Zasady i stawki wynagradzania oraz umowy wzorcowe o prace literackie i pomocnicze prace literackie do filmu.

Monitor Polski

M.P.1982.23.197

Akt utracił moc
Wersja od: 17 lipca 1986 r.

UCHWAŁA Nr 194
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 września 1982 r.
w sprawie zasad i stawek wynagradzania oraz umów wzorcowych o prace literackie i pomocnicze prace literackie do filmu.

Na podstawie art. 33 § 1 ustawy z dnia 10 lipca 1952 r. o prawie autorskim (Dz. U. z 1952 r. Nr 34, poz. 234 i z 1975 r. Nr 34, poz. 184) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Przepisy uchwały określają zasady i stawki wynagradzania oraz ustalają umowy wzorcowe o utwory literackie i pomocnicze prace literackie do filmu.
2.
Rozróżnia się następujące rodzaje utworów literackich: temat, szkic scenariusza, nowelę filmową, scenariusz i teksty słowne.
3.
Rozróżnia się następujące rodzaje pomocniczych prac literackich: dokumentację, konsultację, recenzję jednorazową i recenzję ciągłą.
Ilekroć w uchwale jest mowa:
1)
o temacie - rozumie się przez to zwięzłe przedstawienie treści lub problematyki filmu,
2)
o szkicu scenariusza - rozumie się przez to zarys konstrukcji dramaturgicznej (albo wywodu publicystycznego lub naukowego) oraz charakterystyki głównych postaci,
3)
o noweli filmowej - rozumie się przez to rozwinięcie tematu lub szkicu scenariusza przez przedstawienie ważniejszych wątków dramaturgicznych, szczegółowej charakterystyki głównych postaci oraz scenerii filmu,
4)
o scenariuszu - rozumie się przez to przedstawienie pełnej treści filmu, zawierające szczegółowy opis akcji (wywód publicystyczny lub naukowy), pełną charakterystykę wszystkich występujących postaci, dokładną scenerię oraz zarys dialogów lub komentarza,
5)
o tekście słownym - rozumie się przez to dialogi, monologi, komentarze, utwory poetyckie oraz teksty pieśni lub piosenek,
6)
o dokumentacji - rozumie się przez to materiał faktograficzny, którego zebranie i wybór wymaga specjalnych wiadomości i badań,
7)
o recenzji ciągłej - rozumie się przez to ocenę utworów literackich lub pomocniczych prac literackich do filmów, opracowywaną w formie pisemnej lub dokonywaną ustnie przez członka zespołu oceniającego te utwory,
8) 1
o filmie - rozumie się przez to utwór filmowy bez względu na technikę zarejestrowania
9) 2
o filmie telewizyjnym - rozumie się przez to film realizowany przez Komitet do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" lub na jego zamówienie,
10) 3
o filmie kinowym - rozumie się przez to inne filmy niż wymienione w pkt 9.
1.
Ustala się:
1)
tabelę wynagrodzeń za utwory literackie i pomocnicze prace literackie do filmów, stanowiącą załącznik nr 1 do uchwały,
2)
tabelę wynagrodzeń za utwory literackie i pomocnicze prace literackie do fabularnych filmów telewizyjnych, stanowiącą załącznik nr 2 do uchwały,
3)
tabelę wynagrodzeń za skierowanie scenariuszy do produkcji, stanowiącą załącznik nr 3 do uchwały,
4)
wzorcową umowę o napisanie i przeniesienie prawa do wykorzystania utworu literackiego w filmie, stanowiącą załącznik nr 4 do uchwały,
5)
wzorcową umowę o udzielenie zezwolenia na wykorzystanie w filmie istniejącego utworu literackiego napisanego nie dla filmu, stanowiącą załącznik nr 5 do uchwały.
2.
Tabelę, o której mowa w pkt 1, stosuje się również do niefabularnych filmów telewizyjnych.
1.
Wysokość wynagrodzenia za utwory literackie i pomocnicze prace literackie do filmu ustala się na podstawie stawek określonych w załącznikach nr 1 lub 2 do uchwały, biorąc pod uwagę wartość ideowo-artystyczną utworu, problematykę utworu oraz wkład pracy.
2.
Wynagrodzenie określone w tabelach stanowiących załączniki nr 1 lub 2 do uchwały obejmuje należność za napisanie utworu literackiego lub za pomocnicze prace literackie oraz za przeniesienie prawa do tych utworów albo za udzielenie zezwolenia na wykorzystanie istniejącego utworu napisanego nie dla filmu w zakresie określonym w umowie.
1. 4
Z zastrzeżeniem przepisu ust. 2, autorowi scenariusza skierowanego do produkcji przysługuje również wynagrodzenie za szkic scenariusza i nowelę filmową w przypadku filmu fabularnego, za nowelę filmową - w przypadku filmu animowanego, a w przypadku pozostałych gatunków filmów - wynagrodzenie za szkic scenariusza według stawek określonych w załączniku nr 1 lub 2 do uchwały.
