Zasady i tryb finansowania działalności jednostek nadrzędnych nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.

Monitor Polski

M.P.1958.51.303

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1958 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 25 czerwca 1958 r.
w sprawie zasad i trybu finansowania działalności jednostek nadrzędnych nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.

Na podstawie § 2 ust. 2 uchwały nr 45 Rady Ministrów z dnia 21 lutego 1958 r. w sprawie zasad i trybu wprowadzenia nowej organizacji w budownictwie (Monitor Polski Nr 16, poz. 99) oraz w związku z zarządzeniem Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 24 marca 1958 r. w sprawie jednostek nadrzędnych nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych lub przez niego nadzorowanymi (Monitor Polski Nr 21, poz. 129) - zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Zarządzenie dotyczy jednostek nadrzędnych nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi i innymi przedsiębiorstwami ściśle współdziałającymi z przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi, podległymi Ministrowi Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
2.
Jednostki nadrzędne, o których mowa w ust. 1, zwane są w dalszych przepisach "zarządami".
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "Ministerstwie" bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.

Składniki majątkowe i zasady pokrywania wydatków administracyjnych zarządów.

§  3.
Zarząd dysponuje majątkiem, którego równowartość stanowią: fundusz środków trwałych oraz fundusz administracyjny.
§  4.
Fundusz środków trwałych stanowi równowartość środków trwałych zarządu i nakładów inwestycyjnych w obiektach obcych, liczonych według wartości początkowej, pomniejszonej o dotychczasowe zużycie.
§  5.
Zarząd tworzy fundusz administracyjny z wpłat przedsiębiorstw, podlegających jego nadzorowi, który służy na pokrycie wydatków związanych z jego działalnością administracyjną.
§  6.
1.
Wysokość sumy wpłat, przypadającej od przedsiębiorstw na dany rok gospodarczy, zostaje ustalona przez zarząd w takiej kwocie, jaką zamyka się roczny preliminarz wydatków administracyjnych zarządu, zwany dalej "preliminarzem", po uwzględnieniu dochodów ubocznych osiągniętych przez zarząd w związku z działalnością administracyjną.
2.
Podziału sumy wpłat od poszczególnych przedsiębiorstw dokonuje zarząd proporcjonalnie do wielkości planowanych przez nie obrotów, tj. wielkości planowanej sprzedaży produkcji i usług wykonywanych siłami własnymi przedsiębiorstw.
3.
Sumy wpłat przypadające na okres roczny podlegają również podziałowi na wpłaty kwartalne, zgodnie z podziałem preliminarza na poszczególne kwartały.
§  7.
Zarząd opracowuje preliminarz na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
§  8.
Podstawą sporządzenia preliminarza są wytyczne Ministerstwa w zakresie wydatków osobowych i rzeczowych.
§  9.
Zarząd przedstawia preliminarz w 3 egzemplarzach w Ministerstwie w terminie do 60 dni przed początkiem danego roku gospodarczego dla uzyskania zatwierdzenia.
§  10.
1.
Jeden egzemplarz zatwierdzonego preliminarza zarządu Ministerstwo przesyła właściwemu oddziałowi banku finansującego.
2.
Ogólna suma zatwierdzonego preliminarza stanowi dla oddziału banku finansującego górną granicę finansowania wydatków związanych z utrzymaniem zarządu.
3.
Wykorzystywanie funduszu płac przez zarząd podlega kontroli bankowej według zasad przewidzianych dla funduszu płac pracowników umysłowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
§  11.
1.
Zarząd prowadzi we właściwym oddziale banku finansującego rachunek rozliczeniowy, na który wpływają środki pochodzące z wpłat od przedsiębiorstw oraz dochody uboczne powstałe w związku z działalnością administracyjną zarządu i z którego zarząd pokrywa wydatki administracyjne.
2.
Przedsiębiorstwa obowiązane są do odprowadzania wpłat na rachunek zarządu wymieniony w ust. 1 w terminie do dnia 20 miesiąca poprzedzającego dany kwartał jednorazowo, w wysokości ustalonej przez zarząd na ten kwartał.
§  12.
Zarząd pokrywa wydatki administracyjne na podstawie zatwierdzonego preliminarza, określającego górną granicę poszczególnych pozycji preliminowanych wydatków.
§  13.
1.
Zarząd uprawniony jest do dokonywania zmian w preliminarzu, polegających na przesunięciach pomiędzy poszczególnymi pozycjami wydatków, z zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 2.
2.
Zmiany w preliminarzu powodujące zwiększenie ogólnej kwoty preliminarza, kwoty preliminowanych wydatków osobowych, kwoty na nagrody i funduszu dyspozycyjnego - mogą następować jedynie za zgodą Ministra.
§  14.
Nie wykorzystane w danym roku gospodarczym środki na rachunku rozliczeniowym zarządu podlegają przekazaniu w dniu 31 marca danego roku w całości na fundusz rezerwowy zarządu.
§  15.
1.
Środki na fundusz nagród, tworzony na podstawie § 7 uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 16 kwietnia 1956 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w centralnych zarządach i zarządach (Monitor Polski Nr 33, poz. 412) - zarządy przewidują w swoich preliminarzach.
2.
Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, zarządy odprowadzają co kwartał w terminie do dnia 5 pierwszego miesiąca kwartału na rachunek środków specjalnych Ministerstwa, które dokonuje rozdziału nagród pomiędzy zarządy według dotychczasowych zasad.
§  16.
1.
Wydatki osobowe rady techniczno-ekonomicznej, działającej przy zarządzie, są preliminowane i pokrywane w ramach bezosobowego funduszu płac.
2.
Za udział w posiedzeniach i pracach rady techniczno-ekonomicznej przysługuje jej członkom, nie będącym pracownikami zarządu lub podległych przedsiębiorstw, wynagrodzenie zgodnie z przepisami o komisjach resortowych.
§  17.
1.
Zarząd tworzy w ramach preliminowanych środków fundusz dyspozycyjny w wysokości do 0,002% ogólnej wartości sprzedaży produkcji i usług planowanych na dany rok gospodarczy przez nadzorowane przedsiębiorstwa, nie niższej jednak od 10.000,- zł i nie wyższej od 30.000,- zł.
2.
Funduszem dysponuje dyrektor zarządu, stosownie do przepisów obowiązujących w sprawie funduszu dyspozycyjnego w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych resortu Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  18.
Nakłady na inwestycje zdecentralizowane, służące do wykonywania przez zarząd jego funkcji administracyjnych, oraz nakłady na kapitalne remonty w tym zakresie pokrywa zarząd ze środków przewidzianych na ten cel w preliminarzu.

