujemnych różnic budżetowych z tytułu wymienionego w ust. 1 są wykazy uchwał i zarządzeń przesyłane przez Ministerstwo Finansów organom finansowym.
4.
Rozliczeniu nie podlegają wyniki przeszacowania zapasów (remanentów) z tytułu:
1)
obniżek cen finansowanych przez przedsiębiorstwa handlowe z funduszów na przeceny towarów i ryzyko handlowe lub z własnych środków obrotowych,
2)
sezonowych zmian cen,
3)
zmian cen towarów pochodzących ze źródeł nie uspołecznionych, z wyjątkiem nasion,
4)
zmian cen towarów pochodzących ze źródeł uspołecznionych, jeżeli te same towary są również zakupywane od dostawców nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej (pkt 3),
5)
zmian cen, nie przekraczające w danej jednostce rozliczającej 1.000 zł, a będące skutkiem jednego zarządzenia (uchwały) o zmianie cen,
6)
zmian cen spowodowanych wyłącznie zmianą marż handlowych.
5.
Przepisu ust. 4 pkt 4 nie stosuje się, jeżeli prowadzona ewidencja ilościowa, cechy zewnętrzne lub oznaczenie towaru pozwalają na wyodrębnienie remanentu pochodzącego ze źródeł uspołecznionych. W tym wypadku rozliczeniu nie podlega tylko część zapasów nabyta od jednostek gospodarki nie uspołecznionej.
1.
Rozliczeń różnic budżetowych dokonują państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe, z wyłączeniem przedsiębiorstw handlu zagranicznego, lub ich zakłady prowadzone według zasad pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, rozliczające się zarówno z budżetem centralnym, jak i z budżetami terenowymi, zwane "jednostkami rozliczającymi".
2.
Za przedsiębiorstwa lub zakłady handlowe w rozumieniu ust. 1 uważa się również:
1)
przedsiębiorstwa gastronomiczne, garmażeryjne oraz oddziały zaopatrzenia robotniczego, z tym że rozliczają one różnice budżetowe tylko od towarów przeznaczonych do sprzedaży w stanie nie przerobionym,
2)
przedsiębiorstwa prowadzące ubocznie działalność handlową (np. przedsiębiorstwa produkcyjno-handlowe, usługowo-handlowe), z tym że rozliczają one różnice budżetowe tylko od towarów pochodzących z produkcji obcej, na których, zgodnie z obowiązującymi przepisami, realizują marże handlowe.
1.
Wyniki przeszacowania zapasów (remanentów) towarów objętych zmianą cen oblicza się na podstawie spisów z natury, sporządzonych na dzień wprowadzenia zmiany cen, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz § 4.
2.
Spisy z natury towarów, sporządzone po ukończeniu sprzedaży w dniu poprzedzającym dzień, od którego obowiązują zmienione ceny, oraz spisy dokonane w dzień poprzedzający dzień wolny od pracy, jeśli zmienione ceny wchodzą w życie w dniu następnym (po dniu wolnym od pracy), uznaje się za spisy sporządzone na dzień wprowadzenia zmiany cen, pod warunkiem że w okresie od dokonania spisu do dnia, od którego obowiązują nowe ceny, nie dokonywano sprzedaży towarów objętych zmianą cen.
3.
W razie otrzymania zawiadomienia o zmianie cen po dniu, od którego obwiązują nowe ceny, wyniki przeszacowania zapasów (remanentów) towarów oblicza się na podstawie spisu z natury, sporządzonego na dzień otrzymania zawiadomienia o zmianie cen; w tym wypadku ze spisu z natury należy wyłączyć towary zakupione po zmienionych cenach.
4.
Spisy z natury powinny zawierać ilościowe i wartościowe dane dotyczące towarów objętych zmianą cen. Jeśli jednak wartościowe ujęcie zapasów nie byłoby możliwe, należy sporządzić spis ilościowy; dane wartościowe mogą być dodatkowo przedłożone właściwemu organowi finansowemu w terminie do złożenia zestawienia wyników przeszacowania zapasów (§ 7).
5.
Spisy z natury należy sporządzać oddzielnie dla towarów objętych obniżką cen i oddzielnie dla towarów objętych podwyżką cen.
6.