2.
Autorowi scenariusza nie przysługuje wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, jeżeli za opracowanie szkicu scenariusza lub noweli filmowej wynagrodzenie otrzymał inny autor.
Za zezwolenie na wykorzystanie w filmie niefabularnym istniejącego utworu literackiego napisanego nie dla filmu wynagrodzenie ustala się tak jak za temat i szkic scenariusza.
Jeżeli utwór literacki lub pomocnicze prace literackie zostały napisane przez dwóch lub więcej autorów, podział wynagrodzenia ustalają współautorzy.
Jeżeli na podstawie utworu literackiego przewiduje się wyprodukowanie fabularnego filmu kinowego składającego się z dwóch lub więcej części, z których każda może stanowić samodzielny seans, wynagrodzenie za ten utwór zwiększa się wyłącznie wtedy, gdy umowa tak stanowi. Wysokość wynagrodzenia za utwór do drugiej i każdej następnej części wynosi 100% wynagrodzenia ustalonego dla części pierwszej.
Wynagrodzenie wypłaca się według następujących zasad:
Lp.Rodzaj utworu literackiego lub pomocniczej pracy literackiejW ciągu 14 dni od dniaPo upływie miesiąca od dnia przyjęcia recenzji
podpisania umowyzłożenia utworuprzyjęcia utworu
123456
1Temat--100%-
2Szkic scenariusza, nowela25%25%50%-
3Scenariusz, teksty słowne25%25%50%-
4Dokumentacja25%25%50%-
5Recenzja:
1) jednorazowa-100%--
2) ciągła---100%
6Konsultacja25%-75%-
7Zezwolenie na wykorzystanie istniejącego utworu napisanego nie dla filmu100%---
Po skierowaniu scenariusza do produkcji autor scenariusza otrzymuje wynagrodzenie ustalone w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do uchwały.
Autorowi scenariusza, na którego podstawie wyprodukowano film, przysługuje nagroda za ideowo-artystyczną ocenę filmu na zasadach i w wysokości określonych odrębnymi przepisami.
Autor scenariusza pełnometrażowego filmu kinowego otrzymuje wynagrodzenie dodatkowe za wyniki rozpowszechniania filmu na zasadach i w wysokości określonych odrębnymi przepisami.
Minister Kultury i Sztuki - za utwory literackie do filmów kinowych, a Przewodniczący Komitetu do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Radio i Telewizja" - za utwory literackie do filmów telewizyjnych mogą przyznawać autorom:
1)
utworów wymienionych w § 2 pkt 1-5 uchwały, zamawianych do filmów o szczególnym znaczeniu dla kultury narodowej, utworów wymagających szczególnego nakładu pracy, wymagających współudziału dwóch lub więcej autorów, bądź utworów do filmów muzycznych - wynagrodzenie podwyższone, z tym że wysokość podwyżki nie może przekraczać 30% górnej granicy stawek ustalonych w tabelach stanowiących załączniki nr 1 lub 2 do uchwały,
2)
istniejących utworów napisanych nie dla filmu, mających szczególne znaczenie dla kultury narodowej - wynagrodzenie podwyższone, na wniosek zamawiającego, z tym że wysokość podwyżki nie może przekraczać 50% górnej granicy stawek ustalonych w tabelach wynagrodzeń stanowiących załączniki nr 1 lub 2 do uchwały.
Wynagrodzenie przewidziane w uchwale przysługuje autorowi noweli filmowej, scenariusza, tekstów słownych, szkicu scenariusza w filmie niefabularnym, niezależnie od wynagrodzeń należnych autorowi z tytułu nadawania, wyświetlania lub innych form eksploatacji filmu od organizacji nadających, wyświetlających lub eksploatujących film w innej formie, w kraju i za granicą, jeżeli wynagrodzenia takie przysługują na podstawie przepisów obowiązujących w kraju nadawania, wyświetlania lub eksploatowania filmu w innej formie.
Stawki wynagrodzeń ujęte w tabelach będą zwiększane odpowiednio do wzrostu wynagrodzeń pracowników jednostek gospodarki uspołecznionej założonego w centralnym planie rocznym.
Traci moc uchwała nr 5 Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 1972 r. w sprawie zasad i stawek wynagrodzenia za dzieła literackie i pomocnicze prace literackie na potrzeby filmu (Monitor Polski Nr 6, poz. 38).
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  8 TABELA WYNAGRODZEŃ ZA UTWORY LITERACKIE I POMOCNICZE PRACE LITERACKIE DO FILMU