Zasady administrowania funduszami i finansowania działalności gospodarczej w zarządzie.

§  19.
1.
Oprócz rachunku rozliczeniowego, o którym mowa w § 11 ust. 1, zarząd prowadzi we właściwym oddziale banku finansującego następujące bankowe rachunki:
1)
rachunek rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat (dla nadzorowanych przedsiębiorstw),
2)
rachunek funduszu rezerwowego,
3)
rachunek funduszu nagród przedsiębiorstw,
4)
rachunek amortyzacji własnej.
2.
Zarząd może otwierać ponadto na podstawie obowiązujących przepisów inne bankowe rachunki, jak np.:
1)
rachunki akcji specjalnych,
2)
rachunek scentralizowanej amortyzacji przedsiębiorstw,
3)
rachunek rezerwy awaryjnej.
§  20.
Zasady dokonywania wpłat i gospodarowania środkami na rachunku rozliczeń z tytułu wpłat z zysku i pokrywania strat oraz na rachunku funduszu rezerwowego regulują przepisy dotyczące rozliczeń z budżetem z tytułu zysku i strat oraz środków obrotowych w jednostkach organizacyjnych resortu Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych.
§  21.
1.
Środki na nagrody dla pracowników przedsiębiorstw gromadzi zarząd na rachunku funduszu nagród przedsiębiorstw.
2.
Na rachunek ten wpływają środki od przedsiębiorstw, wpłacane co kwartał w terminach przewidzianych w § 11 ust. 2, w wysokości określonej w stosunku procentowym do wartości planowanej sprzedaży produkcji podstawowej, wykonywanej siłami własnymi przedsiębiorstw.
3.
Z rachunku wymienionego w ust. 1 zarząd przyznaje przedsiębiorstwom środki na nagrody dla pracowników umysłowych zatrudnionych na kierowniczych stanowiskach.
4.
Wysokość wpłat na rachunek funduszu nagród przedsiębiorstw oraz zasady przyznawania przedsiębiorstwom środków na nagrody z tego rachunku regulują odrębne przepisy.
5.
Nie wykorzystane środki na rachunku funduszu nagród przedsiębiorstw, pozostałe po rozliczeniu nagród za okres danego roku gospodarczego, zarząd przekazuje w całości na rachunek funduszu rezerwowego.
§  22.
1.
Koszty działalności gospodarczej, prowadzonej przez zarząd we wspólnym interesie nadzorowanych przedsiębiorstw, pokrywa zarząd ze środków posiadanych na rachunkach akcji specjalnych.
2.
Na rachunki akcji specjalnych zarządu wpływają środki od przedsiębiorstw, pochodzące z przewidzianych w ich planach odpowiednich źródeł finansowych.
3.
Pobieranie przez zarząd wpłat od przedsiębiorstw na pokrycie kosztów działalności gospodarczej powinno poprzedzać ustalenie planu kosztów tej działalności, zaopiniowanie tego planu przez radę techniczno-ekonomiczną i zatwierdzenie przez dyrektora zarządu oraz uzgodnienie z zainteresowanymi przedsiębiorstwami ich udziału w kosztach.
4.
Działalność gospodarcza zarządu, o ile obowiązujące przepisy lub założenia przyjęte przez zarząd nie przewidują inaczej, powinna być realizowana w zasadzie w granicach kosztów własnych. Nie wykorzystane środki pochodzące z wpłat od przedsiębiorstw powinny być zwracane przedsiębiorstwom przez zarząd po zrealizowaniu odpowiedniego przedsięwzięcia.
§  23.
1.
Do prowadzenia działalności gospodarczej zarząd może powoływać jednostki organizacyjne, działające w ramach zarządu na zasadach wewnętrznego rozrachunku gospodarczego.
2.
Jednostki, o których mowa w ust. 1, powinny być wyposażone przez zarząd w środki własne w wysokości niezbędnej dla prowadzenia działalności gospodarczej, z wpłat zadeklarowanych przez przedsiębiorstwa zgodnie z § 22 ust. 3.
3.
Na pokrycie potrzeb jednostek wymienionych w ust. 1 zarząd może podejmować w oddziale banku finansującego kredyty na warunkach ustalonych dla przedsiębiorstw budowlano-montażowych.
4.
Nadwyżki powstałe w wyniku działalności jednostek wymienionych w ust. 1 podlegają podziałowi po zakończeniu roku gospodarczego na zwiększenie wyposażenia tych jednostek w środki własne oraz na fundusz rezerwowy zarządu, według proporcji ustalonych odrębnie przez Ministerstwo.
