Rozdział 2 - Plany zadań gospodarczych i funduszu płac. - Zasady i tryb kontroli funduszu płac przedsiębiorstw uspołecznionych wykonywanej przez banki.

Monitor Polski

M.P.1962.29.123

Akt utracił moc
Wersja od: 23 sierpnia 1969 r.

Rozdział  II

Plany zadań gospodarczych i funduszu płac.

§  5.
1.
Podstawę bankowej kontroli funduszu płac stanowią:
1)
w zakresie osobowego funduszu płac i prowizji objętych wskaźnikiem dyrektywnym – zadania gospodarcze i fundusz płac ustalone w planach rocznych (techniczno-ekonomicznych) zawierających podział na kwartały i w operatywnych planach kwartalnych zawierających podział na miesiące,
2)
w zakresie bezosobowego funduszu płac objętego wskaźnikiem dyrektywnym – bezosobowy fundusz płac ustalony w planie rocznym bez podziału na kwartały,
3)
w zakresie funduszu płac nie objętego wskaźnikiem dyrektywnym – zadania gospodarcze i fundusz płac ustalone w operatywnych planach kwartalnych zatwierdzonych przez zjednoczenie.
2.
Plan zadań gospodarczych i korygowanego funduszu płac przedsiębiorstwa (roczny i operatywny) powinien być sporządzany oddzielnie dla każdego działu gospodarki, a w ramach działów z podziałem na osobowy fundusz płac i prowizje. Plan nie korygowanego funduszu płac powinien być sporządzany z wyodrębnieniem funduszu premiowego pracowników umysłowych lub administracyjno-biurowych oraz bezosobowego funduszu płac.
3.
Jeżeli złożone przez przedsiębiorstwo w oddziale banku plany budzą zastrzeżenia co do prawidłowości ustalonych w nich proporcji między zadaniami gospodarczymi a funduszem płac – z uwzględnieniem §§ 8 i 10 – i jeżeli przedsiębiorstwo na żądanie banku proporcji tych nie zmieni, bank może przedstawić sprawę zjednoczeniu dla powzięcia decyzji. Jeśli zjednoczenie nie poweźmie decyzji w ciągu 30 dni, uważa się, że zastrzeżenia banku zostały uznane za słuszne.
§  6.
Bezosobowy fundusz płac powinien być – dla potrzeb kontroli bankowej – planowany przez przedsiębiorstwa z podziałem na:
1)
fundusz na wynagrodzenia za prace ładunkowe,
2)
fundusz na wynagrodzenia za skup,
3)
pozostały fundusz.
§  7.
1.
Za podstawę bankowej kontroli funduszu płac przyjmuje się mierniki zadań gospodarczych wyrażone wartościowo (np. produkcja globalna, produkcja towarowa, produkcja w cenach przerobu, elementy produkcji czystej, obrót, usługi) lub w jednostkach naturalnych albo normatywy pracochłonności.
2.
Mierniki zadań gospodarczych powinny uwzględniać ekonomikę poszczególnych działów gospodarki i gałęzi produkcji lub przedsiębiorstw oraz zapewniać określenie prawidłowego stosunku między funduszem płac a zadaniami gospodarczymi.
3. 1
Mierniki zadań gospodarczych ustala Przewodniczący Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w porozumieniu z właściwym ministrem (zarządem centrali spółdzielczej) i Prezesem Narodowego Banku Polskiego (naczelnym dyrektorem banku specjalnego).
§  8.
Jeżeli przedsiębiorstwo przyjmie w planie techniczno-ekonomicznym wyższe zadania gospodarcze od ustalonych we wskaźnikach dyrektywnych, wówczas może ono zwiększyć w niezbędnych przypadkach ustaloną we wskaźniku dyrektywnym tę część osobowego funduszu płac, która podlega bankowej korekcie funduszu płac, lecz nie wyżej, niż to wynika z proporcji pomiędzy wzrostem zadań gospodarczych a osobowym funduszem płac podlegającym korekcie, ustalonych we wskaźnikach dyrektywnych w stosunku do wykonania roku poprzedniego, a także nie wyżej, niż to wynika z obowiązującego w przedsiębiorstwie współczynnika bankowej korekty funduszu płac. Nie dotyczy to przedsiębiorstw, w stosunku do których ograniczono korektę funduszu płac (§ 19).
§  9.
1.
Plany roczne (§ 5 ust. 1 pkt 1) powinny być składane w oddziałach banku w terminach ustalonych odrębnymi przepisami.
2.
Przedsiębiorstwa mogą zmieniać plany roczne zadań gospodarczych i funduszu płac do dnia przewidzianego na rozliczenie funduszu płac wobec banku za drugi kwartał roku obrachunkowego, z wyjątkiem przypadków określonych w ust. 3 i 4.
3.