Lp.Przedmiot umowyStawki wynagrodzeń w złotych
filmy pełnometrażowefilmy średniometrażowefilmy krótkometrażowe
fabularne ponad 2.100 mpozostałe gatunki ponad 2.100 mfabularne od 1.351 m do 2.100 mDokumentalne, popularnonaukowe i estradowe od 1.351 m do 2.100 mfabularne od 676 m do 1.350 mDokumentalne, popularnonaukowe i estradowe od 676 m do 1.350 mdydaktyczne od 676 m do 1.350 mrelacje od 676 m do 1.350 mreportaże od 676 m do 1.350 mfabularne od 150 m do 675 mdokumentalne, PKF-monotematyczne, popularnonaukowe, estradowe od 150 m do 675 mdydaktyczne od 150 m do 675 mrelacje od 150 m do 675 mreportaże od 150 m do 675 manimowane od 451 m do 700 manimowane od 150 m do 450 mreklamoweplakaty i inne krótkie formy filmowe do 150 m
1234567891011121314151617181920
1Temat-600-2.600-500-2.600-500-2.600-500-2.600500-2.600-500*)-2.600*)-500-2.600500-2.6001.200-6.6001.000-5.300500-4.000500-2.600
2Szkic scenariusza6.000-22.00012.000-74.0003.600-15.0008.400-55.0001.500-5.4003.000-20.0001.500-6.600-3.000-13.0001.000-3.5003.000-16.0001.200-5.200-2.400-10.500----
3Nowela filmowa15.000-75.000-9.600-52.000-3.600-22.000----2.400-13.000----3.600-21.0003.000-13.000--
4Scenariusz60.000-350.00024.000-160.00018.000-108.00018.000-108.00010.000-54.0007.200-53.0005.400-40.0005.400-40.0005.400-40.0007.200-43.0007.200-47.0005.000-36.0005.000-36.0005.000-36.0009.000-60.0006.000-43.0002.400-32.0002.000-20.000
5Dokumentacja4.500-16.0004.500-16.0003.600-13.0002.400-13.0002.400-10.0002.400-12.0002.200-12.0002.200-10.0002.200-10.0001.500-5.5002.000*)-10.000*)2.000-10.0002.000-8.0001.800-6.600--800-4.000400-2.000
6Testy słowne:
1) pieśni, piosenki,

wiersze

- do 30 linijek3.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.0003.000-15.000
- za każdą dalszą