Odpis danych spisu z natury należy przesłać niezwłocznie po sporządzeniu spisu, nie później jednak niż w ciągu trzech dni roboczych od daty zakończenia spisu, miejscowo właściwemu organowi finansowemu (wydziałowi finansowemu prezydium powiatowej bądź dzielnicowej rady narodowej lub rady narodowej miasta stanowiącego powiat, na której terenie znajduje się siedziba jednostki rozliczającej), który jest uprawniony do skontrolowania zgodności danych ze stanem faktycznym.
7.
Jednostka rozliczająca, posiadająca oddziały, magazyny lub punkty sprzedaży poza miejscem własnej siedziby, może zlecić poszczególnym oddziałom, magazynom lub punktom sprzedaży przesłanie w terminie określonym w ust. 6 odpisu danych spisu bezpośrednio właściwemu dla nich miejscowo organowi finansowemu. Organ finansowy otrzymany spis przesyła organowi finansowemu miejscowo właściwemu dla jednostki rozliczającej w ciągu 10 dni od daty otrzymania, po uprzednim ewentualnym sprawdzeniu jego prawidłowości.
Jednostki rozliczające, a mianowicie:
1)
jednostki handlu hurtowego podległe:
a)
Ministrowi Handlu Wewnętrznego,
b)
Ministrowi Przemysłu Ciężkiego,
c)
Ministrowi Przemysłu Chemicznego,
2)
Centrala Farmaceutyczna "Cefarm",
3)
wojewódzkie zarządy aptek - w zakresie magazynów prowadzących ewidencje ilościowo-wartościową rozchodu towarów oraz
4)
za zgodą Ministra Finansów inne państwowe i spółdzielcze jednostki handlowe, w których prowadzona jest bieżąco ewidencja ilościowo-wartościowa zapasów towarowych

- obliczają wyniki przeszacowania zapasów towarów objętych zmianą cen na podstawie zapisów kartotek magazynowych uzgodnionych z księgowością na dzień zmiany cen. Przepis § 3 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

1.
Towary zafakturowane przez dostawcę po cenach obowiązujących przed wprowadzeniem zmiany cen, a znajdujące się w drodze do odbiorcy w dniu wprowadzenia zmiany cen, podlegają przeszacowaniu przez odbiorcę pod datą przyjęcia towaru do magazynu.
2.
Towary nie zafakturowane przez dostawcę, które znajdują się w dniu wprowadzenia zmiany cen w posiadaniu odbiorcy i zostały przez niego przyjęte, przeszacowuje odbiorca. W tych wypadkach dostawca fakturuje dostarczone towary po cenach obowiązujących przed wprowadzeniem zmiany cen.
3.
Towary nie przyjęte przez odbiorcę przeszacowuje dostawca na dzień zmiany cen.
1.
Wynikiem przeszacowania zapasów towarów objętych zmianą cen jest:
1)
w składnicach, biurach zbytu i hurtowniach - różnica pomiędzy wartością towarów obliczoną według nowych cen zakupu a wartością towarów obliczoną według starych cen zakupu; przez cenę zakupu rozumie się cenę ewidencyjną zmniejszoną o obowiązujące marże handlowe,
2)
w jednostkach handlu detalicznego - różnica pomiędzy wartością towarów obliczoną według nowych cen detalicznych zmniejszonych o przysługujące marże a wartością towarów obliczoną według starych cen detalicznych zmniejszonych o przysługujące marże.
2.
Wynik przeszacowania zapasów towarów objętych zmianą cen podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.
1.
Dodatnie różnice budżetowe i ujemne różnice budżetowe podlegają rozliczeniu z budżetem centralnym odrębnie.
2.
Różnice budżetowe (ust. 1) rozliczane są z budżetem centralnym za okresy miesięczne.
3.