5.
W razie likwidacji jednostki wymienionej w ust. 1 środki uzyskane z likwidacji jej majątku (po potrąceniu kosztów przeprowadzenia likwidacji) podlegają przekazaniu w całości na rzecz funduszu rezerwowego zarządu.
§  24.
Na rachunek amortyzacji własnej zarząd odprowadza wpłaty amortyzacji środków trwałych zaangażowanych w działalności administracyjnej i gospodarczej. Przeznaczenie środków odprowadzonych na powyższy rachunek określą odrębne przepisy.
§  25.
Zasady dokonywania wpłat i gospodarowania środkami na rachunkach scentralizowanej amortyzacji przedsiębiorstw i rezerwy awaryjnej - regulują odrębne przepisy.
§  26.
Wydatki osobowe ponoszone przez zarząd z osobowego i bezosobowego funduszu płac przy wykonywaniu funkcji administracyjnych powinny mieścić się w planowanych limitach funduszu płac.
§  27.
Zarząd obowiązany jest do składania w Ministerstwie sprawozdań z wykonania preliminarza w terminie do dnia 15 po każdym kwartale, na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  28.
Zasady prowadzenia księgowości oraz składania przez zarządy sprawozdań finansowych regulują odrębne przepisy.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  29.
1.
Preliminarz na rok gospodarczy 1958/59 obejmuje okres od dnia 1 lipca 1958 r. do dnia 31 marca 1959 r.
2.
Termin złożenia z Ministerstwie preliminarza, o którym mowa w ust. 1, ustala się do dnia 20 lipca 1958 r.
§  30.
Zarządy sporządzają bilanse otwarcia na dzień 1 lipca 1958 r. na podstawie bilansów zamknięcia sporządzonych na dzień 30 czerwca 1958 r. przez zarządy, jako jednostki budżetowe.
§  31.
Zobowiązania zarządów powstałe przed dniem 1 lipca 1958 r., których uregulowanie nastąpić ma po dniu 1 lipca 1958 r., jak również wpływy z należności przewidziane po tym terminie powinny być objęte preliminarzami zarządów na rok gospodarczy 1958/59 i rozliczone w ramach rachunków rozliczeniowych.
§  32.
1.
Ponoszone przez przedsiębiorstwa koszty z tytułu wpłat na pokrycie wydatków administracyjnych zarządów nie będą uwzględnione w planach techniczno-ekonomicznym na rok gospodarczy 1958/59.
2.
Kwoty rzeczywiście dokonanych wpłat w roku gospodarczym 1958/59 na pokrycie wydatków administracyjnych zarządów będą wyłączone z podstawy obliczeniowej funduszu zakładowego i funduszu rozwoju przedsiębiorstw w roku gospodarczym 1958/59.
§  33.
Dla zapewnienia niezakłóconego finansowania zarządów w początkowym okresie działania niniejszego zarządzenia, zarządy powinny ustalić wstępnie wysokość wpłat przypadających od nadzorowanych przedsiębiorstw na III kwartał 1958 r. na podstawie limitów dotychczasowych budżetów i wydać odpowiednie dyspozycje, tak aby wpłaty od przedsiębiorstw nastąpiły w terminie określonym przez zarządy.
§  34.
Do czasu wydania przepisów regulujących zasady tworzenia funduszu postępu technicznego przez jednostki organizacyjne resortu Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, zarządy prowadzić będą we właściwych oddziałach banku finansującego rachunki funduszu postępu technicznego i przyjmować na nie wpłaty:
1)
środków pochodzących od przedsiębiorstw na fundusz nagród za postęp techniczny, odprowadzanych zgodnie z zarządzeniem nr 106 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 23 lipca 1957 r. w sprawie funduszu nagród za postęp techniczny oraz trybu przyznawania nagród,
2)
środków przydzielanych przez Ministerstwo z kredytów przewidzianych w budżecie centralnym na finansowanie doświadczalnictwa na podstawie uchwały nr 342 Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 1957 r. w sprawie środków i zasad realizacji budownictwa doświadczalnego (Monitor Polski Nr 73, poz. 439).
§  35.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1958 r.

Minister Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych: St. Pietrusiewicz

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

.......................................

(nazwa i adres zarządu)

PRELIMINARZ WYDATKÓW ADMINISTRACYJNYCH

na okres od dnia .......... do dnia ..........

(w złotych)

Lp.Wyszczególnienie rodzajów wydatkówWydatki roku poprzedniegoPreliminarz na rok gospodarczyZ zatwierdzonej kwoty przypada na kwartały
projekt zarząduzatwierdzony przez Ministerstwo
123456789
1Place pracowników
2Ubezpieczenia i świadczenia
3Bezosobowy fundusz plac (bez nagród)
4Nagrody
5Podróże służbowe i przeniesienia
6Wydatki administracyjno-gospodarcze
7Zakup inwentarza
8Amortyzacja środków trwałych
9Inne wydatki
10w tym: Fundusz dyspozycyjny
11Razem wydatki bieżące
12Inwestycje zdecentralizowane
13Kapitalne remonty
14Ogółem wydatki

Pokrycie powyższych wydatków nastąpi:

a)
z wpłat od przedsiębiorstw w kwocie .......... zł
b)
z dochodów ubocznych z działalności administracyjnej w kwocie .......... zł

............................, dnia .......... 195 .. r.

.......................................................................................................................................................

(podpis głównego księgowego) (podpis dyrektora zarządu)

Zatwierdza się preliminarz na kwotę ......................................... zł (słownie .............................)

MINISTER

...............

(podpis)

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

....................................

(nazwa i adres zarządu)

SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PRELIMINARZA WYDATKÓW ADMINISTRACYJNYCH

za okres od dnia .......... do dnia ..........

(w złotych)

Lp.Wyszczególnienie rodzajów wydatkówPreliminarzWykonanie od początku roku do końca okresu sprawozdawczegoPozostałości w stosunku do rocznego preliminarza (kol 3-5)Procent , wykorzystania preliminarza rocznego kol. 5x100
na rok gospodarczyna okres od początku roku gospodarczego do końca okresu sprawozdawczego
kol. 4
1234567
1Płace pracowników
2Ubezpieczenia i świadczenia
3Bezosobowy fundusz płac (bez nagród)
4Nagrody
5Podróże służbowe i przeniesienia
6Wydatki admnistracyjno-gospodarcze
7Zakup inwentarza
8Amortyzacja środków trwałych
9Inne wydatki
10w tym: Fundusz dyspozycyjny
11Razem wydatki bieżąca
12Inwestycje zdecentralizowana
13Kapitalne remonty
14Ogółem wydatki

.............................., dnia .......... 195 .. r.

.............................................. ...............................................

(podpis głównego księgowego) (podpis dyrektora zarządu)