linijkę

do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400do 400
2) dialogi,

komentarze

18.000-86.0009.000-52.0008.500-43.0005.200-33.0004.200-20.0003.000-17.0001.800-10.0002.400-12.0002.400-13.0003.000-13.0002.400*)-13.000*)1.800-9.0001.800-9.0001.800-8.0002.400-13.0001.500-9.500600-4.000300-2.000
7Zezwolenie na wykorzystanie istniejącego utworu napisanego nie dla filmu36.000-130.000-15.000-78.000-9.600-32.000----4.800-20.000--------
8Konsultacja przy:
1) tekstach słownych2.400-15.0002.400-15.0001.800-10.0001.200-8.000720-4.200600-4.000600-4.000600-4.000600-4.000720-4.200600-4.000600-4.000600-4.000600-4.000720-4.200600-4.000--
2) noweli lub szkicu

scenariusza do

filmu

niefabularnego

2.400-20.0002.400-20.0001.800-10.0001.200-8.000720-4.200600-4.000--600-4.000720-4.200600-4.000--600-4.000720-4.200600-4.000--
3) Scenariusza 3.000-20.0003.000-20.0002.400-13.0001.800-12.0001.500-8.5001500-9.5001.200-6.6001.200-6.6001.200-6.6001.500-6.3001.500-9.0001.200-6.6001.200-6.6001.200-6.6001.200-6.6001.000-6.3001.000-6.300-
9Recenzja jednorazowa:
1) szkicu filmu

fabularnego

do 800-do 800-do 800----do 800--------
2) noweli filmowej

lub szkicu

scenariusza do

filmu

niefabularnego

do 1.600do 1.600do 1.300do 1.600do 800do 1.000---do 800--------
3) scenariuszado 4.000do 4.000do 3.200do 4.000do 2.100do 3.200do 3.700do 2.600do 2.600do 2.100do 2.100do 2.100do 2.100do 2.100do 2.1002.100--
10Recenzja ciągłamiesięcznie do 10.000 zł (z wyjątkiem filmów reklamowych)
Uwaga: Podane długości filmów dotyczą taśmy 35 mm

*)W odniesieniu do pojedynczego tematu Polskiej Kroniki Filmowej stawka wynosi 1/5 stawek z kolumny 13.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  9 TABELA WYNAGRODZEŃ ZA UTWORY LITERACKIE I POMOCNICZE PRACE LITERACKIE DO FABULARNYCH FILMÓW TELEWIZYJNYCH

Lp.Przedmiot umowyStawki wynagrodzeń w złotych za obliczeniowy odcinek filmu o czasie emisji około 30 minut
filmy do 1,5 godziny emisji (1-3 odcinków obliczeniowych)serie powyżej 3 odcinków obliczeniowych (ponad 1,5 godziny emisji)
1234
1Szkic scenariusza 2.500-8.1001.900-6.700
2Nowela filmowa 6.000-32.000 4.500-27.000
3Scenariusz12.000-86.000 9.000-65.000
4Dokumentacja 1.500-5.4001.200-4.300
5Teksty słowne:
1) pieśni, piosenki wiersze:
- do 30 linijek 3.000-15.000 3.000-15.000
- za każdą dalszą linijkędo 400do 400
2) dialogi, komentarze 6.000-32.000 4.800-25.000
6Zezwolenie na wykorzystanie istniejącego utworu napisanego nie dla filmu:
1) za całość utworu15.000-100.00015.000-100.000
2) dodatkowo za każdy odcinek4.500-20.0003.600-15.000
7Konsultacja przy:
1) noweli filmowej1.100-6.600 900-5.300
2) scenariuszu 1.200-8.2001.100-6.600
3) tekstach słownych 1.100-6.600 900-5.300
8Recenzja jednorazowa:
1) szkicu scenariuszado 330do 270
2) noweli filmowejdo 660do 530
3) scenariuszado 2.000do 1.600

