Zasady i tryb organizowania zagranicznych wystaw gospodarczych w Polsce.

Monitor Polski

M.P.1967.44.218

Akt utracił moc
Wersja od: 5 sierpnia 1967 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW HANDLU ZAGRANICZNEGO ORAZ FINANSÓW
z dnia 31 lipca 1967 r.
w sprawie zasad i trybu organizowania zagranicznych wystaw gospodarczych w Polsce.

Na podstawie art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 1 i art. 16 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy dewizowej z dnia 28 marca 1952 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 133) oraz § 2 pkt 4, 9 i 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 marca 1949 r. w sprawie zakresu działania Ministra Handlu Zagranicznego (Dz. U. Nr 15, poz. 96) w celu ułatwienia zagranicznym firmom i organizacjom gospodarczym organizowania na terenie Polski wystaw gospodarczych zarządza się, co następuje:
1.
Zarządzenie dotyczy wystaw gospodarczych, mających znaczenie promocyjno-handlowe, organizowanych w Polsce przez wystawców zagranicznych lub w ich imieniu.
2.
Zarządzenie nie dotyczy zasad i trybu organizowania:
1)
Międzynarodowych Targów Poznańskich i Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie oraz wystaw organizowanych przez polskie przedsiębiorstwa przedstawicielskie, których organizację regulują odrębne przepisy,
2)
innych wystaw zagranicznych organizowanych na zasadach wzajemności przez właściwe polskie instytucje i organizacje państwowe oraz wystaw urządzanych przez organizacje międzynarodowe.
1.
Zorganizowanie w Polsce wystawy gospodarczej, o której mowa w § 1 ust. 1, wymaga uprzedniego porozumienia się wystawcy zagranicznego co do terminu i okresu trwania wystawy, jej miejsca i programu oraz formy ekspozycji z Polską Izbą Handlu Zagranicznego w Warszawie.
2.
Polska Izba Handlu Zagranicznego po rozpatrzeniu zgłoszenia wystawy wydaje zainteresowanemu wystawcy zagranicznemu odpowiednie zaświadczenie, będące podstawą dokonania warunkowej odprawy celnej przywożonych przedmiotów lub też - w wypadkach dopuszczonych przepisami celnymi - odprawy ostatecznej.
Umowę o najem powierzchni i świadczenie wszelkich usług związanych z realizacją wystaw gospodarczych, określonych w § 1 ust. 1, zawiera z wystawcą zagranicznym Agencja Reklamy Handlu Zagranicznego "Agpol", a w uzasadnionych wypadkach inne wyznaczone przez Ministra Handlu Zagranicznego przedsiębiorstwo handlu zagranicznego.
1.
Dla wykonania zadań, o których mowa w § 3, udziela się Agencji Reklamy Handlu Zagranicznego "Agpol" ogólnego zezwolenia dewizowego na przyjmowanie w obrocie z zagranicą zleceń od kontrahentów zagranicznych - bez obowiązku każdorazowego uzyskiwania zatwierdzenia umowy pod względem dewizowym - na organizowanie w Polsce wystaw, pod warunkiem że:
1)
wysokość opłat za wynajmowaną powierzchnię wystawową i za świadczenie usług zostanie ustalona zgodnie z obowiązującymi cennikami,
2)
w umowie zostanie zastrzeżone regulowanie należności Agencji Reklamy Handlu Zagranicznego "Agpol" w zagranicznych środkach płatniczych, zgodnie z zasadami płatności obowiązującymi w stosunkach z krajem zleceniodawcy.
2.
Umowy nie objęte zezwoleniem zawartym w zarządzeniu lub nie odpowiadające warunkom tego zezwolenia wymagają zatwierdzenia pod względem dewizowym stosownie do art. 15 ustawy dewizowej z dnia 28 marca 1952 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 133).
1.
Prezes Polskiej Izby Handlu Zagranicznego ustali za zgodą Ministra Handlu Zagranicznego tryb porozumiewania się wystawców lub organizatorów zagranicznych wystaw w Polsce z Polską Izbą Handlu Zagranicznego i wydawania przez nią zaświadczeń, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2.
2.
Agencja Reklamy Handlu Zagranicznego "Agpol" wyda instrukcję dotyczącą trybu przyjmowania od wystawców zagranicznych zleceń na wykonywanie niezbędnych dostaw, robót i usług związanych z realizacją zagranicznych wystaw gospodarczych, oraz wyda odpowiedni informator, obejmujący tryb organizowania zagranicznych wystaw gospodarczych w Polsce oraz związanych z nimi rozliczeń finansowych.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.