Zmiany planu rocznego w zakresie przemysłów: rolno-spożywczego, odzieżowego i leśnego, państwowego przemysłu terenowego, przemysłu prowadzonego przez spółdzielnie i przedsiębiorstwa organizacji społecznych oraz zmiany planów rocznych przedsiębiorstw podległych Centrali Surowców Włókienniczych i Skórzanych i przedsiębiorstw handlu zagranicznego – mogą być dokonywane do dnia przewidzianego na rozliczenie funduszu płac wobec banku za trzeci kwartał roku obrachunkowego.
4.
Przedsiębiorstwa mogą zmieniać plany roczne w terminie do ostatniego dnia roku obrachunkowego, jeżeli zmiany te wynikają:
1)
ze zwiększenia wskaźnika dyrektywnego funduszu płac z nie rozdzielonej części rezerwy jednostki nadrzędnej lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej,
2)
z przekazania przedsiębiorstwu przez jednostkę nadrzędną dotacji z funduszu postępu technicznego,
3)
z przekazania limitu funduszu płac w trybie § 11,
4)
z przerzutu na bezosobowy fundusz płac kwot przewidzianych na usługi obce w planie kosztów własnych.
§  10.
1.
Przedsiębiorstwa, w stosunku do których podstawę kontroli stanowią plany roczne, obowiązane są przestrzegać przy sporządzaniu planów operatywnych następujących zasad:
1)
gdy przedsiębiorstwo w planie operatywnym podwyższy zadania gospodarcze w stosunku do zadań określonych w odpowiednim wycinku planu rocznego (w rachunku narastającym od początku roku), wówczas korygowany osobowy fundusz płac może być ustalony wyżej, niż to założono w wycinku planu rocznego, stosownie do stopnia podwyższenia zadań z uwzględnieniem współczynnika korygującego (§ 18); nie dotyczy to przedsiębiorstw, w stosunku do których ograniczono korektę funduszu płac (§ 19),
2)
suma planów operatywnych nie korygowanego funduszu płac nie może przewyższać kwoty ustalonej w planie rocznym.
2.
Jeżeli proporcje między zadaniami gospodarczymi a korygowanym osobowym funduszem płac w planach operatywnych przedsiębiorstw sezonowych za I, II i III kwartał roku obrachunkowego odchylają się od proporcji zawartych w odpowiednich wycinkach planu rocznego, a przedsiębiorstwo uzasadni wobec banku przyczyny tych odchyleń, bank może tak sporządzony plan operatywny przyjąć za podstawę bankowej kontroli funduszu płac. Suma korygowanego osobowego funduszu płac w planach operatywnych za cztery kwartały nie może być jednak wyższa niż to wynika z przepisu ust. 1 pkt 1.
3.
Operatywne plany kwartalne powinny być składane w oddziałach banku przed rozpoczęciem kwartału, którego dotyczą. Termin ten może być przez bank przedłużony do dnia rozliczenia funduszu płac wobec banku za trzeci miesiąc poprzedniego kwartału.
4.
Zmiany przyjętego w kwartalnym planie operatywnym podziału zadań gospodarczych i funduszu płac na poszczególne miesiące powinny być podawane oddziałowi banku do wiadomości przed rozpoczęciem miesiąca, którego dotyczą. Termin ten może być przez banki przedłużony do dnia przewidzianego na rozliczenie funduszu płac wobec banku za miesiąc poprzedni.
§  11.
1.
Przedsiębiorstwa zawierające umowy o dostawy o charakterze kooperacyjnym mogą postanowić, że celem umożliwienia przedsiębiorstwu-dostawcy podjęcia lub rozszerzenia produkcji, którą w myśl założeń planu wykonać miało przedsiębiorstwo zamawiające, to ostatnie przekazuje część swego limitu funduszu płac na rzecz przedsiębiorstwa-dostawcy.
2.
Przedsiębiorstwo-dostawca zwiększa plan zadań gospodarczych o wartość zadań wynikających z umów, o których mowa w ust. 1, oraz plan funduszu płac o kwotę przekazaną mu zgodnie z ust. 1.
3.
Określony w ust. 1 i 2 tryb postępowania stosuje się również w razie zlecenia innemu przedsiębiorstwu wykonania robót budowlanych i remontowych przewidzianych w planie do wykonania sposobem gospodarczym.
1 Z dniem 23 sierpnia 1969 r. uprawnienia określone w § 7 ust. 3 nin. uchwały Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przechodzą na Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac, zgodnie z § 7 uchwały nr 135 z dnia 1 sierpnia 1969 r. w sprawie przekazania niektórych uprawnień Komisji Planowania przy Radzie Ministrów (M.P.69.36.270).