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  10 TABELA WYNAGRODZEŃ ZA SKIEROWANIE SCENARIUSZA DO PRODUKCJI

Lp.Rodzaj filmuStawki wynagrodzeń w złotych
123
1Film fabularny pełnometrażowy ponad 2.100 m100.000
2Fabularny film telewizyjny do 1,5 godziny (1-3 odcinków obliczeniowych) - za każdy odcinek 20.000
3Fabularny film telewizyjny - seria powyżej 3 odcinków obliczeniowych (ponad 1,5 godziny) - za każdy odcinek 16.000
4Film pełnometrażowy ponad 2.100 m, z wyjątkiem fabularnego 40.000
5Film fabularny średniometrażowy od 1.351 do 2.100 m 40.000
6Film średniometrażowy od 1.351 do 2.100 m 25.000
7Film fabularny średniometrażowy od 676 do 1.350 m 15.000
8Film średniometrażowy od 676 do 1.350 m, z wyjątkiem dydaktycznego, reportażowego, relacji 11.000
9Film średniometrażowy dydaktyczny, reportażowy, relacja od 676 do 1.350 m 8.000
10Film krótkometrażowy fabularny od 150 do 675 m 10.000
11Film krótkometrażowy animowany od 451 do 900 m 15.000
12Film krótkometrażowy od 150 do 675 m, z wyjątkiem dydaktycznego, reportażowego, relacji 8.000
13Film krótkometrażowy dydaktyczny, reportażowy, relacja od 150 do 675 m 5.000
14Film krótkometrażowy animowany od 150 do 450 m 10.000
15Film reklamowy 8.000
Uwaga: Za skierowanie do produkcji scenariusza filmu-plakatu lub innych krótkich form filmowych do 150 m wynagrodzenie nie przysługuje.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  11 UMOWA

O NAPISANIE I PRZENIESIENIE PRAWA DO WYKORZYSTANIA UTWORU LITERACKIEGO W FILMIE

Dnia ....................... w .......................pomiędzy

..............................................................

zwanym w dalszym ciągu "Zamawiającym", w imieniu którego

działają:

1. ................................

2. ................................

a Ob. ........................... zamieszkałym w .............

......................... przy ul. ...........................

zwanym w dalszym ciągu "Autorem", została zawarta umowa

następującej treści:

§ 1. 1. Autor zobowiązuje się napisać utwór ...............

..............................................................

(wymienić rodzaj utworu, tytuł, objętość)

2. Autor zobowiązuje się dostarczyć w terminie do dnia ....

................... maszynopis utworu w trzech egzemplarzach.

§ 2. Autor oświadcza, że:

1) utwór będzie dziełem oryginalnym i nie będzie naruszać

praw autorskich innych osób,

2) prawami, o których mowa w § 4, dysponuje bez żadnych

ograniczeń.

§ 3. Autor zobowiązuje się dostarczyć utwór w formie

odpowiadającej wymaganiom artystycznym, produkcyjnym i

technicznym filmu, stosując się w tym zakresie do wskazówek

zamawiającego.

§ 4.1. Autor przenosi na zamawiającego wyłączne prawo

autorskie do:

1) przeniesienia utworu literackiego na taśmę filmową lub

inny materialny nośnik audiowizualny (obrazu i dźwięku) w

2) sporządzania wersji obcojęzycznych filmu bądź

dostosowanych do wymagań kontrahentów zagranicznych,

3) wykonywania kopii filmu w zakresie, o którym mowa w pkt 1

i 2,

4) obrotu kopiami filmu, o których mowa w pkt 3,

5) publicznego wyświetlania oraz innych form eksploatacji

filmu w kraju i za granicą w wersji oryginalnej,

obcojęzycznej bądź dostosowanej do wymagań kontrahentów

zagranicznych,

6) nadawania przewodowego i bezprzewodowego oraz

retransmitowania filmu w całości lub w części stanowiącej

zamkniętą całość lub w ramach innego filmu albo programu

telewizyjnego,

7) wykorzystania filmu w całości lub części do wytworzenia

innych filmów o charakterze oświatowym, kronikarskim,

przeglądowym lub monograficznym oraz korzystania z tych

filmów w zakresie ustalonym w pkt 1-5,

8) wykorzystania części filmu do jego reklamy lub w celach

informacyjnych.

2. Prawo, o którym mowa w ust. 1, Zamawiający może przenieść

na inne osoby.

§ 5. 1. Wynagrodzenie Autora ustala się w wysokości zł .....

