Rozdział 3 - Odbiory ostateczne. - Zasady i tryb odbioru robót budowlano-montażowych przez jednostki podległe Ministrowi Szkolnictwa Wyższego.

Monitor Polski

M.P.1954.A-26.411

Akt utracił moc
Wersja od: 27 stycznia 1960 r.

III.

Odbiory ostateczne.

§  16.
Odbiór ostateczny polega na:
1)
sprawdzeniu zgodności wykonanych robót z umową i dokumentacją techniczną oraz kosztorysem (z uwzględnieniem dodatkowych zleceń zamawiającego i nadzoru autorskiego);
2)
sprawdzeniu prawidłowości wykonania robót pod względem technicznym oraz jakości robót i zużytych materiałów;
3)
sprawdzeniu ilości wykonanych robót;
4)
sprawdzeniu terminowości wykonanych robót, zbadaniu przyczyn i skutków opóźnienia oraz określeniu wysokości kar;
5)
stwierdzeniu wad i braków oraz ustaleniu terminów ich usunięcia;
6)
ustaleniu stopnia obniżenia cen kosztorysowych za roboty wykonane niezgodnie z dokumentacją techniczną;
7)
ustaleniu, czy obiekt został wykonany ekonomicznie;
8)
ustaleniu przydatności odbieranego obiektu do celów, dla jakich został wybudowany;
9)
orzeczeniu, czy obiekt może być oddany do użytku.
§  17.
1.
Odbiór ostateczny robót (obiektu) przeprowadza się w terminie 10 dni od daty całkowitego zakończenia wszystkich robót na danym obiekcie, stwierdzonego przez kierownika budowy wpisem do dziennika budowy.
2.
W przypadkach określonych w § 19 ust. 3 odbiór ostateczny robót (obiektu) może być przeprowadzony w terminie 14 dni od daty całkowitego zakończenia wszystkich robót na danym obiekcie, stwierdzonego przez kierownika budowy wpisem do dziennika budowy.
§  18.
1.
Komisję odbioru powołuje zamawiający co najmniej na 7 dni przed odbiorem w następującym składzie:
1)
dwie osoby spośród pracowników służby inwestycyjnej zamawiającego;
2)
jedna osoba z jednostki użytkującej (mającej użytkować) dany obiekt.
2.
Osoba przedstawiciela jednostki użytkującej powinna być uzgodniona z bezpośrednią władzą tej jednostki.
3.
Osobę przewodniczącego ustala zamawiający.
§  19.
1.
Przy odbiorze ostatecznym powinni być obecni:
1)
inspektor nadzoru;
2)
kierownik robót generalnego wykonawcy, a w przypadku gdy roboty były wykonane przy udziale podwykonawców, przy odbiorze powinni być obecni kierownicy robót podwykonawców;
3)
przedstawiciel użytkownika.
2.
O terminie odbioru należy powiadomić:
1)
wykonawcę;
2)
właściwy bank finansujący;
3)
inwestora wyższego szczebla.
3.
W przypadkach ostatecznego odbioru obiektów inwestycyjnych, których wartość kosztorysowa przekracza 1.000.000 zł, inwestor centralny powinien zawiadomić - nie później niż na 10 dni przed terminem tego odbioru - Ministerstwo Kontroli Państwowej.
4.
Zawiadomienia o odbiorze ostatecznym robót powinien dokonać zamawiający w odniesieniu do osób, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, z określeniem czasu, miejsca, przedmiotu odbioru i jego wartości umownej, co najmniej na 7 dni przed terminem odbioru.
5.
Nieobecność osób wymienionych w ust. 1, 2 i 3 albo ich przedstawicieli nie wstrzymuje czynności komisji i nie unieważnia jej ustaleń, o ile osoby te zostały we właściwym czasie zawiadomione o terminie i miejscu odbioru.
§  20.
1.
W razie potrzeby na wniosek komisji odbioru, zamawiający może za zgodą inwestora wyższego szczebla zlecić przeprowadzenie ekspertyz technicznych, lub powołanie biegłych.
2.
Jeżeli wyniki ekspertyz lub orzeczenia biegłych nie stwierdzą wadliwości wykonania zakwestionowanej roboty, koszt ekspertyz obciąża w całości zamawiającego. W innych przypadkach koszt ekspertyzy stwierdzającej potrzebę usunięcia usterek obciąża wykonawcę.
3.
Przewodniczący komisji odbioru uzgadnia należność za czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  21.
1.
Odbiór ostateczny przeprowadza zamawiający jedynie od generalnego wykonawcy.
2.
Odbiór ostateczny robót wykonanych przez podwykonawcę przeprowadza zamawiający od generalnego wykonawcy, przy współudziale podwykonawcy, o ile podwykonawca wykonał:
1)
oddzielne budowle;
2)
konstrukcje bądź roboty stanowiące jeden element scalony w ramach danego obiektu (np. montaż urządzenia);
3)
całość robót składających się z różnych elementów scalonych w danym obiekcie (np. instalacje sanitarne).
§  22.
1.
Inspektor nadzoru z ramienia zamawiającego przygotowuje przy współudziale wykonawcy i przedstawia przy odbiorze następujące dokumenty:
1)
umowę zawartą przez zamawiającego z wykonawcą wraz z załącznikami i porozumieniami dodatkowymi;
2)
zatwierdzoną dokumentację techniczną (w tym kosztorysową) wraz z rysunkami roboczymi z naniesionymi zmianami wprowadzonymi w toku wykonywania robót;
3)
harmonogram robót;
4)
dziennik budowy, księgę obmiaru, dziennik nadzoru autorskiego;
5)
protokoły odbiorów częściowych i dokonanych prób technicznych instalacji i urządzeń;
6)
ekspertyzy i akta stwierdzające wyniki przeprowadzonych prób materiałów, prefabrykatów itp. oraz świadectwa stwierdzające gatunek i markę zużytych materiałów;
7)
wykaz nie usuniętych wad i braków wymienionych w protokołach odbiorów częściowych;
8)
protokoły konieczności robót dodatkowych i ponadkosztorysowych;
9)
korespondencję, mającą istotne znaczenie dla przebiegu ostatecznego odbioru.
§  23.
Komisja odbioru na podstawie zebranych dokumentów, bezpośrednich obmiarów, przeglądów i badań sprawdza przy odbiorze wykonane roboty zgodnie z § 16, ocenia możliwość ostatecznego przyjęcia robót (obiektu) i wydaje odpowiednie orzeczenie.
§  24.
Decyzje komisji odbioru zapadają zwykłą większością głosów. Przegłosowany członek komisji ma prawo wpisać do protokołu odbioru swój sprzeciw. Zgłoszenie sprzeciwu nie wstrzymuje dalszych czynności odbiorczych.
§  25.
1.
Z odbioru ostatecznego spisuje się na miejscu protokół w trzech jednobrzmiących egzemplarzach na prawach oryginału, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje. W miarę potrzeby można sporządzić wierzytelne odpisy protokołu.
2.
Zamawiający przesyła odpisy protokołu odbioru ostatecznego zainteresowanym jednostkom w terminie 7 dni od daty ukończenia odbioru.
3.
W przypadkach odbiorów, o których mowa w § 19 ust. 3, inwestor centralny przesyła Ministrowi Kontroli Państwowej odpisy protokołów tych odbiorów nie później niż w ciągu 14 dni od daty ich zakończenia.
§  26.
1.
Protokół z odbioru ostatecznego składa się z czterech części: