Rozdział 2 - Odbiory częściowe. - Zasady i tryb odbioru robót budowlano-montażowych przez jednostki podległe Ministrowi Szkolnictwa Wyższego.

Monitor Polski

M.P.1954.A-26.411

Akt utracił moc
Wersja od: 27 stycznia 1960 r.

II.

Odbiory częściowe.

§  4.
W przypadkach, w których zachodzi potrzeba stwierdzenia stanu robót, dokonuje się odbioru częściowego; dotyczy to zwłaszcza przypadków:
1)
zakończenia poszczególnych części obiektu (elementów scalonych);
2)
zakończenia robót zanikających lub ulegających zakryciu;
3)
zmiany wykonawcy;
4)
dłuższej przerwy w robotach.
§  5.
Odbiór częściowy ma na celu sprawdzenie:
1)
zgodności robót z projektem i kosztorysem;
2)
jakości wykonanych robót i zużytych materiałów;
3)
ilości wykonanych robót;
4)
wartości kosztorysowej wykonanych robót;
5)
terminu(ów) wykonania robót w porównaniu z obowiązującymi harmonogramami.
§  6.
Odbiór częściowy powinien być dokonany w terminie:
1)
10 dni od zakończenia części obiektu (§ 4 pkt 1);
2)
w pozostałych przypadkach - niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniającej dokonanie odbioru (§ 4 pkt 2, 3 i 4), stwierdzonej przez kierownika budowy w dniu jej powstania wpisem do dziennika budowy, bądź od zaistnienia innej okoliczności uzasadniającej jego przeprowadzenie.
§  7.
1.
Zamawiający obowiązany jest wyznaczyć dzień i godzinę odbioru częściowego wpisem do dziennika budowy na 3 dni przed odbiorem, z zachowaniem terminu określonego w § 6.
2.
Fakt przeprowadzenia odbioru częściowego nie może wpłynąć na opóźnienie lub zahamowanie innych robót, przewidzianych harmonogramem budowy do wykonania.
3.
Przy zachowaniu warunku, o którym mowa w ust. 1, do ważności odbioru nie jest konieczna obecność przedstawiciela wykonawcy.
4.
O wyznaczonym terminie odbioru robót zamawiający powinien zawiadomić organy wymienione w § 19.
§  8.
Jeżeli stwierdzenie zaistnienia podstawy do dokonania odbioru częściowego jest przedmiotem sporu, decyzję wydaje organ nadrzędny, któremu podlega inspektor nadzoru.
§  9.
1.
Odbiór częściowy przeprowadza się zasadniczo jednoosobowo przez inspektora nadzoru, jako przedstawiciela zamawiającego, od kierownika budowy, jako przedstawiciela wykonawcy.
2.
Zamawiający może w uzasadnionych przypadkach wyznaczyć innego przedstawiciela dla przeprowadzenia odbioru. Inspektor nadzoru obowiązany jest w tym przypadku brać udział w pracach związanych z odbiorem.
3.
Tryb i warunki odbioru jednoosobowego pozostają te same, co przy odbiorze komisyjnym.
4.
W przypadkach uzasadnionych zamawiający może powołać komisję odbioru częściowego robót w składzie 3 osób, określonym w § 18 ust. 1.
5.
Przy odbiorze może być obecny również przedstawiciel użytkownika i inni przedstawiciele zainteresowanych stron. Obecność przedstawiciela użytkownika jest konieczna w przypadku odbioru połączonego z oddaniem odbieranej części obiektu do użytku (§ 28).
§  10.
1.
Kierownik budowy przeprowadza czynności przygotowawcze do odbioru częściowego na podstawie obmiaru rzeczywiście wykonanych robót i przedkłada w dniu odbioru do podpisu inspektorów nadzoru wraz z potrzebnymi dokumentami, jak dziennik budowy, księga obmiarów, zatwierdzone rysunki, kosztorys, metryki użytych materiałów i ewentualnie poprzednie protokoły odbiorów.
2.
Inspektor nadzoru sprawdza przy odbiorze wykonane roboty zgodnie z treścią § 5 - na podstawie przedłożonych dokumentów oraz bezpośrednich obmiarów i badań, ocenia możliwość przyjęcia robót i wpisuje do protokołu stwierdzone wady i braki wraz z wyznaczeniem terminów ich usunięcia.
§  11.
1.
Z odbioru częściowego sporządza się w czasie odbioru lub bezpośrednio po jego zakończeniu protokoły w 3 jednobrzmiących egzemplarzach na prawach oryginału (dla zamawiającego, wykonawcy i kierownika budowy). W miarę potrzeby można sporządzić wierzytelne odpisy protokołu.
2.
Protokół z odbioru częściowego podpisują upoważnieni przedstawiciele zamawiającego i wykonawcy. W razie odmowy podpisania protokołu przez przedstawiciela wykonawcy komisja odbioru czyni o tym odpowiednią wzmiankę w protokole.
3.
Protokół odbioru częściowego może być zastąpiony wpisem do dziennika budowy. Nie dotyczy to odbiorów robót określonych w § 4 pkt 2 i 3.
4.
Protokół odbioru częściowego powinien zawierać:
1)
stwierdzenie zgodności wykonanych robót z dokumentacją techniczną i obowiązującymi warunkami technicznymi;
2)
stwierdzenie wad i braków oraz ustalenie terminów ich usunięcia;
3)
stwierdzenie dokonania sprawdzeń wymiarów i ilości wykonanych robót oraz ich wartości kosztorysowej.
§  12.
Decyzje komisji odbiorczej zapadają zwykłą większością głosów. Przegłosowany członek komisji ma prawo wpisać do protokołu odbioru swój sprzeciw. Zgłoszenie sprzeciwu nie wstrzymuje dalszych czynności odbiorczych.
§  13.
1.
Wady i braki stwierdzone w protokole wykonawca obowiązany jest usunąć na własny koszt w podanych terminach.
2.
Wykonawca zawiadamia inspektora nadzoru o usunięciu wad i braków, a inspektor nadzoru po sprawdzeniu stwierdza ich usunięcie zapisem w dzienniku budowy.
3.
W przypadku niedotrzymania przez wykonawcę terminów usunięcia wad i braków zamawiający ma prawo usunięcia ich na koszt wykonawcy.
4.
Wady i braki stwierdzone przy odbiorze nie stanowią podstawy do obniżenia w rachunkach przejściowych cen kosztorysowych za wykonane roboty.
§  14.
1.
Jeżeli wady i braki stwierdzone przy odbiorze są istotne, zamawiający może odmówić przyjęcia robót, wykonawca zaś ponosi pełną odpowiedzialność za wszystkie straty i szkody poniesione przez zamawiającego.
2.
W przypadkach przewidzianych w ust. 1 zamawiający może wyznaczyć wykonawcy nowy termin odbioru, do którego wszystkie wady i braki powinny być usunięte. W przypadku nieusunięcia ustalonych wad i braków w wyznaczonych terminach zamawiający jest uprawniony do ich usunięcia na koszt wykonawcy i wyznaczenia terminu odbioru.
3.
Za istotne należy uważać wady i braki, które zagrażają zdrowiu i życiu ludzi, stałości budowli, powodują niecelowość wykonywania dalszych robót lub uniemożliwiają celowe wykorzystanie obiektu, zgodnie z jego przeznaczeniem.
§  15.
1.
Wykonawca ma prawo uczestniczenia we wszystkich czynnościach odbiorczych.
2.
W przypadku nieobecności wykonawcy przy odbiorze robót ma on prawo zgłoszenia sprzeciwu w ciągu 7 dni od daty doręczenia mu protokołu komisji odbiorczej.
3.
W przypadku obecności wykonawcy przy odbiorze robót ma on prawo zgłoszenia sprzeciwu wprost do protokołu.
4.
Niezgłoszenie sprzeciwu w terminie 7 dni (ust. 2) lub niezgłoszenie sprzeciwu wprost do protokołu (ust. 3) uważa się za zgodę wykonawcy na wyniki odbioru.
5.
W przypadku wniesienia sprzeciwu zamawiający przedstawi akta odbioru swej władzy zwierzchniej (inwestorowi wyższego szczebla), która może zmienić decyzję organu odbierającego, zatwierdzić ją lub nakazać przeprowadzenie ponownego odbioru przez osobę, która nie uczestniczyła w odbiorze, lub przez komisję w innym składzie. Orzeczenie o przeprowadzeniu ponownego odbioru jest ostateczne.