(słownie: ....................................................)

zgodnie z poz. ............. tabeli ............... stanowiącej

załącznik nr ............... do uchwały nr 194 Rady Ministrów z

dnia 3 września 1982 r. w sprawie zasad i stawek wynagradzania

oraz umów wzorcowych o prace literackie i pomocnicze prace

literackie do filmu (Monitor Polski Nr 23, poz. 197).

2. Wynagrodzenie wypłacone zostanie autorowi w sposób

następujący:

1) 25%, tj. kwota zł .............. (słownie: ..............

.....................) w ciągu 14 dni od dnia podpisania umowy,

2) 75%, tj. kwota zł ................ (słownie: ............

.....................) w ciągu 14 dni od dnia przyjęcia utworu.

§ 6. Autor ma prawo, bez odrębnego wynagrodzenia poza

przewidzianym w § 5, uczestniczyć w organizowanych przez

zamawiającego zebraniach i konferencjach związanych z

literackim opracowaniem jego utworów do filmu.

§ 7. Jeżeli zebrania i konferencje, o których mowa w § 6,

odbywają się poza miejscem stałego zamieszkania Autora,

przysługują mu zwrot kosztów przejazdów i noclegów oraz diety w

wysokości obowiązującej pracowników twórczych Zamawiającego.

§ 8. 1. Zamawiający zobowiązany jest zawiadomić Autora

listem poleconym wysłanym w ciągu 3 miesięcy, licząc od dnia

dostarczenia utworu:

1) o przyjęciu lub nieprzyjęciu utworu,

2) o uzależnieniu przyjęcia utworu od dokonania przez Autora

zmian albo uzupełnień, określonych przez Zamawiającego, w

terminie wyznaczonym w tym samym piśmie.

2. Niewysłanie takiego zawiadomienia w terminie określonym w

ust. 1 uważa się za przyjęcie utworu.

§ 9. 1. Jeżeli Autor nie dostarczy utworu w umówionym

terminie, Zamawiający może odstąpić od umowy bądź wyznaczyć

Autorowi na piśmie dodatkowy termin dostarczenia utworu, z

zastrzeżeniem odstąpienia od umowy po bezskutecznym jego

upływie.

2. W razie odstąpienia od umowy z powodu niedostarczenia

utworu w umówionym terminie, Autor obowiązany jest zwrócić

Zamawiającemu otrzymaną zaliczkę.

§ 10. 1. Jeżeli Zamawiający uzależni przyjęcie utworu od

wprowadzenia przez Autora określonych zmian, Autor obowiązany

jest w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia

wypowiedzieć się na piśmie, czy zmian dokona. Niewysłanie

takiej odpowiedzi w powyższym terminie uważa się za wyrażenie

zgody przez Autora na dokonanie zmian.

2. Zamawiający powinien dokonać oceny zmienionego utworu i

zawiadomić Autora na piśmie o przyjęciu lub nieprzyjęciu utworu

w ciągu dwóch miesięcy od dnia dostarczenia poprawionego

utworu. Niewysłanie zawiadomienia w powyższym terminie uważa

się za przyjęcie utworu.

§ 11. 1. W razie nieprzyjęcia utworu przez Zamawiającego,

odmowy przez Autora dokonania określonych przez Zamawiającego

zmian utworu lub niewykonania ich w wyznaczonym terminie -

umowa ulega rozwiązaniu.

2. Na żądanie Autora Zamawiający obowiązany jest uzasadnić

nieprzyjęcie utworu.

3. W razie rozwiązania umowy, pierwsza zaliczka w wysokości

nie przekraczającej 25% wynagrodzenia ustalonego w umowie nie

podlega zwrotowi.

§ 12. 1. Zamawiający może wprowadzić w toku dalszych prac

nad filmem konieczne zmiany w utworze, uzasadnione wymaganiami

artystycznymi lub produkcyjnymi filmu.

2. Zamawiający na żądanie Autora obowiązany jest udostępnić

mu do wglądu scenopis filmu opracowany na podstawie jego utworu

oraz umożliwić mu obejrzenie materiału filmowego na pierwszej

kolaudacji.