Jednostki rozliczające (§ 2) przedstawiają właściwemu miejscowo organowi finansowemu w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym wprowadzono nowe ceny, a w wypadku określonym w § 3 ust. 3, w którym dokonano przeszacowania zapasów, zestawienia wyników przeszacowania zapasów objętych zmianą cen w miesiącu sprawozdawczym, odrębnie na towary, których ceny obniżono, oraz odrębnie na towary, których ceny podwyższono, W zestawieniach należy podać podstawę prawną przeszacowania, tj. numer i datę odpowiedniej uchwały Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów) lub zarządzenia Państwowej Komisji Cen (Ministra Rolnictwa). Ponadto zestawienia wyników przeszacowania zapasów towarów objętych obniżką cen powinny zawierać oświadczenie, że nie obejmują one wyników przeszacowania z tytułu obniżek cen wymienionych w § 1 ust. 4 pkt 3 i 4. Zestawienie wyników przeszacowania zapasów jednostki rozliczające przedstawiają w 2 egzemplarzach, załączając żądanie zapłaty ze wskazaniem pełnej klasyfikacji budżetowej, z której wypłata ma nastąpić, wystawione na właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego.
1.
Organ finansowy (§ 7 ust. 3) po stwierdzeniu, że:
1)
obniżka cen nastąpiła na podstawie uchwały Rady Ministrów (Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów) lub zarządzenia Państwowej Komisji Cen (Ministra Rolnictwa), wymienionych w wykazie przesłanym przez Ministerstwo Finansów,
2)
zestawienie i odpisy danych spisu z natury przedstawione zostały w terminie (§ 3 ust. 6 i § 7 ust. 3),
3)
kwoty ujemnych różnic budżetowych wykazane w zestawieniach przedstawionych przez jednostki rozliczające określone w § 4 wynikają z ewidencji ilościowo-wartościowej zapasów towarowych na dzień zmiany cen,
4)
zestawienie nie obejmuje wyników przeszacowania zapasów towarów pochodzących ze źródeł nie uspołecznionych

- zatwierdza wysokość kwoty ujemnych różnic budżetowych, wskazując na zestawieniu cześć, tytuł i paragraf klasyfikacji budżetowej, z których należy pokryć kwoty należnych różnic budżetowych, i przesyła 1 egzemplarz zatwierdzonego zestawienia wraz z żądaniem zapłaty w ciągi 20 dni od daty otrzymania właściwemu oddziałowi Narodowego Banku Polskiego.

2.
Organy finansowe prowadzą ewidencję zatwierdzonych zestawień wyników przeszacowania zapasów towarów objętych obniżką cen.
Wydział finansowy prezydium wojewódzkiej (równorzędnej) rady narodowej może:
1)
w uzasadnionych wypadkach wyrazić zgodę na zatwierdzenie wysokości kwoty ujemnych różnic budżetowych, mimo niezachowania przez jednostkę rozliczającą terminów określonych w § 3, jeżeli inne warunki zostały zachowane, a ujemne różnice budżetowe nie przekraczają kwoty 100.000 zł,
2)
jeżeli zestawienie wyników przeszacowania zapasów towarów objętych obniżką cen nie mogło być z przyczyn od jednostki rozliczającej niezależnych przedstawione w terminie, o którym mowa w § 7 ust. 3 - przesunąć termin przedstawienia zestawienia na okres nie dłuższy od jednego miesiąca.
Na podstawie zatwierdzonego przez organ finansowy zestawienia wyników przeszacowania zapasów towarów objętych obniżką cen, dołączonego do żądania zapłaty, Narodowy Bank Polski pokrywa ujemne różnice budżetowe odpowiednio z kredytów właściwych części budżetu centralnego bez otwarć kredytów budżetowych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania dokumentów, po czym przesyła otrzymane od organu finansowego zestawienie właściwej jednostce nadrzędnej jednostki rozliczającej, której rachunek budżetowy został obciążony. Właściwą jednostką nadrzędną jest główny dysponent kredytów, posiadający odrębną część w budżecie centralnym, lub wskazany przez niego dysponent kredytów niższego stopnia.
1.
Dodatnie różnice budżetowe za dany miesiąc płatne są na rachunek dochodów właściwego miejscowo dla jednostki rozliczającej organu finansowego w terminie przewidzianym dla złożenia zestawienia wyników przeszacowania zapasów towarów objętych podwyżką cen.
2.
Dodatnie różnice budżetowe podlegają zarachowania na dochody budżetu centralnego według obowiązującej klasyfikacji.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lutego 1962 r. w sprawie zasad i trybu rozliczania z budżetem centralnym przez państwowe i spółdzielcze przedsiębiorstwa handlowe wyników zmian cen towarów (Monitor Polski Nr 16, poz. 71).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1967 r.