§ 13. Zamawiający zobowiązuje się do umieszczenia nazwiska

Autora w napisach czołowych lub końcowych oraz w reklamie

filmu. Autorowi przysługuje prawo sprzeciwienia się wymienianiu

jego nazwiska w napisach filmu. Z prawa tego może on skorzystać

najpóźniej w terminie 3 dni od dnia umożliwienia mu obejrzenia

filmu, które powinno nastąpić przed wyprodukowaniem kopii

filmu.

§ 14. Wykorzystanie utworu przez Autora do innego celu

(wydanie drukiem) lub do innego utworu w całości lub części

albo przerobienie utworu na inną formę artystyczną (powieść,

sztuka teatralna, słuchowisko radiowe itp.) przed pierwszym

publicznym wyświetleniem filmu w kinach lub pierwszym nadaniem

w telewizji może nastąpić wyłącznie za pisemną zgodą

Zamawiającego. Zgoda taka nie jest wymagana, jeżeli w ciągu 5

lat od przyjęcia utworu film, do którego utwór został napisany,

nie zostanie wyświetlony w kinach ani nadany przez telewizję.

§ 15. W razie niewykorzystania utworu w filmie autorowi nie

przysługuje z tego tytułu żadne odszkodowanie.

§ 16. W razie powstania sporu w związku z wykonaniem

niniejszej umowy strony postanawiają poddać go postępowaniu

pojednawczemu. W tym celu strony wyznaczą po jednym

przedstawicielu, którzy dążyć będą do ugodowego załatwienia

sporu.

§ 17. Wszelkie zmiany umowy wymagają formy pisemnej.

§ 18. Postanowienia dodatkowe .............................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

..............................................................

§ 19. Umowa sporządzona zostaje w .......... jednobrzmiących

egzemplarzach.

Autor Zamawiający

.................. .....................

ZAŁĄCZNIK Nr  5

  12 UMOWA

O UDZIELENIE ZEZWOLENIA NA WYKORZYSTANIE W FILMIE ISTNIEJĄCEGO UTWORU LITERACKIEGO NAPISANEGO NIE DLA FILMU

Dnia ....................... w ....................... pomiędzy

...............................................................

z siedzibą w ................... przy ul. .....................

w dalszym ciągu zwanym "Zamawiającym", w imieniu i na rzecz

którego działają:

1. ............................................................

2. ............................................................

- z jednej strony a

Ob. ........................... zamieszkałym w ................

............................. przy ul. ........................

w dalszym ciągu zwanym "Autorem" - z drugiej strony - zawarta

została umowa treści następującej:

§ 1. Autor oświadcza, że:

1) jest autorem utworu pt. .................................

który jest jego utworem oryginalnym i nie narusza praw

autorskich innych osób,

2) dysponuje bez żadnych ograniczeń prawami, o których mowa

w § 2.

§ 2. 1. Autor udziela zezwolenia na:

1) wykorzystanie utworu do produkcji filmu i przeniesienie

na taśmę filmową lub inny materialny nośnik audiowizualny

(obrazu i dźwięku)

2) sporządzanie wersji obcojęzycznych filmu bądź

dostosowanych do wymagań kontrahentów zagranicznych,

3) wykonanie kopii filmu w zakresie, o którym mowa w pkt 1 i

2,

4) obrót kopiami filmu, o których mowa w pkt 3,

5) publiczne wyświetlanie oraz inne formy eksploatacji filmu

w kraju i za granicą w wersji oryginalnej, obcojęzycznej

bądź dostosowanej do wymagań kontrahentów zagranicznych,

6) nadawanie przewodowe i bezprzewodowe oraz

retransmitowanie filmu w całości lub części stanowiącej

zamkniętą całość lub w ramach innego filmu albo programu

telewizyjnego,

7) wykorzystanie filmu w całości lub części do wytworzenia

innych filmów o charakterze oświatowym, kronikarskim,

przeglądowym lub monograficznym oraz korzystanie z tych

filmów w zakresie ustalonym w pkt 1-5,

8) wykorzystanie części filmu do jego reklamy lub w celach

informacyjnych.

2. Prawo, o którym mowa w ust. 1, Zamawiający może przenieść

na inne osoby.

3. Zezwolenie na wykorzystanie utworu do produkcji filmu

udzielone jest Zamawiającemu na zasadzie wyłączności na okres

.......... lat (nie mniej jednak niż 10 lat).

4. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2-8, udzielone

jest Zamawiającemu na zasadzie wyłączności i bezterminowo.

§ 3. Tytułem wynagrodzenia za udzielenie zezwolenia

określonego w § 2 umowy Autor otrzyma na podstawie ............

.................... wynagrodzenie w wysokości zł .............

(słownie złotych: ...........................................),

płatne w ciągu 14 dni po podpisaniu umowy.

§ 4. 1. Zamawiający może wprowadzić w utworze zmiany

uzasadnione wymaganiami artystycznymi lub produkcyjnymi filmu.

2. Zamawiający, na żądanie Autora, obowiązany jest

udostępnić mu do wglądu scenopis filmu, opracowany na podstawie

jego utworu, oraz umożliwić mu obejrzenie materiału filmowego

na pierwszej kolaudacji.

§ 5. Autor ma prawo, bez osobnego wynagrodzenia poza

przewidzianym w umowie, uczestniczyć w organizowanych przez

Zamawiającego zebraniach i konferencjach, związanych z

literackim opracowaniem utworów do filmu.

§ 6. Jeżeli zebrania i konferencje, o których mowa w § 5,

odbywają się poza miejscem stałego zamieszkania Autora,

przysługują mu zwrot kosztów przejazdów i noclegów oraz diety w

wysokości obowiązującej pracowników twórczych Zamawiającego.

§ 7. Zamawiający zobowiązuje się do umieszczenia nazwiska

Autora w napisach oraz reklamach filmu. Autorowi przysługuje

prawo sprzeciwienia się wymienianiu jego nazwiska w napisach

filmu. Z prawa tego może on skorzystać najpóźniej w terminie 3

dni od chwili umożliwienia mu obejrzenia filmu, które powinno

nastąpić przed skierowaniem filmu do rozpowszechniania lub

przed przekazaniem zleceniodawcy.

§ 8. W razie powstania sporu w związku z wykonaniem

niniejszej umowy, strony postanawiają poddać go postępowaniu

pojednawczemu; w tym celu strony wyznaczą po jednym

przedstawicielu, którzy dążyć będą do ugodowego załatwienia

sprawy.

§ 9. Zmiany umowy wymagają formy pisemnej.

§ 10. Umowa niniejsza sporządzona zostaje w ..............

jednobrzmiących egzemplarzach.

Autor Zamawiający

.......... ...................

1 § 2 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały nr 95 z dnia 9 lipca 1984 r. (M.P.84.19.132) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1984 r.
2 § 2 pkt 9 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały nr 95 z dnia 9 lipca 1984 r. (M.P.84.19.132) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1984 r.
3 § 2 pkt 10 zmieniony oraz według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. b) i c) uchwały nr 95 z dnia 9 lipca 1984 r. (M.P.84.19.132) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1984 r.
4 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 101 z dnia 23 czerwca 1986 r. (M.P.86.20.145) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 lipca 1986 r.
5 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 101 z dnia 23 czerwca 1986 r. (M.P.86.20.145) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 lipca 1986 r.
6 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 95 z dnia 9 lipca 1984 r. (M.P.84.19.132) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1984 r.
7 § 14a dodany przez § 1 pkt 4 uchwały nr 101 z dnia 23 czerwca 1986 r. (M.P.86.20.145) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 lipca 1986 r.
8 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 101 z dnia 23 czerwca 1986 r. (M.P.86.20.145) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 lipca 1986 r.
9 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 101 z dnia 23 czerwca 1986 r. (M.P.86.20.145) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 lipca 1986 r.
10 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 101 z dnia 23 czerwca 1986 r. (M.P.86.20.145) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 17 lipca 1986 r.
11 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 uchwały nr 95 z dnia 9 lipca 1984 r. (M.P.84.19.132) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1984 r.
12 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 5 uchwały nr 95 z dnia 9 lipca 1984 r. (M.P.84.19.132) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1984 r.